Voortgezette discussie tussen Reyn Eaglestorm en mij uit "Wat/wie is de/een Atheist nou precies?" Feel free to join 
------------------------------------------------------------
Tjah, als jij me voor jou gemoedsrust in dat cirkeltje wilt plaatsen -> best, maar je belazert jezelf ermee door niet te erkennen dat er andere redenen voor mij en vele anderen zijn om niet te geloven.
Sorry, maar dit is weer een ondeugdelijke analogie... begin je niet in te zien dat je hier argumenten aan het verzinnen bent en dat dat gewoon niet zomaar gaat? Waarom kan jij niet op mijn manier de onjuistheid ervan inzien, als je toch ook wetenschappelijk ingesteld bent?
Regel jij eerst het originele onderzoek maar eens; tot die tijd hou ik het bij de conclusie uit het abstract. Dat is de wetenschappelijk weg. Als je andere gepubliceerde onderzoeken hebt: ik hou me aanbevolen. Tot die tijd mag je me uitleggen waarom ziekenhuizen hun behandelmethoden niet drastisch hebben gewijzigd als het zo goed en bewezen werkt.
BTW, zelfs al wordt er aangetoond dat therapeutic touch e.d. werkt, dan heb ik nog steeds geen enkele reden in iets goddelijks te geloven. Dan heb ik enkel reden te geloven dat de wetenschap iets gemist heeft, zoals dat ook op het gebied van telepathie zo lijkt te zijn. Mooie nieuwe onderzoeksgebieden liggen dan open.
BTW en hint voor een eerdere vraag: de effecten zijn zo klein dat ze niet nuttig te richten zijn. Een significant effect kan nog steeds nutteloos zijn en is dan interessanter voor mij, als fundamenteel onderzoeksgebied, dan voor jou.
Ik wil vooralsnog best de introductie van een extra 'energie' accepteren om verschijnselen die niet anderszins te verklaren zijn te verklaren. Ik accepteer echter geen 'hogere macht' als verklaring; dat is onnodig.
------------------------------------------------------------
Dat is geen beslissing; dat is een waarneming. Wanneer ik mijzelf ervan probeer te overtuigen dat je (of een andere gelovige) gelijk hebt, dan blijkt dat niet te lukken. Waar haal jij het idee vandaan dat ik al besloten heb? Omdat ik niet geloof en niet over te halen ben? Dan maak jij een cirkelredenering: hij gelooft niet -> hij is niet over te halen -> dus heeft hij al besloten niet te geloven -> dus gelooft hij niet.Reyn Eaglestorm schreef:
Maar even later zeg je: "Ik kan niet voor geloof kiezen; elke herinnering, elke vezel in mijn hersenen komt in opstand als ik probeer mezelf ervan te overtuigen dat er een hogere macht, omdat ik er geen enkele reden toe heb." Waaruit dus blijkt dat je wel degelijk vantevoren hebt besloten dat er geen enkele reden is om erin te geloven.
Tjah, als jij me voor jou gemoedsrust in dat cirkeltje wilt plaatsen -> best, maar je belazert jezelf ermee door niet te erkennen dat er andere redenen voor mij en vele anderen zijn om niet te geloven.
Je hebt niet slechts aan de bestaande wetenschap theorieen toegevoegd; je hebt theorieen toegevoegd die aantoonbaar onjuist zijn. Helende krachten zijn al heel vaak onderzocht en nooit is er een effect gevonden dat groot genoeg was om niet te verklaren met andere zaken. Tegenover jou ene semi-bevestigende berichtje staan tientallen onderzoeken die geen effect vonden. Je ziet de inconsistentie van je theorieen niet onder ogen: enerzijds claim je te kunnen genezen, anderzijds laat je doorschemeren dat de wetenschap dat niet statistisch kan aantonen. Dat is tegenstrijdig, dus niet wetenschappelijk.Pardon? Ik accepteer de wetenschap wel degelijk. Ik heb slechts aan de bestaande wetenschap mijn eigen theorieën toegevoegd, die door de wetenschap niet ontkend worden, en die bevestigd worden door mijn waarnemingen.
Halleluja, dat is juist de ultieme vorm van confirmation bias. Iets is niet waar omdat jij het constant meent waar te nemen. Als ik constant paarse kabouters meen waar te nemen, dan bestaan ze ook nog steeds niet. En geloof me, ik kon het heel overtuigend brengen dat ze er echt waren.Als iets er ALTIJD en OVERAL is (en dus nooit of nergens niet) dan KAN er geen confirmation bias zijn.
