DNS > resolv.conf > 127.0.0.1???

Pagina: 1
Acties:

• Deltafox
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Hallo gasten,

Ik heb hier een proxy server staan die door een extern bedrijf in elkaar is geflanst, nu heb ik de opdracht gekregen om dat ding zo ongeveer na te maken en dat helemaal te be-documenteren.

Nu vind ik in de resolv.conf het localhost IP (127.0.0.1), wil dit zeggen dat de server dan een DNS server draait / moet draaien??

alvast bedankt
<blockquote><font size="1" color="red">Modbreak</font><hr>Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).[/quote]

ps: ssh 217.62.119.25 login root geintje :P

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op vrijdag 08 maart 2002 14:31 schreef Deltafox het volgende:
Hallo gasten,

Ik heb hier een proxy server staan die door een extern bedrijf in elkaar is geflanst, nu heb ik de opdracht gekregen om dat ding zo ongeveer na te maken en dat helemaal te be-documenteren.
Oeh! Huiswerk-opdracht! :o :P
Nu vind ik in de resolv.conf het localhost IP (127.0.0.1), wil dit zeggen dat de server dan een DNS server draait / moet draaien??
Zo?
code:
1
nameserver 127.0.0.1

Dan draait de server een DNS jah
ps: ssh x.x.x.x login root geintje :P
Ehh :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Deltafox
ja zo ja

/etc/resolv.conf:
code:
1
2
search blaat.nl
nameserver 127.0.0.1

welke progje doet DNS?
is dat moeilijk te configgen?
is het noodzakelijk?

<blockquote>
<font size="1" color="red">Modbreak</font><hr>Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).[/quote]

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35

Lancer

What the......

bind is de tool.

Het goed en secure configureren van een nameserver is best een behoorlijke klus.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op vrijdag 08 maart 2002 14:42 schreef Deltafox het volgende:
welke progje doet DNS?
bind waarschijnlijk.
is dat moeilijk te configgen?
mwoh, gaat wel.
is het noodzakelijk?
niet als je goed bent in het onthouden van IP-adressen. (Organische DNS, w00t :Y))
grtz Deltafox
Uit de FAQ:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).
Succes :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Deltafox
Ok, stel ik vul in de /etc/resolv.conf de DNS nummers in van me isp

(gatewaydev=eth0 & gateway=<DNSvanISP>)

Kunnen de cleints die op eth1 zitten door het invullen van DNS op het IP van de proxy dan niet internetten?

dank

Verwijderd

Deltafox ik zie dat je in je laatste post al niet meer groet. Zou je a.u.b. hier in het vervolg ook op willen letten? ;)

Wij danken u :)

Verwijderd

Snap je vraag niet helemaal & weet je kennis niet (ongetwijfeld dat ik wat overbodigs zeg..) Als je een eigen (caching) dns draait met proxy kunnen de clients prima toe met het ip adres van de proxy (euh niet 127.x.x.x natuurlijk, da's voor clients ook een local loop) beter ala 192.168.x.x oid. Wat je vaak echter ziet (wat makkelijker is te realiseren maar eigenlijk zonde is) is dat iedere client het ip adres v/d proxy als (proxy)gateway gebruikt. In dat geval gebruiken ze dan jammer genoeg vaak de dns van je provider. Ik zou anders met deze instellingen via een client proberen om naar www.xs4all.nl te gaan en als dat niet lukt 194.109.6.92
Je komt net binnenlopen bij dat bedrijf wie zegt dat de lokale dns ook echt wel draait? Caching dns-en worden vaak verkeerd ingericht namelijk.

Verwijderd

Deltafox;

het pakket wat de DNS services verzogd is BIND.
De DNS-server is het programma /usr/sbin/named
Als je redhat 7.2 alleen maar proxy-server moet zijn,
moet er ook gezorgd worden voor DNS-proxying (ook wel
DNS-forwarding genoemd) Dan moet je dus een DNS-server
met forwarding naar de DNS-servers van je provider
inrichten.
De basis hiervoor is het bestand /etc/named.conf
Hierin wordt verwezen (default in RH7.x) naar de
directory /var/named , waar de verschillende DNS
configuratie bestanden dan moeten komen.
Pagina: 1