[redhat 7] gebruikers probleempje

Pagina: 1
Acties:

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

TF

bla bla

Topicstarter
Ik hem op mijn linuxbak een gebruiker aangemaakt, waarmee anderen kunnen inloggen (buiten de root om dus) om het systeem te rebooten.

Als ik met Root inlog, dan kan ik wel het commando reboot geven. Maar als ik inlog met die nieuwe gebruiker dan geeft ie:

reboot: command not found

ik zit dan in /gebruiker

als ik met root in /root zit, dan lukt het dus wel, maar de gebruiker moet niet bij /root mogen komen (kan nu ook niet)

Verwijderd

Dit komt omdat er zoiets is als een PATH, een PATH is een aantal directories waar je shell in zoekt als je een commando geeft.

Een normale user heeft de directories waar root utilities in staan (zoals reboot, halt en modprobe) niet in zijn PATH staan omdat hij ze toch niet mag uitvoeren. Je moet dus /sbin/reboot intypen om reboot aan te roepen of je PATH veranderen.

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 18:22 schreef dwerg het volgende:
Dit komt omdat er zoiets is als een PATH, een PATH is een aantal directories waar je shell in zoekt als je een commando geeft.

Een normale user heeft de directories waar root utilities in staan (zoals reboot, halt en modprobe) niet in zijn PATH staan omdat hij ze toch niet mag uitvoeren. Je moet dus /sbin/reboot intypen om reboot aan te roepen of je PATH veranderen.
Bovendien moet die user voldoende rechten hebben: niet iedereen mag zomaar machine rebooten...

Verwijderd

Ja idd, maar ik neem aan dat hij daar wel aan gedacht heeft.