voeding zonder koeler

Pagina: 1
Acties:

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 15:35
ik heb hier een computervoeding voor mijn neus liggen.
specs: +12V op 4A, en +5V op 10A.
tis een 220 Watt ding.

Mijn vraag; wordt dat ding warm?
Want ik wil hem graag zonder koeler gebruiken,
omdat dat iets teveel herrie maakt.
Kan ik die er gewoon uithalen, of wordtie dan erg warm?

(wordt ingebouwd in een kast, met 1 ventilatieroostertje)

Hij moet straks 500mA op 12Volt leveren.

Verwijderd

Fan op 5 volt zetten?! dan hoor jem niet en blijft toch lekker koel.

Verwijderd

Ik gok dat als je hem niet te veel belast dat ie het wel blijft doen, alleen zal ie wel een beetje gaan stinken en op den duur misschien wel doorbranden.

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Je kan verwatchen dat je voeding zonder stromende lucht wel een beetje warm wordt ja...maar waarom zou je dat willen? Een gemiddelde proc fan produceerd 10x zoveel herrie als een PSU, dus zoveel zou het niet uit mogen maken...

En oh ja:
500mA op 12V = 6W
Een 220W PSU zou dit toch moeten kunnen trekken...zelfs zonder actieve koeling... :)

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

• Zynth
dus het zou gewoon zonder koeler moeten kunnen?

(hij wordt wel een in krappe houten kast ingebouwd)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Moet toch lukken..
Had ooit met een 220W voeding en een P1 dat de voedingfan niet meer draaide.. Kwam er na een paar dagen achter dat het in de case toch wel erg warm was... Naderhand geen probs gehad gelukkig
Een p1 met hardware vraagt toch meer stroom dan die 6W..

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

moet zeker lukken,

en voeding van een maat van mij (300 watt ATX) had een paar dagen zonder fan gedraait voordat we het door hadden. Het ding werd warm, maar doet het nog steeds uitstekend (spanning afwijking niet meer dan normaal). Daar komt bij dat die dingen vaak voor Nederland te goed zijn gekoelt, want zo'n voeding moet ook kunnen werken bij +50 graden, en wanneer wordt dat 't in Nederland...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Zynth
tja... de voeding "staat" op de bodem van de kast, met rondom 2 cm ruimte (aan 1 kant iets van 30 cm ruimte; daar zit de schakeling (230Volt))

Het moet dus wel veilig zijn, want ik werk met 230V :P

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Het moet dus wel veilig zijn, want ik werk met 230V :P
:D :+ :z ;)

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

• Zynth
ehh....
hebben die smileys een diepere betekenis? :P

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Nou jah...vanochtend is de PSU van de vliegsimulator op de hogeschool gefrituurd...230V...hehehe ;)

Veel rook en nog meer gezeik met de schooleiding...ik zit zeg maar in de commissie "F-28 simulator" bij ons op school! :)

• Zynth
hmz...
tja...

je beweert dus dat het geen goed idee is?

(btw, welke hogeschool? :P)

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Nou ja, geen enkele spanning is natuurlijk echt veilig, en het hangt er natuurlijk maar net vanaf hoeveel stroom er loopt (amperage).

Maar om nou 230V veilig te gaan noemen... :+

edit: De HS Haarlem, opleiding luchtvaarttechnologie...HTS dus... :Z ;)

• Zynth
het gaat niet om die 230V he...
...dat loopt er gewoon in die kast; dat heeft niks te maken met die voeding.
Ik bedoel alleen maar dat er met de voeding geen rare dingen moeten gebeuren, want er loopt wel 230 in de buurt.
Dus als er iets fout gaat, is dat zegmaar; extra vervelend :P

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Je hebt dus een extra voeding onderin je kast ofzoiets? Ik heb er naast mijn kast ook een 2e PSU liggen die de drie 24V 120mm fans van stroom voorziet... :P

Het enige wat fysiek mijn kast in gaat is een lijn met een spanningspotentiaal van +24V...uit een voeding van een HP Vectra P75 (Een ouwe bak van de HSH! >:) ).

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 14:31

Part

Helemaal niets.....

Veel voedingen werken niet als je de 5 volt niet belast dus mischien moet je nog een weerstand over de 5 volt zetten.

• Zynth
het is geen computer waar die voeding in ligt.
Het is een houten kast die ik zelf gemaakt heb.
Voor het schakelen van relais etc...
..maar die hebben o.a. 12V nodig, dus heb ik een oude computervoeding.
Die wil ik dus inbouwen in die kast (wordt krap), maar de fan maakt mij eigenlijk teveel herrie, dus die heb ik liever weg :)

werken alle fans trouwens op 12V?? (in de comp. wereld?)

---EDIT---
dat van die 5 volt is wel een goeie tip! :P
is echt iets om te onthouden!!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Nou, ik heeft hem doorgemeten en hij poept ongeveer 23.12V uit...vind ik wel aardig in de buurt!

Voor de duidelijkheid:

Hij doet het al WEL! :z

Het enige wat je moet doen is een schakelaar op het witte draadje en de aarde zetten anders krijg je hem niet eens aan... :z

edit: Je hebt voor kompjoeters fans van 5V, 12V, 24V, 48V, 220V, enz enz... De internet routers bij ons hebben gietijzeren fans van 220V met een airflow en herrie van hier tot Tokio. Ik heb er thuis twee liggen... >:)

Is een biericoon trouwens geen goed idee? Proost!

