hoe zit het nou eigenlijk met de simmetjes

Pagina: 1
Acties:

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:41

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ik ben nu al een uur bezig met het doorlezen van verschillende topics over simm modules. Ik wil voor mezlef graag duidelijk hebben welke simm modules er zijn en hoe je de snelheid kan zien enzo. Het probleem is dat er gewoon een heleboel mensen zijn die allemaal denken dat ze er wat vanaf weten terwijl de een iets heel anders zegt. Ik heb nu ongeveer dit gevonden:

Simmetjes zijn er in 30 Pins (Fastpage), 72 Pins en Edo.
Het zien of je EDO of niet hebt kan lastig zijn, maar je ziet gelijk of het 30/72 pins is, die 30 pins zijn gewoon hartstikke klein, die dingen zijn iets van 6 CM lang, en een 72 pins SIMM is ongeveer 10 CM.
Een ander ding waaraan je kan zien of het 72 of 30 pins geheugen is, is aan het aantal geheugenbanken op het moederbord. Wanneer er maar twee banken zijn dan is het 72 pins en wanneer het er 4 zijn dan is het 30 pins.
Om de snelheid van het geheugen te weten kijk je naar het laatste cijfer op de chip van de simmetjes: bijvoorbeeld xxxxxxxxx-6 of xxxxxxxxx-7 voor respectievelijk 60 of 70ns (nanoseconde).
EDO RAM heeft minimaal een doorvoersnelheid van 60ns, dus alles wat een hogere doorvoersnelheid heeft kan geen EDO RAM zijn. EDO en Fastpage geheugen werken altijd in paren.
Waar je rekening mee moet houden wanneer je dit soort geheugen plaatst is de kleur van de onderkant (goud gaat meestal niet met zilver samen). Meestal blijft het toch uitproberen hoeveel je er maximaal uit kan halen door verschillende combinaties te gebruiken van het geheugen.

Ik zou nu graag willen weten of dit een beetje klopt en of er nog andere dingen zijn.
Misschien is het makkelijk om alleen te antwoorden als je echt zeker weet hoe het zit.
Alvast bedankt

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Verwijderd

Er bestaan ook wel moederborden met 4 banken voor 72 pins geheugen. Volgens mij is 32 MB het grootste formaat 72 pins geheugen dat is uitgebracht. Dat zou betekenen dat je maximaal 64 MB 72 pins geheugen kan hebben. Ik ben het levende bewijs dat dat niet kan, want ik heb er 80 MB in zitten. En anderen weer 128 MB.

Ik ben wel benieuwd hoe je normaal 72 pins en EDO RAM kan onderscheiden.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:01 schreef spikelee het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe je normaal 72 pins en EDO RAM kan onderscheiden.
Een mogelijkheid om het te onderscheiden is dus het aantal nanaseconden te bekijken, maar er zullen vast wel meer mogelijkheden zijn. Wie volgt?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Verwijderd

Bovenstaande is waar, echter het is en blijft een kwestie van proberen... Goud en zilver gaat vaak niet goed samen, maar als je ze in paren zet (2xgoud en 2x zilver) dan werkt het vaak weer wel.. :?

En over dat verschil tussen EDO en FastPage.. Ik druk het meestal gewoon effe in een mobo en bij het opstarten geeft hij dan van zelf of het EDO is of FP..

