[EL] Schakeling met 12V

Pagina: 1
Acties:

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 15:30
ik heb deze schakeling gebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~dirkleni/naamloos.gif

(DATA = 5V)

mijn vraag is: kan ik, als ik dat wil, de 12V uitzetten, terwijl de 5V nog wel aanstaat?

(gaat dan niet de transistor kapot, of weet ik veel :))

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45
Neuh ...

moet gewoon kunnen

Repareren doe je zo.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op zaterdag 09 maart 2002 12:44 schreef Zynth het volgende:
ik heb deze schakeling gebouwd:

[afbeelding]

(DATA = 5V)

mijn vraag is: kan ik, als ik dat wil, de 12V uitzetten, terwijl de 5V nog wel aanstaat?

(gaat dan niet de transistor kapot, of weet ik veel :))
Als je er zeker van wilt zijn dat die transistor niet kapot gaat dan kun je er bij "data" nog een diode bij plaatsen.
Maar als je dat doet dan moet je ook die weerstand aanpassen ivb met andere waardes.

Ik kan je helaas geen waardes geven, maar bij een elektronicaboer zullen zij dit wel weten. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

transistor kan ook met alleen data, maar dan zal je led niet echt aan gaan :+

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 15:27
volgens mij moet het gewoon kunnen, en als het niet kan dan kom je er vanzelf achter. zo duur is zo'n torretje niet :7

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
<table width="80%" border="1" bordercolor="black" bgcolor="white" cellpadding="4" cellspacing="0" align="center"><tr><td width="25%" align="center"><font size="2" color="blue">Phreak Interrupt! :Y)</font></td>
<td width="55%" align="left"><font size="2">Ik heb je topictitel veranderd. Houd je please aan de richtlijnen zoals die vermeld staan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/359380/.
</font></td></tr></table>

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

je hebt er volgens mij een diode teveel in gegooid. waarom die rechtste diode?de stroom zal zo nooit lopen.

de 5v komt nooit omhoog door de transistor en de stroom loopt altijd van + naar -
(elektroden van - naar + maar dat maakt niet uit)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 15:01
Op zaterdag 09 maart 2002 13:43 schreef Oxigun het volgende:
je hebt er volgens mij een diode teveel in gegooid. waarom die rechtste diode?de stroom zal zo nooit lopen.

de 5v komt nooit omhoog door de transistor en de stroom loopt altijd van + naar -
(elektroden van - naar + maar dat maakt niet uit)
Da's voor als het relais afvalt, dan kan het zijn dat er een tegen-EMK optreedt... Door de diode wordt deze kortgesloten...
Pagina: 1