Toon posts:

Hauppage WinTV PVR of andere PVR kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het overwegen om een een Hauppage WinTV PVR aan te schaffen, ipv een gewone VCR. Dit omdat mijn oude VCR (10 jaar oude Panasonic) aan vervanging toe is. Ik wil deze kaart plaatsen in een Soyo barebone systeem dat ik speciaal ga aanpassen voor MP3/CD/DIVX/DVD en dus misschien ook voor VCR.

Nu wilde ik vragen: heeft iemand al ervaring met deze kaart? Of zouden jullie een andere aanbevelen?

bvd voor jullie reactie!

Owja, is dit kaartje ook in staat om hardware-matig DVD's te decode via een dvd-speler?

Verwijderd

Topicstarter
Hmz kaart is kennelijk niet echt populair.

Verwijderd

Een kennis van mij heeft deze kaart, prima kaartje omdat deze realtime mpeg2 captured. Ik heb er ook diverse opnames van gezien die er zeer scherp uit zagen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de comment. Zou je me misschien ook kunnen vertellen wat voor een pc jou kennis heeft? Ik zou wel eens willen weten wat je nodig hebt om goed te kunnen capturen.

Ik wil ook het gecaptuurde converten naar SVCD. Ik neem aan dat dat mogelijk is?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 23:46
Als ik het goed begrepen heb uit het SVP-project van de C'T van een paar maanden terug, is deze kaart alleen voor het opnemen.
Ze gebruikten daar een celeron 733 geloof ik, om het opgenomen materiaal weer af te kunnen spelen (dus af te spelen terwijl het dus nog opgenomen wordt, maar met bijvoorbeeld 30 mins vertraging)
Dit geeft aan dat de kaart zelf weinig tot geen CPU-kracht vergt, maar niet geschikt is voor decoderen van Mpeg2.
Ik zou het wel leuk vinden, als er eens iemand een kleine linux-distro uitbrengt speciaal voor dit doel (dus multimedia centre, compleet te bedienen met een afstandsbediening op TV)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Ja als dat decode van SVCD niet via de kaart gaat kan het altijd nog via PowerDVD 4 XP.
Ik wilde namelijk XP als OS gaan gebruike. In ieder geval geen Win 98/ME ofzow want dat is echte crap :r .
Weet je misschien nog in welke C!T dat stond?

En ik hoef niet persé timeshifting.

Verwijderd

Hij gebruikte een Thunderbird 1200 met 768 Mb ram!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 20:42 schreef XXX_AlCapone het volgende:
Ik ben aan het overwegen om een een Hauppage WinTV PVR aan te schaffen, ipv een gewone VCR. Dit omdat mijn oude VCR (10 jaar oude Panasonic) aan vervanging toe is. Ik wil deze kaart plaatsen in een Soyo barebone systeem dat ik speciaal ga aanpassen voor MP3/CD/DIVX/DVD en dus misschien ook voor VCR.
Het is een hardware MPEG1/2 encoder kaart, dus die kan geen divx encoden... Voor de rest weet ik dat het ding redelijke kwaliteit aflevert en dat hardware encoding altijd een erg handig iets is, maar de kwaliteit MPEG is volgens mij niet vergelijkbaar met top-kwaliteit software MPEG-encoders (dit heb ik dus uit tests van jaren geleden, niet uit eigen ervaring). Als je echter real-time wilt recorden dan zijn die top-kwaliteit MPEG encoders geen optie omdat die niet echt in realtime kunnen werken (tenminste niet in full-quality-full-compression mode)... Deze kaart is daarvoor een goeie optie. Bedenk wel dattie I-frame only MPEG-1 opneemt, dus geen motion compensation ofzo. Daarvoor moet je het alsnog her-encoden met een software-encoder.
Owja, is dit kaartje ook in staat om hardware-matig DVD's te decode via een dvd-speler?
Nee, daarvoor moet je iets als de creative DXR3 hebben ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties allemaal. Moet ik wel wat mee kunnen. Meer reacties uiteraard nog altijd welkom. :)

• vincentdeboer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-07 17:56

vincentdeboer

Save water, drink beer !!!

Ik heb deze kaart sinds een maand en ben er zeer tevreden over.
Je kan er Mpg-1 (vcd compatible) mee opnemen en ook mpeg-2.
Bij mpeg2 heb je van 2mb/sec t/m 12mb/sec en je kan ook cbr of vbr opnemen. De kwaliteit is echt perfect. zeker als ik em vergelijk met de pinnacle pctv pro van mijn vader.

Als ik op 4mb cbr opneem kan ik fullsceen afspelen zonder verschil te zien met de gewone TV!!
De bewerking van mpeg2 moet met andere progs. Nero is hiervoor prima te gebruiken.
Ook audio opnames zijn perfect als je met mpg1 opneemt en dan met tmpgenc de audio extract.

