20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Wordt het niet gewoon tijd om over te gaan op shadow passwords enzovoort?Op vrijdag 08 maart 2002 14:33 schreef decramy het volgende:
De hacker gebruikte tot 2x aan toe een perl scrippie om het root-pwd te kraken (natuurlijk wel copietje gehouden)
Symptoombestrijding helpt je niet echt...
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
BIj debian zou je simpel een apt-get upgrade kunnen doen om de security weer op pijl te krijgen...
en overigens denk ik dat 't veranderen van bash naar mc ook nietecht gaat helpen, vanuit mc kun je toch gewoon /bin/bash opstarten!?
hebben we alOp vrijdag 08 maart 2002 14:34 schreef mithalph het volgende:
[..]
Wordt het niet gewoon tijd om over te gaan op shadow passwords enzovoort?
Symptoombestrijding helpt je niet echt...
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Sure, een apt-get zou ervoor zorgen dat je root password niet te hacken isOp vrijdag 08 maart 2002 14:36 schreef _cyclops_ het volgende:
"k denk dat je misschien naar 'n soort virtual machine moet zoeken.. of misschien wel geen redhat?
BIj debian zou je simpel een apt-get upgrade kunnen doen om de security weer op pijl te krijgen...
en overigens denk ik dat 't veranderen van bash naar mc ook nietecht gaat helpen, vanuit mc kun je toch gewoon /bin/bash opstarten!?
Anyway, als het om een Perl scriptje ging, zou ik zoeken naar een manier om Perl af te schermen van de buitenwereld.
En shadowen natuurlijk.
Onze systeembeheerder wil perse op dit systeem blijven draaienOp vrijdag 08 maart 2002 14:36 schreef _cyclops_ het volgende:
"k denk dat je misschien naar 'n soort virtual machine moet zoeken.. of misschien wel geen redhat?
Nee, als je mc als shel hebt, kun je nix doen. ook ctrl-o werkt niet...Op vrijdag 08 maart 2002 14:36 schreef _cyclops_ het volgende:
Dit omdat je geen bash draait
Ik doelde eik meer op de 'enzovoort' dan het specifieke 'shadow passwords'Op vrijdag 08 maart 2002 14:38 schreef decramy het volgende:
[..]
hebben we al
Zorg er gewoon voor dat het systeem goed beveiligd is, dan heb je dat soort stunts als een beperkte bash niet nodig.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Die 'hacker' heeft een user+password gekregen, progie erop, en feesten
Brute force password cracking is heus wel af te vangen hoor.Op vrijdag 08 maart 2002 14:45 schreef decramy het volgende:
Dat heeft geen zin...
Die 'hacker' heeft een user+password gekregen, progie erop, en feesten
Het lijkt me een beetje stug dat het allemaal echt zo moet. Dit soort beperkingen aan de user-kant hoeft helemaal niet. Een systeem moet gewoon goed beveiligd worden. Daar is hij toch een systeembeheerder voor?
M.i. is dit de verkeerde aanpak, magoe...
Ik moet dus nu gewoon een klein 'stappenplan' moeten hebben, en naar hem toe stappen. Ik hoop dat hij dan een testuser maakt, en dat we dan gewoon kunnen klooien...
Maar ik moet dan wel iets hebben...
"updates uitvoren" is dan natuurlijk nix...
Verwijderd
/edit ff url dur bij
http://www.cyberspace.org
Wat is er mis met updates uitvoeren? Als je niet update, blijft je systeem zo lek als een mandje.Op vrijdag 08 maart 2002 14:50 schreef decramy het volgende:
"updates uitvoren" is dan natuurlijk nix...
- Fysieke toegang tot server beveiligen (slot op deur)
- Remote via telnet/ssh niet direct in kunnen loggen als root.
- Alleen bepaalde gebruikers het recht geven om root te kunnen worden. (alleen de systeembeheerders bijv.)
