Halogeen dimmen

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 16:15
Waarom mag je halogeem lampen niet dimmen op een normale dimmer?
Ik lees dit op bijna alle dimmers, 1 keer heb ik het geprobeerd en dit ging goed maar nu heb ik een nieuwe dimmer en daar staat het ook heel specifiek op??

wat kan er nou eigenlijk gebeuren?? heb klein stukje over triacs ofzo gevonden.

kan iemand mij uitleggen wat er nou kan gebeurer.

Ik heb een dimmer van HEMA Radiogestuurde, en halogeem op 12v met dikke trafo voor 12v max 5a.
er zitten dus 3 spotjes op elk 20watt.

Verwijderd

ik denk dat ze de zware halogeen lampen bedoelen... wij hebben bij ons in de woonkamer 2 van die lampen en zitten geloof ik 150watt en 300watt lampen in 8-)
1tje zit gewoon op een muurdimmer geschakeld en de ander heeft standaard al een eigen dimmer aan het snoer zitten

ken zat mensen die halogeen spotjes met een dimmer hebben en nog nooit gehoord dat het kapot ging

denk dat fabrikanten die tekst er gewoon uit voorzorg opzetten, omdat halogeen over het algemeen meer trekt stroom nodig heeft dan bijv. een gloeilamp kan die dimmer dat misschien niet aan en fikt hij door ofzo (of smelt :? )

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hebt meerdere soorten halogeen. Als je een halogeenlamp gebruikt met een electronische trafo (dus niet zo'n gewikkelde trafo) en je gaat die proberen te dimmen, dan gaat die electronica in de dimmer over de rooie.
220 V halogeen lampen (die buisjes) kun je wel goed dimmen met een gewone dimmer.

• Koffievlek.nl
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 10:39
Als je geen goede dimmer gebruikt voor halogeen, dan gaat die dimmer extra geluid maken... Je kent het geluid vast wel. (vaag :?) ;)

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

Op zondag 10 maart 2002 15:41 schreef marco_bakker het volgende:
Als je geen goede dimmer gebruikt voor halogeen, dan gaat die dimmer extra geluid maken... Je kent het geluid vast wel. (vaag :?) ;)
Ik denk dat je een wat vaag zoemend geluid bedoeld... dat geluid maakt de met m'n halogeenlamp meegeleverde dimmer ook. Beetje geluid kan niet zo'n kwaad, zodat het veel geluid word, er rookontwikkeling of grote hoeveelheden warmte bij komt zou ik toch eens overwegen de dimmer uit te zetten of uit het contct te halen ;).

If you can't win fair, cheat!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dit lijkt nog het meest op elektronica.. GT->OCM

Verwijderd

lijkt me helemaal niet tweakers, maarja

ga gewoon naar de ikea en koop daar een halogeen dimmer voor €10 :?

gewone dimmer dimt anders dan een halogeen dimmer d8 ik

Verwijderd

het verschil is dat je een gewone uitdraait, maar een halogeen dimme rkan je uit drukken anders gaat de dimmer brommen of de trafo weet ik veel

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een dimmer voor 10 Euro ? Waar ? Die dingen beginnen bij 25 Euro en zijn te krijgen tot 100 Euro.

Een halogeendimmer kan je uitdrukken ? Dat kan best zijn, maar het is niet zo dat er geen halogeendimmers zijn die je gewoon uitdraait (met een klik).

Verhaal dat ik hierboven hield over electronische trafo's en gewikkelde transformatoren is belangrijker dan het feit of je een dimmer uitdrukt of uitdraait...

Verwijderd

Halogeen lampjes kunne via een gewikkelde of een elektronische trafo aangesloten worden. Dit staat overigens los van het dimmer verhaal.

Het antwoord op "mogen halogeen met trafo op gewone dimmer?" -> nee, waarom .. omdat een de trafo van een halogeen lamp speciale sturing vereist en dit niet in een goedkope dimmer zit ingebouwd en op den duur gaat je dimmer en je trafo kapot. Dus gaan naar een electro zaak (niet gamma/formido/etc of zelfs hema) en koop daar een speciale dimmer -> kosten +/- 15 à 20 euro

Verwijderd

Ik heb wel eens een hallogeen dimmer controller geprogrammeerd, en om die te dimmen maak je het voltage niet lager, maar onderbreek je de stroom met pulsen van een paar ms. dat ziet het oog niet, maar de lamp zend dan maar de helft van het licht uit (of meer of minder)

Ik denk dat dat het verschil is, dat hallogeen een vast voltage wil. nooit zo over nagedacht eigelijk.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:39
Als je halogeens dimt, moet je ze wel regelmatig een tijdje op volle sterkte laten branden. Anders wordt de levensduur drastisch ingekort (als je de halogeens altijd dimt). Heeft te maken met de werking van een halogeen (wat ik hier nu niet ga uitleggen) maar het komt er op neer dat als je dimt, de temperatuur te laag is.

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:33
Halogeen kan idd op twee manieren:
1) Electronische trafo.
Die kan bijna nooit gedimd worden aan de 220 kant, maar heeft meestal een ingebouwde dimmer die met een potmeter bediend kan worden. Als je hem wel aan de 220 kant dimt zal de dimmer flink gaan zoemen...

2) Gewikkelde (rinkern) trafo
Die kan zeker wel gedimd worden aan de 220 kant, alleen heb je dan te maken met de zelf inductie (hoge stroompieken terug het net in) van de trafo, dus heb je een dimmer nodig die hiertegen kan.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 16:15
hmmm hier kan ik inderdaad allemaal wel wat mee.

ik denk dat ik het zolang wel op een schakelaar hou want met dat dimmen vindt ik nog steeds een raar idee.
Mijn ouders hebben 3 220volt halogeem lampen en die dimmen hem ook gewoon zonder problemen tot nu toe.
Pagina: 1