Toon posts:

IBM's 120GXP schijf max. 8 uur per dag aan?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eigen topic waard.
Krijgen we dít weer, lees maar 's:

http://www.theinquirer.net/08030205.htm
http://www.storagereview.com/

Na 't gedonder met de 75GXP en de 60GXP (zelf hiero 3 defect in 2 jaar) krijgt ook de 120GXP zijn aandeel in de IBM schijvenmisère.

De nieuwste IBM schijven willen zich slechts aan een 8-urige werkdag houden!
Een 9-to-5 job voor zijn hardware lijkt me voor 'n tweaker onacceptabel. :(
Onze spullen moeten 24/7 maand na maand kunnen stoempen, wat zullen we nou krijgen!
We hebben tenslotte de allerbeste materialen, toch?

Moeten we nu definitief de rappe IBM's vaarwel zeggen?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 18:50

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gek er staat ook in dat andere hd van IBM hier last van hebben. Ik heb zelf een 20 Gieg IBM en die doet het prima. Maar ik vermijd ibm vanaf nu denk ik

Verwijderd

Zo rap zijn ze niet... MAxtor verslaat de IBM op vele fronten...

En liever iets trager dan snel en onbetrouwbaar

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Qua access tijd is ibm wel een van de snelste schijven, alleen die nieuwe matrox met ultra ata 133 die kan hem aan. Ik ben vooral geinteresseerd in access tijd omdat ik veel aan het compileren ben en bij mij is er in het begin ook een gesneuveld (60gxp 60gb) en heb een andere ervoor in de plek gekregen. Dit is al meer dan een half jaar geleden en heb er geen gedonder mee gehad.

Op mijn werk heb ik er een 40gb 60gxp bij gekocht omdat ik eerst even de kat uit de boom wil kijken en daarom geen 120 gxp heb gekocht. Maar voor een server zou ik er niet een 75/60/120 gxp in willen hebben omdat ze daarvoor niet te vertrouwen zijn. Maarja.. daar kan je sowieso ook beter een scsi schijf in prikken.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb mijn 60'er al 4 maanden 24/7 lopen. (divx >:) )
zonder 1 probleem, en ik denk dat constand kleine beetjes data lezen niet echt goed voor een hd kan zijn....

ik hou wel fingers crossed... en s.m.a.r.t i.c.m fanspeed constant in de gaten

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
* jhead22 begrijpt niet dat er nog steeds tweakers zijn die ibm kopen.

Tis al een erg lange tijd bekend dat die schijven onbetrouwbaar zijn. En betrouwbaarheid is toch wel de belangrijkste eigenschap van een hd.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

oh oh. Ik heb gister een 120 GXP 40 gig gekocht :'(
Hopelijk houd ie t lang vol

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 13:37 schreef XLerator het volgende:
oh oh. Ik heb gister een 120 GXP 40 gig gekocht :'(
Hopelijk houd ie t lang vol
Gelijk trugbrengen en ruilen voor een maxtor.

(lezen tweakers geen reviews meer? )

Verwijderd

Mijn IBM draait hier al 1,5 jaar vrolijk zonder sloom te zijn.

Ik heb wel al 2 kapotte Maxtors (D740X JA! die met die ATA 133 controller) Nu weer een 60 gig maxtor en kijken of deze het wel langer als 2 maanden uithodut :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Volgens "Data sheet and specifications": Recommended power-on hours (monthly): 333.
Dus 11 uur per dag. Zal ook wel minder mogen.

http://www.storage.ibm.com/hdd/desk/ds120gxp.htm
http://www-3.ibm.com/storage/hdd/tech/techlib.nsf/techdocs/E0B26749E1A7728C87256B290055ECA5/$file/D120GXP_ds.pdf

Ik vraag me trouwens af of 8 uur aan, 4 uur uit, weer 8 uur aan, 4 uur uit niet ook zou werken, dan kan de HDD telkens afkoelen.

Als die 8/11 uur niets met warmte te maken heeft, wat is dan de reden ervoor?

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 12:46 schreef jhead22 het volgende:
* jhead22 begrijpt niet dat er nog steeds tweakers zijn die ibm kopen.

