Toon posts:

[ALG] Speed Optimization

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Misschien kan iemand mij adviseren?
Ik heb een boeken applicatie gemaakt in VB6, maar begin helemaal overnieuw. Graag wil ik snelheid verbeteren, aangezien er ruim 30000 boeken in komen.
Voorheen gebruikte ik VB6 met een access database.

Er zijn vast manieren om sneller te gaan, kan ik beter SQL gebruiken of c#??, ik heb ook de .Net omgeving tot mijn beschikking. kan iemand mij hiermee adviseren?

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Concentreer op je ontwerp, dat is belangrijker dan de technologie.

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 12:49 schreef justmental het volgende:
Goed punt.
De "controls" die ik gebruik zijn standaard vb controls, en eigenlijk veel te langzaam.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de standaard VB controls te langzaam zijn.
Heeft iemand ideeeen hoe ik het anders zou opzetten.
zijn der C# controls sneller,
of zijn er snellere Database controls beschikbaar.

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 20:55

Skinny

DIRECT!

Op vrijdag 08 maart 2002 12:49 schreef justmental het volgende:
Lijkt me een goede 1e stap. Denk eerst goed na over wat de applicatie moet kunnen. Oftewel welke handelingen ga je allemaal op die database uitvoeren ?

- weinig/veel wijzigen
- weinig/veel zoeken

dat soort dingen. Bij die eisen zoek je dan een goede technische oplossing.

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op vrijdag 08 maart 2002 12:51 schreef pcreyght het volgende:

[..]

Goed punt.
De "controls" die ik gebruik zijn standaard vb controls, en eigenlijk veel te langzaam.
Ik denk dat JustMetal bedoelt dat je meer winst haalt op de manier hoe je een control gebruikt dan welke control je gebruikt.

Dus liever 1 keer lopen met een langzame control dan 10 onzinnige loops door een snelle control.

Maar je wil graag horen wat sneller is als zijnde techniek. Dan denk ik niet dat het uit maakt of je VB of C# gebruikt. Alhoewel ik persoonlijk wel voor C# zou kiezen.
Daarnaast Access staat niet bekend om zijn snelheid. En ik zou zeker overgaan naar een SQL server. Bv MySQL (gratis), of een van de commerciele Servers MSSQL of Oracle.
(Er zijn trouwens nog meer goede DB servers maar daar heb ik persoonlijk helemaal geen ervaring mee!)

BTW. Ik ben geen VB kenner... :+

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19
Op vrijdag 08 maart 2002 13:25 schreef pcreyght het volgende:
Ik denk dat de standaard VB controls te langzaam zijn.
Heeft iemand ideeeen hoe ik het anders zou opzetten.
zijn der C# controls sneller,
of zijn er snellere Database controls beschikbaar.
Leg eens uit welke controls je waarvoor gebruikt ?
En dan heb ik het niet over textboxen en labels, want daar zit het snelheidsverlies niet in (of je moet er enorm veel op een form plakken en niet in een control array zetten, dat kost je memory).

Ik heb een VB6 applicatie draaien met 80000 leden (en ongeveer 30 verschillende en gerelateerde tabellen) erin met een Oracle database en die applicatie is behoorlijk snel (veel data wordt middels procedures en triggers in de database verwerkt ook nog)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal dropdown controls met elk 30000 items erin.
Hiervoor gebruik ik gewoon de dropdown-combo-control.

ook gebruik ik een databaselist. de speciale windows listview bleek veeeel te langzaam voor meer dan 1000 items over 3 colommen.
dus gebruik ik nu een Hierarchische flexgridcontrol. hier kun je gewoon een ADO sql naartoe knallen en wordt ie op redelijk tempo gevuld.

ik denk dat vooral de combos en de listview wat aandacht moet krijgen.??
Ik heb genoeg applicaties met veel records gezien die wel succesvol de windows listview gebruiken.

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19
Ik gebruik ipv een listview het vbalgrid van www.vbaccelerator.com.

Maar wat al eerder is gezegd, concentreer je eens op het ontwerp. Wellicht is het helemaal niet nodig en handig om die 1000 items in 1x op het scherm te zetten. Lijkt me ook niet prettig voor de gebruiker, hij zal item 509 maar moeten hebben, je scrollt je kapot. Wellicht is extra zoekmogelijkheden opnemen om je select te vernauwen een optie in zo'n geval ? bv stukje van de naam van een boek met een LIKE statement uit de database vissen ? Eventueel in combinatie met een textbox waar je een stukje van de naam van de auteur in laat tikken en die ook meeneemt in je query ?

Oh ja, een goed datamodel is vaak al het halve werk...
Pagina: 1