Toon posts:

[3d] Beginnen met 3d

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okeej, ik geloof best dat deze topic al is geplaatst is dus sorry.

Ik ben op het gebied van 3d ontwerpen een echte leek. Ik wil het alleen heel graag leren. Mijn vraag is wat is het beste programma wat ik kan gebruiken daarvoor?
(engelstalig of nederlandstalig. Handleiding etc)
Wat moeten mijn minimum systeemeisen zijn?

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

erhmm... waarom plaats je deze topic als je zowat zeker weet dat ie al es geplaatst is?

use search ( [search=beginnen met 3d] ) and then come back

Stop uploading passwords to Github!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 21:39
3ds max mocht ook wel eens helpen www.discreet.com

http://hawvie.deviantart.com/

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Kwa software zou ik iets nemen dat makkelijk te leren valt. Dus Lightwave of Studio Max, want daar valt het meest van te vinden op het net.
En kwa hardware zou ik veel geheugen en een snelle processor nemen. 512 MB is zeker het minimum. De videokaart is niet het allerbelangrijkste, maar een onboard videokaart is natuurlijk ook niet aan te raden. Het ligt er eigenlijk aan of je grote dingen wil gaan doen, of dat je het bij een paar kleine projectjes houd.

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 21:39
Geheugen ach zoveel maakt dat ook niet uit. Ik draai hem op 256 mb DDR en dan loopt ook zo best als de.... Natuurlijk moet je niet aankomen met 1mb ofzo :+ CPU snelheid is belangrijker...

http://hawvie.deviantart.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende twee systemen:

1. Desktop
AMD TB 1000 pc266
768MB PC-133
64 MB videokaart geforce2 Nvidia ofzo...
20 GB 7200rpm

2. Notebook
Pentium III 1,2Mhz
512MB PC-133
30 GB 7200rpm

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Op vrijdag 08 maart 2002 15:09 schreef Schelle het volgende:
Das mooi!

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zeker ja. Kan ik hier ook een beetje mee aan de slag of is dit te minimaal?

(leek me vrij duidelijk)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:08
Op vrijdag 08 maart 2002 15:09 schreef Schelle het volgende:

[knip]

2. Notebook
Pentium III 1,2Mhz
512MB PC-133
30 GB 7200rpm
Is wel wat zwakjes :7

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Lekkere topic title.

Op mijn systeem (zie sig) draaid alles prima.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dit zit er in:

Intel Pentium III 1266 (FC-PGA2, 512KB)

is dat echt zwak??

• Dennis
Op vrijdag 08 maart 2002 15:33 schreef Schelle het volgende:
Ja dit zit er in:

Intel Pentium III 1266 (FC-PGA2, 512KB)

is dat echt zwak??
Kijk nou eens goed naar wat je eerst typte lieve newbie. Je zei 1,2 MEGAHERTZ. Ik snap ook wel dat je GIGAHERTZ bedoelde, maar ik zit je flink te sarren. Ben je blond van jezelf of... :? ;)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

We gaat het hier niet over hardware hebben... hoe sneller je PC hoe minder lang je moet wachten tijdens renderen.

Denk de volgende keer wat langer na over je topic-titel.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 10:04
Op vrijdag 08 maart 2002 15:43 schreef OzBoz het volgende:
We gaat het hier niet over hardware hebben... hoe sneller je PC hoe minder lang je moet wachten tijdens renderen.

Denk de volgende keer wat langer na over je topic-titel.
lol, misschien moeten we hem eerst maar even uitleggen wat renderen is... :+

Maar ff serieus, kijk op www.3dcafe.com bij FreeStuff, en ga naar de TUTORIALS, daar kun je een hoop over een heleboel paketten leren.

succes

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• Glock
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
dit is serieus:

ik draai 3ds max op een cellie 333 met 64 mb intern :)

works fine :P alleen bewegende beelden houd ie niet van... 8-)

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 08 maart 2002 15:49 schreef Glock het volgende:
dit is serieus:

ik draai 3ds max op een cellie 333 met 64 mb intern :)

works fine :P alleen bewegende beelden houd ie niet van... 8-)
Wat begreep je niet uit dit verhaal:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:43 schreef OzBoz het volgende:
We gaan het hier niet over hardware hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Okeej,

bestaat er toevallig ook nederlandstalige software of zijn er van bovengenoemde programmaŽs nederlandse versies?

