Chipset-fan :(

Pagina: 1
Acties:

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Topicstarter
Hmmz :(
Ik kom net thuis, zet m'n PC aan, en ja hoor:
*vrrrrgrrrgggtrrr*

M'n Chipset fan naar de klote...
Ik heb in december dat gare Asus (A7M266) koelertje er met de zelfde problemen afgesloopt, en toen een Blue Orb erop gezet.
Ik dacht dat die orbs wel wat beter waren dan dit :(

In ieder geval, zijn die dingen nog op een of andere manier te olien?
Ik word hier dus echt helemaal gek van...
Of zou zo'n A7M chipset zonder draaiend fannetje kunnen (alleen de Orb heatsink) >:)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Chipset koelers zijn vooral nuttig als je die-hard gaat overklokken. Een gemiddeld chipsetje overleeft het wel met alleen een heatsinkje.

Al 2 koelertjes gestorven binnen afzienbare tijd? Zit je kast soms onder stof?

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Nee, niet echt superstoffig ofzo... (ok, beetje stoffig, maar wat wil je van een slaapkamer)

Die Asus dingen waren gewoon standaard al totaal brak, maar dit had ik niet van een Blue Orb verwacht :(

Ik baal er van dat ik 'm met die thermal adhesive ofzo tegenaan geplakt heb, anders had ik er nog makkelijk ff een Zalman NB Heatsink bovenop kunnen zetten :(

Verwijderd

Das toevallig ik wou net een thread openen over die van mij :)

Heb een asus a7v133 en dat chipset coolertje maakt bij het opstarten een T*ring herie!

Heb verschillende dingen gelezen, maar ik weet nog steeds niet wat ik moet doen.

-wat olie er op doen
-gewoon er af slopen is toch niet nodig
-blue orb er op

Olie er op doen, volgens iemand was dat gevaarlijk en het kan beschadiging aan je mobo toebrengen.

Er af slopen, somige mensen zeggen dat het maar een graadje schilt. Klopt dit? De 1 zegt dat het kan met een bus van 100 en de andere zegt dat het ook kan met 133 (wat ik nu heb draaien)

Het liefst haal ik gewoon het stroomstekkertje van dat klote fannetje naar de mobo los en voila. Maar ik durf het niet want anders heb ik straks een onstabiel systeem of nog erger een brakke mobo.

Graag wat advies :)

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-08 20:50
Passief coolen wil prima (in de meeste gevallen)

MSI bijv. koelt hun northbridge chips ook passief door een koellichaam zonder fan, dus waarom zou een asus of ander type daar zo moeilijk over doen.

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Op vrijdag 08 maart 2002 18:36 schreef [Elite]Hippie het volgende:
Das toevallig ik wou net een thread openen over die van mij :)

Heb een asus a7v133 en dat chipset coolertje maakt bij het opstarten een T*ring herie!

Heb verschillende dingen gelezen, maar ik weet nog steeds niet wat ik moet doen.

-wat olie er op doen
-blue orb er op

Olie er op doen, volgens iemand was dat gevaarlijk en het kan beschadiging aan je mobo toebrengen.

Er af slopen, somige mensen zeggen dat het maar een graadje schilt. Klopt dit? De 1 zegt dat het kan met een bus van 100 en de andere zegt dat het ook kan met 133 (wat ik nu heb draaien)

Het liefst haal ik gewoon het stroomstekkertje van dat klote fannetje naar de mobo los en voila. Maar ik durf het niet want anders heb ik straks een onstabiel systeem of nog erger een brakke mobo.

Hier had ik hetzelfde probleem, gewoon stekkertje eruit, en lekker stil.... draait trouwens op 133 + nog wat

Verwijderd

Je hebt het over een coollichaam, maar ik bedoel echt helemaal passief dus geen cooler geen heatsink or whatsoever.

Kan ik hem gewoon laten zitten en dan het stroom stekkertje er af halen of word hij dan juist warmer als dat ding er op zit en dan niks doet? Want ik heb geen zin om dat ding er af te slopen en om dan er een brak moederboard er aan over te houden.

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 19:08 schreef cyberbetica het volgende:

[..]

Hier had ik hetzelfde probleem, gewoon stekkertje eruit, en lekker stil.... draait trouwens op 133 + nog wat
En hoe lang heb je hem al zo draaien? Geen verschil met als die aan staat? Stabiliteit nog even goed? Ook in de zomer als het 30+ graden in de woonkamer is?

Verwijderd

Ik heb mn chipset-koelertje ook eraf gehaald ( heatsink zit er dus nog op ) en het resultaat : temp gaat paar graden omhoog (2 a 3).

En dat bij een fsb van 147 Mhz :) .
Geen hoge temps , geen instabiliteit -> geen problemen.

Zou dus wel koelen met een heatsink , want helemaal zonder lijkt me dus geen goed idee .

