Gewone PC als server

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mailman|IA
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54
Graag jullie mening over het volgende:

Men heeft 6 gewone PC's:

Pentium III 950 Mhz, 256 MB RAM
Pentium III 550 Mhz, 64 MB RAM
Pentium III 700 Mhz, 128 MB RAM (en daar 4 van)

en een netwerk van 100 Mbit.

Ik wil daar een server plaatsen met daarop de volgende proggie's:

Filemaker 5.5 server
Hardware Requirements for Windows:
Pentium 133 MHz
64MB of RAM required for NT 4.0 (128MB of RAM required for Windows 2000)
CD-ROM and hard disk drive
Software Requirements: Windows NT 4.0 (Service Pack 4), or Windows 2000.

En daarbij hoort ook: Filemaker Pro 5.5
Hardware Requirements for windows:
Intel-compatible computer 486/33 or later
32MB of RAM required
Hard disk and CD-ROM drive
Software Requirements:Windows 95, Windows 98, Windows Me, Windows NT 4.0 (Service Pack 3), or Windows 2000. [Windows 98, NT 4.0, or 2000 required for Web Companion and ODBC features]
Network Sharing Requirements: Microsoft TCP/IP or IPX/SPX network

Teamagenda
TA-SERVER SYSTEM REQUIREMENTS
TA-Server runs on Windows 95/98, as a service on Windows NT/2000, and on Macintosh System 7.x and higher.

Verder moet de server een verbinding met internet gaan maken in de toekomst en deze gaan delen over het netwerk. Waarschijnlijk wordt dit ADSL. Daarnaast wil ik er twee harde schijven (20 Gb. voor de proggie's en 60 Gb. voor de data) in hebben en een back-up systeem voor de 60 Gb..

Dan wil ik op alle individuele PC's Filemaker Pro 5.5 en teamagenda installeren. De filemaker database bestaat voornamelijk uit foto's en persoonsgegevens.
Verder komt er op deze PC's office (welke versie weet ik nog niet).
Nu staat er op alle PC's windows 98 SE.

Wat voor server zouden jullie mij aanraden? Ik kan HP's met korting krijgen, dus kan iemand mij adviseren wat een goede netwerk PC/server is.
En wat zal ik als besturingssystemen gebruiken? Is XP het beste om overal op te zetten? Ik wil overigens bij Windows blijven, ook al is Linux betrouwbaarder.

Wat een hoop vragen he? Jullie zullen dit soort vragen wel zat zijn :r , maar jullie zouden mij een grote dienst ermee bewijzen *D. Heb ik de zondag middag weer wat te doen...

P.S.: iemand nog een idee hoe ik die systeemkasten netjes af kan sluiten met een slotje? Zijn daar bestaande systemen voor?

mod breakje .. even Ž vervangen voor '

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Voor 6 clients heb je helemaal geen zware server nodig.
Wil je een kant en klare server of om zelf in elkaar te flansen ?
Als je em zelf bouwt:
PIII - 256/512mb - asus/tyan/supermicro mobo

Standalone of om in een 19" rack te plaatsen ?
Neem als OS win2k S/AS
Daarnaast wil ik er twee harde schijven (20 Gb. voor de proggieŽs en 60 Gb. voor de data) in hebben en een back-up systeem voor de 60 Gb..
Je kan ook gewoon 2 60gb's nemen en die in mirroring zetten.
Dan heb je meteen backup.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Voor zo'n simpele toepassing (maar 6 clients) zou ik gewoon een degelijke kantoormachine kopen, dus geen "echte" server, maar een doodgewone PC van een betrouwbaar merk. Dan wel zorgen dat je een goeie backupmethode hebt en da's alles wat je nodig hebt.