Als iemand dan het root passwd achterhaald, dan kan hij er nog niks mee. Daarnaast gewoon een goed passwd voor root kiezen. Dus geen woorden die in een woordenboek voorkomen. En ook niet een te kort passwd kiezen.
AMD Athlon 2800+, MSI K7N2Delta-L, 1024MB PC3200, SB Audigy2, XFX GF4MX440, BenQ DVD+-RW, NEC 1300A DVD+-RW, 2x WD 120GB 8mb, 2x Maxtor 250GB, Chenbro Gaming Bomb, Tagan 480W, 17" Iiyama monitor
vervolgens moeten ALLE mogelijke exploits nagekeken worden, of die ook aanwezig zijn op de server, en als dat zo is, ff de package updaten. (securityfocus.com is handig)
Overigens, s-bitjes op sommige exploit-bare progjes weghalen kan ook al helpen.
verder...hmm...ja....hmmm.....overbodige meuk wegmikken die toch niet gebruikt worden (ik neem aan dat het een remote shell server is, dus X kan weg, en waarschijnlijk nog wel een heeeeeeeel zooitje andere dingen).
Success....
Ehh, mag ik dan ook ff vragen Hoe je dat doet??Op vrijdag 08 maart 2002 14:52 schreef ecageman het volgende:
- Alleen bepaalde gebruikers het recht geven om root te kunnen worden. (alleen de systeembeheerders bijv.)
Als iemand dan het root passwd achterhaald, dan kan hij er nog niks mee. Daarnaast gewoon een goed passwd voor root kiezen. Dus geen woorden die in een woordenboek voorkomen. En ook niet een te kort passwd kiezen.
Bash zelf logt toch ook al?Op vrijdag 08 maart 2002 14:53 schreef saryon2413 het volgende:
verder...hmm...ja....hmmm.....overbodige meuk wegmikken die toch niet gebruikt worden (ik neem aan dat het een remote shell server is, dus X kan weg, en waarschijnlijk nog wel een heeeeeeeel zooitje andere dingen).
Success....
en we hebben e-smith. daar is X al uitgesloopt, en alle overige dingen ook
bash zelf logt, maar die logging is erg makkelijk te omzeilen.Op vrijdag 08 maart 2002 14:58 schreef decramy het volgende:
[..]
Bash zelf logt toch ook al?
-patches
-loggen van bash.
Maar dit vind ik zelf ook niet alles... Je kunt nu gewoon nog "alles". ff een RPM-pie downloaden via FTP, en je kunt weer vanalles
Ik ben nieuwsgierig... Wat heeft die hacker uitgespookt??? Hoe weet je dat je gehackt bent? Is de hacker zo 'netjes' geweest om alle logs te verwijderen etc. (sporen uit te wissen)?Op vrijdag 08 maart 2002 14:33 schreef decramy het volgende:
Jehh denk je vast, maar deze bak is al 2x gehackt
De hacker gebruikte tot 2x aan toe een perl scrippie om het root-pwd te kraken (natuurlijk wel copietje gehouden)
Ideeen voor beveiliging: Lijkt me dat je idd niet naar de shell zelf moet kijken, maar naar de rest van de beveiliging (user-rights beperken, root password lekker lang en veel '^@$^#'-shit (lastig te brute forcen).
Wat moet een gebruiker allemaal kunnen eigenlijk? Waar is die server voor bedoeld?
The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.
Je kan dan domweg niet jezelf naar root krijgen.
gewoon met chmod + chown ! (tnx kees
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Misschien moet die systeembeheerder toch maar eens gaan nadenken om e.e.a. bij te leren??
MC? daarin kan je toch ook shell commando's uitvoeren? Dus lijkt me dat je dat perl scrippie alsnog kan uitvoeren. EN alles wordt gelogd? Lekker boeiend als je het root passwd hebt. Logs cleanen en doorgaan..
