Nou, bedankt voor jullie commentaar om de keuze gemakkelijker te maken,...
Hier in Zurich/Zwitserland was hij sinds vrijdagmiddag binnen, dus ik typ dit nu op de volgende combi:
Nieuw:
Mobo: Asus k7v333 (geen raid, wel c-media 2, 4 of 6 kanaals geluid,.. gebruik de 4 kanaals setting met een hifi voor de links- en rechtsvoor kanalen, en pc speakers voor links en rechts achter)
Mem: 512MB OEM (de apacer reepjes waren nog niet binnen, vandaar)
Proc: duron 1000,... gaat over een tijdje door daar de bak van mijn vriendin, met een kleinere PSU, en een Kinetiz kt133 (geen a) mobo, 100MHz fsb, vandaar. En dan komt hier een T-Bred 2GHz in (2600+

), over een maandje of wat.
HD: Maxtor 60GB, maakt misschien weinig uit, maar als je chipset ATA133 doet, waarom dan een IBM hd die dat niet doet, bovendien was de Maxtor 10CHF goedkoper.. je bent hollander of je bent het niet...

Case: bigtower, met uitschuifbare plaat voor het mobo.
Koeler: SS2500, behoorlijk stil, trechtervorm met 80mm fan,... helaas te groot zodat die uitschuifplank niet echt veel zin meer heeft... of ik moet elke keer de koeler eraf halen...
NIC: realtek 8139c gebaseerd 100/10Mbit/s kaartje.
Prijzen voor wie dat wil weten:
mobo: 290,-
cpu: 110,-
Mem: 360,-
HSF: 30,-
HD: 210,-
Case: 180,-
NIC: 20,-
Prijzen in CHF (zwitserse francs), 1 euro=1.50CHF, dus samen zo'n 800euro (1200CHF)
Oude aanvullingen:
-pioneer dvd-rom 105-F (codefree dus)
-floppy
-NVidia GF2mx, had nog een andere kaart, AGP 1x, maar die wilde niet, moet blijkbaar AGP2x zijn voor dit mobo (stond ook dat de via kt333 alleen agp2x en 4x ondersteund in de handleiding,... heb het toch geprobeerd omdat het me duidelijk werd na wat gezoek op het net dat hij wel 3.3V kaarten zou moeten ondersteunen, itt Intel 845(i?) chipset bordjes... maar het werkte niet)
-Nokia 21' mon 445XAv (je moet je dvd-tjes toch behoorlijk kunnen zien)
Verder:
Vraag: kan het zijn dat die Duron 1000MHz niet gelocked is? Daar lijkt het namelijk wel op.
Misschien dat ik 'm dan ipv 10x100 op 7.5x133 kan zetten?
De multiplier gaat volgens het bios tot de 14..
Hij is trouwens volgens de asus windows tooltjes 59 graden, tov de duron 700 van mijn vriendin met 39 graden best warrempjes,...
Vraag 2: meet dit mobo soms mbv de interne sensor van de proc?
Ik krijg nl. ook een mobo temp door...
Of is dat tegenwoordig standaard dat er op een ander punt op het mobo ook gemeten wordt?
Verder ga ik zo eens kijken of ik linux op deze combi kan installeren, ik typ dit in win98se.. maarja, andersom installeren gaat niet zo lekker, wordt je bootmanager weer gewist enzo...
Ps felicitaties zijn welkom, het is mijn eerste pc die ik voor mezelf zelf bouw (dus niet mijn eerste pc, maar wel bijna, en ook niet de eerste die ik zelf gebouwd heb, wel weer mijn eerste up-to-date pc, vorig jaar was mijn eerste pc een P200, die staat hiernaast server te spelen, wel lekkere overstap....

)