Toon posts:

Welke cd-rom in Sparctstaion?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi MedeTweakers,
ik krijg van school een SparcStation 4 volgens mij zit hij nog in een 19 inch kastje ook maarja het volgende zit er in:

1 GIGABYTE SCSI HD
1 GIGABYTE SCSI HD
1 GIGABYTE SCSI HD
160 MB RAM
en een 110 MHz processor :-)

Nu wil ik hier de RedHat Sparc edition opgooien omdat de SunOS die er nu op zit niet meer te booten valt weet iemand welke soort SCSI cd-rom ik hier voor nodig heb? kheb namelijk van de volgende termen gehoord:

SCSI 1, SCSI 2, SCSI 3, U-SCSI, Ultra Wide SCSI
dus ik weet niet wat ik precies nodig heb :-)

Groetjes Daan!

P.S. zou ik ook kunnen opstarten vanaf CDROM ? werkt dat bij zo'n Sparcgeval????????? Groetjes Daan
owja wat links is ook wel handig van zo;'n soparc als iemand die heeft heb geen idee hoe dat allemaal werkt heb ook gemerkt dat er geen bios in princiepe inzit alleen een bootsysteempje dt er standaard inzit *denk ik*

:-) GREEEEEEEEEETZ DAAAAAAAAAANNNNNNNNNN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ligt eraan wat voor connectors erop zitten (kan hij intern of moet-ie extern worden aangesloten?).

Op m'n Silicon Graphics Indigo2 zit een vaag soort SCSI swapbay die alleen SGI gebruikt, zodat ik de CD-ROM (Plextor 40x) extern moest aansluiten via een externe SCSI behuizing. Je moet er dan alleen nog maar voor zorgen dat de kabel juist is. Er zijn een groot aantal verschillende SCSI connectors, op de Alternate site hebben ze een groot assortiment SCSI kabels met pics van de connector.

De SGI kan booten van de Plextor 40x. Dit schijnt niet met alle SCSI CD-ROMs te kunnen. Info over bootable SCSI CD-ROM drives voor jouw Sun is vast wel via groups.google.com te vinden. Zo heb ik m'n Indigo ook aan de praat gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 11:03

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Op zaterdag 09 maart 2002 02:40 schreef BacoBoy het volgende:
Hoi MedeTweakers,
ik krijg van school een SparcStation 4 volgens mij zit hij nog in een 19 inch kastje ook maarja het volgende zit er in:

1 GIGABYTE SCSI HD
1 GIGABYTE SCSI HD
1 GIGABYTE SCSI HD
160 MB RAM
en een 110 MHz processor :-)
Wow, dan moet ie ook wel in een 19" kast zitten, want in de echte kast (pizzadoos) passen maar 2 hdds, maar is er maar koeling en power voor eentje aanwezig (de ss4 is vrij snel opgevolgd door de ss5, die wel een sterke voeding heeft en meer koelgaten :))
Nu wil ik hier de RedHat Sparc edition opgooien omdat de SunOS die er nu op zit niet meer te booten valt
Zou liever voor een *BSD gaan, zelf heb ik met plezier NetBSD 1.5 op enkele oudere (IPX en SS2) sparcs draaien, schijnt ook een stuk sneller te zijn (iets met de MMU die door eigenlijk geen enkele Linux versie goed ondersteund wordt... kan ondertussen veranderd zijn misschien, maar betwijfel het).
NetBSD installeert best makkelijk en met wat vogelen (package voor package lukt het zelfs makkelijk met een 200MB schijfje een vrij volledig (zonder X maar met compilers) systeempje te hebben :7)
weet iemand welke soort SCSI cd-rom ik hier voor nodig heb? kheb namelijk van de volgende termen gehoord:

SCSI 1, SCSI 2, SCSI 3, U-SCSI, Ultra Wide SCSI
dus ik weet niet wat ik precies nodig heb :-)
dacht gewoon scsi-2, intern zit er een 50 pin connector (standaard flatcable)
als je inderdaad een 19" kastje hebt dan heb je niet het probleem dat je geen normale cdrom kunt gebruiken (te hoog).

achter op 't mamaplankje zit een berg connectoren waaronder een 50 pin HD (HP) connector voor externe apparaten, hoe dat psies zit: geen idee.
P.S. zou ik ook kunnen opstarten vanaf CDROM ? werkt dat bij zo'n Sparcgeval????????? Groetjes Daan
Yups, maar alleen in heel specifieke gevallen :( heb me er nooit zo in verdiept maar naar wat ik gehoord heb een paar Toshiba's ofzow die wel kunnen booten.
owja wat links is ook wel handig van zo;'n soparc als iemand die heeft heb geen idee hoe dat allemaal werkt heb ook gemerkt dat er geen bios in princiepe inzit alleen een bootsysteempje dt er standaard inzit *denk ik*
www.sunhelp.org is een heel goed startpunt iig, heb zo ff geen andere bij de hand

PS: Geen groenten graag, zie FAQ :)

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inprinciepe kan je cdrom gewoon aansluiten, standaard scsi-2 bus. Kijk wel of de cdrom ingesteld kan worden op 512kb grote datablocks. Goedkopere cdrom spelers kunnen dat niet, maar de duurdere wel. (dat 512kb is nodig voor unix systemen, intels werken met datablocks van 2mb ofzo).

Booten ook geen probleem. Gewoon ff L1+A een dan boot cdrom, en anders boot(1,) of iets dergelijks, kan je opzoeken in de sun cd-rom faq op sunhelp.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op vrijdag 22 maart 2002 00:12 schreef cooke het volgende:
Booten ook geen probleem. Gewoon ff L1+A een dan boot cdrom, en anders boot(1,) of iets dergelijks, kan je opzoeken in de sun cd-rom faq op sunhelp.org
En als je een gewone terminal hebt i.p.v. een echt monitor en keyboard, dan gebruik je met de BREAK-toets.Een Sun heeft geen problemen met merken CD-ROM's.

Bij SGI was het probleem dat oudere versies van IRIX (4.x/5.x) zo stupide waren om in de SCSI-id-string te controleren of daar wel "SONY" of "TOSHIBA" stond, anders werd het ding niet als CD-ROM herkend. Vanuit de BIOS kon je wel vrolijk IRIX installeren, en daarna was het een kleine wijziging in de kernel-configuratie om ook Plextors en Pioneers te zien.
Ik vermoed dat de bedoeling was om zeker te zijn dat de drives de benodigde commando's ondersteunden, maar lastig was het wel.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large