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
http://www.google.nl/search?q=redhat+7.1+exploit&hl=nl&btnG=Google+zoeken&lr=
Er zijn dus heel veel exploits bekend voor RH7.1 (zoals voor zoveel distro's). Zorg dat je dus WEL alle security updates hebt van RH! Waarchijnlijk dicht je dan ook het gat dat de cracker
The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.
Ok, bash logt ja.....maar vraag niet hoe....Bash zelf logt toch ook al?
en we hebben e-smith. daar is X al uitgesloopt, en alle overige dingen ook
komt in ~/.bash_history te staan, die netjes door jou
gewist kan worden....woep....
en e-smith....jaja.....beheerder weigert redhat er af te halen. (persoonlijk, debian zou beter zijn, ivm. redelijk up-to-date fixes)
en dat X er uit gesloopt was is als voorbeeld: er zijn nog
legio andere programmas die NOOIT gebruikt worden door
de gebruikers en toch nog geinstalleerd worden. (half /usr/bin en zo)
om terug te komen op het probleem.....
Wat je ook kan doen, is een kernel patch installeren: ik ken iemand die een bepaalde patch geinstalled heeft, en vervolgens was het voor gebruikers onmogelijk om te zien wie er ingelogd is/welke processen die niet van hem/haarzelf zijn draaien, etc.
Dit zou evt. handig kunnen zijn: het is dan moeilijker om uit te vinden welke mogelijk remote-exploit-dingen er zijn.
Tevens, een beetje goede firewall die als er op een verkeerder port verbonden word de route naar de host gewoon killed. (maw: access denied, bugger off)
Als er gebruik gemaakt wordt van PAM:Op vrijdag 08 maart 2002 14:56 schreef decramy het volgende:
[..]
Ehh, mag ik dan ook ff vragen Hoe je dat doet??
edit /etc/pam.d/su en voeg de volgende regel erbij:
auth required /lib/security/pam_wheel.so use_uid
Vervolgens zorg je dat alleen bepaalde users tot de groep wheel behoren. Bijv:
usermod -G10 admin
(groupid van de group wheel is 10)
Zodoende kan alleen de user admin su doen naar root.
AMD Athlon 2800+, MSI K7N2Delta-L, 1024MB PC3200, SB Audigy2, XFX GF4MX440, BenQ DVD+-RW, NEC 1300A DVD+-RW, 2x WD 120GB 8mb, 2x Maxtor 250GB, Chenbro Gaming Bomb, Tagan 480W, 17" Iiyama monitor
mc-vraag: jah....bash <enter> zow....eigen shelletjeOp vrijdag 08 maart 2002 15:14 schreef Creepy het volgende:
Lekkere systeembeheerder heb je dan.. een beetje systeembeheerder met wat verstand van linux kan echt een linux machine zo dichttimmeren dat scriptkiddies geen kans meer maken (perl scrippie downloaden en runnen.. das scriptkiddie ja).
Misschien moet die systeembeheerder toch maar eens gaan nadenken om e.e.a. bij te leren??
MC? daarin kan je toch ook shell commando's uitvoeren? Dus lijkt me dat je dat perl scrippie alsnog kan uitvoeren. EN alles wordt gelogd? Lekker boeiend als je het root passwd hebt. Logs cleanen en doorgaan..
sysbeheer opmerking: klopt, maar de meeste doen dat niet, omdat ze niet weten HOE. dus zitten ze opgescheept met een brak geconfigd systeem die zo te hacken is. (redhat he?)
Trouwens: als je toevallig een paar linkjes weet waarmee je de server lekker kan dichttimmeren, graag posten (wil ik nl. zelf ook wel weten....meer planken en zo voor de gaten is altijd leuk;) )
ik krijg een mc venstertje
ik ga naar /bin
k druk met enter op bash
hij opent het met mcedit.
Hoe zouden jullie het dan doen?
mc was toch zo'n norton-commander clone?Op vrijdag 08 maart 2002 15:21 schreef decramy het volgende:
Ik log in op m`n SSH accountje
ik krijg een mc venstertje
ik ga naar /bin
k druk met enter op bash
hij opent het met mcedit.