In de ruimte zweven ze wel. Voorbij een bepaald punt zullen ze naar de zon toevallen in plaats van naar de aarde en dus omhoog vanaf de aarde.Een appel valt altijd naar beneden, dus concludeerde Newton dat een zwaartekracht die appels naar beneden trekt. Omdat appels altijd en overal naar beneden vallen, en nooit of nergens omhoog, of blijven zweven, is ook daar geen sprake van confirmation bias.
Sorry, maar dit is weer een ondeugdelijke analogie... begin je niet in te zien dat je hier argumenten aan het verzinnen bent en dat dat gewoon niet zomaar gaat? Waarom kan jij niet op mijn manier de onjuistheid ervan inzien, als je toch ook wetenschappelijk ingesteld bent?
Atheisme past heel goed bij me; alle geloven werken niet voor me. Waarom is 'afwezigheid van geloof' geen optie in je rijtje? En waarom probeer je nog steeds alle religieen over één kam te scheren, terwijl de verschillen, door henzelf aangegeven, zo fundamenteel zijn dat ze het voor hen waard zijn om over te moorden? Je hebt nog nooit kunnen beargumenteren waarom jij gelijk hebt en diegenen die door en door vergeven van het goddelijke zijn, maar je tegenspreken, niet!Ik ben ook niet meteen op de goede plek begonnen... Pas na vele jaren zoeken vond ik het geloof dat echt bij me paste. Want een geloof dat niet goed past werkt gewoon niet.
Waarom negeer je het door mij gepostte abstract, waarin duidelijk te lezen was dat de onderzoekers dat zelf niet concluderen?Maar er is dus WEL onderzoek naar gedaan, en met positieve resultaten. De Universiteit van Maryland heeft dus onderzoek gedaan naar de effecten van bidden, en geconcludeerd dat het inderdaad helpt.
Regel jij eerst het originele onderzoek maar eens; tot die tijd hou ik het bij de conclusie uit het abstract. Dat is de wetenschappelijk weg. Als je andere gepubliceerde onderzoeken hebt: ik hou me aanbevolen. Tot die tijd mag je me uitleggen waarom ziekenhuizen hun behandelmethoden niet drastisch hebben gewijzigd als het zo goed en bewezen werkt.
BTW, zelfs al wordt er aangetoond dat therapeutic touch e.d. werkt, dan heb ik nog steeds geen enkele reden in iets goddelijks te geloven. Dan heb ik enkel reden te geloven dat de wetenschap iets gemist heeft, zoals dat ook op het gebied van telepathie zo lijkt te zijn. Mooie nieuwe onderzoeksgebieden liggen dan open.
BTW en hint voor een eerdere vraag: de effecten zijn zo klein dat ze niet nuttig te richten zijn. Een significant effect kan nog steeds nutteloos zijn en is dan interessanter voor mij, als fundamenteel onderzoeksgebied, dan voor jou.
Je verdraait mijn woorden: het is wetenschappelijk niet aan tonen zei ik. Nu kom jij met het weerwoord dat ik het individueel wel zou kunnen waarnemen. Best, maar dat is nog steeds geen wetenschap. En trouwens door te beweren dat ik niet geloof omdat ik niet wil geloven, kan ik dat inzicht dus ook nooit krijgen. De analogie met de wind deugt dus niet, omdat de Grieken de wind niet ontkenden, maar enkel de aard van de wind niet kenden.Dat heb ik nooit gezegd. Jij kan wel degelijk opeens het inzicht krijgen dat het Goddelijke wel bestaat, achterom kijken, en je voor je kop slaan dat je al die jaren lang alle aanwijzingen over het hooft hebt gezien. Heb ik ook gedaan.
Analogieen zijn meestal uitgebreide beschrijvingen die gelijkvormigheid in de voorwaarden aantonen en een idee van de conclusie kunnen geven. Je probeert analogieen te trekken, die op een fundamenteel punt misgaan: de voorwaarden zijn al niet gelijkvormig. Je probeert de aard van iets fysieks, dat altijd aantoonbaar is geweest en waarover slechts de gedachten verandert zijn, te vergelijken met iets niet fysieks, dat niet aantoonbaar is en waarvan de verandering van gedachte een verandering van de substantie zou veroorzaken. Dat is volstrekt verschillend.Je begrijpt het nut van een analogie niet, zeker?
Dat is onjuist: ze hadden ook toen als donders goed door dat hun modellen niet klopten. Het kwam niet overeen met de werkelijkheid. Daarom is religie ontstaan: het verschafte een verklaring voor zaken die ze niet op andere wijzen konden verklaren. Met de tijd zijn veel van die verklaringen onjuist gebleken; de reden van de terugval van de religieen.In de geschiedenis van de wetenschap zie je dat overal met voor huidige maatstaven primitieve en onvolledige kennis toch een model van de werkelijkheid werd opgebouwd, dat volgens huidige maatstaven totale onzin is, maar voor die tijd precies overeenkwam met de werkelijkheid zoals zij die kenden.