Tis al een erg lange tijd bekend dat die schijven onbetrouwbaar zijn. En betrouwbaarheid is toch wel de belangrijkste eigenschap van een hd.
wat een onzin, heb hier een 120 gxb en die draait perfekt, had hiervoor een 75 gxp die ook idd kapot is gegaan maar daar krijg je dan weer een nieuwe voor :) een 120gxb en das leuk na 1,5 wederom weer een nieuwe schijf te hebben.
Liever snel en ietjes onbetrouwbaar dan betrouwbaar en sloom.

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik heb hier 2 60GXP's 40GB al ruim een half jaar bijna 24/7 draaien :) No probs :) Ik heb er wel een 80mm fan ophangen (in m'n Antec 1030SX) >:)

webOS all the way!

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 16:25 schreef epo het volgende:

Liever snel en ietjes onbetrouwbaar dan betrouwbaar en sloom.
Sorry hoor, maar ik neem niet aan dat jij iedere nacht een full-backup maakt van je HDD's, dus het is ECHT klote als 1 van je HDD's het begeeft! Ik prefereer liever een minder snelle (welke hdd's zijn tegenwoordig nou nog echt traag?) boven een loeisnelle, maar meer betrouwbare HDD. Maar: Zal je net zien, koop je een 'betrouwbare hdd' (kan ook wel IBM zijn hoor), dan gaat ie binnen een week stuk! Nouja...De wet van ...... ! (enne...mijn maxtor doet het nog!)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Een partial backup maken kan ook hoor.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 12:38 schreef Alarmnummer het volgende:
Qua access tijd is ibm wel een van de snelste schijven, alleen die nieuwe matrox met ultra ata 133 die kan hem aan.
matrox met ultra 133 :?
Opvolger van de G550? :+

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

Ben ik blijf dat ik het op laatste moment toch gekozen heb voor een WD 120gb 8mb cache ( was net zo duur )

tot nu toe geen probs, ook piept ie niet zo als een IBM.
Ik heb nu momenteel 2x40gb 60gxp 1x60b wd 2mb 1x120gb 8mb en 1x40gb maxtor(helaas) *allemaal 7200rpm

Ik kan zeggen dat IBM's bij mij geen probs geven, alleen piepen ze zo erg. Zo'n hele hoge toon komt eruit. Uit de wd 120gb 8mb komt nikz, die is perfect. De wd 60gb maakt wel een lichte piep ( maar das heel weinig ), de maxtor maakt ook geen piep geluid, maar je kan hem wel horen knarsen :)

over de 60gxp's die zitten nu in me server die 24/7 aanstaat, tot nu toe geen problemen mee gehad en er zit geen koeling in!

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 16:31 schreef The_BoKKoMasteR het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar ik neem niet aan dat jij iedere nacht een full-backup maakt van je HDD's, dus het is ECHT klote als 1 van je HDD's het begeeft! Ik prefereer liever een minder snelle (welke hdd's zijn tegenwoordig nou nog echt traag?) boven een loeisnelle, maar meer betrouwbare HDD. Maar: Zal je net zien, koop je een 'betrouwbare hdd' (kan ook wel IBM zijn hoor), dan gaat ie binnen een week stuk! Nouja...De wet van ...... ! (enne...mijn maxtor doet het nog!)
Nou de ibm die bij mij kapot ging maakte alleen een gek geluid dus geen data verlies dus...
En btw die ultra 133 maxtor is gewoon trager, alleen een wdd komt in de buurt van de 120 gxb.

• MahRain
  • Laatst online: 13-11-2025
Is mijn IBM DPTA 20gb op ultraATA66 dan de laatste goeie IBM schijf geweest? :?

• Scipionyx
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 16:44 schreef Conquistador het volgende:
Is mijn IBM DPTA 20gb op ultraATA66 dan de laatste goeie IBM schijf geweest? :?
Vast niet. Ik heb zo'n 8 á 9 maanden geleden m'n 2e IBM HD gekocht (40G). Tot nu toe geen 1 probleem mee gehad met de HD's..

