[php/java/xml] web client: grote hoeveelheden data

Pagina: 1
Acties:

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben inmiddels al verschillende keren tegen beperkingen aangelopen bij het maken van web clienten voor database gebaseerde applicaties. Grote hoeveelheden gegevens moeten server-side verdeeld worden over meerdere pagina's. Om de data opnieuw te ordenen, moet er interactie met de server plaatsvinden, en vaak de gehele pagina opnieuw geladen worden.

Dit is mijns inziens op dit moment de grootste beperking van een web-gebaseerde client.

Inmiddels heb ik al wat zaken gezien die dit zouden kunnen "oplossen":

- XML data binding in IE
- javascript gebaseerde oplossing die cached, en op de achtergrond interactie met de server heeft
- Gegegevens bekijken/wijzigen vanuit een java prog dat via webstart geserveerd wordt. Geen browser dus.

Ik las op MSDN dat het mogelijk is om zelf een DSO handler te maken, ook in java. Dit klinkt erg interessant. Waar ik naartoe wil is een webgebaseerde interface die "live" wijzigingen terugkoppelt naar de server, en zonder veel overhead caching en sorteren afhandelt. Eigenlijk een soort simpele middle tier dus.

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die hier mee bezig zijn, en/of hier ervaring mee hebben.

Ik ben samen met een ander bedrijf bezig geweest met een tool waarmee je database formulieren kon converteren naar webbased oplossingen. De grootste beperking hier was dat HTTP stateless is, wat ervoor zorgde dat we -toen- hebben besloten dat het niet verstandig was het verhaal op die manier op te pakken. Uiteindelijk is het een converter geworden die java applicaties genereert.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kan je dan niet beter een applet bouwen ?

En die applet met een of ander SSL-achtig-protocol laten verbinden met je server?

• B-Man
  • Niet online
SSL zal niet nodig zijn, aangezien het een intranet applicatie betreft, die misschien in een later stadium via een VPN beschikbaar gesteld gaat worden.

Wat betreft het maken van een applet: op MSDN staat informatie over het maken van een JDBC-gebaseerd DSO (data source object), wat werkt mbv een applet. Maar aangezien het geen ik daar las alleen kon verbinden met data sources op de pc waar de HTML pagina's aangeroepen worden, is dit geen optie.
Aangezien het een andere pc (de server dus) betreft, binnen het intranet, moet er de mogelijkheid zijn om te verbinden met een ander systeem.

Zou het volgende mogelijk zijn: (ik heb geen ervaring met applets, wel met java)
Een applet dat in een verborgen DIVje staat, dat mbv javascript instructies krijgt m.b.t. de te leveren data ?

Voor wat info over DSO: http://msdn.microsoft.com/workshop/author/databind/data_binding.asp

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 08 maart 2002 15:38 schreef B-Man het volgende:
Zou het volgende mogelijk zijn: (ik heb geen ervaring met applets, wel met java)
Een applet dat in een verborgen DIVje staat, dat mbv javascript instructies krijgt m.b.t. de te leveren data ?
Euh, als je je applet een leuk certificaat meegeeft kan ie sowieso andere hosts benaderen.

Anderzijds, dat je applet alleen met je server verbindt zegt nog niet dat je server z'n data niet van andere servers af plukt...

• B-Man
  • Niet online
Ik heb zojuist wat info over applets gelezen, en het lijkt me niet echt een elegante oplossing. Ik wil de data met DHTML weergeven, en ben op zoek naar een manier om de data naar de client te krijgen, zonder reloads, en zonder de gegevens in een keer te zenden. Is het mogelijk om vanuit javascript met COM-objecten te werken, of met andere technieken die verbinding kunnen leggen met een remote service ?

Verwijderd

Zoiets heb ik een keer ontwikkeld.
Een site die niet geheel refreshed als de data moet worden ingelezen. Dit door gebruik te maken van een ilayer.
Je laat de asp pagina in een ilayer en dan kan je het html document in je eigen layer plaatsen.

Oh ja de link naar de site waarbij ik deze techniek heb toegepast is http://www.groeneveld.nl

• B-Man
  • Niet online
Heeft er iemand al eens met de XML DSO van internet explorer gewerkt ?

Het is natuurlijk ook mogelijk om vanuit een JSP/PHP/ASP script een lap XML te genereren, en dit op te geven als bron voor de DSO.

• B-Man
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 15:47 schreef ACM het volgende:

[..]

Euh, als je je applet een leuk certificaat meegeeft kan ie sowieso andere hosts benaderen.

Anderzijds, dat je applet alleen met je server verbindt zegt nog niet dat je server z'n data niet van andere servers af plukt...
De data staan op een server in hetzelfde subnet, binnen een intranet. Kan ik met een applet data van een andere server binnen het subnet halen ? (Zonder al te veel moeite)

• nxt
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 13:51

nxt

Op maandag 11 maart 2002 18:31 schreef B-Man het volgende:
De data staan op een server in hetzelfde subnet, binnen een intranet. Kan ik met een applet data van een andere server binnen het subnet halen ? (Zonder al te veel moeite)
zoals ACM al zei, met een cerificaat kan dat.
Maar zelf zou ik dan de voorkeur geven aan een java-webstart applicatie, omdat dan de browser alleen maar gebruikt wordt om de applicatie te starten (de browser mag daarna gesloten worden).
En ook voor java webstart geld dat met een certificaat ie alles kan benaderen.

• B-Man
  • Niet online
Ik heb inderdaad ook al gedacht aan een webstart app. Het is echter zo dat het systeem direct inzetbaar moet zijn op een standaardinstallatie, en ook over het internet. Ik weet dat dit ook kan met een webstart applicatie, maar aangezien er wat functies in zouden komen te zitten die vanaf JDK 1.4 beschikbaar zijn, moet een gebruiker deze altijd geinstalleerd hebben. Het voordeel van een browser-based systeem is dan dat je hier geen JDK voor nodig hebt (slechts een DHTML compliant browser).

Ik denk erover om zowel een webstart app als een browser-based app te fabriceren.

Dan zit ik echter nog steeds met het probleem dat ik die grote hoeveelheden data ook via een browser beschikbaar wil stellen, en dat de het erg ineffecient is om alle data in een keer als HTML naar de client te zenden.
Pagina: 1