[linux] [windows] kijken wat users doen

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27

TF

bla bla

Topicstarter
Ik heb dus nu een linux router een distro van redhat 7x (clarkconnect) en ik heb allemaal gebruikersnaampjes aangemaakt op deze server.

Maar ik heb hier 3 WinXP en 1 Win2000 die dus internet krijgen via deze router. En nu wil ik eigenlijk dat iedereen wel op deze router inloggen, zodat ik kan zien wat iedereen een beetje doet enzo...

snapt iemand mij?

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 18:31 schreef TF het volgende:
snapt iemand mij?
Volgens mij niet. Je verhaaltje is behoorlijk onsamenhangend, onduidelijk en in gebrekkig Nederlands, spijt me zeer. Ik begrijp er in ieder geval niks van |:(

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wil je zien naar welke sites ze surfen, of wil je wat anders ? Het eerste kun je oplossen d.m.w. een transparante proxy o.i.d.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
ja ok ok het is erg onduidelijk ...

maar ik wil gewoon graag dat als iemand in mijn netwerk gaat internetten dat ik dat kan zien.

dat ik dmv het commando WHO kan zien wie er allemaal in de server zitten op dat moment.

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
ik denk dat ik het snap. Je bedoelt dat Windows-gebruikers een gebruikersnaam en wachtwoord moeten intypen zodat ze zich aanmelden bij Windows. Maar dit wachtwoord moet gecontroleerd worden op de Linux bak, zodat ze dus ook aangemeld worden bij Linux. En dan wil je zien wat de aangemelde gebruikers aan het doen zijn.

Snap ik het goed?

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
linux user snapt hem... kan dat?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 18:59 schreef TF het volgende:
linux user snapt hem... kan dat?
het aanmelden kan i.i.g. met samba: www.samba.org . Wat ze precies aan het doen zijn lijkt me iets lastiger, maar zal vast wel kunnen (ik weet alleen niet hoe). Als je alleen bedoelt welke bestanden zie op een netwerkschijf raadplegen, dan kun je gewoon de lpgbestanden van samba laten analyseren of de status van samba bekijken (evt. via een webinterface genaamd 'swat').

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 10:01

Blaasvis

Cidora \o/

kun je niet gewoon de log file bekijken?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 19:19 schreef blowfish het volgende:
kun je niet gewoon de log file bekijken?
hmm, typefoutje... :+
lpgbestanden --> logbestanden ;)

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
ja met samba kun je file-sharingen (windows) toepassen, en op die manier inloggen op die linux bak. Maar dat heb ik juist uitgezet (met clarkconnect kun je die 'service' stoppen') omdat de harde schijf maar 1,5 gig is... \

maar ik hoor het al, het is niet echt mogelijk dus..ik zoek nog wel eventjes verder...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 09 maart 2002 23:52 schreef TF het volgende:
maar ik hoor het al, het is niet echt mogelijk dus..ik zoek nog wel eventjes verder...
Nou snap ik nog steeds niet wat je wilt?
Wil je je internet verkeer van je gebruikers controleren? ---> squid met authenticatie: alleen als ze zich met user+pass aanmelden kunnen ze via de proxy internet op, en dat kan je weer loggen..

Windows-shares kun je evt. zien door de geopende sessies te bekijken, en welke users dat zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Dat kan zoals al eerdere gezegd met een transparant proxy (squid is een goede). Alle Internet verkeer gaat dan via die proxy (op de client ingesteld of niet) en die houdt heel gedetailleerd een log bij. Kun je op ipnummer niveau zien wie waar heeft zitten neuzen op Internet.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Als je alleen wilt zien wie welke sites bekijkt (huisgenoten bespioneren, of wat ben je van plan :? ) hoeven ze helemaal geen aparte accounts te hebben, niet via SMB en ook niet rechtstreeks op de Linux machine. Aangezien al het verkeer door 1 netwerkkaart gaat, kun je deze monitoren met progjes zoals tcpdump, ipstat, ipmonitor, netstat etc.

zoek eens op freshmeat.net of op Tucows (Linux afdeling) naar networking tools, IP monitoring, netwerk monitoring, etc.

Elke computer op je netwerk heeft een verschillend IP, hieraan kun je herkennen wie wat doet.

Verwijderd

bedoel je dit?
www.ntop.org

Als je ClarkConnect hebt...? Op de Unofficial FAQ van CC even bij Search 'ntop'intypen en je krijgt de handleiding hoe je het moet installeren.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Euh...dit topic is >1 jaar oud, en sowieso al niet van een niveau waarvan ik stijl achterover sla.

Deze gaat dicht :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.