• FragNeck
Op vrijdag 08 maart 2002 16:03 schreef Schelle het volgende:
Okeej,

bestaat er toevallig ook nederlandstalige software of zijn er van bovengenoemde programmaŽs nederlandse versies?
nee, volgens mij niet

maar waarom geen engelstalig pakket ??

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja maakt ook niet veel uit engels of nederlands, nederlands zou alleen wat makkelijker zijn das alles.

3D Studio Max is dat wat om mee te beginnen?

• Dennis
Op vrijdag 08 maart 2002 16:16 schreef Schelle het volgende:
Ach ja maakt ook niet veel uit engels of nederlands, nederlands zou alleen wat makkelijker zijn das alles.

3D Studio Max is dat wat om mee te beginnen?
Zeker! Je hebt het echt zo geleerd!

• FragNeck
Op vrijdag 08 maart 2002 16:18 schreef ddc het volgende:

[..]

Zeker! Je hebt het echt zo geleerd!
lol! :o

Verwijderd

Ik ben gisteren bezig geweest met Strata 3d Base, die kun je gratis downloaden van strata.com , is wel aardig om 3d principes door te krijgen denk ik. Verder is er ook nog Blender, da's ook gratis, maar wel een ietwat vreemde interface op het eerste gezicht. blender.com geloof ik was de url.

hth

Verwijderd

Topicstarter
Ietsjes duidelijker zijn graag... M.b.t. 3D Studio Max

Verwijderd

[knip] overbodige reply [knip]

• FragNeck
Op vrijdag 08 maart 2002 16:24 schreef Schelle het volgende:
Ietsjes duidelijker zijn graag... M.b.t. 3D Studio Max
ja, wat wil je nou weten.

Heb je al een 3d proggie?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil weten of 3D Studio Max iets is om mee aan de slag te gaan of kan ik beter eerst een ander programma gebruiken wat in jullie ogen makkelijker is en zo ja, welk programma dan.

Verwijderd

Wat ik tegen je kan zeggen is (ik ben ook vrijwel een beginner, wellicht ietsje pietser verder als jij)

NIET opgeven, want de eerste paar stappen in de 3D wereld kunnen echt intimiderend zijn (zoals zoveel pros zeggen :D) zodat veel mensen snel zullen opgeven. Dus keep on going, keep on going! :)

En koop een goed boek. Programma maakt niet veel uit, er zijn zat goed pakketten. Met elke kun je wel goede resultaten behalen. Tip: kies een programma dat jouw vriendin ook gebruiken, dan kunnen jullie namelijk samen leren. Das altijd leuk en helpt altijd als je iemand in je buurt hebt.

Verwijderd

Ik heb veel geleerd door te beginnen met een simpeler progamma (in mijn geval Imagine), puur zodat je je kan concentreren op wat je doet en niet menu's met honderden opties hebt die afleiden, je leert daardoor de basis van 3d wat met elk progamma het zelfde (ongeveer) is.
Dan heb je ook een basis om te kijken welk progamma het best bij je past i.e. Lightwave, Max etc.