Meestal willen de stickers op de modules, of de codes op de chips, ook wel uitleg hierover geven...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op vrijdag 08 maart 2002 10:40 schreef Djonnie het volgende:
Hmm.. Beetje foute vergelijking.. Je hebt gewoon 30 pins of 72 pins.. 30 pins is gewoon D-ram, 72 pins heb je zowel in past page mode als in edo
Het zien of je EDO of niet hebt kan lastig zijn, maar je ziet gelijk of het 30/72 pins is, die 30 pins zijn gewoon hartstikke klein, die dingen zijn iets van 6 CM lang, en een 72 pins SIMM is ongeveer 10 CM.
72 pins simms hebben een uitsparing in het midden, 30 pins simms niet..
Een ander ding waaraan je kan zien of het 72 of 30 pins geheugen is, is aan het aantal geheugenbanken op het moederbord. Wanneer er maar twee banken zijn dan is het 72 pins en wanneer het er 4 zijn dan is het 30 pins.
Zoals al eerder opgemerkt, er zijn ook borden met 4x 72 pins sloten.. (Komt eigenlijk heel vaak voor, bekijk het gemiddelde P1-bord maar!)
Vaak hebben bordjes met 30-pins sloten ook 8 simmsloten.
EDO RAM heeft minimaal een doorvoersnelheid van 60ns, dus alles wat een hogere doorvoersnelheid heeft kan geen EDO RAM zijn.
Nope.. Er is ook 70 ns edo-ram..
EDO en Fastpage geheugen werken altijd in paren.
Nope.. Dit is afhankelijk van het gebruikte systeem.. een 486 kan met een enkele 72 pins simm werken.. P1 systemen hebben paren simms nodig..
(en er zijn ook 486 borden die nog met edo kunnen werken ;))

Zo.. Enkele verbeteringen :)

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Mesnen bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik heb mijn verhaal aangepast: Simmetjes zijn er in 30 Pins 72 Pins, Edo en Fastpage.
30 pins geheugen is gewoon DRAM, 72 pins geheugen kun je weer opdelen in Fastpage en EDO.
Je ziet gelijk of het 30/72 pins is, die 30 pins zijn gewoon hartstikke klein, die dingen zijn iets van 6 CM lang, en een 72 pins SIMM is ongeveer 10 CM en hebben een uitsparing in het midden. Om de snelheid van het geheugen te weten kijk je naar het laatste cijfer op de chip van de simmetjes: bijvoorbeeld xxxxxxxxx-6 of xxxxxxxxx-7 voor respectievelijk 60 of 70ns (nanoseconde). Waar je rekening mee moet houden wanneer je dit soort geheugen plaatst is de kleur van de onderkant (goud gaat meestal niet met zilver samen in 1 paar). Meestal blijft het toch uitproberen hoeveel je er maximaal uit kan halen door verschillende combinaties te gebruiken van het geheugen.

Nu rest mij nog een vraag is er ook een gewone 72 pins (dus geen EDO of fastpage) En wat is het verschil tussen EDO en Fastpage?

Verwijderd

gewoon 72pins geheugen = Fastpage...

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 11:01 schreef spikelee het volgende:
Volgens mij is 32 MB het grootste formaat 72 pins geheugen dat is uitgebracht.
Nope, ik heb er iig 4 van 64MB, dus 64MB 72pins simms bestaan ook ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
misschien ook nog wel handig om te weten: (had ik net in een ander topic gepost)
een pentium heeft een 64 bits geheugen bus, dus simms moeten per 2 (want 1 72p simm is 32bit)
486 heeft 32bits bus dus 72pins simms per 1. 30pins zijn geloof ik 16bit dus die moeten in een (32bit) 486 per 2 worden geplaatst.. (als 30pins 8bit zijn moeten ze dus per 4, dit weet ik alleen niet meer zeker..)
[edit] 30 pins simms zijn geloof ik toch 8bits (itt 16bit wat ik hierboven schreef) dus in een 486 gaan ze dan per 4 erin.

