Toon posts:

Stroomvoorziening voor amp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kistje gemaakt om in onze Citroën Xantia break te plaatsen, ik ben reeds 8m 40mm² draad gaan halen, maar nu moet ik nog ergens stroom aftappen voor de amp (2*125Watt), de amp zal dus in de koffer geplaatst worden.
Kan ik ergens in de koffer aftappen, of moet ik helemaal van langsvoor nemen?

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Direct vanaf je accu. Dus vanaf voor naar achteren.

Je hoeft alleen de + pool naar achteren te trekken de - haal je van chassis.

Maar doe er voor wel een zekering tussen zo dicht mogelijk bij de accu.

Verwijderd

Topicstarter
Owkai, I'll do that, thanx for the reply ;)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Waarschijnlijk wil je wel dat hij uitgaat als je het contact afzet, dus rechtstreeks van de accu lijkt me geen goed idee.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Wel degelijk rechtstreek vanaf de accu voor het aan en uitzetten van de versterker gebruik je de remote aansluiting op je auto en versterker.

Als je het vanaf het contact slot zou doen dan zou de versterker gewoon weg niet voldoende stroom kunnen vragen.

Verwijderd

Ja wel de remote gebruiken voor het in en uitschakelen want anders kon het wel eens zijn dat je moet gaan lopen >:)

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Ja, als je hem remote kunt uitschakelen kan het wel rechtstreeks aan de accu. Hij zei er niet bij dat dat kon en ik dacht aan de stevige ruststroom van die dingen. Je moet dan zorgen dat die remote wordt bediend via het contactslot want een keer vergeten uit te zetten en het wordt duwen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is de originele radio die erin zit, ik weet dus niet of ik de remote erop kan aansluiten....

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op zaterdag 09 maart 2002 22:37 schreef KawaFD het volgende:
Het is de originele radio die erin zit, ik weet dus niet of ik de remote erop kan aansluiten....
En wat dan nog? Dan hang je de remote-draad gewoon aan je contactslot.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

is het gele draadje dacht ik :?
anders moet je ffe zoeken op het internet naar de layout van die eurostekker die achter je radio zit.

* flippy the_virus denkt dat ie anders ook gewoon een schakelaartje met zo'n je-laat-je-lampen-aan-staan-sukkel zoemertje kan gebruiken

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op zaterdag 09 maart 2002 23:30 schreef the_virus het volgende:
is het gele draadje dacht ik :?
anders moet je ffe zoeken op het internet naar de layout van die eurostekker die achter je radio zit.

* Jag the_virus denkt dat ie anders ook gewoon een schakelaartje met zo'n je-laat-je-lampen-aan-staan-sukkel zoemertje kan gebruiken
Je hoeft helemaal niet zo moeilijk te doen. Daar in buurt van de autoradio liggen ook wel contact geschakelde 12V aansluitingen. Daar komt spanning op te staan als je het contact aanzet. Die kan je ook best gebruiken om je versterker mee aan en uit te zetten. Zo'n remote draad is natuurlijk nog beter, dan gaat je versterker alleen maar aan als het echt nodig is. Scheelt weer van die dure benzine/diesel.

En je moet natuurlijk wel rechtstreeks naar je accu gaan. De standaard bekabeling is goed voor de meeste dingen in je auto, maar voor een versterker op vol vermogen gaat er echt een grote stroom lopen. Dat is veel te gevaarlijk om door zo'n dunne draad te laten lopen. Bovendien krijg je ook een grote spanning die over die draad komt te staan, en dat is zonde. Ook goede contacten maken! Die gaan het eerst stuk, en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Het liefst solderen met goede soldeerpunten.
En zoals al gezegd, niet vergeten de zekering ertussen te shoppen. Anders kan je auto in vlammen opgaan.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 13:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

boor een gat in je dashbord (je weet wel zo'n ongebruikt plaatje) knopje erdoorheen hoppakee, meneer heeft een aparte schakelaar voor zijn versterker :)

Verwijderd

AtomicShockwave
Is wel een optie maar houd er dan wel rekening mee dat je niet z'on klein pritsschakelaartje neemt (bij een redelijk zware versterker), aners kon het nog wel eens gaan roken achter je dashboard :7

Verwijderd

Prutsschakelaartje bedoel ik dus. Sorry .....

