Toon posts:

Plaatsing Black Ice II

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik haal vanmiddag mijn Black Ice II op bij het Postkantoor en wil hem eigenlijk vandaag ook al gaan plaatsen. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik de radiator nu het beste kan plaatsen in mijn Aopen HX08 kast.

Het liefst plaats ik de radiator aan de voorkant van de kast onder de 5 1/4 bays en naast het moederbord. Hier is ruimte omdat ik alle IDE aparaten bovenin mijn kast heb zitten.
Hoe kan ik de radiator nu het beste koelen, er van uitgaan dat de ventilators aan de voorzijde zitten en daarachter de BI 2.
Wat is beter? Zuigen of blazen!

Het makkelijkste is om hem te laten blazen tegen de BI 2 aan, dan wil ik er ook een stofkapje op maken omdat ik niet mijn radiator vol stof wil hebben.

Verder heb ik in mijn kast 3 x enermax achter in de kast die lucht naar buiten blazen, en ik wil 1x enermax 120 mm aan de bovenkant van de kast plaatsen om ook naar buiten te blazen.
Ik plaats dus ook 2 Enermax ventilators op mijn BI 2.

Wie weet hoe ik dit het beste kan plaatsen?

Verwijderd

ik zou de fans in ieder geval laten blazen door de radiator.
waar je hem plaatst, tja, ik heb 2 gaten in de bodem van mijn case, daar 2 fans op geschroefd en daar de rad weer op.
en stof? daar heb ik nnu nog geen last van. (draait nu al een paar maanden zo en nog steeds geen stof.)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ben net even met de postbode (goede vriend) naar het postkantoor geweest en hij heeft voor mij het pakketje uit het magazijn gehaald, anders had ik hem pas maandag gehad.

Als jij zegt dat blazen het beste is dan ga ik mijn kast zo maken natuurlijk.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zou natuurlijk blazen zeggen maar dan wel met 1 extra:
zorg dat de fan ca. 20 cm van de rad is verwijderd en maak een soort kanaal ertussen van karton of zo. dan krijgt de rad het maximum aan lucht.
als je dat niet doet krijgt aleen de buitenste (en dat nog niet eens) rand lucht.
is simpele natuurkune:
meer oppervlakte waar lucht doorheen stroomt = betere koeling met hetzelfde vermogen fan = minder lawaai

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus echt niet van plan om mijn fans 20 cm van de Radiator af te zetten, ik maak een Inline systeem dus dat doe ik NIET.
Ik wou mijn fans eigenlijk op of op < 1 cm afstand aansluiten. Dat ziet er ook veel mooier uit, en volgens mij is de koeling ongeveer gelijk

• flippy
  • Niet online

flippy

je moet er ook een kanaal van maken.
kan je fans op minder volt lopen met hetzelfde koelvermogen. en ze zijn stiller omdat ze niet strak tegen de rad zitten.

ik heb bij mijn vorige mod de ingang aan de voorkant van de case gehad met de rad op de onderkant van de case met een 90 graden kanaaltje had om de luchtstroom te geleiden.
wekt prfect en is muisstil (icm met mijn mooie 12cm 220v papst >:) )

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Zou ie ook nog degelijk werken als je hem bovenop monteert ? Ik heb niet echt een andere keuzeu in mijn Directron SC201

• flippy
  • Niet online

flippy

dat wel, maar als je bekijkt wat het effectieve gedeelte is van een ventilator zal je snel zien dat dat niet echt groot is.
ff meedenken: waar de motor zit kan geen lucht langs, das alweer een paar cm2.
die hoeken van de fan doen ook niks, en die binnste stuk van de bladen doen ook niet echt veel.
dus je moet het echt hebben van de buitenste 1 a 3 cm van de bladen hebben.
maar als je een kanaal maakt, word die lucht "verdeeld" over het hele oppervlak van de radiator en dus effectiever met de zelfde fan.
kan je dus de fan minder hard laten draaien (lees: 5 a 7 volt) met hetzelfde koelvermogen.

Verwijderd

ik heb een tunnel, duz zegmaar een bak, in de bodem zitten de 2 fans en de deksel is de radiator.
de afstand tussen de fans en de rad (de tunnel zelf dus) is 4cm. Als ik er meer ruimte tussen maakte werd mijn rad warmer, was er minder ruimte werd hij ook iets warmer en maakte hij meer herrie.
dus 4cm is bij goed.