Hoe zouden jullie het dan doen?
nou....je hebt dan onderin zo'n leuk zwart regeltje....
daar tik je dan in "bash", en dan mep je op enter
of, als dat niet werkt, en /bin/bash bestaat wel, ff bash
kopieren naar je homedir, chmod 700 ~/bash, ~/bash <enter>
klaar....eigen shell...toch?
Dit is versie 2.0 van het book wat niet gratis is, maar er is een link naar oudere versies en die kun je in pdf formaat gratis downloaden. (of je koopt de nieuwe versie). In dit document staan een hoop dingen volledig en goed uitgelegd.
dat kan je niet.Op vrijdag 08 maart 2002 15:24 schreef decramy het volgende:
Hoe kan ik eigenlijk (met een bash account (geen root)) kijken of ik alle updates heb??
alleen # mag zo iets doen, dacht ik. (m'n dunk van rh zou nog harder crashen als gebruikertjes het WEL mochten)
je zal dus de beheerder lief aan moeten kijken, en als dat niet helpt ff mededelen dat als ie niet de zooi update, dat die kiddie binnenkort WEER # heeft, en er dus gewoon niets opgelost word.
want zolang de beheerder z'n systeem niet netjes dicht houdt, zal de hacker terug komen, en # worden, en de beheerder nog grotere problemen hebben met het hebben van een shell-account in plaats van een mc-account.....
edit: merceu ecageman....ff downloaden
ik heb alle users niet mc als shell gegeven, maar mcedit.
Dus, je kunt GEEN executable's uitvoeren!
HIER EEN ANDERE SYSTEEMBEHEERDER:Op vrijdag 08 maart 2002 15:37 schreef decramy het volgende:
HIER DE SYSTEEMSBEHEERDER:
ik heb alle users niet mc als shell gegeven, maar mcedit.
Dus, je kunt GEEN executable's uitvoeren!
Pak een boek over Linux, Security en System Administration en ga lezen.
Serieus.
Mee eens. Zonder enige vorm van opleiding (dus ook zelfstudie) kun je dit soort taken niet uitvoeren.Op vrijdag 08 maart 2002 15:41 schreef mithalph het volgende:
[..]
HIER EEN ANDERE SYSTEEMBEHEERDER:
Pak een boek over Linux, Security en System Administration en ga lezen.
Serieus.
dan kan je net zo goed alle toegang ontzeggen (shell = /dev/null)
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
'k zeg niet dat dat je beveiligt tegen brute force of tegen het beveiligen van je root password...Op vrijdag 08 maart 2002 14:39 schreef wzzrd het volgende:
[..]
Sure, een apt-get zou ervoor zorgen dat je root password niet te hacken is![]()
Weer zo'n overmatige debian adept
Anyway, als het om een Perl scriptje ging, zou ik zoeken naar een manier om Perl af te schermen van de buitenwereld.
En shadowen natuurlijk.
'k zeg dat het helpt dat je systeem niet gehacked wordt en het gemakkelijk up-to-date gehouden wordt....
Zoals 'k al heb gelezen wil de systeembeheerder niet over van rh7.2, dat is een stomme fout van hem. Dat is ongeveer 't zelfde als geen e-mail virussen meer willen maar toch outlook blijven draaien in mijn ogen...
- of eens een stukje gaan lezen
- toch maar bij NT servers blijven
- leerlingen laten helpen. die het wel weten.
Dergelijke rare shells lijken me geen echte oplossing
uh?Op vrijdag 08 maart 2002 15:27 schreef saryon2413 het volgende:
dat kan je niet.
alleen # mag zo iets doen, dacht ik. (m'n dunk van rh zou nog harder crashen als gebruikertjes het WEL mochten)
Als gebruiker kun je toch zo kijken welke versie van een programma geinstalleerd is? En zo dus concluderen of het een up-to-date versie is?
