Toon posts:

[PHP] genereren webpagina->schrijfrechten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Via een PHP script wil ik vanuit data in een MySQL database een webpagina genereren (content management systeem). Alles werkt perfect op mijn Windows/apache server thuis. Na het uploaden naar mijn provider die Linux/Apache draait krijg ik dus een foutmelding als ik een bestand wil openen om te schrijven. Hoe stel ik in dat ik via PHP bestanden mag aanmaken op de webserver, en deze dan door bezoekers mogen worden opgevraagd?
Het zal vast een hele simpele vraag zijn voor jullie maar ik kom er echt niet uit. Ik heb absoluut geen kaas gegeten van rechten e.d. op linux en hoe ik dat zou moeten instellen via PHP.

n.b. ik kan dus niet aan de configuratie van Apache/php omdat die op mijn providers computer staat!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-09 15:32

Skef

Ik scheer.me

map maken, en die de juiste rechten geven (dmv chmod)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Wat je even moet doen is kijken wie de "owner" van het Apache proces is, (meestal apache)

Dan de owner van de bestandjes veranderen naar die user. Dus:
chown apache <filename>;

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
je moet de goede rechten hebben om de rechten in te kunnen stellen als jij met php er al niet bij kan omdat je de rechten niet hebt word het lastig om de rechten in te stellen met php terwijl die zelf de rechten niet heeft om de rechten in te stellen.

En zeg of denk dit maar es 3x snel achter elkaar ;)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Als je niets van linux weet zal je misschien makkelijk een ftp client kunnen gebruiken die rechten kan aanpassen, dan is het simpelweg de goede hokjes aanvinken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik genereer telkens nieuwe bestanden (een complete website) dus het is niet te doen om telkens via ftp de rechten aan te gaan zitten passen. Kan zoiets niet via een .htaccess bestand? ik heb er al op gezocht maar kon niets vinden mbt tot schrijfrechten

Moet ik dat chown op de directory doen? en kan ik dat dan aanroepen vanuit PHP?

• Grum
  • Niet online
nope ...

wat je evt zou kunnen doen is een shellscriptje maken en die elke X minuten in de cron aanroepen

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

nee, dat kan niet dmv htaccess
je zal alles in 1 map moeten gooien en daar de rechten van goed zetten.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Op vrijdag 08 maart 2002 11:28 schreef shadowbyte het volgende:
Ik genereer telkens nieuwe bestanden (een complete website) dus het is niet te doen om telkens via ftp de rechten aan te gaan zitten passen. Kan zoiets niet via een .htaccess bestand? ik heb er al op gezocht maar kon niets vinden mbt tot schrijfrechten

Moet ik dat chown op de directory doen? en kan ik dat dan aanroepen vanuit PHP?
Het probleem is niet dat je geen lees/schrijfrechten heb in de bestanden die je aanmaakt, maar dat je geen schrijfrechten in de directory hebt, en dus geen bestanden kan aanmaken. Eenmalig aanpassen van de directory rechten zou genoeg moeten zijn.

chown doe je vanaf de prompt. .htaccess zal hier niet helpen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1