8KHA+ Papst problem

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eindelijk heb ik alle spullen in huis voor m'n nieuwe pc.
Netjes in elkaar gebouwd vrijwel probleemloos. Bios Flash gedaan. Epox 8KHA+, 1800 XP en Aplha +Papst combi :9~
. Maar nou is mijn probleem als volgt. De Papst draait eigenlijk constant op vol vermogen. Als ik dan in de Bios kijk geeft deze niks weer over de status van de fan. Geen RPM, NIKS!! :?
Het stekkertje heb ik gewoon netjes aangesloten op het MOBO waar staat CPU Fan... Weet iemand wat hier aan de hand is? Want ik heb die Papst combi gekocht voor de stilte, maar als ie constant zo hard draait dan maakt ie wel een klerekabaal hoor!! Alvast bedankt voor de hulp

• mvds
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Ik neem aan dat je de Papst uit de 8412 serie hebt? Die hebben maar 2 draden en dus ook geen rpm signaal.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Ja inderdaad..ik heb die met twee draden.....dus eigenlijk ben ik geflest of niet?!
Ik heb de Alpha 8045T en de Papst 8412 NGM. Had ik dus eigenlijk een andere combinatie moeten halen? Want ik had hier op Tweakers veel gespeurd en kwam toen tot de conclusie dat deze combi heel goed koelt en heel erg stil is. Maar had ik eigenlijk dus een andere koeler moeten hebben?? Dat is wel balen zeg, want stilte is juist zo belangrijk voor mij....

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Ik snap je probleem niet. Het hebben van drie draden heeft helemaal niks met stilte te maken hoor. Je kan dan alleen maar zien hoe hard ie draait, verder niks, er word niks geregeld aan het toerental of wat dan ook.

Een Papst 8412NGM is inderdaad stil ja. Maar als je dat nog niet stil genoeg vind kan je er een temperatuur sturing ertussen hangen. Dat heb ik ook gedaan en dan draait ie alleen harder als het ook nodig is.

edit:

hier kan je zo'n ding zien zitten:
http://members.home.nl/obsidian/temp/Pict0007.JPG
http://members.home.nl/obsidian/temp/Pict0008.JPG
http://members.home.nl/obsidian/temp/Pict0009.JPG

Het is dus kleine printplaatje wat je op de hoek van de fan ziet.

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11-2025
Ik heb de Alpha met een Ys-tech fan genomen, die heeft wel een RPM draadje.

Moest jij je heatsink nog aanpassen om em op je moederbord te krijgen?

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11-2025
En als je niet zo technisch bent, ik heb nogwel een fanmate voor je liggen, daarmee kan je ook je fan regelen.

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Op vrijdag 08 maart 2002 09:13 schreef obsidian het volgende:
Ik neem aan dat je de Papst uit de 8412 serie hebt? Die hebben maar 2 draden en dus ook geen rpm signaal.
Ik heb hier8412 NGM en NG's, allemaal met een 3de signaaldraadje, hoor! :Y)

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 maart 2002 10:27 schreef gjrebels het volgende:

[..]

Oudere modellen dan? Volgens de spec page van Papst zelf hebben alleen de fans < 80mm rpm signaal.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Vaag hoor. Waar dient dan in vredesnaam die printplaat voor die IN de fan zit? Als er niks aan het toerental veranderd heb je toch ook geen printplaat nodig? Dan is enkel de elektromoter toch genoeg?
In ieder geval vind ik zo'n weerstandje wel een goed idee. Heb twee coolermaster met zo'n weerstandje eraan en dat werkt prima...

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Komt omdat het elektronische fans zijn. Daar zit wel degelijk nog een schakeling in, dezelfde schakeling die ervoor zorgt dat de fan niks doet als je de draden omdraait terwijl een standaard fan gewoon andersom gaat draaien.

• Rebels

Rebels

watev?!

Op vrijdag 08 maart 2002 10:29 schreef obsidian het volgende:

[..]

Oudere modellen dan? Volgens de spec page van Papst zelf hebben alleen de fans < 80mm rpm signaal.
Op de site van Papst staat idd dat ze dat niet hebben en ook bij Perfect-systems(heb ik ze vandaan) staat het er bij dat ie het niet heeft,maar de mijne hebben het wel :Y) ,misschien juist de nieuwste modellen?

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 maart 2002 10:37 schreef gjrebels het volgende:

[..]

Op de site van Papst staat idd dat ze dat niet hebben en ook bij Perfect-systems(heb ik ze vandaan) staat het er bij dat ie het niet heeft,maar de mijne hebben het wel :Y) ,misschien juist de nieuwste modellen?
Wil je er daar niet toevallig een van ruilen tegen eentje zonder rpm? Mijn casefans hoeven geen rpm te hebben maar rpm op mijn CPU fan zou wel fijn zijn. Als je wilt krijg je dan die temp gestuurde NGM van mij. (maar je kan ook een gewone kiezen hoor, maakt niks uit. Die heb ik ook)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Op vrijdag 08 maart 2002 10:27 schreef gjrebels het volgende:

[..]

Hmm, mijn 8412NGML's hebben er maar twee :?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/pabst19dba.jpg

Heb ze een paar week terug gekocht (dus oud zijn ze niet).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Koop anders bij space-promotion.nl de Zalman Fanmate 1 voor 11 euro; kun je je toerental perfect regelen.