Maar hoe is die cracker binnengekomen? Met een perl-scriptje zeg je? Wat voor perl-scriptje? Want dat hoort gewoon niet te kunnen.
ah joh, doen we even
en dan komt ie er later achter dat het toch niet zo makkelijk is als wat hij had gedacht / gehoopt.
er zijn zat sites die je kunt bijhouden op securitygebied.
packetstorm
securityfocus
securitydatabase
dsinet
security.nl
hackers4hackers
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Nee, hij is binnen gekomen door iemand die z`n gebruikersnaam en w8woord...Op vrijdag 08 maart 2002 15:59 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Maar hoe is die cracker binnengekomen? Met een perl-scriptje zeg je? Wat voor perl-scriptje? Want dat hoort gewoon niet te kunnen.
Toen heeft ie een perlscrippie gemaakt, en zo t rootpwd gekraakt.
En ja, dan gooi je SSH eruit, FTP vervagen, etc
PS: Perl kan er niet uit, omdat de hele webbased admin er op draait
Waarschijnlijk zwakke wachtwoorden -> John de Ripper gebruiken dus..Op vrijdag 08 maart 2002 16:09 schreef decramy het volgende:
Toen heeft ie een perlscrippie gemaakt, en zo t rootpwd gekraakt.
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
je kan bij mc gewoon een command INTIKKEN...
dus je tikt als je je mc voor je hebt gewoon /bin/bash in en je hebt je shell weer...
hier iig
Da's een beetje kort door de bocht vind ikOp vrijdag 08 maart 2002 15:47 schreef ecageman het volgende:
Mee eens. Zonder enige vorm van opleiding (dus ook zelfstudie) kun je dit soort taken niet uitvoeren.
Je kunt genoeg leren door het zelf te ontdekken.. Maar het moment waarop je genoeg weet, om een linux c.q. unix-bak scriptkiddie vrij te houden, duurt langer dan het opzetten van een Win NT bak. Ik gebruik nu al ruim 5 jaar Linux, en ik durf er wel een kratje bier op te zetten, dat ik die bak /wel/ script-kiddie-proof kan krijgen...
maar goed, dat is niet van toepassing, omdat ie mcedit gebruikt.....een of andere vage mc-component waar je alleen maar filetjes mee kan editten.......Op vrijdag 08 maart 2002 16:14 schreef _cyclops_ het volgende:
Over dat MC
dus je tikt als je je mc voor je hebt gewoon /bin/bash in en je hebt je shell weer...
hier iig
Jups, klopt, de systeembeheerder heeft, zoals je hierboven ziet staan, mcedit als shell ingesteld.. Die server is dus een veredelde typemachine op dit momentOp vrijdag 08 maart 2002 16:14 schreef _cyclops_ het volgende:
er staat PHP MySQL en dat soort shit op, maar meer niet...
Maar als jij als shell '/usr/bin/mcedit' hebt, krijg je een mc venstertje
Er draai dan geen bash op de achtergrond, en als je /bin/bash intypt, ga je /bin/bash editen
k moet dus alle updates downen
en die 'su' beveiligen...
dan heb ik dus een veilig systeem??
Niet per se.. Dan heb je op dit moment een redelijk secure systeem, maar de hackers zitten niet stil, dus je zult dit vaak moeten doen, bijv. elke week, maar nog liever elke dag, en sites in de gaten houden waar dit soort dingen aangekondigd worden..Op vrijdag 08 maart 2002 16:32 schreef decramy het volgende:
dan heb ik dus een veilig systeem??
Daar gooien ze iedere keer als er een update is, een mailtje naar me toe
Ik schreef toch (ook zelfstudie). Oftewel de manier waarop jij allerlei dingen geleerd hebt, valt onder zelfstudie.Op vrijdag 08 maart 2002 16:16 schreef moto-moi het volgende:
[..]