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 13:12 schreef rick_h het volgende:
[edit] 30 pins simms zijn geloof ik toch 8bits (itt 16bit wat ik hierboven schreef) dus in een 486 gaan ze dan per 4 erin.
-ooops--

Verwijderd

Damn! 64MB simmen? Welke moederborden ondersteunen dit dan? Ik dacht dat die PI moederborden max 128 MB RAM ondersteunden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:00
EDO en fastpage kan je niet onderscheiden van elkaar door naar de timings te kijken (ja: er zijn wel 80ns FastPage SIMMs, maar geen 80ns EDO SIMMs of compaq moet weer wat nieuws hebben uitgevonden ;)

De enige manier om dat uit te zoeken is naar de chipopdruk te kijken. Als je bijvoorbeeld Samsung chips (SEC) hebt, kan je EDO of FPM heel simpel onderscheiden: FPM eindigt op 00, EDO op 04 ofzow. Hier is geen algemene regel voor, maar wel een mooie site met veel info:
http://www.chipmunk.nl/DRAM/DRAM.htm

• Twynn
Op vrijdag 08 maart 2002 13:12 schreef rick_h het volgende:
Inderdaad.. (zoals ik ook al in dat andere topic schreef :))

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 13:01 schreef warp het volgende:

[..]

Nope, ik heb er iig 4 van 64MB, dus 64MB 72pins simms bestaan ook ;)
die dingen zijn een vermogen waard, simms zijn ontzetten duur tegenwoordig

Verwijderd

EDO RAM heeft minimaal een doorvoersnelheid van 60ns, dus alles wat een hogere doorvoersnelheid heeft kan geen EDO RAM zijn.
:? :D

Verder is het niet de doorvoersnelheid, maar de toegangstijd. De doorvoersnelheid is de BUS, bijv 66, 100 of 133 MHz. 72 en 30 Pins verschilt ook in het aantal pinnetjes, dus ook makkelijk te zien, staat namelijk op de DIMM :) Verder is 72 Pins óf EDO of Fastpage...
Of het in paren werkt, hangt af van het mobo, is dus niet altijd zo :)

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 13:22 schreef spikelee het volgende:
Damn! 64MB simmen? Welke moederborden ondersteunen dit dan? Ik dacht dat die PI moederborden max 128 MB RAM ondersteunden.
Die zitten in m'n DEC Alpha (zie .sig). 4x32MB en 4x64MB ECC FP modules. Ze moeten per 4 (voor 128 bits memory datapad) of per 8 (voor 256 bits datapad) geplaatst worden. Ik heb dus alle 8 banken volzitten :)

Overgens heb ik ook een Abit AX5 P1 MoBo en die doet tot 256MB (echter wel met SDRam modules).

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 13:35 schreef raoul het volgende:
die dingen zijn een vermogen waard, simms zijn ontzetten duur tegenwoordig
Tegenwoordig? Indertijd kosten die 64MB exemplaren al een vermogen :(

• _JGC_
Digital rulez, heb hier 4x16MB FastPage Parity en 4x16MB FastPage non-Parity :)

alle 8 bankjes vol, hele machientje kostte me inclusief die SIMMen maar 150 guldens :)

Digital Prioris XL 5133DP heb ik het dan over :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
72 pins SIMM = 66 MHz (of langzamer)
30 pins SIMM = 33 MHz (of langzamer)

toch ??

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Twynn
Op vrijdag 08 maart 2002 13:37 schreef Tweak-Metallica het volgende:
De doorvoersnelheid is de BUS, bijv 66, 100 of 133 MHz.
:?

Dat is ook maar bussnelheid, of eigenlijk frequentie..

Doorvoersnelheid geef je aan in MB/sec of GB/sec ofzo ;)

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 13:37 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

:? :D

Verder is het niet de doorvoersnelheid, maar de toegangstijd. De doorvoersnelheid is de BUS, bijv 66, 100 of 133 MHz. 72 en 30 Pins verschilt ook in het aantal pinnetjes, dus ook makkelijk te zien, staat namelijk op de DIMM :) Verder is 72 Pins óf EDO of Fastpage...
Of het in paren werkt, hangt af van het mobo, is dus niet altijd zo :)
Die regel heb ik over genomen van Gameover uit een ander topic.