Verwijderd

Topicstarter
Zit er op de remote ook 12v?

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op maandag 11 maart 2002 08:46 schreef Thiry het volgende:

Is wel een optie maar houd er dan wel rekening mee dat je niet z'on klein prutsschakelaartje neemt (bij een redelijk zware versterker), aners kon het nog wel eens gaan roken achter je dashboard :7
Via dat schakelaartje moet je dan je remote doen hé, een versterker in de auto doet meestal sowieso alleen als er spanning op de remote staat. Er staat dan idd 12 V op, maar het wattage is te verwaarlozen.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• stylezzz
  • Laatst online: 07:22
Waarom in godsnaam een 40 mm2 kabel? voor 2x125watt is dat toch wel iets overkill ben ik bang. Maar ik zou hem wel helemaal vanaf de accu leggen, anders heeft het helemaal geen nut. (aangezien de rest van de bekabeling in een auto meestal niet dikker is als 2.5 mm2)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 11:38 schreef LangTall het volgende:

Via dat schakelaartje moet je dan je remote doen hé, een versterker in de auto doet meestal sowieso alleen als er spanning op de remote staat. Er staat dan idd 12 V op, maar het wattage is te verwaarlozen.
Op m'n versterker zit er een remote aansluiting, dus zal ik het 'remote-draadje' proberen te vinden en die aan te sluiten op de verstker.
Op maandag 11 maart 2002 11:57 schreef dominator het volgende:
Waarom in godsnaam een 40 mm2 kabel? voor 2x125watt is dat toch wel iets overkill ben ik bang. Maar ik zou hem wel helemaal vanaf de accu leggen, anders heeft het helemaal geen nut. (aangezien de rest van de bekabeling in een auto meestal niet dikker is als 2.5 mm2)
Wij tweakers zijn toch niet bang van wat overkill? >:)
Ik denk ook een beetje toekomstgericht, daarmee....

Verwijderd

als je toch een kabel van voor naar achteren moet trekken, zou ik nog een extra massakabel (gewoon van dezelfde dikte als je voeding) meetrekken, ook rechtstreeks van je batterij... Dan ben je er zeker van dat je een goed massapunt hebt waardoor je de kans op ruis drastisch verminderd.

• stylezzz
Toekomstgericht? Dat kun je wel zeggen ja, met een 40mm2 kabel kun je zo'n 200A zonder problemen naar achteren laten lopen. Grote plannen ofzo???? :+

• LangTall

LangTall

Op maandag 11 maart 2002 16:01 schreef D-dayzz het volgende:
als je toch een kabel van voor naar achteren moet trekken, zou ik nog een extra massakabel (gewoon van dezelfde dikte als je voeding) meetrekken, ook rechtstreeks van je batterij... Dan ben je er zeker van dat je een goed massapunt hebt waardoor je de kans op ruis drastisch verminderd.
NIET DOEN!!

Is een dan gewoon een massa-antenne voor brom ed.

Massakabel zo kort mogelijk naar het chassis. Elke inbouwer zal dit altijd doen, en als ie een massa naar de accu gaat leggen vanuit de kofferbak (of de accu moet achterin staan natuurlijk) gan dan alsjeblieft naar een ander!

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben deze namiddag een stukje gaan halen om stroom van de batterij af te tappen, dit stukje past perfect op de batterij, enkel heb ik nog niet gevonden hoe ik de originele stroomkabel van de auto er terug opsteek :?