• FragNeck
en als je met een pakket begint, houd er dan maar gerust rekening mee, dat het wel een jaartje of 3 duurt, voor je een beetje relaxed kan moddelen.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Op vrijdag 08 maart 2002 17:31 schreef cris77 het volgende:
Ik heb veel geleerd door te beginnen met een simpeler progamma (in mijn geval Imagine), puur zodat je je kan concentreren op wat je doet en niet menu's met honderden opties hebt die afleiden, je leert daardoor de basis van 3d wat met elk progamma het zelfde (ongeveer) is.
Dan heb je ook een basis om te kijken welk progamma het best bij je past i.e. Lightwave, Max etc.
Het is inderdaad zo dat als je een complex programma neemt om mee te beginnen, zoals MAX of MAYA, dan ben je het eerste jaar alleen maar bezig met de techniek en daardoor helemaal niet met serieuse vormgeving.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Error323
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-08 20:24

Error323

d-_-b

Op vrijdag 08 maart 2002 15:00 schreef MayaFreak het volgende:
Kwa software zou ik iets nemen dat makkelijk te leren valt. Dus Lightwave of Studio Max, want daar valt het meest van te vinden op het net.
En kwa hardware zou ik veel geheugen en een snelle processor nemen. 512 MB is zeker het minimum. De videokaart is niet het allerbelangrijkste, maar een onboard videokaart is natuurlijk ook niet aan te raden. Het ligt er eigenlijk aan of je grote dingen wil gaan doen, of dat je het bij een paar kleine projectjes houd.
Ehhhhh videokaart is zeker wel belangrijk... hoe sneller je kaart hoe sneller je poly's (en hoe meer poly's) je realtime kan bewerken... kheb liever een snelle kaart dan zoveel geheugen... want soepel modellen is het fijnste wat er is :) (op dit gebied dan)

github.com/Error323

• OzBoz

OzBoz

Lekker topic dit.. gaat al aardig op weg naar een slotje.

Schelle, waarom koop je niet gewoon een boek (van welk 3d pakket dan ook) begin op pagina 1 eindig op pagina 400 ofzo en je bent in elk geval met de basis een heel eind. druk-op-de-knop-to-model-monsters-inc bestaat niet.

Verwijderd

Haal even Blender op en lees de basis tutorials die je daar kunt vinden. Scheelt ook een hoop geld mocht het achteraf toch niet zo leuk zijn als je dacht ;)

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 23:49

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

["komt ie weer met z'n C4D" modus]
Ik gebruik nou zelf Cinema 4D (7) en hoewel de naam wat kleuterig klinkt is het toch een serieus 3d pakket waarmee je (in tegenstelling tot de meeste andere pakketten IMHO) vrij snel behoorlijk mooie resultaten mee halen. Dat is zeker een goede zet in de rug als je ermee begint.

Nog beter is de help en de tutorials die erbij horen. De help is niet moeilijk (ik ben ook nog een newbie) en de tutorials laten je een hoop dingen begrijpen.

www.maxoncomputer.com is de website, hiervandaan kun je een gratis trial, de help file, de tutorial help file downloaden en losse tutorials op de site zelf vinden.
[/"komt ie weer met z'n C4D" modus]

Wat je ook gebruikt, heb geduld en lees tutorials of boeken

Veel suc6 :)

• tec

tec

TEC

Begin met blender of ander gratis pakket, was je echt gelijk van plan om 10.000 euro neer te tellen voor 3dmax "om mee te beginnen".

• FragNeck
Op zaterdag 09 maart 2002 14:02 schreef tec het volgende:
Begin met blender of ander gratis pakket, was je echt gelijk van plan om 10.000 euro neer te tellen voor 3dmax "om mee te beginnen".
Alsof jij dat hebt gedaan :+

• tec

tec

TEC

;)

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Op zaterdag 09 maart 2002 13:14 schreef Error323 het volgende:

[..]

Ehhhhh videokaart is zeker wel belangrijk... hoe sneller je kaart hoe sneller je poly's (en hoe meer poly's) je realtime kan bewerken... kheb liever een snelle kaart dan zoveel geheugen... want soepel modellen is het fijnste wat er is :) (op dit gebied dan)
Maya heeft een hele handige oplossing voor dat, genaamd: Isolate select. Dan kan je op een deel van je scene gaan modellen. Ook handig als je wel eens de verkeerde vertices selecteerd. :)

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

Verwijderd

Tis eigenlijk vrij simpel als je het mij vraagt. Je kunt aan iedereen vragen "wat is het beste pakket", en je krijgt allemaal andere antwoorden (antwoord = voorkeur van de gebruiker).
Een Max gebruiker houdt over het algemeen niet van Lightwave en vice versa, een Maya gebruiker vind doorgaans alle andere pakketten maar beginnersspul etc etc.

