Toon posts:

Postscript rip programma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Projecten worden met de jaren steeds groter (reclamemeuk(tm)) en 't printen begint nu echt een bottleneck te worden.

Ik print van mijn mac rechtstreeks een .PS naar de server over een 100Mbit netwerk, dan wordt de .PS verstuurt naar de printer over een 10Mbit netwerk (printers zijn maar 10Mbit namelijk). Die laatste stap is echt te langzaam. Veel liever zou ik de .PS files op de printserver rippen, dan 't geripte naar de printer sturen. Dit is veel kleiner.

Commerciele RIP programma's (BIRMY) etc zijn duur. En aangezien ik hier nog wel wat linuxbakjes heb staan zoek ik nu een Linux postscript rip. Ik heb nooit met BIRMY gewerkt ofzo, dus wat voor output heeft zo'n RIP programma. Is dat per printer verschillend? Of maakt dat niet uit omdat je je .PS file met je printerdrivers maakt.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Ghostscript is eigenlijk een RIP, alleen gebruik je die onder linux meestal om postscript te kunnen sturen naar een printer die daar zelf niks mee kan (i.e. de meeste consumenten kleurenprinters). Op het werk gebruiken we voor 1 printer die postscript enabled is ghostscript ipv de eigen RIP van die printer en dat gaat best aardig. Alleen de postscript interpretatie van ghostscript is niet helemaal Adobe kwaliteit.

Verwijderd

Ik begrijp niet helemaal wat zo'n ripprogramma moet doen dan.
Meestal is het zo dat een programma een printopdracht in postscript maakt, en die dan naar de printer stuurt.
Als de printer geen postscript kan aannemen zal je het door ghostscript moeten filteren, maar ik neem aan dat dat niet je vraag is.

Ik interpreteer je vraag zo, dat je programma een printopdracht in bijv. html maakt, dat die naar de printserver gaat en dat die er dan postscript van maakt?
Ik neem aan dat er een besturingssysteem op die printserver staat. Daar zou je dan inderdaad ghostscript op kunnen zetten, die heeft ook veel andere filters, zoals pfd2ps.
Ook zal er op freshmeat.net wel een html2ps filter zwerven.
Of dit je opmaak nog goed houdt, weet ik niet. Vaak zal er met het veranderen van formaat wel wat opmaak verloren gaan.

Wat misschien een optie is, dat is om er een zip filter tussen te zetten. De client zipt de postscript file, en de printer unzipt hem weer.

• jeroen|IA
Een RIP is een Raster Image Processor, die interpreteert de postscript en maakt er een bitmap van op een resolutie die de printer begrijpt en direkt 1 op 1 kan afdrukken. Dat kan dus in de printer zelf gebeuren (als ie een postscript module heeft) of op de printserver in de vorm van b.v. een linuxdoosje, met ghostscript.

Verwijderd

Topicstarter
De printer is gewoon een postscript 3 bakkie. Ik heb vandaag ook geprobeerd om met Adobe Distiller een systeempje op te zetten, maar dat heeft toch ook wel nadelen. (windows 2000 Pro draait op de huidige server)

Ik print nu een .PS file naar de printserver (speciaal mapje), Distiller watched dat mapje en zet alle .PS files die er binnenkomen meteen om naar een .PDF. Deze (nu nog handmatig) worden dan naar de printer gestuurd. Zo kan ik een 400Mb .PS file terugbrengen naar 5Mb .PDF file (lekkere snelheidswinst). Alleen papier formaat en andere printopties kan je dan niet meegeven en er zitten veel handelingen tussenin. Geen Print&Go helaas.

Ghostscript is nog niet helemaal volwassen? Want via GS zou je wel alle opties bij het printen al in kunnen stellen.

• jeroen|IA
Ghostscript is op zich wel volwassen, maar aangezien de postscript rendering engine niet door Adobe geschreven is worden sommige dingen af en toe net even anders geinterpreteerd dan de bedoeling is. Your mileage may vary. De kleine problemen die ik met Ghostscript ben tegengekomen betroffen de mogelijkheid om postscript te genereren (m.a.w. postscript input converten en weer postscipt outputten).

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
intresting topic!

ik werk zelf veel met rips (heb er 3 hiero staan)

maar jah ze zijn niet voor nix zo duur omdat de rip software ontwikkeling zo duur is, mischien kan je beter een andere printer kopen met een bijbehorende rip
Pagina: 1