• Twynn
Op vrijdag 08 maart 2002 13:52 schreef Djonnie het volgende:
Die regel heb ik over genomen van Gameover uit een ander topic.
Hmm.. Dat verklaart veel >:)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Wat betreft het combineren van gouden en zilveren plaatjes... De combinatie hoort gewoon te werken, werkt het niet, ligt dat eraan dat de onderlinge modules te veel verschillen. Het gaat er puur om dat er indine je bijvoorbeeld zilveren (tin) contacten met gouden (koperen) contacten combineert er een vorm van oxidatie op kan treden waarvan je systeem tzt instabiel word. Het is niet zo dat je moederberd "ziet" of er tin of koperen contacten op zitten...

En betreffende de grootspraak over Alpha's... Heb hier een EB164 met 8x32Mb parity voor 256Mb in een 256bits geheugenbus...

• _JGC_
Op vrijdag 08 maart 2002 13:49 schreef GarBaGe het volgende:
72 pins SIMM = 66 MHz (of langzamer)
30 pins SIMM = 33 MHz (of langzamer)

toch ??
30 pins kan je ook in een 486DX50 gooien, draait het op 50MHz...

Het aantal pinnen maakt niets uit qua snelheid, het is het aantal SIMMs wat problemen geeft: vroeger konden ze de chips niet zo klein maken als nu en gooiden ze 9 kleine chippies op een 1MB module (8x128K +1xparity). Je had dan 4 stuks nodig. Tegenwoordig hebben evengrote chips een veel grotere capaciteit, en kunnen er in 9 chips dus 8x512K + 1x parity = een 4MB 72 pins SIMM, of zelfs 32 of 64MB.
De reden waarom ze zijn overgstapt op 72 pins: het was mogelijk om de boel kleiner te maken, dus waarom niet? ipv 4 30 pins bankjes hoef je nog maar 1 72 pins bankje, wat veel minder ruimte inneemt. Verder zijn de chips op een 16MB 30 pins module ongeveer gelijk aan die van een 72p 16MB module (databreedte niet meegerekend, is 8 vs 32bit)

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-08 20:41
En ga je dit nu ook uitzoeken voor SIPP's?
* The Lord Ik hoor nu al iemand denken : SIPP's? *gniffel*

Enne, ik heb een P1 systeem die per bank 2 72pins SIMM's wil met 8x32Mb 60ns EDO ECC SIMM's erin. Otewel 256 Mb, het kan dus.

En een i80486DX-2 50 die per bank 4 30pins SIMM's wil met 16x1Mb 80ns SIMM's.

En een i80486DX-2 66 die per bank 1 72pins SIMM wil met 48Mb totaal (van alles wat...).

En zo zijn er nog wel wat mogelijkheden (bijvoorbeeld PPro met 168pins registered EDO ECC SDRAM)

Nog meer opties nodig? Waarvoor wil je het eigenlijk weten? :)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Twynn
Op vrijdag 08 maart 2002 14:08 schreef The Lord het volgende:
En ga je dit nu ook uitzoeken voor SIPP's?
* Twynn Ik hoor nu al iemand denken : SIPP's? *gniffel*
SIPP's zijn gewoon 30-pins simms met pootjes in plaats van platte contacten..
En zo zijn er nog wel wat mogelijkheden (bijvoorbeeld PPro met 168pins registered EDO ECC SDRAM)
Jup, heb ik zelf.. Wel buffered geheugen ;)

Of een 64MB EDO dimm in m'n P200MMX systeem..

Er zijn dus zeer vele varianten mogelijk :)

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 14:00 schreef _JGC_ het volgende:

30 pins kan je ook in een 486DX50 gooien, draait het op 50MHz...
Nee, dat draait dan op 25Mhz ipv 33MHz.
De 486 heeft n.l. een interne klok multiplier...