Heb je meer vragen, meel dan maar even!

Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | AMD Ryzen 7 5700x | Kingston DDR4 FURY 2x16GB 3600 cl16 | Samsung 980 2TB | ASUS DUAL GeForce RTX 4070 SUPER

• TD-er
Op maandag 11 maart 2002 15:07 schreef vincentdeboer het volgende:
Ik heb deze kaart sinds een maand en ben er zeer tevreden over.
Je kan er Mpg-1 (vcd compatible) mee opnemen en ook mpeg-2.
Bij mpeg2 heb je van 2mb/sec t/m 12mb/sec en je kan ook cbr of vbr opnemen. De kwaliteit is echt perfect. zeker als ik em vergelijk met de pinnacle pctv pro van mijn vader.

Als ik op 4mb cbr opneem kan ik fullsceen afspelen zonder verschil te zien met de gewone TV!!
De bewerking van mpeg2 moet met andere progs. Nero is hiervoor prima te gebruiken.
Ook audio opnames zijn perfect als je met mpg1 opneemt en dan met tmpgenc de audio extract.

Heb je meer vragen, meel dan maar even!
Wat bedoel je met "mb"?
de correcte notatie is MB voor MegaByte en Mb voor MegaBit.
Ik vermoed dat je Mb bedoeld, want 12 MB/sec is wel erg veel (bijna uncompressed)
en welke resoluties kun je met deze kaart opnemen?
de Mpeg2 decoders in de meeste stand-alone spelers (en ook DVD-software) kunnen namelijk vaak niet overweg met alle resoluties.
Doet deze kaart eigenlijk ook aan audio-capture, en compressie, of moet je daar nog je geluidskaart voor gebruiken?
Het lijkt me van wel, daar je anders
a) je geluid vaak niet synchroon hebt
b) je geen timeshift kunt doen, zoals in dat SVP-project van de C'T.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Wederom dank voor jullie reacties. Maar over de kwaliteit van de kaart ben ik nog niet helemaal zeker. Ik hoor o.a. op andere forums allemaal verschillende reacties. Misschien kan iemand een screenshot maken ofzo. Een kleine mpeg zal er wel niet inzitten zeker hè? :)

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 20:35

almightyarjen

When does the hurting stop?

Heb net zo'n kaartje besteld en daarvoor errug in verdiept: features van WinTV PVR:

video capture resolutie: PAL 704x576 (volledig TV-beeld)
Je hebt zoals eerder vermeld verschillende standen: 2 tot en met 12 MB/s. en de MB staat dus voor MegaByte.
Je kan inderdaad ook MPEG-1 en MPEG-2 realtime hardware encoderen. En mensen die zitten te zeuren over dat real-time hardware-encoders zuigen, die moeten zelf nog maar es goed kijken, je ziet geen verschil tegenwoordig.

still image caputere: 1600x1200

Audio loopt via SB. De audio wordt in de tuner eruit gegooid en via een kabletje naar de SB geleid.

En als PVR is-ie helemaal goed te gebruiken: je kan hem instellen net zoals een "echte" VCR.

Voor opnemen heb je zo'n 200 MHz processor nodig. Voor het afspelen (wat met de winTV PVR niet hardwarematig kan) heb je toch al gauw 800 MHz nodig. Maar daar gebruik ik een Creative DXR3 voor (hardware decoding). Da's echt een aanbeveling: als je namelijk software weer gaat decoden om de file te bekijken, ziet het er nog niet echt denderend uit. En met de DXR3 heb je gelijk een TV-out.

Er wordt verder een progie meegeleverd waarmee je de commercials er tussenuit kan knippen ZONDER dat je eerst de file moet decompressen naar AVI :P. Hierdoor dus geen kwaliteitsverlies. Als je echt de opgenomen video wilt gaan bewerken (fade-in, enz.) dan zou je hem wel moeten decompressen, en vervolgens weer compressen, en of dat compressen weer met de hardware kan weet ik niet.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

Topicstarter
Euh afspelen 800MHz? Als ik van de opnames een SVCD maak en die met PowerDVD XP afspeel dan zou dat toch zonder kwaliteitsverlies moeten kunnen op een 533?

