[CM] Hoeveel fans op een 300 Watt voeding?

Pagina: 1
Acties:

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb nu een HQ8 (ja, niet orgineel maarja.. :)) met een 300 Watt voeding. Ik ga binnenkort beginnen met het spuiten e.d. van m'n case incl. binnenkant en ben nu dus aan het proberen waar en hoeveel fans ik erin ga bouwen dan kan alles er strax in 1 keer in zonder teveel te beschadigen. De temps van m'n 1333 zijn nl. veel te hoog (72c). Ik heb nu 2x outake 8cm, 1x intake 12cm en een 8cm op converter naar 6cm op m'n FOB.
Ik heb net een verse install van windows gedaan, maar hij loopt constant vast. het beeld freezes gewoon, de muis valt nog wel te bewegen. Ik heb nu de papst die op de proc zat in een molex gedrukt ipv op het mobo, hij houdt het nu al langer vol :P (ja, ik typ nu al wel 5 min) Nu is de vraag of al die fans wel op 1 voeding passen...

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Ja, het ligt er natuurlijk aan hoeveel vermogen die fans verbruiken. Ikzelf heb ook een AOpen HQ08, ook met 3 fans
(2x 80mm outtake/ 1 x 92mm intake) en heb geen enkel probleem met de power. (sys : AOpen AK73 pro A, AMD Athlon 1200, 2x HDD, 2x CD-ROM, 512mb SDRAM, NIC, SCSI, Ge-Force 2 GTS). Als ik je nog een tip mag geven, als het goed is zit in HQ08 voor een achter plaatsen om fans te hangen. Haal het ijzer-met-gaatjes weg, zodat je een grote in- en outtake hebt, dit scheelde bij mij zo'n 15 graden in proc. temp. (was 52c, is 37c max)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik denk dat je cpu veel te heet word.
daar komen de vasrenners vandaan.
probeer es waterkoeling of zo. stukkie stiller ook

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

De fop is een goede heatsink. En wat voor fan je er ook opzet. Hij moet die 1333 cpu (mits je een christelijk voltage gebruikt) ten alle tijden werkbaar koel moeten houden. Dus als ik jou was zou ik eens kijken of de heatsink er goed opzit. En of je koelpasta goed zit enzo
Want 72 is echt zwaar te warm.

Voor de rest heb ik een noname voeding met daarop 2x120mm 4x80 1x60mm. En je moet wel erg rare dingen gaan doen wil een 300 watt voeding het niet meer trekken...
Ik zou me daar totaal geen zorgen om maken.... in tegenstelling tot die temp...

Geen inspiratie

• swipe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die sunon fans van mij (120mm) zijn 6,8 Watt ieder

dus reken maar uit als je een 300 Watt voeding hebt :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

is ie opgeclockt dan?
als ie standart loopt heb je dan sowieso zoveel fans nodig( ik wil 1000 mhz, mot ik dan meteen zoveel fan's erin zetten als ie gewoon standaart loopt(nee toch???) k hoop t niet

Verwijderd

72 graden is wel erug heet ...
ik weet niet hoe je hem zo warm krijgt ...maar ik zou toch uitkijken ...
(wc een optie?)

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een stapeltje 8cm fans bij Conrad gekocht die heel erg stil bleken te zijn. Bovendien waren ze ook nog eens bijzonder zuinig. Op 12V (0,96Watt) hoor je ze wel, maar komen ze zeker niet boven mijn processorkoeler uit (vandaar dat ik mijn processorcooler vervangen heb door zo'n fan) tenzij je er 3 tegelijk aan zet, op 7V (0,56Watt) kun je ze standalone nog net horen in een stille ruimte en op 5V (0,4Watt) kun je ze echt niet meer horen.
Mijn PC gebruikt ongeveer 80Watt, met een 300Watt voeding zou ik dus 229(12V) tot 550(5V) van die fans kunnen aansluiten :)

Met zoveel fans zo'n hoge temp halen klopt niet. als je kast binnenin toch echt warm wordt dan moet je de roosters waar je fans achter zitten eens wegzagen (en eventueel vervangen door zo'n mooi grilletje om te voorkomen dat je vingers in de fan komen). Zeker wanneer dat rooster bestaat uit een berg gaatjes in het metaal van je kast. Die 'gaatjesplaat' belemmert de doorstroming en zorgt dat je fans geluid gaan maken :( Als je toch gaat painten is het een kleine moeite om meteen de blowholes uit te zagen

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• arjants
  • Niet online
Goed idee om de gaatjes van de case eerst weg te halen, dat ga ik zeker doen, de temp van m'n proc is nu (op molex aangesloten) redelijk, 63c... Ik ga strax (morgenochtend, k ben nu echt niet meer instaat om iets te doen (drank...)) De roosters wegdremelen en hou jullie op de hoogte!

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• arjants
  • Niet online
Vaag, met de case open wordt ie ineens 62c stressed en 50 zonder koe.. k zal eerst de airflow es gaan verbeteren..

Verwijderd

Euh, misschien zijn je temp. sensoren naar de kl*te :?
Pagina: 1