En dat al helemaal niet. Dat is zeggen dat iemand die verdacht is en veroordeeld werd wel schuldig zal zijn als hij weer verdacht wordt.Hieruit kan je maar één conclusie trekken: dat dat op dit moment ook zo is.
What's your point? Dit lijkt een implicatie naar de vermeende onjuistheid van Newtons theorie. Dat is een misvatting: Newton had geen ongelijk, hij was onvolledig. Zijn wetten staan nog steeds. Zo geldt dat voor veel wetenschap: het wordt verbeterd en slechts zeer zelden fout verklaard. Het idee dat de wetenschap veel fouten heeft gemaakt is ongegrond.Neem de superstringtheorie. Met die theorie kan je (hoogstwaarschijnlijk) letterlijk alles uitrekenen. Alles. Van het gedrag tot het allerkleinste subatomaire deeltje op quantumniveau tot het gedrag van galactische superclusters. Vergeleken daarbij zijn de wetten van Newton en Einstein kinderspel. Stel dat het hele universum een computersimulatie was, dan zou de superstringtheorie de source code zijn...
Bijvoorbeeld de wetenschappelijke verklaring van het ontstaan van religieen. Die dekt werkelijk alles en toch wordt die door jou gewoon genegeerd. Terwijl het een theorie is die in hetzelfde aanzien staat als gangbare theorieen over de Romeinen die je wel accepteert.Welke conclusies van de wetenschap accepteer ik dan niet? Ik heb nog nergens een wetenschappelijke publicatie gezien waarin het bestaan van het Goddelijke ontkend wordt.
Dit begint aardig in de buurt van een complottheorie te komen. Denk je nu werkelijk dat dat onderzoek niet gedaan wordt?Waarom lijkt het alsof de wetenschap weigert onderzoek te doen naar dat soort dingen terwijl er wel degelijk onderzoeksresultaten zijn die daar aanleiding toe geven?
Jouw theorie is toch de enige juiste? Die rabbijn heeft toch ongelijk als hij je een afvallige noemt? De moslim die je wil vermoorden voor het bekeren van een andere moslim is het toch ook niet met je eens? Waarom hou je je blind voor de claim die je stiekem, schijnbaar zonder dat je het zelf doorhebt maakt: dat alleen jouw geloof het enige ware geloof is.*zucht*. Er is inderdaad maar één Goddelijke macht. Maar de afwijzing van één theorie daarover betekent nog niet dat de Goddelijke macht niet bestaat...
Nee, ik claim de enige God te zijn. Jij bent geen God, alleen ik ben God. Bij wie ligt de bewijslast voor die stelling?Maar jij bent ook God. Iedereen is God, en Godin. PANtheïsme.
Je geloof verklaart bepaalde dingen. Voor dat geloof neem je het bestaan van het goddelijke aan. Die verschijnselen kunnen echter ook zonder iets goddelijks verklaart worden. Dus introduceer je een onnodige extra macht. Tenzij jij met 'iets goddelijks' slechts bedoelt wat anderen met 'bio-energie' etc. bedoelen en er niet het bestaan van een hogere macht mee bedoelt.Dat terzijde ken ik dit argument wel degelijk. Maar het feit dat de wetenschap niet kan bewijzen dat het Goddelijke niet bestaat is niet de enige reden dat ik geloof dat ik geloof dat het wel bestaat, en ook dat heb ik al vele malen uitgelegd. Occam's razor heeft hier dus niet veel mee te maken...
Ik wil vooralsnog best de introductie van een extra 'energie' accepteren om verschijnselen die niet anderszins te verklaren zijn te verklaren. Ik accepteer echter geen 'hogere macht' als verklaring; dat is onnodig.
Ze baden niet alleen; ze deden ook aan andere vormen van healinbg-op-afstand.3) Bidden is slechts een zeer zwakke vorm van sprituele genezing - er zijn veel sterkere vormen, zoals bijvoorbeeld Reiki.
Dat neemt niet weg dat het effect niet significant genoeg was. Publicatie in een peer-reviewed medisch tijdschrijft van een significant onderzoek zal voor mij genoeg zijn te accepteren dat we iets gemist hebben.4) Je kan er niet van uit gaan dat er voor de andere patiënten niet gebeden werd. Sterker nog, je zal er van uit moeten gaan dat er voor een groot deel van de andere patiënten WEL gebeden werd, en dat dus het effect van bidden groter zal zijn dan dat wat werd gemeten.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?