• doemaarwat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-12-2022

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Zo maar, omdat ik nieuwschierig ben:

Met welke image size schieten jullie over het algemeen de foto's. Als ik op vakantie ga zal ik waarschijnlijk een lagere size gebruiken ivm ruimte. Of zeg je (uit ervaring misschien) koop gewoon een smartcard bij.

Ik maak ze overhet algemeen in:

2048x1536

Als je ermee ophoudt wat er in het hier en nu is te vergelijken met wat je zou willen dat er was, kun je beginnen met genieten van wat er is. - Cheri Huber

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:38

tweakerbee

dus..?

Hangt er van af wat je ermee wilt doen. Als je sommige af wilt drukken zou ik ze in een hogere resolutie schieten... Als ze voor "PC" gebruik zijn voldoet 1280x960 eigenlijk ook prima.

Als geld geen probleem is zou ik er een dikke smartcard bijkopen.

Anders kun je ook mixen. Dat je foto's waarvan je weet dat je ze (misschien) af gaat drukken in 2048x1536 schiet, en de andere in een lagere resolutie.

You can't have everything. Where would you put it?

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb na de aanschaf van mijn digicam besloten om zoveel mogelijk op 2048x1536 te maken. Anders moet je bij iedere foto nadenken of je hem later wilt afdrukken, of niet.

Maar idd voor een vakantie moet je dan veel geheugen meenemen, of een apparaat waarop je kunt downloaden.

(ik heb 2x 128 MB en 2X 64 MB memory stick, dus ongeveer 275 foto's)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-03 18:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik worstel ook met het probleem.
Ik ga dus op vakantie (eind maart), en ben van plan veel foto's te schieten. >:)

Ik heb er nu een 64Mb kaartje bij gekocht, maar ik merk toch wel dat die na 1 dag al vol is met diverse foto's.... Foto's maken is verslafend kom ik nu achter. :o

Ik denk dat ik er een 128Mb CF kaartje bij ga kopen.
Wat nog te proberen waard is: Laptop lenen van iemand en daar de foto's op bewaren tijdens de vakantie. :)

Whatever.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03 13:48

chem

Reist de wereld rond

ik schiet op 1280, met name omdat het rescalen naar websize (thumbs + 640x480 images) snel is :+

Mocht ik weten dat een bepaalde foto interessant zijn (of geen 2e kans) dan doe ik hem op 2048...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Broer
ik d8 dat een portable opslag apparaat wat was, maar dat is toch wel veel geld: tussen de 650 en 900 voor 20GB. ( kun je wel een jaar foto's op kwijt ;) )

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-03 18:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb ff rond zitten neuzen....
Ik denk dat ik probeer een laptop te lenen/huren.

Zoveel kost het ook weer niet... iets van €50 voor een week. :)

En een foto neemt ook niet zoveel ruimte in beslag... maar 1Mb....
Laptop die ik zag had een 4,2Gig harddisk....
1Gb voor het OS de rest vrij... dus kun je ongeveer 3000 foto's kwijt.... :D

Whatever.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

2560x1920 schiet ik ze

2,2MB per foto.

En als het echt niet anders kan op 2048x1536 das 1,4MB

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Ik ben namelijk altijd bang dat als ik kies voor de lagere size ik nou net die foto wil gaan afdrukken. En een notebookje meenemen op vakantie vind ik net iets te riskant. Ik denk dat ik maar weer eens een extra smartcardje bij ga halen, want digitaal fotograferen is idd erg verslavend. Ik gooi ook bijna niets weg trouwnes. Ik heb wel zo'n delete functie maar die gebruik ik bijna nooit ;)

Als je ermee ophoudt wat er in het hier en nu is te vergelijken met wat je zou willen dat er was, kun je beginnen met genieten van wat er is. - Cheri Huber

Verwijderd

Voor opdrachten schiet ik zelf .tiff plaatjes op 2048*1536, voor gewone foto's meestal 1280*960.

• Broer
Op zaterdag 09 maart 2002 20:13 schreef Cheatah het volgende:
Voor opdrachten schiet ik zelf .tiff plaatjes op 2048*1536, voor gewone foto's meestal 1280*960.
Zo! TIFF: dat kost een hoop ruimte.
Ik heb de .TIFF en .JPG foto's vergeleken van mijn Sony DSC S70, maar ik kan geen verschil ontdekken. Dus ik maak alles op JPEG

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Op zaterdag 09 maart 2002 20:33 schreef Andrevdl het volgende:

[..]

Zo! TIFF: dat kost een hoop ruimte.
Ik heb de .TIFF en .JPG foto's vergeleken van mijn Sony DSC S70, maar ik kan geen verschil ontdekken. Dus ik maak alles op JPEG
Alleen als je heeeeeel erg vergroot kun je het verschil met de orginelen wel zien. Maar als je ze laat afdrukken is de kwaliteit (voor het oog iig) gelijk.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:38

tweakerbee

dus..?

Als je er wat bewerkingen op loslaat ook al, hoor.

You can't have everything. Where would you put it?

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Op zaterdag 09 maart 2002 21:05 schreef tweakerbee het volgende:
Als je er wat bewerkingen op loslaat ook al, hoor.
Daarom zei ik ook orginelen ;) Nee je hebt wel gelijk, als je bewerkingen wilt doen kun je best TIFF als basis hebben.

Pagina: 1