• TD-er
video capture resolutie: PAL 704x576 (volledig TV-beeld)
Je hebt zoals eerder vermeld verschillende standen: 2 tot en met 12 MB/s. en de MB staat dus voor MegaByte.
Je kan inderdaad ook MPEG-1 en MPEG-2 realtime hardware encoderen. En mensen die zitten te zeuren over dat real-time hardware-encoders zuigen, die moeten zelf nog maar es goed kijken, je ziet geen verschil tegenwoordig.
OK, die MB's wordt dus gewoon software-matig-achtig mee bedoel mee bedoeld, of is dat compressed naar Mpeg2 ?
Welke resoluties zijn er met Mpeg2 dan mogelijk (buiten de 704*576) en hoe is het in te stellen (met profiles, of MB/s)
still image caputere: 1600x1200
Het video signaal bestaat maar uit 576 beeldlijnen (en vaak niet meer dan 720-768 pixels horizontaal), dus plaatjes groter dan dat is software matig geïnterpoleerd. Ik vermoed dat Photoshop dat wat beter kan.
Audio loopt via SB. De audio wordt in de tuner eruit gegooid en via een kabletje naar de SB geleid.

En als PVR is-ie helemaal goed te gebruiken: je kan hem instellen net zoals een "echte" VCR.
OK duidelijk
Voor opnemen heb je zo'n 200 MHz processor nodig. Voor het afspelen (wat met de winTV PVR niet hardwarematig kan) heb je toch al gauw 800 MHz nodig. Maar daar gebruik ik een Creative DXR3 voor (hardware decoding). Da's echt een aanbeveling: als je namelijk software weer gaat decoden om de file te bekijken, ziet het er nog niet echt denderend uit. En met de DXR3 heb je gelijk een TV-out.
Prima tip!
Maar in principe is voor het afspelen dus een machine nodig die fatsoenlijk DVD's kan afspelen.
Er wordt verder een progie meegeleverd waarmee je de commercials er tussenuit kan knippen ZONDER dat je eerst de file moet decompressen naar AVI :P. Hierdoor dus geen kwaliteitsverlies. Als je echt de opgenomen video wilt gaan bewerken (fade-in, enz.) dan zou je hem wel moeten decompressen, en vervolgens weer compressen, en of dat compressen weer met de hardware kan weet ik niet.
Dit duidt er op dat het inderdaad een Mpeg-2 stream is met alleen "P" frames (de letters haal ik altijd door elkaar), oftewel het is ingepakt per frame en er wordt dus niet gekeken naar de omliggende frames. Wanneer dit wel zou gebeuren kun je niet zo makkelijk een aantal frames eruit knippen.
Soort van MJpeg dus, maar dan in een Mpeg-file verpakt.

Een PVR kaart is dus niet veel anders dan een DC-10 (compressie gaat hardware matig en geluid via SB, bandbreedte is 1 - 7 MB/s, max res is 768*576) alleen zit er hier (bij de PVR dus) meer/handigere software bij en een TV-tuner.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik ben ook aardig benieuwd hoe die USB-versie is van die WinTV PVR.

Kan USB die hoeveelheid data van SVCD wel aan? Gewoon de resolutie niet, maar omdat er een hardwarematige Mpeg2-encoder ingebakken zit, hoeft er uiteraard minder data via het usb-kabeltje naar de pc toe.

Wie heeft deze gegevens?

Ik heb al wel gezocht, maar kan nog niet vinden wat ik zoek ;( (of ik begrijp het niet helemaal door niet duidelijk gebruik tussen kB en kb)

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 18:24 schreef wfvn het volgende:
Kan USB die hoeveelheid data van SVCD wel aan? Gewoon de resolutie niet, maar omdat er een hardwarematige Mpeg2-encoder ingebakken zit, hoeft er uiteraard minder data via het usb-kabeltje naar de pc toe.
USB kan 2 MB/s, maximaal. In de praktijk dus minder, en je moet dan geen andere USB apparaten hebben. En je kan er dan dus geen TV mee kijken

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 23:35 schreef TD-er het volgende:
Dit duidt er op dat het inderdaad een Mpeg-2 stream is met alleen "P" frames (de letters haal ik altijd door elkaar), oftewel het is ingepakt per frame en er wordt dus niet gekeken naar de omliggende frames. Wanneer dit wel zou gebeuren kun je niet zo makkelijk een aantal frames eruit knippen.
Soort van MJpeg dus, maar dan in een Mpeg-file verpakt.
I-frame only MPEG-1 ;)
Een PVR kaart is dus niet veel anders dan een DC-10 (compressie gaat hardware matig en geluid via SB, bandbreedte is 1 - 7 MB/s, max res is 768*576) alleen zit er hier (bij de PVR dus) meer/handigere software bij en een TV-tuner.
[OT]
(Er zijn overigens ook MJPEG kaarten met tuner, zoals de matrox marvel G200 of G400 met Rainbow Runner G-series)

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39
ik heb er ook aan zitten denken, maar ik heb liever een 4 kanaals geluidskaart met digitale optische uitgang in dat pci slot, maar ik ben wel benieuwd hoe het gaat werken. En het is niet hetzelfde als een DC10+ met tvtuner. Deze werken namelijk met Mjpeg. Dat is gericht op beeldkwaliteit, en dit is meer gericht op opslag. Mjpeg neemt veel ruimte in

