Linux start niet als HD zonder partities aanwezig

Pagina: 1
Acties:

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Topicstarter
Ik heb net twee nieuwe disks in mn servertje gehangen, maar nou wil Linux (RH 7.1) niet meer booten. Nou had ik dat de vorige keer ook en kreeg ik toen een raar promptje waarmee ik oa wel partities op de disks kon zetten. Hoe kom ik daar nu weer? Of hoe laat ik m door booten zodat ik er partities op kan zetten?

P R N D

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hang je die hd's dan wel zo dat de oude hda1 (oid) blijft? Anders even booten van cd met 'rescue'.

• nose

nose

size matters

Topicstarter
Ja hda1 blijft gewoon hda1. De nieuwe schijven zijn hdg en hdh.

P R N D

• nose

nose

size matters

Topicstarter
Booten van CD met rescue heeft geen zin, want hij gaat dan naar een (grafisch?) mode die mn monitor niet aan kan :(

P R N D

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik heb net twee nieuwe disks in mn servertje gehangen, maar nou wil Linux (RH 7.1) niet meer booten. Nou had ik dat de vorige keer ook en kreeg ik toen een raar promptje waarmee ik oa wel partities op de disks kon zetten. Hoe kom ik daar nu weer? Of hoe laat ik m door booten zodat ik er partities op kan zetten?
Definieeer 'niet booten' ???

Single user mode : linux single op de LILO prompt.

Anders :

linux init=/bin/sh
mount -o remount,rw /

en daarna fdisk.

• nose

nose

size matters

Topicstarter
Zodra de kernel bij de IDE disks aankomt en de partities checkt, of in ieder geval hij laat ze zien, dan gaat ie daar niet meer verder. Dat is wat ik bedoel met "niet booten"

P R N D

Verwijderd

Geeft ie een kernel panic ofzo?

• nose

nose

size matters

Topicstarter
Nee hij blijft gewoon staan op

Partition check:
hda: hda1 hda2 < hda5 >
hde: [PTBL] [3649/255/63] hde1 < hde5 >
hdf: hdf1
hdg: _

Daar blijft ie staan en gaat gewoon niet verder. Heb m vanmiddag een half uurtje laten staan en was toen nog niet verder. Ik kon trouwens ook niet met NumLock het bijbehorende ledje uit en aan laten gaan. Volgens mij hangt ie dan wel redelijk, maar misschien kan dat zowieso niet tijdens het booten, dan weet ik niet....

P R N D

Verwijderd

Probeer eens bootdisks te maken die bij je distro horen, waarmee je de boel kon installen (of boot van cd). Als dat niet werkt kun je natuurlijk ook een nieuwere versie van een distro pakken en daarmee booten, op de prompt je nieuwe harddisks partitioneren en dan weer de oude toestand proberen te booten.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 02:35 schreef nose het volgende:
[...] Daar blijft ie staan en gaat gewoon niet verder.
Wat voor disken zijn het? Weet je wel zeker dat ze goed zijn aangesloten? Probeer eens de disk te verwijderen waarop eea blijft hangen (zodat je maar 1 nieuwe disk over hebt) om te zien of het probleem niet bij de disk zit.

• nose

nose

size matters

Topicstarter
Een van de twee disks weghalen maakt niks uit, dan blijft ie bij de volgende hangen. De disks zijn een Seagate 9GB en een Maxtor 40GB. Ze hangen allebei aan een HotRod66 kaartje en zijn hdg en hdh.

linux single en linux init=/bin/sh werken ook niet, dan blijft ie bi die disks hangen. Hij is nu opgestart met linux hdg=noprobe hdh=noprobe, maarja dan kan ik die disks ook niet bereiken (maar servertje draait in ieder geval).

Ik heb ooit eens gehad toen mn systeem gecrashed was, dat ik met ctrl-D op een maintenance-prompt terecht kwam, root password moest ingeven, en dan kan je eigenlijk gewoon alles. Hoe kom ik daar? Want crtl-D werkt niet. Kan ik niet ergens een essentieel bestand hernoemen ofzo, zodat ie me vanzelf naar die prompt stuurt?

Bootdisks zijn ook geen optie, want dan gaat ie alsnog die harddisks initialiseren en hangt ie nog steeds :(

Ik wordt hier dus echt helemaal gek van...

P R N D

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 14:58 schreef nose het volgende:
Een van de twee disks weghalen maakt niks uit, dan blijft ie bij de volgende hangen. De disks zijn een Seagate 9GB en een Maxtor 40GB. Ze hangen allebei aan een HotRod66 kaartje en zijn hdg en hdh.
Hebben die disken en dat kaartje wel eens gewerkt (in een ander systeem bijvoorbeeld)?