• flippy
  • Niet online

flippy

je rad werd warmer? en je cpu temps?

als je een rad van 12cm hebt moet je ook een 12cm fan pakken met het "kanaal" ertusen.

ik heb zelf nu een rad van mijn oude brommer gesloopt (nsr)
en die erop gezet, scheelt 12 graden! met dezelfde 12cm 220 papst!.

een ideetje?
een scooter rad kan je ook pakken maar die zijn volgens mij best duur.. maar ze kunne wel meer water aan (minder restrictie) en ze hebben een groter oppervlak.
je moet dan wel ff aan de gang met de dremel want ze passen net.

Verwijderd

ik heb een oude autoradiator van alu van 24*16*4.5cm
daar 2 12cm papst onder. (in de tunnel dan)

rad werd warmer, dus cpu temp ook, steeg 3 graden

• flippy
  • Niet online

flippy

wazig :?

theorie:
doordat de fans meer oppervlakte moeten koelen gaat de airflow omlaag (lees: word verdeeld).
betekend dus dat al het water dat door de rad gaat word gekoeld en dus niet meer een paar "banen" waar water door gaat. en dus moeten de fans harder draaien om die extra warmte te verstouwen.

je zit dus nog niet aan je maximum wat je rad kan hebben.
je moet hus zwaardere fans hebben wil je optimaal gebruik maken van je radiator.

hij kan dus nog koeler die installatie van jou.
correct me if im wrong

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 14:55 schreef the_virus het volgende:
wazig :?

hij kan dus nog koeler die installatie van jou.
dit klopt zeker!
die papst fans had ik van iemand gekregen omdat ze brak waren, maar ik had ff niks.

maar ik koop later nieuwe fans.

• flippy
  • Niet online

flippy

heb je de 12 of de 220v fans?
die 220 van mij is lawaaierig maar die heeft een luchtverplaatsing waar je u tegen zegt.

Verwijderd

12v

• flippy
  • Niet online

flippy

haal die 220 maar, die is een heel stukkie beter.
en van alu gemaakt.
make wel meer lawaai, maar een beetje gehannes met een ntc en een 220 fan regulator (15 pleuro bij de gamma) kan je veel besparen.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:30

Epsilon

ik zou er een kleine duct op maken (2cm ruimte ofzo) en dan 2x24v papst op 12v (of 7v voor als je het ECHT stil wil hebben)

Verder zou ik de fans door de radiator laten blazen. Dit is overigens ook het mooiste, want dan zie je mooi de radiator zitten.

• flippy
  • Niet online

flippy

zogouw als ik geld heb voor onzinspul haal ik wel es een wabcam, zal ik es foto's maken van mijn nieuwe kast.
de onderste 9 cm is over de hele bodem een resevour (of zo), an een kanaal van voor tot achter met een 12cm in der achterkant met aan de voorkant een nsr radiator, halverwege het kanaal zit mijn gestripe enermax 400w voeding.
dan komt de mobo en daarboven en schuinvoor zitten mijn hd's en dvd speler.
o ja, en dat alles is natuulijk in plexiglas/acryl (ben ik nog niet uit) uitgevoerd.
als ik pics heb dat post ik die wel.
het is aleen een ramp om aan 5mm dik kunstof te komen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de gaten net in de kast geDremelt, en ze zijn natuurlijk mooi rond geworden. En ik ga mijn Enermax ventilators tussen de voorzijde van de metalen kast en de plastic voorkap zetten, dit past nog maar net omdat mijn ventilators slechts 2,5 cm dik zijn.

En voor mij heeft het dus geen enkel zin om de ventilators op 7 volt te laten draaien, ik heb immers Enermax en deze zijn al regelbaar met het potmetertje.

Ik zal er nog even over nadenken hoe ik de radiator ga plaatsen, mischien dat ik er wel schroeven van 4 cm in zet met een afstandhouder van 3 cm.
En om een fanduct te maken ga ik niet primitief bezig met karton, dat vind ik absoluut lelijk, dan maak ik er wel 1 van Plexie glas ofzo.
Plexieglas kan ik gratis krijgen bij de groothandel dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn ventilators tussen het metaal en het plastic gezet voorin mijn kast. En nu kan ik de radiator gaan plaatsen.

Maar nu zou ik graat willen weten hoe ik hem op 2 tot 4 cm afstand kan houden met een afstandhouder, oftewel hoe kan ik de radiator aan de kast bevestigen

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
een duct van 20 cm???

das veels te veel.

ik heb getest met de bl1 en de bl2 zit er sinds vandaag in.

ducten verderweg dan 5 cm is nutteloos.
ga je op 7v draaien doe dan 5 cm doe je 12v dan 3 cm.. is meer dan genoeg

Sinlath | Opinions may contain latency

Pagina: 1