• Zynth
tja; dit is gewoon een 220Watt voedingskoelertje... :P
is die 12V denk je?

• Zynth
ik zal mijn vraag ff wat simpeler stellen :P

ik heb een 220V voeding, die ik met 12V, 0.5A ga belasten.
Wat is de stilste manier (koeler uit, koeler op 5V),
waarop dit kan, met de eis dat ik ABSOLUUT GEEN ROOK wil :P

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Het is in 99% van alle gevallen een 80mm 12V fan jah...

Misschien is het wel een Papst!

* Tsuru geilt op Papst! :P

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Op zaterdag 09 maart 2002 00:47 schreef Zynth het volgende:
ik zal mijn vraag ff wat simpeler stellen :P

ik heb een 220V voeding, die ik met 12V, 0.5A ga belasten.
Wat is de stilste manier (koeler uit, koeler op 5V),
waarop dit kan, met de eis dat ik ABSOLUUT GEEN ROOK wil :P
Draait dat ding wel op 5V denk je? Probeer eens 7V bij elkaar te solderen! :P (12V op +, 5V op - :) )

7V is bij mijn weten de beste "stille" oplossing voor conventionele 12V DC fans... :) (En dus ook voor uw voedinkje! :+ )

* Tsuru wil weten of je ook op MSN zit...

• Zynth
ja, ik heb msn..
..maar jij bent niet online :P

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Echt wel! :+

* Tsuru heet eigenlijk Aegisdesign@hotmail.com

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 18:10
Op zaterdag 09 maart 2002 00:51 schreef Fryotech-XP het volgende:

[..]

Draait dat ding wel op 5V denk je? Probeer eens 7V bij elkaar te solderen! :P (12V op +, 5V op - :) )

7V is bij mijn weten de beste "stille" oplossing voor conventionele 12V DC fans... :) (En dus ook voor uw voedinkje! :+ )

* MasterM wil weten of je ook op MSN zit...
eueuhh ken dat echt :+ ??? dat 12 + op de + van de fan en de 5 + op de - van de fan?
En draait ie op 7 volt... zow das kwel...
ik heb hier ook een server staan... en die staat 's avonds ook te prutelen... maar ik heb de fan een keer los gehalt... en hij werdt toch best warm... duz maar weer terug aangesloten... maar ik ff 5 en 7 volt testen...(trouwens misschien loopt ie al op 5V :? dat zou balen zijn :( )

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Niet om het een of ander, maar als je die voeding in een houten kast inbouwt, zou ik er altijd een fannetje opzetten. Gaat het mis, dan gaat het - met die extra brandstof in de buurt - namelijk meteen goed mis.

Al is het maar de 5V-oplossing die Flipke hierboven meldde.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Op zaterdag 09 maart 2002 01:09 schreef MasterM het volgende:

[..]

eueuhh ken dat echt :+ ??? dat 12 + op de + van de fan en de 5 + op de - van de fan?
En draait ie op 7 volt... zow das kwel...
ik heb hier ook een server staan... en die staat 's avonds ook te prutelen... maar ik heb de fan een keer los gehalt... en hij werdt toch best warm... duz maar weer terug aangesloten... maar ik ff 5 en 7 volt testen...(trouwens misschien loopt ie al op 5V :? dat zou balen zijn :( )
*zucht* ja dat kan echt! :+

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

* Tsuru heeft slaap. :Z

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Nog ff een toevoeging: vandaag gaf mijn PSU-koeler de geest. Binnen de minuut vijftien graden extra (MDM), en volgens mij mag ik blij zijn dat de schade beperkt is gebleven tot 1 overleden ddr-reepje :( 256MB naar de gallemiezen, leuk hoor.

En dat de schade beperkt is gebleven komt dus alleen maar omdat ik d'r toevallig achter zat - wie weet wat er had kunnen gebeuren als ik op m'n werk had gezeten (en als ik een houten kast had gehad >:) )

Moraal: koelen die handel!

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

IK had de voeding van me wijlen serverbak ook ongekoeld , ging iig nix mis mee ...

Verwijderd

Ik zou hem niet helemaal uitzetten, maar op 5V, en naar binnen laten blazen. Heb ik gister nog bij mijn pa gedaan, werkt goed.

Weet je namelijk wat de beste isolatie is??

Stilstaande lucht!!! Denk maar aan het dubbelglas waar je nu achter zit! En de dekens waar je snachts onder ligt te maffen. Die doen niets anders dan STROMING voorkomen, om de warmte vast te houden!

Duzz, zorg voor je beetje stroming, en je bent blij! :*

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik kan niet anders dan mij ernstig bij Coolcase aansluiten.

- en hem bedanken voor de tip! Klinkt zo nuttig als dat het logisch is.

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Op zondag 10 maart 2002 11:44 schreef Coolcase het volgende:
Weet je namelijk wat de beste isolatie is??

Stilstaande lucht!!! Denk maar aan het dubbelglas waar je nu achter zit!
Er zijn zat betere isolatie-materialen te bedenken dan
stilstaande lucht...

...alleen kijk je daar zo moeilijk doorheen he? *D

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

Pagina: 1