TFT/LCD vaag beeld ?

Pagina: 1
Acties:

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Hej mensen,

Ik heb hier via het werk 5 schermen staan van LG studioworks. 4x 18,1" tft en 1x 15" tft (lcd or whatever)

Nou komt het leuke, ze doen het niet onder NT4. Onder 2000 ook niet. Tenminste er is geen driver voor.

Ze werken wel maar het beeld is supervaag tot dat je ze op 1280x1024 zet. Maarja je kan meteen bedenken wat voor resultaat dat geeft op 18" (20" viewable). Super klein.

Weet iemand of alle lcd monitoren dat hebben ?
de leverancier zegd namelijk dat alle lcd/tft schermen dat hebben..bagger dus ? lijkt me vrij onwaarschijnlijk maarja anders gaan deze schermen dus terug.

Iemand die me er iets mee over kan vertellen ?

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-08 20:31
TFT schermen hebben moeite met het scalen van andere resoluties dan die waarvoor ze gemaakt zijn. Een 18 inch TFT is voor 1280 gemaakt (en ik vind dat persoonlijk helemaal niet klein, ik draai op mijn 19 inch CRT 1600), en resoluties als 1280x1024 en alles daaronder wordt moeilijk. Het effect is dat om de zoveel pixels een pixel verdubbeld wordt.

En daar is weinig aan te doen.. Bij een CRT is dit niet zichtbaar omdat de electronenstraal gewoon traploos gescaled wordt en de shadow mask laat ze gewoon goed door (ofzo ;))

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
nou ik ga ze dus terug laten sturen

dure schermen en klere beeld dat wil je niet weten... 1280x1024 met 60hz...ja fijn voor je ogen.. :(

• Longbowh
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
dit is de verklaring dat ie op lagere resoluties zo'n slecht beeld geeft:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>due to the active control of every individual pixel, complex scaling electronics are required to recalculate the data for smaller resolutions. With whole number scaling factors (e.g. a factor of 2 when scaling 800 x 600 up to 1600 x 1200) it's fairly simple: the height and width of each pixels are doubled. The displayed image is correctly shown. Things become harder when scaling from 800 x 600 to 1024 x 768. The scaling factor is then 1.28, i.e. not a whole number (integer). It's no longer possible to uniquely assign data to a single pixel in every case. The electronics therefore have to decide whether to activate one pixel or two. Mathematical rounding-off errors then lead to unpleasant effects when displaying text[/quote]ook te lezen op: http://www5.tomshardware.com/display/99q2/990624/tft1-06.html

1280x1024 op een 20" lijkt mij trouwens niet klein hoor... te vergelijken met 1024x768 op een 17"

dat van die 60Hz snap ik niet want voor zover ik weet heeft een LCD/TFT scherm geen refreshrate...

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-08 20:31
Een TFT heeft zeker wel een refreshrate. Maar die TFT pixels hebben een iets langere nagloeitijd. Dus 60 Hz op een TFT is ong. hetzelfde als 85 Hz op een CRT. Dus daar krijg je geen hoofdpijn van, TFT's zitten gewoon anders in elkaar.