Als OS zou ik gewoon Win2000 Server nemen. XP is er niet in een serverversie.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
/edit ik had weer niet gelezen.

als ik zo zie wat je wilt gaan doen heb je toch zekerz genoeg aan:

-Pentium 3-800 of hoger
-256MB of hoger
-RAID 1 voor de data

-backup??
-windows 2000

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Gewoon een simpele oude computer pakken (P-200 Mhz met 64MB RAM ). Eventueel zet je er dan nog een RAID controller in met RAID config. Dit zal je dan niet veel snelheidswinst geven, maar je hebt wel meteen backup.

Pak gewoon een oude computer. Doe ik ook en bevalt me uitstekend.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 22:47
Ik zou met filemaker ongeveer 300 mhz met 128 mb gebruiken.

Enne zou ik mischien mogen vragen wat de vershillen met filemaker pro 4.0 is.

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 20:44 schreef Bart B het volgende:
Gewoon een simpele oude computer pakken (P-200 Mhz met 64MB RAM ). Eventueel zet je er dan nog een RAID controller in met RAID config. Dit zal je dan niet veel snelheidswinst geven, maar je hebt wel meteen backup.

Pak gewoon een oude computer. Doe ik ook en bevalt me uitstekend.
Ik denk dat het hier om een bedrijfje gaat met een aantal specifieke software programma's die goed moeten blijven draaien.

Voor Windows 2000 server heb je al minimaal een PII nodig om het een beetjuh te kunnen draaien!

Als betrouwbaarheid een grote rol speelt zou ik voor een merk server gaan (Dell, Compaq, HP) vanwege de support en dergelijke.

Alle clients XP is natuurlijk mooi maar ik denk dat 2000 ook wel volstaat. Windows 2000 server is natuurlijk mooi maar als je niet zo'n onwijs zwaar systeem hebt werkt NT 4.0 ook nog wel aardig (niet te hoge eisen gaan stellen hé :) )

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik zou een server maken met de volgende onderdelen.

- Intel/AMD 600/800Mhz
- 512MB PC133 (lijkt veel, maar als je server aktief gaat gebruiken, dan is het geen overbodige luxe)
- S3 4MB videokaart.
- Plusminus 40GB (2x 20GB HD in Raid 0 (Lekkere performance wanneer meerdere cliënts tegelijk toegang hebben op de server))

Dat is de server zoals ik het in dit geval zou opzetten. :)
En deze configuratie is niet eens duur. :P

edit:

Ik zie net dat het waarschijnlijk om een bedrijfsserver gaat.
In dat geval zou ik voor een raid 5 configuratie gaan.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• mailman|IA
  • Laatst online: 18:54
Ontzettend stom natuurlijk dat ik dit niet weet, maar wat is een Raid? Dacht dat ik toch echt iets van hardware wist, maar volgens mij ontbreekt dit deel mij nog een beetje...

En ja, ik koop hem zoiezo van HP, dus daar graag een advies op. Ik bouw hem niet zelf. Geld is hier nl. geen probleem, dus ik kan uitpakken B-)

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Op zondag 10 maart 2002 14:16 schreef mailman het volgende:
Ontzettend stom natuurlijk dat ik dit niet weet, maar wat is een Raid? Dacht dat ik toch echt iets van hardware wist, maar volgens mij ontbreekt dit deel mij nog een beetje...
[topic=310264]

Als je even de search had gebruikt, dan had je dit toch wel kunnen vinden...

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 19:04 schreef Predator het volgende:
Dat helpt dus echt niet tegen 'het per ongeluk' verwijderen van files e.d. door gebruikers (wat in de praktijk heel vaak gebeurd).

Een goede backup voorziening is zeker een must!

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 20:55 schreef bazs2000 het volgende:
In dat geval zou ik voor een raid 5 configuratie gaan.
RAid 5 is denk ik overbodig als je met weinig bestanden enzo gaat werken, een kleine server opzetten voor 6-8 pers. Dan lijkt me Raid 0/1 genoeg...

