Toon posts:

Gentechnologie, wetenschap-ethiek-commercie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aanstaande vrijdag zendt de VARA een docu uit over een commercieel genlab. Hoever vinden jullie dat we kunnen gaan en hoever we ZULLEN gaan. Blijft het bij het genetisch genezen van erfelijke ziekten en/of ziekten als kanker of zijn we op weg om een ubermensch te kweken. De technologie zal voorlopig alleen beschikbaar blijven voor de rijke landen, hoe ethisch is dit? Laten we de derde-wereldlanden langzaam sterven aan malaria en aids terwijl we onszelf genezen van een aanleg tot flaporen (tegen gigantische kosten) En wie krijgt de rekening van al deze mogelijkheden ??

Verwijderd

Ethiek is altijd moeilijk. Maar laten we voorop stellen dat ethiek een discussie is die altijd achterhaald zal worden. De wetenschap ontwikkelt zich, en hoewel je bepaalde ongewenste ontwikkelingen misschien kan afremmen, kan je ze niet stoppen. Er is altijd wel iemand die het toch doet.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Blijft het bij het genetisch genezen van erfelijke ziekten en/of ziekten als kanker of zijn we op weg om een ubermensch te kweken. [/quote]Dat hangt ervan af wat je beschouwt als ubermensch. Een mens die aan geen enkele erfelijke ziekte meer lijdt, kan je ook beschouwen als ubermensch. En als we de dodelijke ziekten als kanker enzo overwonnen hebben, waarom zouden we dan iemand met bijvoorbeeld door erfelijke aanleg een slechte conditie (asthma, weet ik veel) ook niet helpen? Of iemand die iets echt onbenulligs wil? Er is geen duidelijke grens tussen het behandelen van ziekten en het kweken van een ubermensch. Met genetica zijn beide mogelijk, en voor beide worden dezelfde methoden gebruikt.
Maar dit betekent voor mij niet dat we dan maar helemaal geen genetische manipulatie moeten doen. Dat is net zoiets als het verbieden van een behandeling die iemands leven kan redden. Dit is geen optie voor mij. En zoals gezegd, stoppen kan je het toch niet. Als je het dwingt ondergronds te gaan, gaan ontwikkelingen misschien langzamer, maar ze zullen doorgaan. Er is altjid wel een plek waar je ongestoord onderzoek kan doen naar dit soort dingen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De technologie zal voorlopig alleen beschikbaar blijven voor de rijke landen, hoe ethisch is dit? [/quote]Totaal niet ethisch. Maar dat is de wereld ook niet. Er zijn wel meer dingen die de derdewereldlanden niet hebben. Zo'n beetje alles wat wij hier hebben, hebben zij niet. Maar dit kan natuurlijk geen grond zijn om de technologie te verbieden.
Ontwikkelingslanden moeten een manier vinden om uit het dal te komen waar ze in zitten. Dat zal niet gemakkelijk zijn, maar het kan wel. Het westen moet hen daarbij wel helpen, maar niet op ze wachten. Want dan zal ook hun ontwikkeling alleen maar langzamer gaan. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Laten we de derde-wereldlanden langzaam sterven aan malaria en aids terwijl we onszelf genezen van een aanleg tot flaporen (tegen gigantische kosten)[/quote]Dat is de wereld waarin we leven, helaas. Deze problemen zijn niet op te lossen zonder dat de ontwikkelingslanden ons niveau bereiken. Want wij kunnen hen wel een medicijn tegen malaria geven, maar als ze niet net zo'n leefomgeving hebben als wij, gaan ze een maand later gewoon dood aan cholera. (Ja, dit is heel cynisch) En bij het bereiken van ons leefniveau kunnen we ze wel helpen, maar uiteindelijk moeten ze het zelf doen. Dus zelf een einde maken aan corruptie en zelf zich ontwikkelen/opleiden/enz...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En wie krijgt de rekening van al deze mogelijkheden ??[/quote]Lastige vraag, hangt ervan af wat je bedoelt.
Als je bedoelt: Wie betaalt het in een letterlijke zin, dan lijkt het me makkelijk. Wij! Dan betalen we wel wat meer belasting. Het is het geld wel waard denk ik. Maar bedoel je: wat zijn de gevolgen, dan wordt het heel lastig. Want dat kunnen we nu gewoon niet voorzien. Er kan van alles gebeuren, maar op zich hoeft het geen ramp te worden. Het is net als met de Millenniumbug: misschien valt het mee, misschien valt het tegen, maar van tevoren weet je het niet. Hierdor zijn sommigen bang voor de toekomst, maar dit is onterecht. Genetische manipulatie is geen "methode van de duivel" zoals Greenpeace enzo ons willen laten geloven. En de toekomst is altijd een onvoorspelbaar iets. Mensen die bang zijn voor genetische manipulatie, zijn in mijn ogen gewoon bang voor de toekomst. Er gaan veranderingen komen, en omdat ze daarvoor bang zijn, vluchten ze in een soort conservatisme, ze willen het houden zoals het is. Want dat is bekend en daarvoor hoef je niet bang te zijn. Dat juist genetische manipulatie een oplossing zou kunnen zijn voor de problemen van nu, wordt vaak vergeten.

Verwijderd

Commerciele gentech labs zijn er al heel erg veel. Maar genetische modificatie van de mens is nog heel ver weg (ethisch veel te zwaar beladen).

Gen therapie is meer een methode waarbij genen toegedient worden, die vervolgens niet in het genoom worden opgenomen. Dus het toegediende DNA wordt wel afgelezen (althans dat is de bedoeling) dus het gen product komt tot expressie, terwijl je het gen eigenlijk niet draagt en zeker niet over zal dragen.

Een voorbeeld hiervan is een onderzoek van introgen (als ik me niet vergis). Zij proberen genconstructen te maken die met een bepaalde vloeistof in de longen verstoven kan worden. Het gen moet dan de verschijnselen van taaislijmziekte (cystic fibrosis) verminderen.

Zie gen therapy dus meer als een medicijn dat toegedient wordt en niet als genetische modificatie.

Verder wordt genetische modificatie al behoorlijk commercieel toegepast bij micro-organismen en planten..

Verwijderd

Als men alle mensen op de aardkloot over enkele jaren, op een manier die het milieu het minst belast, te vreten wil geven komen we niet onder gentechnologie uit.

Wat betreft ethiek: een hart-transplantatie werd vroeger ook als on-ethisch gezien. En zo zijn er wellicht nog wel een paar te noemen.

Een goed idee is wellicht het besteden van meer geld aan wetenschappelijk onderzoek voor gentechnologie. Om zo te voorkomen dat niet compleet ontwikkelde produkten op de markt komen die achteraf toch schadelijk blijken te zijn. Wellicht ook iets voor Greenpies om iets aan onderzoek te doen en niet gelijk hun ondoordachte mening de media in te schreeuwen......

Verwijderd

Topicstarter
Captain Proton, bedankt voor je reactie, 'k kom net thuis van een zwaar vervelende Microsoft training, dus morgen geef ik je even een reply.