draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Er is mij gevraagd mee te denken het bouwen van een netwerk in een groot studentenhuis. Aangezien kabels trekken een gigantische klus gaat worden en het ook nog gaat om een oud pand waar je niet overal in mag boren zat ik te denken aan een draadloosnetwerk. Nu heb ik echter wat gezocht op internet naar info hierover maar heb toch nog ff wat vraagjes.
1. Hoeveel connecties (poorten bij gewone switches genaamd) kun je maken met deze AirConnect Wireless LAN Access Point
(3CRWE74796B)? Ik bedoel dus hoeveel compu's je hierop kunt aansluiten?
2. Als je dit ding op de eerste verdieping centraal in het huis plaatst dan zit je zo centraal mogelijk. Alle compu's staan dan binnen de aangegeven schaal van 100 meter. Er zitten echter wel muren, plafonds enz. tussen. Zou dit werken of zou je per verdieping een airconnect moeten plaatsten (maar dan wordt het te duur :( )
3. Is een draadloos netwerk stabiel genoeg?
4. Is die 11 mbit/s per connectie of voor het hele apparaat? Dus als je dan 4 connecties gebruikt, hebben die 4 dan allemaal 11 mbit tot hun beschikking of slechts 11mbit gedeeld door 4 connecties?

• Carny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 23:48

Carny

DatDus!

Niet dat er niet al een hoop over geschreven is (search) maar ik zal je vragen proberen te beantwoorden :)
Op vrijdag 08 maart 2002 14:34 schreef x-wolf het volgende:
1. Hoeveel connecties (poorten bij gewone switches genaamd) kun je maken met deze AirConnect Wireless LAN Access Point
(3CRWE74796B)? Ik bedoel dus hoeveel compu's je hierop kunt aansluiten?
2. Als je dit ding op de eerste verdieping centraal in het huis plaatst dan zit je zo centraal mogelijk. Alle compu's staan dan binnen de aangegeven schaal van 100 meter. Er zitten echter wel muren, plafonds enz. tussen. Zou dit werken of zou je per verdieping een airconnect moeten plaatsten (maar dan wordt het te duur :( )
3. Is een draadloos netwerk stabiel genoeg?
4. Is die 11 mbit/s per connectie of voor het hele apparaat? Dus als je dan 4 connecties gebruikt, hebben die 4 dan allemaal 11 mbit tot hun beschikking of slechts 11mbit gedeeld door 4 connecties?
1. Aantal connecties schommelt meestal rond de 25, maar meer dan dat zal het ook ècht niet worden, en 25 zou je zelf al niet willen (zie punt 4)
2. 100meter is optimaal, met muren etc ertussen valt de verbinding al snel terug naar 5.5, 2 of 1 Mbit per client
3. Zolang je geen gekke dingen doet of op lastige punten in een huis bent (ja, ieder huis heeft van die punten) kun je er aardig stabiel mee werken
4. bij 4 computers word de 11Mbit door (4pc's + 1accesspoint) 5 gedeelt, zelfs als er word aangegeven 11Mbit (als je met een laptop naast het accesspoint staat).. Word dus al redelijk lage snelheid...
Aangezien het om een vast netwerk gaat maak ik uit je verhaal op, zou ik zoveel mogelijk voor utp bekabeling gaan als ik jou was... je hebt dan ook het voordeel dat (zeker als je een switch plaatst) iedere machine maximaal 100Mbit traffic kan hebben, nette lage ping etc...

DatDus.DE --- DatDus!

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
In eerste instantie zat ik ook te denken aan een vastnetwerk. Probleem is echter dat het gaat om 40 kamers waar een kabel heen moet vanuit 1 of misschien meerdere gekoppelde switches. Je moet dus kabeldragers gaan ophangen maar dat mag op sommige plekken niet vanwege het'slopen van het pand'. Verder is het een hels karwei en dat maakt het dus duur voor hen als ik dat moet doen :) Het wordt met twee man zeker 10 dagen klussen om dat netjes te doen, vandaar dat ik eraan dacht om een draadloos netwerk te bouwen. Maar nu begrijp ik dus dat je dan zo'n draadloze hub op iedere verdieping moet hebben (vanwege het maximale aantal) en alsnog die draadloze switches met draden moet koppelen. Draadloos klinkt dus ook niet echt fantastisch, dus nu weet ik het niet meer zo goed. Iemand tips?

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 22:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Op vrijdag 08 maart 2002 15:19 schreef x-wolf het volgende:
In eerste instantie zat ik ook te denken aan een vastnetwerk. Probleem is echter dat het gaat om 40 kamers waar een kabel heen moet vanuit 1 of misschien meerdere gekoppelde switches. Je moet dus kabeldragers gaan ophangen maar dat mag op sommige plekken niet vanwege het'slopen van het pand'. Verder is het een hels karwei en dat maakt het dus duur voor hen als ik dat moet doen :) Het wordt met twee man zeker 10 dagen klussen om dat netjes te doen, vandaar dat ik eraan dacht om een draadloos netwerk te bouwen. Maar nu begrijp ik dus dat je dan zo'n draadloze hub op iedere verdieping moet hebben (vanwege het maximale aantal) en alsnog die draadloze switches met draden moet koppelen. Draadloos klinkt dus ook niet echt fantastisch, dus nu weet ik het niet meer zo goed. Iemand tips?
Je kunt die kabel goten ook aan het plafont ophangen, of zorgen (als je systeemplafonts hebt) dat ze over het plafon heen lopen.

Je kunt ook de kabels via bijvoorbeeld dakgoten laten lopen.
Het probleem is dat UTP niet zoals BNC COAX te delen is per kabel...

Of je moet per 4 kamers een klein hubje neerleggen, maar dit zal je dan ongetwijfeld vet veel geld kosten omdat je dan veel hubbies moet kppen, die weer allemaal op switches aan moet sluiten en dat weer op het gene aansluiten wat je wilt. Bovendien bevorderd het de snelheid niet echt :(

Als ik jouw was zou ik gewoon in het midden van elke verdieping een switch hangen en dan vanuit het midden van de verdieping de kamers op die verdieping bedienen, zo heb je minder last van die dikke kabelparen die langs de deuren lopen via dat punt hoef je dan maar 1 kabel naar beneden te trekken en dan op een switch aan te sluiten waar alle verschillende verdiepingen op zitten, zo wordt de bandbreedte namelijk optimaal benut!

Je zou bijvoorbeeld ook eens kunnen kijken naar holle plinten, die hebben we thuis ook liggen, je kunt daar kun je toch al snel zo'n 5 kabels in kwijt hoor! ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 14:40

Ruudjah

2022

Ik weet niet wat je budget is, maar misschien kun je een combinatie van beiden doen? compartimenten van 100Mbit maken, die naar een centraal punt connecten met een 802.11a connectie (wireless 54 Mbit!) Dan hou je snelheid, en zit je niet met het probleem dat je overal kabels aan moet leggen. Je kan dan bijvoorbeeld een accesspoint neerzetten, en alle 'afdelingen' met een 802.11a server/router verbinden. Het blijft natuurlijk wel zo, dat je 'backbone' van het studentenhuis 54 Mbit hubt is.

Overigens is er nog geen 802.11a spul te krijgen in NL, behalve hier dan.

TweakBlog