Wil je iets vinden wat je zelf prettig vind om mee te werken dan zul je toch echt van alles moeten uitproberen. Dit is de enige manier om het pakket te vinden wat bij jou past en wat jij het prettigste/makkelijkste vind om mee te werken.

Vraag demo's op bij de verschillende leveranciers zoals newtek, discreet, alias/wavefront etc etc. Kijk eens naar het magazine 3DWorld, hierin staan elke maand reviews van 3D pakketten en er zit elke maand wel een demo of een full versions van een 3D pakket bij.

Wil je het pakket kopen? Lightwave is nog enigszins betaalbaar, maar vergeet Maya, Max, Softimage of Cinema 4D (en nog wat andere) maar want die zijn dan niet meer te betalen.
*Waarom vergeten mensen trouwens altijd Artist tools van Renderman, zeker als ze met Maya werken?*

Ik zou dan kijken voor Truespace 5, Rhino of Nendo (beide voor modelen), Blender, Impulse Imagine, Animation:Master, Bryce, Infini-D of Strata 3D.
Je ziet het, keuze genoeg en dit zijn nog niet alle 3D pakketten ;)
Deze zijn allemaal te betalen en als je ermee om kan gaan dan doen ze vaak niet onder aan de dure pakketten. De meeste mensen vergeten vaak dat het resultaat bij jezelf ligt en niet bij het pakket wat je gebruikt.
Voorbeeld: je kunt de meest uitgebreide word processor tool hebben, maar als je niet kunt schrijven dan houdt het op. Nog een voorbeeld, geef een ras muzikant een afgedankt instrument en hij/zij weet er nog steeds waanzinnige dingen mee te doen.
Heel goed voorbeeld is de site www.rustboy.com Wat je daar ziet is met het simpele pakket infini-D gemaakt. De meeste zullen zeggen, wat een prut pakket maar kijk maar eens wat je ermee kunt doen ALS je het weet te gebruiken.

Kun je *uhum* makkelijker aan alle pakketten komen, dan probeer ze gewoon en kijk wat je het beste voor jezelf vind.
Alle pakketten hebben wel iets wat slecht en goed is, geen enkel pakket is superieur in alles.

Hoop dat je aan dit antwoord iets hebt :)

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 15:19 schreef TheLightwaver het volgende:
*Waarom vergeten mensen trouwens altijd Artist tools van Renderman, zeker als ze met Maya werken?*
Nog nooit gedaan!
Pixar Renderman is da bomb!
Maya zonder Prman is ook maar slechts "average".
Ik denk dat het bijna zinloos is om met Maya te beginnen als je niet eens van plan bent om Prman erop aan te sluiten.
Alleen is het voor veel mensen te moeilijk om een connectie tussen Maya en Prman te maken.
Je hebt daarvoor "tussensoftware" nodig.
Bijv. Artist Tools zoals jij zegt.(er zijn nog wel meer van dit soort connectie plugins/proggs)
Heb je wel gelijk in,....volgens mij lopen er zoveel lui met €20000 Maya Unlimited rond, zonder Renderman....
Leuk om tie zien hoe die lui altijd moeten worstelen om iets moois uit maya te krijgen.
En altijd maar zeuren over hoe slecht maya's standaard renderer is...
Tsjah ze missen kennelijk iets ;)

• maratropa
  • Niet online
koop dat boek, stop met lullen en begin te oefenen! :)

specs

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 08:30 schreef gladiool het volgende:
koop dat boek, stop met lullen en begin te oefenen! :)
Inderdaad... :P
Pagina: 1