Casefan met thermal sensor

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 00:29

mark9534

Ondertitel ?

Topicstarter
Ik heb dus 2 casefans van cooler master model DAF-B81 en die hebben een thermal sensor. Dus een hoe hogere temperatuur de sensor meet hoe harder de fans gaan draaien.
Nu komt het: ik wil dus de fans op volle toeren laten draaien hoe doe ik dit nu ?

- De 2 draadjes met elkaar verbinden dus de sensor er tussen uit knippen ?
- Of kan ik hier ook een potmetertje aan hangen of zoiets, zodat ik het zelf kan regelen ipv de sensor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Die sensor dat zal wel gewoon een NTC zijn, dus ik zou eerst eens de twee draadjes doorverbinden en kijken wat er gebeurt alvorens in dat ding te gaan knippen... :)

(NTC = Negative Temperature Coefficient, dus hogere temp = lagere weerstand, en hoogste temp = laagste weerstand, en doorverbinden (0 weerstand) = maximum vermogen! :P )

Ergens diep in de catacomben van de Papst website (www.papst.de) heb ik ooit eens een schakeling gezien van zo'n temperature controlled fan, en inderdaad, doorverbinden is een oplossing... :P

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 00:29

mark9534

Ondertitel ?

Topicstarter
Ja daar dacht ik dus ook al aan. Ga de draden eens verbinden met elkaar kijken wat ie doet :)

Bedankt voor je snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Graag gedaan! :+

* Tsuru is errug moe en errug dronken en andersom...

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!