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Verwijderd

mijn 75gxp 45 gb staat zelfs 24/7 aan

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Op zaterdag 09 maart 2002 17:01 schreef Scipionyx het volgende:

[..]

Vast niet. Ik heb zo'n 8 á 9 maanden geleden m'n 2e IBM HD gekocht (40G). Tot nu toe geen 1 probleem mee gehad met de HD's..
Gelukkig maar, ik heb `m ook gekocht deze week.
Hopelijk doet mijn exemplaar het goed. Zit ook een cooler op dus het zou wel moeten lijkt mij.
Nou we zien wel.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
is alleen een soort van indekking volgens mij, zo van: je hebt je hd te lang aangehad en dat kan niet, we geven geen nieuwe, tis je eigen schuld.

die 60GXP's draaien goed hier, 1 in server 24/7 en 1 in workstation van 8 ochtend tot 12 avond ongeveer :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik denk niet dat ze kunnen controleren hoe lang jij die HDDs gebruikt.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Backups maken moet je gewoon altijd doen.

Ik heb 2 IBM's die echt wel meer dan 8 uur per dag aan staan en draaien gewoon errug lekker.
Dat 8 uur per dag is maar een advies.

1 IBM is een oude Deskstar die echt heel wat gigabytes verslonden heeft en doet het nog prima.
De andere is een 40 Gb 60GXP die meer dan een half jaar goed draait.

Ik draai smartdefender (van IBM) en check af en toe de smart status.

Ik blijf IBM kopen...tenzij de 120 GXP bewezen slecht is.Vergeet niet dat deze schijven snel EN STIL zijn!

Ik zit straks aan de waterkoeling dus dat is zeker een belangrijk punt, en nee ik wil geen acoustic management.

Elk topic met een IBM schijf erin loopt uit op een Intel v.s. AMD alike gevecht
(blabla liever iets langzamer dan onbetrouwbaar etc.)
Ik geef jullie geen ongelijk, maar ik vind IBM schijven de mooiste die er zijn.

Mensen met een ander merk moeten nou niet gaan denken dat hun data veilig is ofzo...het blijft mechaniek dat stuk kan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op zaterdag 09 maart 2002 13:46 schreef jhead22 het volgende:

[..]

Gelijk trugbrengen en ruilen voor een maxtor.

(lezen tweakers geen reviews meer? )
Jij leest iig ook geen reviews. voor storage is er maar 1 site:

http://www.storagereview.com/

bekijk het leaderboard maar

De Western digital 1200JB dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AlPha.BeYoNdeR
  • Laatst online: 08-04 09:54
Op zaterdag 09 maart 2002 17:43 schreef firstwollie het volgende:
mijn 75gxp 45 gb staat zelfs 24/7 aan
Die van mij ook.. Nu al meer als een jaar 24/7 en ik heb vorig jaar in de zomer slechts 2 keer gehad dat ie wel eens ging tikken.

Toch blijf ik trouw aan Western Digital en die komt er binnenkort zekers te weten in. 120 GB :9~

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-03 12:16
Ik heb sinds 1 week 2 40GB 120GXP's... nog geen problemen maar ik heb ze ook niet 8 uur per dag aan.

Verwijderd

Na een IBM HD headcrash [DTLA307030] was mijn vertrouwen in IBM HDs al aardig gedaald, maar dit is echt de druppel... 8 uur/dag??? De meeste PCs hier [lokaal netwerk] staan 24/7 aan :/

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 15:00
Ik heb wel 6 ibm's 75GXP's versleten, nu heb ik een maxtor D740 Ata 133, en een Western Digital 100gb.
Of die Maxtor betrouwbaar is weet ik nog niet, maar die WD wel, wordt echt net maar lauw, dat kan je van de 75GXP niet zeggen.

IMO IBM :r
alleen ik moet toe geven dat ze wel stil waren, maarja als je weer eens een head crash mee maakt is ie nie echt stil :)

Reality beats fiction by far!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op zondag 10 maart 2002 13:21 schreef f0r.c3d het volgende:
Na een IBM HD headcrash [DTLA307030] was mijn vertrouwen in IBM HDs al aardig gedaald, maar dit is echt de druppel... 8 uur/dag??? De meeste PCs hier [lokaal netwerk] staan 24/7 aan :/
Whow na wel 1 crash!!!
Okok mijn IBM heeft 1 keer dienst geweigerd...startte niet meer op door een gare voeding.
Maar ik had idd ook een vertrouw dipje.

