Toon posts:

[pascal] printerkop besturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog een PC-tje staan, met een matrixprinter. Nu heb ik voor 'n projectje een opstelling nodig waarbij ik met de computer een objectje kan laten bewegen. De printerkop lijkt me hier uitstekend voor geschikt.

Nu ben ik in Pascal bezig geweest om die boel proberen te besturen. Alleen wil dat nog niet echt lukken. Ik krijg het wel voorelkaar om gewoon tekst te printen, maar het is eigenlijk de bedoeling dat de printerkop (zonder te printen) van positie 0 naar positie 80 (o.i.d.) wordt verplaatst (nee, spaties printen werkt niet...)

Weet iemand hoe je dit kunt fixen?

Verwijderd

De linker en rechter marge zetten (rechter marge groter dan linker; de linker op de positie die je wilt) en dan een linefeed/carriage return?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:13
Ik denk niet dat je direct de printerkop kan aansturen. Ook is je printer blijkbaar zo slim dat 'ie leading/trailing spaces gewoon negeert. Ik weet verder niet precies wat je er mee wilt, maar als het er alleen om gaat dat je je printerkop als 'bewegend object' gebruikt, kun je natuurlijk de inktcartridge eruit halen en gewoon dummycharacters printen als je naar rechts wilt en backspaces (gevolgd door weer een dummycharacter) als je naar links wilt.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

LauPro

Prof Mierenneuke®

Of je haalt de stappenmotor eruit en gaat die aansturen via de lpt/par poort ofzo. Wel wat complexer maar dan kan je stapjes maken van bijv. 15°.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!