• Twynn
Op vrijdag 08 maart 2002 14:57 schreef warp het volgende:
Nee, dat draait dan op 25Mhz ipv 33MHz.
De 486 heeft n.l. een interne klok multiplier...
De DX2-50 wel ja, maar de originele DX-50 had dat niet.. Die draait echt gewoon op 50MHz!

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 15:17 schreef Twynn het volgende:
De DX2-50 wel ja, maar de originele DX-50 had dat niet.. Die draait echt gewoon op 50MHz!
Maar dat geheugen dus echt niet, dat draait gewoon op 25MHz.

• GreeTz
  • Laatst online: 25-07 12:57

GreeTz

took the red pill

Om de snelheid van het geheugen te weten kijk je naar het laatste cijfer op de chip van de simmetjes: bijvoorbeeld xxxxxxxxx-6 of xxxxxxxxx-7 voor respectievelijk 60 of 70ns (nanoseconde).
Je eerste punt klopt niet, omdat er ook 72 pins Fast Page geheugen te krijgen is.
Je 2e punt klopt ook niet, want ik heb hier 3 486 borden liggen met 8*72pins sloten
Je laatste punt is heel correct

maar ik lees net dat je het al had aangepast :)

Alleen:           DE GROETJES

• GreeTz
  • Laatst online: 25-07 12:57

GreeTz

took the red pill

Op vrijdag 08 maart 2002 13:22 schreef spikelee het volgende:
Ik heb hier zelfs 2*128 MB edo liggen

Alleen:           DE GROETJES

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Op vrijdag 08 maart 2002 15:19 schreef warp het volgende:

[..]

Maar dat geheugen dus echt niet, dat draait gewoon op 25MHz.
Nee hoor; dat draait ook mooi op 50 MHz net als de bijbehorende VLB bus (als we dan toch bijdehand gaan doen ;))

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 08 maart 2002 15:17 schreef Twynn iets
offtopic:
Hé, moderator OM? Sinds wanneer? Dat zie ik nu voor het eerst!
Nog gefeliciteerd, je hebt het verdiend! :)

Ontopic: Kingston heeft een werkelijk prachtig RAM guide: hiero
En Arstechnica heeft een interessant artikeltje over geheugen identificatie: klik!

• Twynn
Op vrijdag 08 maart 2002 19:19 schreef BalusC het volgende:
offtopic:
Hé, moderator OM? Sinds wanneer? Dat zie ik nu voor het eerst!
Nog gefeliciteerd, je hebt het verdiend! :)
Thanx.. (sinds iets meer als een weekje trouwens ;))
En Arstechnica heeft een interessant artikeltje over geheugen identificatie: klik!
Inderdaad een interessant artikeltje.. (vrij compleet.. Mis alleen een stukje over buffered en unbuffered)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 08 maart 2002 20:05 schreef Twynn het volgende:
Inderdaad een interessant artikeltje.. (vrij compleet.. Mis alleen een stukje over buffered en unbuffered)
Staat wel een stukje over bij Kingston :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nuttig, maar ik mis nog een paar andere dingen. Hoeveel ns een module is bepaalt hoe snel het kan werken:

60ns: 66-83MHz
70ns: 40-60MHz
80ns: 16-33MHz

Mensen lopen best vaak tegen problemen aan als ze 70ns SIMMs in een 66MHz P1 willen zetten, bijv.

Verder zo zou je versteld staan van de enorme hoeveelheden en types geheugencontroller- in doorsnee genomen kun je stellen:

PC/XT: 8b (=1x 30p/bank)
AT/386SX: 16b (=2x 30p/bank)
386DX/486: 32b (=4x 30p/bank of 1x 72p/bank)
Pentium: 64b (=2x 72p/bank of 1x 168/184p/bank)

Maar daar staat bijv RDRAM totaal buiten en gaat het ook aan obscure dingen voorbij (ik heb een 486 server met dual-channel SIMM controller met 3 banks van 2 72p SIMMs)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1