• sniper20
  • Laatst online: 19-08 23:00
Ik zou toch gaan voor een kleine server van HP inplaats van een pc. Verder zou ik ook kiezen voor RAID 5 en een goede backup-unit. Verder zou ik me niet blindstaren op de specificaties van de programma's, omdat ze in de toekomst waarschijnlijk toch geupdate worden.

Verwijderd

edit:

hier stond onzin

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=3134457287

wat d8 je hiervan?

redelijk goedkoop ding, met onboard sound en Graphics

1 gig ram is ook nie overdreven voor een server

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12
Op zondag 10 maart 2002 14:16 schreef mailman het volgende:

En ja, ik koop hem zoiezo van HP, dus daar graag een advies op. Ik bouw hem niet zelf. Geld is hier nl. geen probleem, dus ik kan uitpakken B-)
Ik neem dat je ondertussen zelf hebt opgezocht wat raid is ;). Wat hp servers betreft heb je een aantal mogelijkheden. e800 (wordt vervangen door tc2100) en de eerst daaropvolgende de lc2000. Ik laat de lp serie buiten beschouwing omdat dit webservers zijn.

De e800 is een prima server voor een werkgroep van 5 tot 15 personen, hij heeft als nadeel dat ie standaard niet leverbaar is als raid model. Je kunt er wel een 1m raidcontroller inzetten, 1, 2 of 3 schijven en je kunt je raid bouwen zoals jezelf wilt. De schijven kunnen niet hotswap, daarvoor moet je naar de lc2000. De e800 heeft de optie om een tweede cpu te plaatsen mocht dat noodzakelijk zijn. Verder is het eigenlijk een zware desktop pc waarvan de kwaliteit en robuustheid op server niveau ligt. Een goed startmodel zou een pIII 1 Ghz zijn, 256MB intern, 18GB u160 hd en een dat40. Pak als os win2k en arcserve als backupsoftware. dan zit je voorlopig wel goed.
prijs van een dergelijk server is ca. €2100

Dat laatste geld ook voor de lc2000, deze server is meer een werkgroepserver vanaf 15 personen, standaard raidcontroller (1m), 3 hotswap schijven (max 6), 1 cpu (2e mogelijk), hotswap voeding (met 2e redundant), etc.
prijzen vanaf €4100

Mocht de bedrijf waar je werkt echte groeiplannen en mogelijkheden hebben, ga dan voor een lc2000 (of de opvolger tc3100/tc4100, nog niet leverbaar)

Is dit niet het geval, neem dan de e800 en neem er een supportpack bij! Geen raid is niet erg, met een dergelijke kleine werkgroep zul geen performanceloss hebben. Het supportpak is erg oke, crashed de hd bv heb je binnen 4 uur een nieuwe en als de backup goed is, booten vanaf tape en binnen een uur ben je weer up en running (wel de arcserve disaster recovery installeren)

suc6

\edit
Als je echt kunt uitpakken, neem dan de lh3000 (dual PIII) met een raid 50 van 12 15k rpm harddisks, kun je hem later altijd nog upgraden naar een lt6000 met 6 xeon processoren :9
\edit

oeps, niet goed gelezen heb niet gezien dat je storage eisen wat hoger liggen.
voor de e800: neem de standaard config en plaats er een extra schijf (scsi of twee ide in een raid 1)bij en pak als backupunit een ultrium drive
voor de lc2000: neem drie 36 GB hardisks, raid 5 en ook een ultrium backupunit

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Op zondag 10 maart 2002 16:59 schreef carnman het volgende:
[afbeelding]

wat d8 je hiervan?

Windows 2000 pro.... tja.. als server misschien beter de server versie pakken. Of is het niet echt als fileserver etc?
Enne 1GB ram... waarom niet eerst 512mb en kijken hoeveel ie gebruikt? Ram is nogal duur.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Waarom stuur je HP niet een mailtje, zeg dat je er héél veel verstand van heb en weet wat je ongeveer moet hebben.

