• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:03

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Ik wil mijn garage omtoveren tot fotostudio, gewoon voor de fun. Kan ik ipv van echte fotolampen ook halogeen gebruiken? Weet iemand of daar VEEL verschil tussen zit?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

uhhh ja

Verwijderd

hehe toevallig precies 24h later reageert

Verwijderd

Zit heel veel verschil tussen. Echte fotolampen, oftewel studioflitsers geven een mooie kleur wit. Halogeenlampen, gloeilampen en TL buizen wijken daar allemaal sterk vanaf. TL-buizen zijn stukken groener, gloeilampen roder/geler.
Met de meeste digicams echter kan je een whitebalance instellen, daar kan je waarschijnlijk wel een boel mee corrigeren, maar of het net zo mooi blijft is vaak te betwijfelen, je verschuift toch het spectrum een klein deel. Kwestie van uittesten of het met jouw digicam goede resultaten geeft.
Een daglichtstudio is een betere optie als je begint. Dan heb je alleen maar een raam op het noorden nodig, en een wit-piepschuim plaat als reflectie scherm, eventueel ook nog een bedekt mt zilverfolie (niet glad, maar gekreukeld). :)