Verwijderd

Ik heb hem, geen problemen mee, werkt prima :D

• TD-er
Op zaterdag 16 maart 2002 12:29 schreef arjandijk het volgende:
[..]
En het is niet hetzelfde als een DC10+ met tvtuner. Deze werken namelijk met Mjpeg. Dat is gericht op beeldkwaliteit, en dit is meer gericht op opslag. Mjpeg neemt veel ruimte in
Wanneer de Mpeg- stream bestaat uit allemaal afzonderlijke I-frames (ga ik maar ff uit van de letter die Beelzebubu gegeven heeft, heb het nog niet precies opgezocht), dan is elk frame afzonderlijk ingepakt en wordt er dus niet gecomprimeerd t.o.v. voorgaande frames, zoals dat in Mpeg normaal wel gebruikelijk is.
Hierdoor verschilt het echt niet veel met MJpeg.
en het statement dat MJpeg groter is, vind ik hier ook niet opgaan, als je ziet dat de MPEG-stream tot 12 MB/s kan worden (dat haalt zelfs de DC-30 niet, die komt niet >7 MB/s)

• almightyarjen

almightyarjen

Op woensdag 13 maart 2002 16:20 schreef XXX_AlCapone het volgende:
Euh afspelen 800MHz? Als ik van de opnames een SVCD maak en die met PowerDVD XP afspeel dan zou dat toch zonder kwaliteitsverlies moeten kunnen op een 533?
800 MHz: den heb ik het ff over realtime MPEG-2 volledige resolutie afspelen. Het afspelen van SVCD lukt makkelijk met een 533 MHz processor omdat de bitrate veel lager ligt.

• almightyarjen

almightyarjen

Op woensdag 13 maart 2002 16:20 schreef XXX_AlCapone het volgende:
800 MHz: dan heb ik het ff over realtime MPEG-2 volledige resolutie afspelen. Het afspelen van SVCD lukt makkelijk met een 533 MHz processor omdat de bitrate veel lager ligt.

• almightyarjen

almightyarjen

Sorry, foutje... :'(

• TD-er
Op donderdag 21 maart 2002 14:02 schreef almightyarjen het volgende:

[..]

800 MHz: dan heb ik het ff over realtime MPEG-2 volledige resolutie afspelen. Het afspelen van SVCD lukt makkelijk met een 533 MHz processor omdat de bitrate veel lager ligt.
Dat niet alleen, de resolutie is ook lager (480*576 ipv 720*576)
het antwoord op je signature is "0" ;)

• almightyarjen

almightyarjen

Op vrijdag 15 maart 2002 18:49 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

USB kan 2 MB/s, maximaal. In de praktijk dus minder, en je moet dan geen andere USB apparaten hebben. En je kan er dan dus geen TV mee kijken
De oude USB is inderdaad 2MB/s, maar de nieuwe (versie 1.1 or so) is 12MB/s en die kan het wel aan. USB-versie heeft zelfde features als PCI-versie. 1 Verschil: als je direct wilt opnemen, heeft de USB-versie een initialisatietijd (damn, leuk woord voor zaterdagavondlingo :r ) van 10 seconden en de PCI-versie heeft een init.tijd van 1 seconde...

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 14:13 schreef almightyarjen het volgende:

[..]

De oude USB is inderdaad 2MB/s, maar de nieuwe (versie 1.1 or so) is 12MB/s en die kan het wel aan. USB-versie heeft zelfde features als PCI-versie. 1 Verschil: als je direct wilt opnemen, heeft de USB-versie een initialisatietijd (damn, leuk woord voor zaterdagavondlingo :r ) van 10 seconden en de PCI-versie heeft een init.tijd van 1 seconde...
12 MB/s

da's niet veel

bedenk, fullres TV kijken (ik heb het dan dus niet over overlay display maar gewoon over capture display) is 768x576 pixel/frame x 25 frame/sec x 3 byte/pixel (RGB-24bit) = 34 MB/s

je kan met USB 1.1 dus nog steeds geen full res TV kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties. Ga zekers die kaart halen binnenkort. Heb gisteren net mijn barebone binnen gekregen met de post. Loopt wel lekker volgens mij. :)

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 16:56

PJKs

Young, Free and Single

en het statement dat MJpeg groter is, vind ik hier ook niet opgaan, als je ziet dat de MPEG-stream tot 12 MB/s kan worden (dat haalt zelfs de DC-30 niet, die komt niet >7 MB/s)
Hier is nog steeds een misverstand in dit topic: die 12 MB/s van de WinTV PVR staat voor 12 megaBIT. Ik heb zelf zowel een DC30 als een PVR. En die DC-30 gaat tot 7 megaBYTE.

ja, graag!

Pagina: 1