Ik neem aan dat je in de kernel e.e.a. heb aangezet? Als ik het goed begrepen heb moet je de "HPT366 chipset support" aanzetten in je ATA/IDE menu.
Ik heb ooit eens gehad toen mn systeem gecrashed was, dat ik met ctrl-D op een maintenance-prompt terecht kwam, root password moest ingeven, en dan kan je eigenlijk gewoon alles. Hoe kom ik daar?
Hm, mijn systeem is nog nooit gecrashed dus dat heb ik nog niet gehad. Bij veel andere unixen kan je tijdens het booten vaak kiezen voor 'maintenance' (door op Ctrl-D te duwen, of juist niet). Anyway, onder linux is dat dus 'single' opstarten, voor zover ik weet. Maar die bleef bij jou dus ook hangen.

• nose

nose

size matters

Topicstarter
Op zaterdag 09 maart 2002 21:19 schreef jeroene het volgende:

Hebben die disken en dat kaartje wel eens gewerkt (in een ander systeem bijvoorbeeld)?

Ik neem aan dat je in de kernel e.e.a. heb aangezet? Als ik het goed begrepen heb moet je de "HPT366 chipset support" aanzetten in je ATA/IDE menu.
[..]
Nou op die kaart zit op de Primary controller ook een harddisk en dat werkt perfect, dus aan de support voor die kaart zal het niet liggen.

Nouja ik ruk ze dr wel weer uit en probeer t wel in een ander systeem. Wel raar dat het niet gewoon met dit systeem werkt. PartitionMagic loopt ook vast, kan waarschijnlijk niet met meer dan 4 harddisks omgaan ofzo...

Dat met die maintenance prompt, dat was trouwens op mn Sparc, misschien dat dat weer anders werkt ofzo en dat het op intel niet kan ofzo... kweet t anders ook niet. Ohja, volgens mij heb ik t op mn Alpha ook gehad, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker. Maken trouwens wel een klere herrie die Sparc en Alpha, maar werkt wel lekker :)

P R N D

Verwijderd

Ik zou het toch hardwarematig zoeken. Als PM ook vastloopt zit er toch iets niet lekker met je hardware instellingen. BIOS zal het ook wel niet zijn daar Linux daar vrij weinig mee doet en de boel toch vast loopt.

Verwijderd

Misschien een knullige vraag, maar heb je de jumpers op die schijf wel goed staan? (master/slave)

• nose

nose

size matters

Topicstarter
Ja, jumpers staan goed, BIOS ziet de schijven goed, linux ziet de schijven goed, maar bij de partities gaat ie de mist in....

P R N D

Verwijderd

doe bij de lilo prompt eens linux single
anders bootfloppy?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

En mocht het echt niet lukken met Ux: Ff DOS bootdisk, FDisk erop, en even 2 Fat32 partities erop. Dan in Ux ze weer verwijderen en alles zetten zoals je wil...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 15:39 schreef Aetje het volgende:
En mocht het echt niet lukken met Ux: Ff DOS bootdisk, FDisk erop, en even 2 Fat32 partities erop. Dan in Ux ze weer verwijderen en alles zetten zoals je wil...
Ik zou persoonlijk gdisk gebruiken, zit bij Ghost 7 iig.

Veel beter/kan je meer me, probeer maar es :)

• nose

nose

size matters

Topicstarter
Net op 1 van de disks een DOS-partitie gezet (en die andere eruit gelaten), maar dan blijft ie er nog op hangen.... :(

Er is toch geen maximum aan disks ofzo? Want DOS wilde ook al niet opstarten met 5 disks, wel met 4.

P R N D

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 11 maart 2002 15:00 schreef nose het volgende:
Net op 1 van de disks een DOS-partitie gezet (en die andere eruit gelaten), maar dan blijft ie er nog op hangen.... :(

Er is toch geen maximum aan disks ofzo? Want DOS wilde ook al niet opstarten met 5 disks, wel met 4.
Ik weet niet hoor, maar als zowel DOS, Partition Magic en GNU/Linux op hun bek gaan zodra ze de HD proberen aan te raken als je er meer dan 4 in hebt hangen dan ga ik toch vermoeden dat het niet aan de software ligt.

• nose

nose

size matters

Topicstarter
Maar het moet toch gewoon kunnen? Dr zijn vast wel meer computers met meer dan 4 harddisks...

P R N D

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Jawel, maar misschien dat de controllers elkaar niet lief vinden, misschien is er een irq conflict, misschien schopt de BIOS roet in het eten...
Staat er wel Windows op die computer? En zo ja, doet die het wel goed met >4 harddisks?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Probeer nog eens eerst 1 (extra) hd aan de pc te hangen, en dan de andere (ook appart). En probeer ze ook eens op het IDE-kanaal waar de huidige HD inzit. Kortom: even creatief mixen: help dat?
Pagina: 1