Toon posts:

Yamaha vs. Denon: meningen.

Pagina: 1
Acties:
  • 760 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit ook zo eens rond te kijken naar wat nieuw audiospul. 5.1 uiteraard, DD/DTS/ProLogic (II).

Kwa versterkers kom ik tot nu toe eigenlijk op 2 merken uit: Denon en Yamaha. En dan de prijsklasse tot EUR 1200,- ongeveer.

Heeft iemand van julllie een uitgesproken voorkeur, en waarom?

Uiteraard ga ik ze nog beluisteren. Dat heb ik nog niet gedaan, omdat er na uitgebreid speakers luisteren al teveel op me af was gekomen. De versterkers plan ik dus voor een volgende sessie. Maar ik heb niet het idee dat ik het verschil tussen 2 goede versterkers zodanig dramatisch vind dat dat echt een voorkeur oplevert.

Nog een vraag waar ik zo niet uitkom: Yamaha heeft een of ander Silent Cinema systeem: DD/DTS over de koptelefoon d.m.v. HRTF's. Het zal vast wel iets doen. Heeft Denon dat ook? Het valt niet af te leiden uit de specs. Welke andere merken hebben ook nog zoiets? Dat zou een gigantisch pluspunt zijn.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12 10:03

JT

VETAK y0

Op vrijdag 08 maart 2002 16:12 schreef DaBit het volgende:
Heeft iemand van julllie een uitgesproken voorkeur, en waarom?
Je zal hier voornamelijk meningen tegen komen gebasseerd op persoonlijke voorkeuren voor een bepaalde klankkleur.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Als 't maar gefundeerd is, dan trek ik zelf wel mijn conclusies.

Ik vind het weer eens bijzonder lastig om me een beetje op de markt te navigeren, en er kan altijd iets bruikbaars bijzitten.

• Remko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
Silent cinema is iets dat alleen yamaha heeft ..

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, als dat dus een beetje goed werkt, dan is de keus dus vrij snel gemaakt. Tenzij die versterkers echt rot klinken, maar daar geloof ik niks van.

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-12 01:05

d-motion

zow... en dan nu...

Kijk ook maar eens naar Pioneer.

Ik heb daar een van de top versterkers van en die bevalt echt wel heeeeel goed..

WWW.RC5.NL

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op mijn marantz klinkt dd geluid via de koptelefoon ook best goed, en klinken dingen die van achteren komen ook alsof ze van achteren komen. Ik vraag me dus een beetje af of dat silent cinema niet gewoon een marketing term is voor iets wat eigenlijk al die versterkers wel kunnen.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

check onkyo ook eens. eventueel Harman Kardon, denon gaat ook welm yamaha heb ik geen ervaring mee, alleen ze zijn meestal niet zo heel mooi, maar weol veel positieve recenties.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 16:52
Afbeeldingslocatie: http://www.rotel.com/html/prodshots/rsx1065.jpg

Rotel!

//Edit//

Darn, deze is 3000 euro..

//Edit//

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 18:08 schreef Nikel het volgende:
Op mijn marantz klinkt dd geluid via de koptelefoon ook best goed, en klinken dingen die van achteren komen ook alsof ze van achteren komen. Ik vraag me dus een beetje af of dat silent cinema niet gewoon een marketing term is voor iets wat eigenlijk al die versterkers wel kunnen.
Ja, dat vraag ik me dus ook af. Dolby Headphone is ook een standaard; ik kom 'm alleen nergens tegen.

Yamaha vermeld expliciet dat ze durround ook over de koptelefoon kunnen, Denon niet. Of het allemaal zo goed werkt weet ik niet: ik heb ooit dat ding van Sennheiser gehoord, en ik was niet onder de indruk. De Soundblaster Live! bakt er ook niet zoveel van.

Folders van Pioneer en Marantz moet ik dan nog ergens zien te ritselen.
Op vrijdag 08 maart 2002 18:17 schreef FFF het volgende:
check onkyo ook eens. eventueel Harman Kardon, denon gaat ook wel
HK is te duur voor wat ze presteren (een Denon van 1000 euro doet 't meestal beter dan een HK van 1000 euro. Maar bij 2000 euro zal 't wel omdraaien.). Van Onkyo meende ik ook dat ze duur waren, maar da's nog iets om naar te kijken.