Maargoed ik weet niet maar pc's moet je gewoon uitzetten als je ze niet gebruikt (kost anders toch alleen maar stroom) en je moet gewoon HDD powerdown inschakelen.
Op zondag 10 maart 2002 20:24 schreef E-MANs het volgende:
Ik heb wel 6 ibm's 75GXP's versleten, nu heb ik een maxtor D740 Ata 133, en een Western Digital 100gb.
Of die Maxtor betrouwbaar is weet ik nog niet, maar die WD wel, wordt echt net maar lauw, dat kan je van de 75GXP niet zeggen.

IMO IBM :r
alleen ik moet toe geven dat ze wel stil waren, maarja als je weer eens een head crash mee maakt is ie nie echt stil :)
Pffff dan heb je het wel over de 75GXP serie.
Ok ik snap dat je nu schijtziek bent maar als ik een 75GXP had dan zou ik er echt op te wachten tot ie kapot gaat.
Kijk als het nou om de veel betere 60GXP ging....

Als mijn IBM stuk gaat over een half jaar dan heeft ie meer dan een jaar goed gedraait dus dan ga ik niet meteen over.

I rest my case.

Verwijderd

okay, that's it :D
geen ibm/maxtor meer...
ik ga serieus weer seagate overwegen.

Verwijderd

Nou dat is lekker dan.

Ik heb die schijf (120GXP) nu een week of 2
en nog niets vreemds gehad.

Die van mij staat ook 24/7 aan.

Maar dit had IBM wel ff eerder mogen zeggen,want wat nu
kan ik hem van meneer IBM ff terug geven en ruilen voor
een ander merk.

Dit is toch niet te geloven,ze zijn echt achterlijk daar
nou lawsuit die handel maar. :( :( :(

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Inderdaad :( . Als blijkt dat dit allemaal echt waar is gaat de mijne ook terug en ruil ik hem om tegen een ander merk. Wat zullen we nou krijgen, zo kan ik de betrouwbaarheid van een drive ook wel garanderen/verhogen .. de kans op defecten wordt op deze manier sowieso al met 66% verminderd. Wat een flauwekul van IBM (nogmaals als dit allemaal echt waar is).

PC Specs

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Je kunt het toch zelf controleren in "Data sheet and specifications"?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dit is belachelijk zegt... what's next?

In een groot bedrijf: "Ja mensen, we zetten nu de mission-critical server uit, want de harddisk zit aan het maximum aantal draaiuren". Klant: "......".

Pfrt, tis gewoon zo treurig dat het vanzelf weer leuk word...

Virussen? Scan ze hier!

• Bomberman
Hehe .. ik vondt het zo leuk dat ik mijn 120GXP heb omgeruild tegen een Western Digital. Na twee nieuwe kansen na de 75GXP met de 60GXP en de 120GXP mag IBM nu mijn kont kussen :* . Zoals op websites ook staat als IBM niet eens vertrouwen heeft in z'n eigen producten heb ik dat al helemaal niet.

PC Specs

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:14 schreef Bomberman het volgende:
Hehe .. ik vondt het zo leuk dat ik mijn 120GXP heb omgeruild tegen een Western Digital. Na twee nieuwe kansen na de 75GXP met de 60GXP en de 120GXP mag IBM nu mijn kont kussen :* . Zoals op websites ook staat als IBM niet eens vertrouwen heeft in z'n eigen producten heb ik dat al helemaal niet.
Ik zag dat je hiervoor ook al had gereageerd.
Had je nu zelf ook zo'n schijf en wat heb je dan tegen
de winkel gezegt waar je hem hebt gekocht.

Zo , van ik heb op internet gelezen van de 8 uur regel
en kan ik hem ff komen ruilen,vonden ze dat goed dan en
hoe lang had je die schijf al in bezit.

PS: hoe is die WD schijf.