Da's een beetje kort door de bocht vind ik
Je kunt genoeg leren door het zelf te ontdekken.. Maar het moment waarop je genoeg weet, om een linux c.q. unix-bak scriptkiddie vrij te houden, duurt langer dan het opzetten van een Win NT bak. Ik gebruik nu al ruim 5 jaar Linux, en ik durf er wel een kratje bier op te zetten, dat ik die bak /wel/ script-kiddie-proof kan krijgen...
Woeps.. my bad, ik las het op een iets andere manier , sorry .Op vrijdag 08 maart 2002 16:45 schreef ecageman het volgende:
Ik schreef toch (ook zelfstudie). Oftewel de manier waarop jij allerlei dingen geleerd hebt, valt onder zelfstudie.
Verwijderd
I agree...Op vrijdag 08 maart 2002 15:52 schreef jep het volgende:
Als je machine al 2 keer door leerlingen is gehacked moet je:
- of eens een stukje gaan lezen
- toch maar bij NT servers blijven
- leerlingen laten helpen. die het wel weten.
Dergelijke rare shells lijken me geen echte oplossing
- Mensen die je niet vertrouwt sowieso geen shellaccess geven (of je moet de security fixes ECHT heel strak bijhouden en zelf het nodige tweaken als kernel patches als openwall en suid van een berg bestanden halen)
- Als er alleen maar files geup/download hoeven te worden volstaat chrooted ftp imho en heb je geen mcedit nodig...
Verwijderd
FreeBSD met jails is nl. de ultieme oplossing
*Zucht*Op vrijdag 08 maart 2002 19:56 schreef RoeLz het volgende:
Hoeveel users gaat het om ?
FreeBSD met jails is nl. de ultieme oplossing
Linux heeft ook jails
*Zucht*Op vrijdag 08 maart 2002 20:01 schreef jep het volgende:
[..]
*Zucht*![]()
Linux heeft ook jails
Zullen we die discussie maar niet in deze thread gaan voeren
Maar de jail/security features van *BSD zijn iig. strakker als die van Red-Hat
Verwijderd
Je zult je bak eens kritisch moeten bekijken en rechten die gewone users niet nodig hebben weghalen. Dit kun je o.a. bereiken door world (het derde setje met rechten in rwxrwxrwx) geen of nauwelijks rechten te geven en users alleen die rechten op programma's die ze nodig hebben.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Een jail is een jail. Als het anders is doe je het fout. En als je de discussie niet wilt voeren, moet je er niet over beginnen.Op vrijdag 08 maart 2002 21:31 schreef RoeLz het volgende:
[..]
*Zucht*![]()
Zullen we die discussie maar niet in deze thread gaan voeren
Maar de jail/security features van *BSD zijn iig. strakker als die van Red-Hat
Ehh PAM??Op vrijdag 08 maart 2002 15:17 schreef ecageman het volgende:
[..]
Als er gebruik gemaakt wordt van PAM:
[..]
Kan iemand mij daar een linkje van geven (een RPM-pie voor RH7.1)
En een linkie naar een manual van PAM...
PS: volgens mij laat ik nu wel zien dat k een "newbie" ben
Of niet hebt gekeken op http://rpmfind.net en http://google.com/Op dinsdag 12 maart 2002 15:02 schreef decramy het volgende:
[..]
Ehh PAM??
Kan iemand mij daar een linkje van geven (een RPM-pie voor RH7.1)
En een linkie naar een manual van PAM...
PS: volgens mij laat ik nu wel zien dat k een "newbie" ben
google:
rpmfind:Op het web gezocht naar pam linux.
Resultaten 1 - 25 van circa 162,000. Zoekbewerking duurde 0.90 seconden
RPM resource pam
Found 2 sites for pam
http://parc.power.net/morgan/Linux-PAM/index.html
http://www.us.kernel.org/pub/linux/libs/pam/index.html
Found 146 RPM for pam
hoe zorg je ervoor dat ROOT niet kan inloggen via SSH.
