[wc] Zelf warmtewisselaar bouwen van buisjes

Pagina: 1
Acties:
  • 728 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Ik heb laatst gevraagd waar ik kleine koperen buisjes kon vinden, die heb ik gevonden bij de modelbouw winkel.

Maar ik kwam een poos geleden ook dit tegen:
http://www.fiwihex.nl/werking.html

Ik wil dus een aantal buisjes met koperdraad ertussen waar koud water langs stroomt.

Moet het water door de buisjes dan snel of langzaam?
En moeten de buisjes achterelkaar of dat het koude water heel snel langs de buisjes is?

Iemand een idee?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op de eerste plaats moet het water snel langs de buisjes lopen, want als je het langzaam laat lopen dan zal de temperatuur van het water oplopen en die temperatuur moet juist afgevoerd worden, (lijkt me je bedoeling *D).
ik denk dat het het beste is om de stukjes zo kort mogelijk te maken, anders word de hitte van de koperen draadjes niet goed verdeeld en heb je dus helemaal nix aan het eind van je "waterkoeling".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk maakt het niet zo gek veel uit hoe snel of langzaam je water loopt. Ik zou opteren voor in totaal een liter of 400 per uur.

Of je de buisjes parallel of in serie zet hangt ook al van de diameter van de buisjes e.d. Als je 500 buisjes parallel zet, dan is de kans groot dat de waterflow in sommige buisjes 0 is. Zet je ze allemaal in serie, dan krijg je er geen water meer doorheen.

Ga uit van een totaal doorlaatoppervlak van de buisjes dat net iets groter is dan dat van de slang die je gebruikt. Schakel ze voor de rest in serie:

voorbeeldje (fictieve getallen):

oppervlak binnendiameter slang: 0.78 cm^2
oppervlak binnendiameter WW buisje: 0.1 cm^2
aantal WW buisjes: 90.

in dat geval zou ik 9 circuitjes van 10 buisjes parallel zetten. Of 10 circuitjes van 9 buisjes ofzo.

Als je dit zelf maakt, kun je beter ook maar wat dikker koperdraad nemen (0.3 mm ofzo). Dat verwerkt makkelijker.