• Bomberman
Ik werk zelf bij een PC zaak .. en die Western Digital bevalt (tot nu toe) wel goed. Hij is niet sneller ofzo. Verder maakt ie idle iets meer lawaai, maar de seeks zijn weer een heel stuk stiller (dan de 120GXP).

PC Specs

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Die 120 GXP IGM 40.1 GIG is erg lekker :)
Hij is giga snel en...je hoort `m niet.
Al heb je de kast open, je hoort `m niet!
Serieus, gaaf ding :)
Heb nu een 60 en een 120 GXP van IBM :D

• Scipionyx
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 11:41 schreef XLerator het volgende:
Die 120 GXP IGM 40.1 GIG is erg lekker :)
Hij is giga snel en...je hoort `m niet.
Al heb je de kast open, je hoort `m niet!
Serieus, gaaf ding :)
Heb nu een 60 en een 120 GXP van IBM :D
Maar pas wel op dat je 'm niet langer dan 8 uren aan hebt. :+

Anders hoor je 'm nooit meer!! :D

Verwijderd

Ja ik heb ook een 120GXP en loopt lekker snel en stil ja
maar wat heb ik eraan als ie maar 8 uur aan mag.

Ik heb alles gecheckt met die IBM software en alles is oke
maar het enige vreemde wat ik heb is het volgende.

Op deze schijf staat Win XP .
ik heb 3 keer me pc uitgehad en als ik hem dan weer aanzet
is er een probleem met XP.

2x er opnieuw op moeten zetten en vannochtend zet ik hem aan en ja hoor weer een gek blauw scherm dat ie
in D:\windows\sytem32\config\software iets niet kan vinden
of dat er een of andere log corrupt is.
dus ik reset de hele handel en kom nu wel XP in ????.

Op me andere schijf staat Win ME (op een ibm75 gxp)en dat
gaat atijd goed,ook toen ik daar eerst XP op had staan.

Zou dat nou aan die schijf kunnen liggen.

• Wimo.
  • Laatst online: 23:02

Wimo.

Shake and Bake!

Pfffoe.. ik ben echt blij dat ik en aantal maanden geleden voor 4 maxtor's heb gekozen ipv 4 ibm's.. anders had ik nu ws al 3x naar de winkel moeten gaan met gare ibm's vanwege hitte enz (ik koel ze NIET)

Verwijderd

Zou hitte data beschadiging of verlies kunnen
veroorzaken.

Ik koel alle 2 mijn schijven niet.

1x75GXP en 1x120GXP

75GXP draait al 1,5 jaar met no problems trouwens
dus er zitten ook goeie 75GXP's tussen

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03 14:20
FF intern nagevraagd en gekeken en vind de stelling een beetje een hype-achtig uit z'n verband getrokken broodje.....

De '333' ofwel 11 uur per dag is slechts een waarde die door IBM is aangegeven als een gemiddelde bij desktop gebruik. Als zodanig is het een datasheet spec waarde die ook vroeger ook al werd gebruikt. Dit getal wordt gebruikt om eigen en andere producten met elkaar te kunnen doorrekenen en te vergelijken.

Terug naar de betrouwbaarheid van de 120GXP. De disk kan gerust 24*7 gebruikt worden en de garantie van 3 jaar is hierbij onverminderd van toepassing.

Zelf heb ik zowat alle merken schijven wel in m'n systemen gehad en ervaar dat de IBM'tjes het perfect doen. Het 'enige' nadeel als je wat wil noemen is dat ze relatief warm worden en dit (m.i.) ruimschoots gecompenseerd omdat ze in hun klasse razendsnel zijn.

My 2ct's.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• art2d2
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01-2025

art2d2

art2d2

Nou ik heb 2 Maxtors D740X 40GB ATA133 in Feb. Gekocht en ze zijn nu allebij kaduuk :( , gelukkig eff snel RMA advanced dus 3 dagen , maar ze gaan allebij weg, nu gaan we die 120GXP /40Gb proberen :).

maar ik denk zoieso dan de schijven van 3/4 jaar geleden degelijker waren |:(

http://www.art2d2.nl

Pagina: 1