Als je dan naar root toe wil, moet je su- doen...
Indien je het toch wil wijzig dan de file /etc/ssh/sshd.conf de regel "allow root access" of iets dergelijks, dat weet ik niet meer uit m''n hoofd, maar dat wijst zichzelf wel denk ik.
ZetOp dinsdag 12 maart 2002 15:15 schreef decramy het volgende:
Nog een klein vraagje
Hoe zorg je ervoor dat ROOT niet kan inloggen via SSH.
Als je dan naar root toe wil, moet je su- doen...
1
| PermitRootLogin no |
in sshd_config
BTW: met su - schakel je een user terug vanuit root (of een andere user waarnaar je geswitcht bent), met su (zonder -) kun je root worden.
Ik word anders met 'su -' toch echt root hier...de optie '-' is equivalent met -l of --login en maakt van de door su gestarte shell een loginshell. En aangezien je geen username opgeeft valt hij terug op de default: root. 'su -' levert dus een loginshell voor rootOp dinsdag 12 maart 2002 15:25 schreef Solarsparc het volgende:
Zet
code:
1 PermitRootLogin no
in sshd_config
BTW: met su - schakel je een user terug vanuit root (of een andere user waarnaar je geswitcht bent), met su (zonder -) kun je root worden.
Niemand verplicht je om Opera te gebruiken, er zijn genoeg goede free-software browsers te vinden
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
# su offtopicOp dinsdag 12 maart 2002 15:28 schreef Solarsparc het volgende:
#su offtopic
Opera is een kutbrowser, iedere keer als ik m'n post edit krijg ik een lege regel tussen al m'n zinnen
#su -
Moet je ff upgraden naar 6.0 (of de TP voor Linux, ik weet niet welke je gebruikt, maar waarschijnlijk een 5.0 versie)
$ ^D
Ik vind Opera voor de rest de beste browser voor Linux, alleen is ie soms wat instabiel en heeft ie wat rare kuren. Ik zal eens upgraden naar 6.0. Mozilla en Konqueror zijn mij veels te instabiel en ook nog eens traag en geheugenvretend.Niemand verplicht je om Opera te gebruiken, er zijn genoeg goede free-software browsers te vinden
Dat kan dus met pam!Op dinsdag 12 maart 2002 16:07 schreef odysseus het volgende:
[..]
Ik word anders met 'su -' toch echt root hier...de optie '-' is equivalent met -l of --login en maakt van de door su gestarte shell een loginshell. En aangezien je geen username opgeeft valt hij terug op de default: root. 'su -' levert dus een loginshell voor root.
Niemand verplicht je om Opera te gebruiken, er zijn genoeg goede free-software browsers te vinden.
In /etc/pam.d/su de volgende regel toevoegen:
auth required pam_wheel.so "group=<groepnaam van de users die mogen inloggen>"
Vervolgens in /etc/group
root:x:0:<groepnaam> --> groepnaam dus toevoegen!
Ik heb het vanmiddag en vanavond op mijn eige servers gedaan en het werkt perfect! Kunne me broertjes niet vervelend doen
Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!
Ehhh,Op dinsdag 12 maart 2002 15:25 schreef Solarsparc het volgende:
Niet helemaal waar. Met "su -" doe je een Set User naar Root (als je de user weg laat is de default root) waarbij je ook het profile laad van root. Als je alleen "su" doet, dan doe je setuser naar root zonder zijn profile te laden. De min is dus voor het wel of niet laden van het user profile.
<edit>
Heb niet goed alles gelezen. Dit werd al eerder gezegd.
</edit>
Ik zei toch ook niet dat dat niet kon? Ik reageerde alleen op de persoon die zei dat 'su -' was om naar een andere user terug te vallenOp dinsdag 12 maart 2002 23:36 schreef active2 het volgende:
Dat kan dus met pam!
[knip]