(als je zegt dat je niks weet praten ze je waarschijnlijk een server, eentje die alle pc op deze aardbol kan serveren :))

Gewoon neerzetten wat je ook aan ons heb verteld, en waarschijnlijk (als ze je serieus nemen) zullen ze je wel een goed advies geven. Net zoals bij mij >:)

-mijn mening-

Als ik zo kijk, en nadenk over de toekomst zou ik zeggen, een dual pIII, genoeg geheugen (laten we zeggen 256 ofzo) en niet bezuinigen op een snelle hd. (cheeta >:))

Ach, het is en blijft je eigen mening. zelf heb ik een 133ér die prima functioneerd :)

Succes :7

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 21:52

maontje

better off Playing

Ik zou gewoon gaan voor een simple p3 800Mhz of AmdTb/xp 1200/1600+ met min 512Mb Ram =+ Raid controllertje met 2x Hdd 60Gig is voldoende Video en sound in niet belangrijk

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

Verwijderd

[afbeelding]

wat d8 je hiervan?

Hmm, ik wil niet zeuren ofzo, maarruh handig zo'n ATA-100 mobo en een ATA-133 HD :P

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op zondag 10 maart 2002 17:03 schreef FastBunny het volgende:

[..]

Windows 2000 pro.... tja.. als server misschien beter de server versie pakken. Of is het niet echt als fileserver etc?
Enne 1GB ram... waarom niet eerst 512mb en kijken hoeveel ie gebruikt? Ram is nogal duur.
Daar komt nog es bij dat die i815 chip op dat bord maar tot 512mb gaat, dus je hebt er nix aan.

Verwijderd

Ransbal;

even voor de juistheid; een HP Netserver LH3000 is niet
te upgraden naar een HP Netserver LT6000. [wel als je hem
compleet vervangt]

Dit zijn twee compleet verschillende systemen met een
compleet andere behuizing.
De LH3000 heeft een mobo geschikt voor twee processoren
en de LT6000 is geschikt voor 6 Xeon's.

(ik kan het weten, want ik heb van alletwee de types
meerdere servers draaien op de zaak) :)

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12
Op zondag 10 maart 2002 22:42 schreef pir-p3 het volgende:
Ransbal;

even voor de juistheid; een HP Netserver LH3000 is niet
te upgraden naar een HP Netserver LT6000. [wel als je hem
compleet vervangt]

Dit zijn twee compleet verschillende systemen met een
compleet andere behuizing.
De LH3000 heeft een mobo geschikt voor twee processoren
en de LT6000 is geschikt voor 6 Xeon's.

(ik kan het weten, want ik heb van alletwee de types
meerdere servers draaien op de zaak) :)
juist wel, backplates en mobo's worden vervangen, het enige wat je aan bruikbare materialen overhoudt zijn de kast, de psu's, memory en de drivecages. En het maakt niet uit of je een pedestral of een rack model hebt. Oja en mocht dit niet het geval zijn dan hebben ze me op de hp nsp course voorgelogen.... ;)

/edit
foutje, lt6000 moet lh6000 zijn
/edit

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

[afbeelding]

wat d8 je hiervan?

ff een opmerking op een i815 chipset kan maximaal 512MB Ram

Dus minder Ram of een ander mobo misschien voor de ABIT VP6 gaan kan je er later nog een dual van maken :)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 19:04 schreef Predator het volgende:
een grote veel gemaakte fout... een raid config is GEEN backup. buiten een raid configuratie altijd nog een backup maken... en geen Raid 0 (stripeset) gebruiken... dit is wel sneller maar onveiliger dan 2 losse schijven. raid 1 bij 2 schijven of raid 5 bij meerdere schijven. (liefst os op 2 kleine schijven in raid1 (2x4 gb oid) en data in raid 1 (of 5) met wat grotere schijven...

verder heb ik weinig verstand van HP (ik gebuik altijd compaq). dus daar kan ik je niet bij helpen...
Pagina: 1