HELE oude cd-rom speler

Pagina: 1
Acties:

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 22:56
Hallo,

Ik was bezig met het weer aan de praat krijgen van wat oude hardware om er later een standalone mp3 speler van te maken. Nou heb ik van een vriend een oude 486 gekregen met daarin een floppy drive, cd-rom speler 2 speed oid, en een soundblaster 16 (isa)

Het doel is dus om zonder hd, Dos van een floppy te laten laden en dan nog geluid en cd-rom ondersteuning te hebben. Naja na een hoop gekloot (ik had gewoon de cd-rom speler en floppy drive losgehaald zonder te kijken waar het eerst vast zat) Vertelde een vriend mij dat die hele oude cd-rom speler niet via de ide poorten liepen maar via de geluidskaart ! AHA daarom deed ie het dus niet :P

Maar goed, nu heb ik dus die soundblaster ook overgezet naar de oude aptiva zonder had en er de cd-rom speler op aangesloten. Maarja nou doet ie het nog niet.

Iemand een idee hoe ik dat kan laten werken?

Oja de overige spec zijn:

P133,
34 mb edo ram,
1,44" floppy dirve,
no hd,
een oud kleurenbeeldscherm,
een wazig IBM mobo met een nog waziger auto configuratie scherm als bios,
oja ergen een video chip op het mobo :P

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Voor de cd-rom speler zul je een driver in de config.sys moeten laden (driver van de cd-rom speler) en vervolgens in de autoexec.bat regel maken met mscdex.exe en daarachter een koppeling naar de driver van de cd-romspeler. Voor de geluidskaart zul je ook een (of meerdere) drivers moeten laden.

The need for speed drives me

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die soundblaster 16 Cdrom speler kreeg ik alleen aan de praat in 95, 98 zal ook wel lukken maar had ik geen zin in om teveel klooien

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Interstice
hmmm Maar het is de bedoeling dat het onder een van een floppy gelaade dos versie werkt :)

Maar goed. Iemand een idee hoe ik deze ouwe zut aan de praat kan krijgen want ik ben opgegroeid met de ide poort :) en weet dus niet hoe dat moet met een cd-rom speler die op de geluidskaart zit

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 09 maart 2002 16:24 schreef Interstice het volgende:
hmmm Maar het is de bedoeling dat het onder een van een floppy gelaade dos versie werkt :)

Maar goed. Iemand een idee hoe ik deze ouwe zut aan de praat kan krijgen want ik ben opgegroeid met de ide poort :) en weet dus niet hoe dat moet met een cd-rom speler die op de geluidskaart zit
Zoals al is gezegd moet je een driver in de CONFIG.SYS zetten en die aanroepen in AUTOEXEC.BAT. Deze regels heb je nodig:

In CONFIG.SYS (ergens onderaan):
DEVICEHIGH=A:\DOS\OAKCDROM.SYS /D:DIONCD01

In AUTOEXEC.BAT (na de PATH command):
LH MSCDEX /D:DIONCD01 /L:D

Let dus op dat dit ervan uitgaat dat je de driver files in de A:\DOS directory hebt en dat OAKCDROM.SYS werkt voor jouw speler. Andere drivers zijn: BTCDROM.SYS en (voor Philips) VIDE-CDD.SYS - probeer de juiste bij jouw merk CDROM te vinden.
Verder is het zo dat sommige drives vanaf soundcard zouden moeten, maar daar heb je weer aparte drivers voor- ga maar eerst vanuit dat het op IDE zal werken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik zou gewoon ff een win98 bootdisk proberen. Werkt ? dan is ie IDE.
Anders de DOS drivers voor de geluidskaart installeren, zal wel een configuratie proggie bij zitten.

http://myweb.tiscali.co.uk/karldavis/drivers/cdrom/soundblastersb16.zip

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 15:03 schreef Interstice het volgende:
......486 gekregen met daarin een floppy drive, cd-rom speler 2 speed oid, en een soundblaster 16 (isa)

......Vertelde een vriend mij dat die hele oude cd-rom speler niet via de ide poorten liepen maar via de geluidskaart ! AHA daarom deed ie het dus niet :P
alleen het overzetten van de SB kan wel eens niet werken. Hele oude CD-spelers hebben nl soms geen IDE interdace en moeten via de geluidskaart of een eigen interfacekaart aangesloten worden. Ik heb zo'n CD-speler hier ook liggen en die heeft echt een aparte interface nodig, de IDE-interface van een oude geluidskaart pikt ie ook niet.
Dus als je het effe goed uitzoekt, zou ie weer moeten werken via de geluidskaart

PS: weet je zeker dat er in die 486 niet nog een andere interface kaartje zat speciaal voor de CD-speler....

• Interstice
Ander probleem: Aptiva Ibm heeft ervoor gezorg dat de isa van ibm afwijkt van alle andere. DUs die SB erin zetten helpt ook niet. :(

Ik heb mijn heil nu gezocht bij een 8 speed idde cd-rom speler. Nu allen nog een setje hele kleine dos mwave drivers voor alleen het geluid.

Pagina: 1