Toon posts:

[TESLA] welke verhouding en hoeveel wikkelingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo de titel lijkt me wel vanzelfsprekend. Ik heb besloten een Jacob ladder te maken. Maar hoeveel wikkelingen en welke verhouding moet ik hebben als ik 12 volt als input gebruik?

Verwijderd

Topicstarter
is 1 staat tot 215 goed?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 12:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als ik jou was zou ik eerst maar eens heeeeeeel veel gaan lezen over dit onderwerp en dan pas beginnen met dit soort dingen. Kijk eens op de tesla-webring van yahoo rond en zoek eens op google naar dit soort onderwerpen. Dan kom je vanzelf goede technieken tegen. Let echter wel op dat je met levensgevaarlijke spanningen werkt, die zeker indien je niet veilig werkt dodelijk kunnen zijn.

Maar als antwoord op je vraag: je wilt ongeveer 10kV per cm overbrugging dus voor een vonkgat van 3cm heb je ongeveer 30kV nodig -> 30.000 / 12 = 2500
Dus een trafo met verhouding 1:2500, maar je kan dit niet domweg op een 12V wisselspanningsbron toepassen.

Mijn advies: zoek eerst eens naar wat websites over dit onderwerp!

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

zoals al gezegd, dit kan dodelijk zijn als je er weinig vanaf weet. Let dus op, zoek eerst ff info.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
100 op 10.000 wikkelingen zal ongeveer genoeg zijn om met 220V een jacobsladder te maken, maar dit is zeer gevaarlijk.

en ALS je het wilt doen raad ik je ten strengste aan om een jacobsladder te KOPEN. Als je er namelijk een koopt zijn ze geisoleerd met porselijn, wat het al een heel stuk veiliger maakt.

Oh ja, en een jacobsladder moet je met de hand besturen: eerst die twee pinnen tegen elkaar schuiven, dan krijg je dat leuke effect en dan moet je weer die pinnen tegen elkaar schuiven. Het gaat dus niet vanzelf. Niet echt leuk dus.

Enneh, dan nog, wat wil je ermee doen? in je case bouwen ofzo? :+