Verkoopt iemand in de omgeving van Oss, Den Bosch die dingen?

Rotel is ook leuk spul, en een van de weinige versterkers waarvan de voeding tenminste degelijk in elkaar zit, maar dat valt ook een beetje buiten mijn budget.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Naast het feit dat ik dit een vrij nutteloos topic vind (who cares wat anderen ervan vinden, veel verder dan "Ik heb yamaha, dus dat roelt" of "yamaha klinkt scherp en denon vrij warm" kom je niet) vraag ik me een ding toch wel erg af:
Op vrijdag 08 maart 2002 19:54 schreef DaBit het volgende:
HK is te duur voor wat ze presteren (een Denon van 1000 euro doet 't meestal beter dan een HK van 1000 euro. Maar bij 2000 euro zal 't wel omdraaien.). Van Onkyo meende ik ook dat ze duur waren, maar da's nog iets om naar te kijken.
Volgens mij doet een AVR3000 het prima, kost iets van 650euro en doet niet echt onder voor een simpele 2801 van denon ofzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Ik denk dat je bij Pioneer (en zeker bij de instapmodellen) toch in een iets andere kwaliteitsklasse zit dan met Yamaha Denon, Onkyo, H/K en Marantz. Ik heb er maar weinig gehoord, en niet echt vergeleken, maar die horen met goedkope versterkers meer bij Sony, Technics, etc. Ik zou dus echt een van de eerst genoemde merken kiezen, tenzij echt goed ehoord dat ie beter is. Ik ben zelf de trotse eigenaar van een Marantz PM7000 stereo versterker. Heb hem voor 800 gekocht toen ie eigenlijk 1050,- was :o en ben er zeeer tevreden over. Maarja, het ging over Yamaha en Denon ;)

Verwijderd

Ik zou persoonlijk zelf nooit vrijwillig een Denon kopen
De ervaringen die ik heb met Denon apperatuur hebben daar wel voor gezorgd. De Denon sound haal ik overal tussen uit.

Ik ken Yamaha zelf persoonlijk niet dus durf ik daar niet veel over te zeggen , behalve dat ik hier en daar goeie geluiden heb gehoord over prijs/kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 20:43 schreef JvS het volgende:
Naast het feit dat ik dit een vrij nutteloos topic vind (who cares wat anderen ervan vinden, veel verder dan "Ik heb yamaha, dus dat roelt" of "yamaha klinkt scherp en denon vrij warm" kom je niet)
Och, er zal eens ooit iemand met een bruikbare tip op de proppen komen. Bijvoorbeeld dat er een paar aankomen met: 'ik heb een denon, en die staat nu binnen een jaar al voor de 3e keer bij de reparatieboer' Ik noem maar een dwarsstraat.

Ik heb een beetje moeite om me door het hifi-oerwoud te navigeren. Alle hulp is welkom. Ik draai hier thuis nu met zelfbouw boxen en versterkers, en het enige waar ik met gekocht spul ervaring heb is PA spul. Meiersound, Master, Apogee, AD, Electrovoice, dat spul. En een van de best klinkende versterkers in die wereld vind ik de Yamaha eindtrappen. En mijn CD speler hier thuis is een Denon, en die vind ik stukken beter klinken dan in prijs vergelijkbare Sony, Pielips en Pioneers.
Vandaar mijn lichte bias richting die twee merken.
Volgens mij doet een AVR3000 het prima, kost iets van 650euro en doet niet echt onder voor een simpele 2801 van denon ofzo.
Nou, dat vind ik dus ook nuttige info. Alle HK's die ik bij de HiFi-shop zag, waren gruwelijk duur. En zo'n uitzondering is het niet, dat een als 'zeer goed' bekend staand merk voor kwaliteit X de viervoudige prijs durft te vragen van een als 'goed' bekend staand merk voor dezelfde kwaliteit.

Ik heb Yamaha en Denon als voorbeelden genomen omdat ik een lichte bias richting die twee merken heb, en om de topictitel niet al te generiek te maken. Dat er andere merken langs kwamen fietsen wist ik van tevoren. En da's precies de bedoeling.

Het enige waar ik nu een beetje mee bezig ben, is het bepalen van een subset van het oerwoud waar ik straks een luistersessie mee wil gaan doen. En alle info kan daarbij helpen.

