Toon posts:

[Algemeen]machtsverheven, maar dan goed >:)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig mijn eigen encryptie in elkaar aan het draaien, en nou moet ik daarvoor machtsverheffen.

Zoiets als PGP, maar dan zelf. Nou ben ik bezig met een heel simpel versleutelingetje, dat bestaat uit de priemgetallen 53 en 59 (sst... die mogen jullie dus niet weten... :P) en om die te versleutelen moet ik 256^15 (mod 3127) doen, en voor de ontsleuteling tot 3127^2815 (mod 3127). jullie snappen wel dat dit met PHP (waar nu mijn 3 en 7 versleuteling in draait, kost maar 2 millisec processorkracht om te kraken :+) niet echt kan. Maar een methode als RSA (die toch veel gebruikt wordt) meot toch met getallen van VEEEEEEL meer cijfers, 1024+ bits etc kunnen werken, en dan mag het ook geen dagen duren om zo'n machtsverheffing uit te voeren.

dus ik reken met maximale waardes in de orde van ~3127^2815

kan Java/C++/PHP/VB.Net/ASP/you name it/... zoiets aan? binnen afzienbare tijd dan... of moet je dan je eigen rekenfuncties schrijven? ik heb wel via de search iemand gelezen die bezig was met RSA, maar dan met het ontbinden van getallen tot 2048 bits... :7

maar dit is toch ietsje minder rekenwerk, en in PGP etc, en voor zoveel encryptiemethodes wordt dit dagelijks gebruikt, dus het kan geen jaren kosten om ziets uit te rekenen, toch :?

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Java heeft de BigInteger. Daar heb ik zelf nooit mee gewerkt maar je kan er even naar kijken, ik geloof dat je het aantal bits kan opgeven.
o.a.:
http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/java/math/BigInteger.html

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 maart 2002 03:51 schreef Orphix het volgende:
Java heeft de BigInteger. Daar heb ik zelf nooit mee gewerkt maar je kan er even naar kijken, ik geloof dat je het aantal bits kan opgeven.
o.a.:
http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/java/math/BigInteger.html
aah kijk, thanx...

das wel handig... jammer dat ik het eigenlijk voor een VB schoolopdracht wil gebruiken, maar als Java het heeft, zou VB misschien ook wel zoiets hebben..

thanx, is er toch nog iemand online die dit weet, had ik nie verwacht :P

• Orphix
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 04:00 schreef K-Mile het volgende:
...maar als Java het heeft, zou VB misschien ook wel zoiets hebben...
:X ;)

• Juup
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 03:44 schreef K-Mile het volgende:
...en om die te versleutelen moet ik 256^15 (mod 3127) doen, en voor de ontsleuteling tot 3127^2815 (mod 3127).
(a^b) mod a = 0 dus dat scheelt ;)
Je wilt in beginsel (a^b) mod c weten. Als je nu een algoritme bedenkt waarmee je dit ksn berekenen uit a mod c dan heb je netto veel minder rekentijd nodig.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Misschien dat je hier wat nuttigs uit kan halen (RSA encryptie als ik het zo zie)

[topic=316262/1/25]

Waar wil je het btw voor gaan gebruiken? Gewoon encrypten van bijv e-mail of iets op internet ofzo (PHP). Dan lijkt het me makkelijker om de boel symetrisch te encrypten (3DES ofzo) en de key hiervan a-symetrisch te encrypten. Dit omdat a-symetrisch nogal wat tijd kost.

Het boek Cryptography and Network Security Principles and Practice van William Stallings ( ISBN: 90 395 1105 5 ) legt alles zeer goed uit.

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
In de codebase heb ik een algoritme gepost dat efficient a^b mod c voor je berekent.

edit:
eerste pagina, ik poste toen nog onder de naam Xalista

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 maart 2002 09:06 schreef Glimi het volgende:
Misschien dat je hier wat nuttigs uit kan halen (RSA encryptie als ik het zo zie)

[topic=316262/1/25]

Waar wil je het btw voor gaan gebruiken? Gewoon encrypten van bijv e-mail of iets op internet ofzo (PHP). Dan lijkt het me makkelijker om de boel symetrisch te encrypten (3DES ofzo) en de key hiervan a-symetrisch te encrypten. Dit omdat a-symetrisch nogal wat tijd kost.

Het boek Cryptography and Network Security Principles and Practice van William Stallings ( ISBN: 90 395 1105 5 ) legt alles zeer goed uit.
nou, ik heb dit allemaal al gemaakt, de encryptie en de inverse berekenen enzo, maar dat gaat dus maar goed met kleine priemgetallen... dus de theorie erachter weet ik al en heb ik al gescrheven, maar die grote machten, dat is het probleem.

...
Op zaterdag 09 maart 2002 11:49 schreef RickN het volgende:
In de codebase heb ik een algoritme gepost dat efficient a^b mod c voor je berekent.

edit:
eerste pagina, ik poste toen nog onder de naam Xalista
oh ja, wat ze bij RSA doen is bepaalde machten modulo getallen van 100 cijfers, dus een algoritme wat snel a^b mod c uitrekent moet ook een output van 100 cijfers (kunnen) geven

hmm... nou ben ik niet zo thuis in delphi, maar ik ga dat stukje code van je ff proberen te ontrafelen.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mocht je toch nog in php willen werken, kijk dan naar de BCmath library... Die kan wat langere getallen aan (scherm vol enzo).

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 maart 2002 13:33 schreef ACM het volgende:
Mocht je toch nog in php willen werken, kijk dan naar de BCmath library... Die kan wat langere getallen aan (scherm vol enzo).
thanx ACM, dat wassum :)

woei, leuk dit, zo'n getal van ruim 100 cijfers en dan er mee rekenen...

damn, leuke rekenalgoritmes moeten in die BCMATH library zitten zeg, gaat nog snel ook.
Pagina: 1