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/tweakground/images/bat.jpg

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 16:30 schreef LangTall het volgende:

[..]

NIET DOEN!!

Is een dan gewoon een massa-antenne voor brom ed.

Massakabel zo kort mogelijk naar het chassis. Elke inbouwer zal dit altijd doen, en als ie een massa naar de accu gaat leggen vanuit de kofferbak (of de accu moet achterin staan natuurlijk) gan dan alsjeblieft naar een ander!
Yeah right ! En wat denk je wat een kabel die serieus dik is, goed geleidt en direct van de batterij naar je amp gaat?? inderdaad, het kortst mogelijke massa, en het beste wat je kan krijgen. Een chassis is van ijzer, een kabel van koper...die kabel zal minder storingen gaan geven dan je chassis ! Wel moet je oppassen met eventuele aardlussen, maar dit moet je altijd in rekening houden

• stylezzz
Op maandag 11 maart 2002 18:20 schreef D-dayzz het volgende:

[..]
het kortst mogelijke massa, en het beste wat je kan krijgen. Een chassis is van ijzer, een kabel van koper...die kabel zal minder storingen gaan geven dan je chassis !
Bull.

Massa altijd ergens in de kofferruimte pakken, als je gewoon goede bekabeling gebruikt heb je zowiezo weinig kans op storingen. In een extreem geval zou je de kabel inderdaad naar voren kunnen trekken en op je accu aansluiten, ik heb het in ieder geval nog NOOIT nodig gezien.

En die accupool? Leuk dingetje he? De bedoeling is dus dat je al de andere kabels van je oude pool afhaald en bij de + draad van je accu op de nieuwe pool aansluit. Geen tof werkje dus, meestal pak ik een simpel 'oog' wat ik op de draad aanknijp en die simpelweg bij de accupool aansluit. (ziet er iets minder uit, zo'n vergulde pool is natuurlijk wel heel erg :9~)

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 18:45 schreef dominator het volgende:

[..]
In een extreem geval zou je de kabel inderdaad naar voren kunnen trekken en op je accu aansluiten, ik heb het in ieder geval nog NOOIT nodig gezien.
Nee? Ik heb eens een bijbaantje gehad waar ze niets anders deden dan autoversterkers van rond de 500 - 1000W en meer installeerden. Bij elke versterker werd er een extra massakabel getrokken.
Als je alles vezinkt is kun je zo goed als niets anders, ofwel moet je beginnen te slijpen. En dit komt alsmaar meer voor met die auto's van tegenwoordig.
Ik heb nooit gezegd dat dit totaal noodzakelijk is in alle gevallen, maar het kan er alleen maar op beter worden. Dat het een antenne wordt die brom opvangt is larie gewoon.

• stylezzz
Tsjah, ik ken ook wel van die inbouwcenters die er van die vage 'regels' op na houden. Behalve in 99% van de gevallen overbodig is het ook nog eens flink duur aangezien de bekabeling dan ook spontaan meters langer word.... (en stroomkabel van 20 of 35 mm2 is niet goedkoop :) )

• LangTall

LangTall

Op maandag 11 maart 2002 19:31 schreef D-dayzz het volgende:

Nee? Ik heb eens een bijbaantje gehad waar ze niets anders deden dan autoversterkers van rond de 500 - 1000W en meer installeerden. Bij elke versterker werd er een extra massakabel getrokken.
Als je alles vezinkt is kun je zo goed als niets anders, ofwel moet je beginnen te slijpen. En dit komt alsmaar meer voor met die auto's van tegenwoordig.
Ik heb nooit gezegd dat dit totaal noodzakelijk is in alle gevallen, maar het kan er alleen maar op beter worden. Dat het een antenne wordt die brom opvangt is larie gewoon.
Vandaar dat daar waar ik mee-hobbyde wij zelfs bij wedstrijdauto's gewoon rechstreeks naar het chassis gingen......

Pagina: 1