Verwijderd

Ik denk dat verschil in geluidskwaliteit natuurlijk wel belangrijk is, maar ook persoonlijk (smaak) en in deze prijsklasse (1200 Euro) voor maar heeeeel erg weinig mensen waarneembaar. Maar dat wist je vast al... In ieder geval; Maak voor jezelf uit wat belangrijk voor je is... Audiofiele geluidskwaliteit, aantal en soort inputs en outputs en features als Silent Cinema (Wat een Yamaha dingetje is maar andere merken hebben soortgelijke vindingen). Iets anders waar je misschien op zou kunnen letten is THX certificering (www.thx.com).

Dan over die merken, Zowel Yamaha als Denon maken net als Pioneer/Sony/enz budget versterkers van 200 Euro en Sony/Pioneer/enz maken ook Audio/Video versterkers in de 1200 Euro prijsklasse. Yamaha en Denon maken alleen ook nog versterkers van minstens 5 keer zo duur wat ze aan die bijzondere naam helpt, niet dat Sony en Pioneer geen duurdere versterkers maken, maar goed... Sony en Pioneer maken allebei ook professionele studio apparatuur dus daar zal het niet aan liggen.

Voor geluidskwaliteit kan je alleen maar zelf gaan luisteren bij een goede HIFI zaak of op een beurs of zo. Features zou ik op het Internet vergelijken en laat je niet gek maken door die merk-voorkeuren van sommige mensen die vaak nergens op gebaseerd zijn.

Verwijderd

Oh ja, http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/guide/index.html, als je daar op Home Theatre & Audio guide klikt vind je de Yamaha uitleg van Silent Cinema, mocht je die nog niet hebben, maar dat wist je vast ook al. :)

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Ik heb zelf ook net met dat dilemma gestaan... Ik wilde kiezen uit een Denon, Yamaha of Onkyo.

Onkyo viel af omdat deze geen pre-out heeft voor je voorspeakers en dat moest er bij mij op zitten dus daar heb ik verder ook niet veel meer naar geluisterd.

Yamaha kwam net een half sterretje beter uit de What!HiFi (engels blad) dan de Denon en deze ben ik gaan vergelijken.
Zoals al eerder is gezegd gaat het inderdaad om nuance verschillen. De Yamaha is agressiever dan de Denon, absoluut. Bedieningsgemak is gelijk, power ontloopt elkaar ook weinig tot nix.

Als je felle speakers hebt (Jbl, Magnat, Infinity, Elac, enz) dan kan het zijn dat de Yamaha het nog net een stukje feller maakt waardoor stereo luisteren heel vervelend wordt.

Ikzelf vond de Denon mooier dan de Yamaha... heb uiteindelijk de AVR-1801 gekocht bij STASSEN hifi in Venlo voor een absoluut absurde spotprijs. Stassen koopt het spul in Duitsland en is daardoor in veel gevallen 25% goedkoper dan welke andere winkel dan ook (chack www.stassen.nl).

Nog even over die THX certificering: Dit wil absoluut niet zeggen dat de versterker dan goed is!!! Kenwood heeft sinds vorig jaar een redelijk goedkope, THX gecertificeerde versterker in hun assortiment en dat ding klinkt angstverwekkend bagger! Ook in tests wordt dat ding afgeslacht dus niet doen :r

Ik weet trouwens zeker dat je onmogelijk een slechte versterker kunt kopen voor jouw budget als je een Denon of Yamaha neemt; het zijn niet voor niets elkaar grootste concurrenten op meerkanaals audio gebied.

Suc6!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

Over dat THX; Ik heb nooit beweerd dat een versterker "goed" zou zijn omdat hij THX certificering heeft. Ik ga hier ook niet uit lopen leggen wat THX precies doet, als je dat interessant vind ga je zelf maar even kijken op THX.com waar je zal ontdekken dat dat alles te maken heeft met geluidsweergave van (heel specifiek) Film soundtracks (en niks anders) en omdat het hier over een 5.1 systeem gaat lijkt me dat zeker relevant.

(Ik had dit net al gepost maar die is blijkbaar niet aangekomen. Als dat nu dus tussen een discussie over kernels terecht is gekomen dan sorry)
Pagina: 1