Verwijderd

Probleem is, er zit geen heatsink op aleen een fannetje.. of zit die er onder ? :) Geen idee eerlijk gezegd.

Ik heb wel oudere versies van de a7v133 met aleen een heatsink gezien (een groene geloof ik) mischien hebben de nieuwere allebij?

Tja ik zie aleen een fannetje en volgens mij zit er ook niks onder want hij is maar 1/2cm hoog.

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Klopt, ik heb t zlefde probleem.. Asus a7v-266 E en mijn tjipset-fan klinkt ook brak, en ik kan er ook zo snel geen heatsink onder zien.. Zou die er op zo'n zelfde manier als zo'n fannetje op te zetten zijn..?

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 18:36 schreef [Elite]Hippie het volgende:
-wat olie er op doen
-blue orb er op

Jah, die is bij mij dus kapot nu :(
Da's de 2e koeler al...

Ik ga voor passief (Zalman ofzo)

Verwijderd

Ik heb mijn KT7-E ook zonder de originele fan draaien, draait perfect hoor...na enkele uren gamen is de chipset temp ongeveer 37C..... Well within respectable limits.

Verwijderd

Wel gek dat dit probleem nu zelfs voorkomt met de nieuwe asus serie boarden.

Gewoon brakke chipset fannetjes zijn het.

Kan iemand me nou vertellen of het veilig is om zonder fan en heatsink mijn northbridge chipset laten coolen?

Ik heb wel 6 casefans mijn cpu is stressed 35 C dus temp in mijn kast is wel goed.

Verwijderd

Ik was eigenlijk niet van plan hierop te reageren maar ik wil wel even zeggen dat (In ieder geval bij mij) Wel of Geen fan niets geen verschil maakt. Al vanaf het begin draait mijn systeem perfect zonder koeling (Passief of Actief) op de chipset.
Ik wilde ook even kwijt dat het naar mijn mening nogal van luiheid en stupiditeit getuigt dat er hier door iemand gevraag word of er een temperatuurverschil is met of zonder fan. Op de eerste plaats kun je dit sneller en makkelijker zelf zien door gewoon NAAR DE TEMPERATUUR TE KIJKEN en ten tweede is het voor iedereen verschillend omdat er bij iedereen wel een andere airflow in zijn behuizing aanwezig is (NOFI)

Just my 2 Eurocents :)

/Edit

(Dit is stupiditeit van mij) Ik heb een Asus A7V133

/Edit

Verwijderd

Hoe zien jullie de chipset temp? Niet in bios en bij MBM5 zie ik aleen maar 20C en 36 C. 20 voor het mobo en 36 voor proc.

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 20:03 schreef [Elite]Hippie het volgende:
Hoe zien jullie de chipset temp? Niet in bios en bij MBM5 zie ik aleen maar 20C en 36 C. 20 voor het mobo en 36 voor proc.
Mobo = chipset!

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik denk dat het wel kan, maar dan moeten er denk ik toch wel een heatsinkje op.. helemaal niks is ook zo wat..

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 20:02 schreef RolfLobker het volgende:
Ik wilde ook even kwijt dat het naar mijn mening nogal van luiheid en stupiditeit getuigt dat er hier door iemand gevraag word of er een temperatuurverschil is met of zonder fan.
Ik vroeg alleen maar of ie ook zonder zou kunnen, dus niet of het in temperatuur uitmaakt (duh!)

Ik denk dat ik het maar zonder draaiende (ratelende) blue orb ga proberen... helaas is de heatsink constructie van de blue orb zwaar bagger :)

PS.
NOFI sucks, zeg dat dus nooit meer :r

Verwijderd

Ik kom hier ook niet echt verder mee he :)

Is er al iemand die zonder heatsink en fan (gewoon stekkertje er uit gehaald en fannetje laten zitten) een stabiel systeem heeft draaien?

Hoe warm mag de mobo ongeveer worden? Hij is nu 20C word ongeveer 25 stressed.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
je mobo temp is dus niet je chipset temp er zit gewoon ergens op je mainboard een losse sensor die dus je kast temp aan geeft niet die van je chipset daar zit helemaal geen temp sensor in.

een fabriek doet er niet voor niets een koelblokje met fan op ze kiezen voor heel klein koelblokje met fan de nieuwe mobo's hebben groter koelblokje zonder fan zodat de wind die van je cpu fan afkomt ook over je chipset blaast.

en zo'n blauwe orb is een rampen ding net als de rest wat op een orb lijkt zelfs de bodem is zo rond dat ie niet eens je hele opppervlak van je chipset raakt dus daar heb je niets aan regelrechte bagger.

Verwijderd

Zijn Crystal orbs goed?

Ik heb er 1 op mijn GeForce256 en ene op mijn KT133 chipset.
Pagina: 1