Toon posts:

Maxtor 740DX in combinate met Asus K7M

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allo,

Ik heb een nieuwe Maxtor 740DX 40 GB 7200 rpm gekocht, nu heb deze aan mijn Asus K7M hangen, en vond dat het systeem aardig traag liep.

Nu heb ik een programma gedownload "HDTach 2.61" en daar heb ik een test mee uitgevoerd. Nu blijkt dat ik een maximum van 3000 kb/s haal.

Nu heb ik nog zon hardeschijf aan mijn MSI K7T266 Pro2 hangen en daar haal ik een score mee van 43000 kb/s.

Nu heb ik ook enige reviews doorgenomen, en die 43000 kb/s komt aardig overeen met die benchmarks. Dus het systeem met de Asus K7M loopt toch niet naar behoren.

Spec (Asus K7M):
Asus K7M (AMD 751 + VIA VT82C686A)
UltraDMA/66

Wat kan het probleem zijn?
(BIOS update,VIA drivers 4in1)

Sorry van de topicnaam: Had moeten zijn "Maxtor 740DX in combinate met Asus K7M"

• Jonez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 12:15

Jonez

2+2=5

DMA aangezet?
primari master gezet?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Topic titel edit ;)

Maareh, heb je inderdaad dma aan staan, en die via-drivers etc. up to date?

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik dma aanzetten (? onder w2000) staat dat standaard niet aan.

Verwijderd

Onder apparaten beheer ga je naar de instellingen van de IDE ATA/ATAPI-controlers.
Daar kun je onder het tab-blad geavanceerde instellingen van het IDE-kanaal DMA aanzetten.

Verwijderd

Topicstarter
BTW: Ik heb de nieuwe 40GB hardeschijf nu aan die MSI K7T266 Pro2 hangen, en hier behaald deze hardeschijf ook een score van +/- 43000, dus die hardeshijf is wel oke.

Is het normaal als ik een nieuwe hardeschijf in het systeem druk en heb gepartioneerd, windows 2000 deze geformateerde partities gaat scannen?

Verwijderd

Nee da's volgens mij niet normaal.
Ik wel de ervaring dat win2k voor alle nieuwe partities een verkenner opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 maart 2002 15:48 schreef bvdw het volgende:
Nee da's volgens mij niet normaal.
Ik wel de ervaring dat win2k voor alle nieuwe partities een verkenner opstart.
Dit scannen doet windows maar een keer, en de partities zijn niet gecreerd met fdisk. ( PM )

Verwijderd

Ik vind het wel appart.
Als de schijf wel ok is zou het dus aan de controler moeten liggen. Heb je de schijf in die andere machine met dezelfde kabel geprobeert of met een andere. Het kan ook nog aan een brakke kabel liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 maart 2002 16:07 schreef bvdw het volgende:
Ik vind het wel appart.
Als de schijf wel ok is zou het dus aan de controler moeten liggen. Heb je de schijf in die andere machine met dezelfde kabel geprobeert of met een andere. Het kan ook nog aan een brakke kabel liggen.
Nee, het zijn twee verschillende kabels (80-pins), ik zal hem eerst even overzetten in het andere systeem. Om te kijken of hij daar ook weer begint met scannen.
En ik zal daarna even met fdisk proberen.

En op die controller zaten eerst twee andere hardeschijven. Een daarvan heb ik verkocht en heb daarvoor een 40 GB gehaald. Dus die controller zal wel goed zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Heb eerst op het systeem met de Asus K7M de via4in1 drivers geinstalleerd. En de nieuwe hardeschijf weer overgeplaatst naar het systeem met de Asus K7M. Nu scant windows 2000 de schijf niet ( windows 2000 scant alleen als de harde schijf net is gepartioneerd ).

De harddisk benchmark uitgevoerd met, "HD Tach 2.61", en nu is mij score op de Asus K7M van 3000 naar 39000 gegaan. Klaar blijkelijk hebben de via 4in1 drivers hun werk goed gedaan.

| Asus K7M | MSI K7T266 Pro2 |
-[gegeven]-------------------------------
|AMD 700 MHZ| AMD XP 1700+ |
| UDMA66 | UDMA100 |
-[HD Tach]-------------------------------
max | 39000 | 43000 |
cpuutil | 30% | 9.6% |
-----------------------------------------

Betreft het scannen van de hardeschijf, de hardeschijf wordt alleen gescand door windows als deze net gepartioneerd is. Als de scan door windows voltooid is en de hardeschijf wordt overgeplaatst of het systeem opnieuw wordt opgestart wordt er NIET weer gescand. Met FDISK gaat windows niet scannen naar het partioneren.

Kennelijk kan de windows 2000 niet helemaal correct overweg met partities gemaakt met Partition Magic. :? Windows herstelt de partities waarschijnlijk wel, want het begint niet weer te scannen.

Voortaan maar parities maken in fdisk en als het nodig is resizen met PM.

Problem solved :) I hope.

Verwijderd

Nu ik er over nadenk. Een nieuwe schijf partioneer ik meestal met maxblast (heb ook een aantal maxtors).
En resize ze daarna ook, indien nodig met PM.

Nou, ik hoop dat het goed blijft gaan met je hdd.
Pagina: 1