• Rebels

Rebels

watev?!

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1015187197

Die linkse 3 zijn 80mm 8412 ng/m.
Zie op alle 3 een rode,een witte en een blauwe draad!
rood=+ blauw=- wit=sensor!

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 maart 2002 10:42 schreef gjrebels het volgende:
[afbeelding]

Die linkse 3 zijn 80mm 8412 ng/m.
Zie op alle 3 een rode,een witte en een blauwe draad!
rood=+ blauw=- wit=sensor!
Heb je dat ook al getest? Geven ze idd een rpm signaal af? En wil je er een ruilen of niet?

Verwijderd

Koop anders bij space-promotion.nl de Zalman Fanmate 1 voor 11 euro; kun je je toerental perfect regelen.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Zo'n fanmate is wel een goed idee inderdaad......denk dat ik dat wel ga halen..want ik ben voorderest zo blij met mijn systeempje...zal even m'n signature aanpassen..dan kunnen jullie het zien!!...wel balen trouwens hoor dat Perfect-systems heeft mij een week lang laten wachten op m'n spulletjes!!. En dan leveren ze nog te weinig ook...daar kom ik niet meer terug voor spulletjes :(
Maar desondanks kan ikwel die casefans aanraden van Collermaster..die dingen zijn echt onwijs stil...

Verwijderd

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 maart 2002 10:44 schreef Frenkel het volgende:
Dat is al drie keer dat je dat zegt, 1 keer is genoeg hoor. :)

• Rebels

Rebels

watev?!

Op vrijdag 08 maart 2002 10:44 schreef obsidian het volgende:

[..]

Heb je dat ook al getest? Geven ze idd een rpm signaal af? En wil je er een ruilen of niet?
Getest, gewoon in gebruik ja!
en natuurlijk doet de rpm meter het! en ik wil niet ruilen nee!, maar het is geen temp.sensor hè?, wat maakt het nou uit of ie de toeren meet of niet,daar regelt je mobo toch niet de snelheid mee?

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 maart 2002 10:47 schreef gjrebels het volgende:

[..]

Getest, gewoon in gebruik ja!
en natuurlijk doet de rpm meter het! en ik wil niet ruilen nee!, maar het is geen temp.sensor hè?, wat maakt het nou uit of ie de toeren meet of niet,daar regelt je mobo toch niet de snelheid mee?
Klopt, het enige wat je daarmee kan is de rpm meten ja. En dus ook je PC af schakelen als je mobo meet dat er geen rpm signaal meer gegeven word. Daarom wil ik voor mijn CPU graag een fan met rpm signaal.

edit:
En voor jouw info, ik heb nog zo'n temp. controller liggen hier, die zou ik er dan gewoon tussenzetten. Dan heb ik dus de RPM meting voor de veiligheid, en de temp. controller voor het geluid.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Nouja.....misschien zijn die Taiwanezen gewoon vergeten dat draadje te solderen op de printplaat...kan ik eht zelf maybe ergens vastprutsen?!...eens even kijken thuis straks..

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 maart 2002 10:51 schreef XeNoBiTe het volgende:
Nouja.....misschien zijn die Taiwanezen gewoon vergeten dat draadje te solderen op de printplaat...kan ik eht zelf maybe ergens vastprutsen?!...eens even kijken thuis straks..
Werkt niet, heb ik al getest. Er zit idd een extra soldeerpunt op je printje naast de soldeerpunten van de twee draden. Maar ik denk dat er nog elektronica mist ofzo, want ik kan geen RPM meten daarmee.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Helaas pindakaas...niet zo'n slecht idee achteraf...

Weet je wat ik denk probeer straks. Ik knip die weerstand van een van die coolermasters af. En deze paste ik dan tussen de draadjes van de papst. VOlgens mij zou dat gewoon moeten werken aangezien deze het voltage door het motertje regelt. What do YOU think?

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Moet wel kunnen denk ik ja

Verwijderd

Misschien kun je zelf maken? Magneetje(erg klein) op uiterste puntje van blad plakken. De 2 tegenoverliggende bladen voorzien van contra-gewichtjes. Spoeltje boven de baan vd magneet. Aansluiten tussen 0 en middelste(?) pootje met wit kabeltje.

Of heb je meer electronica nodig? Kweet dat er fan's bestaan met dividers. Voor een divider van 2 is een diode voldoende.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Poe....denk dat ik beter neit aan de gewichtsverdeling van die roter moet gaan zitten kloten. Beetje onbalans maakt het denk alleen nog maar erger. Die chip van Obsidian lijkt me wel wat. Heb je die gewoon kant en klaar gekocht bij een elektrowinkel? Wat ik me van natuurkundeles kan herinneren is dat zoiets erg makkelijk te maken...

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Absoluut nooit iets op de rotorbladen gaan plakken of afhalen. Zeker niet bij Papst. Waarom wil iedereen Papst fans? Omdat die perfect uitgebalanceerd zijn. En dat zou jij dan gaan verkloten? :?

En ja, dat ding is gewoon te koop. Is misschien zelf wel te maken, zitten een paar weerstanden op en twee of drie SMD tansistoren.

• XeNoBiTe
  • Niet online
zie je dat dacht ik al....bij zo'n hoge snelheid zorgt het kleinste beetje onbalans al voor een evenwichtverstoring en dat veroorzaakt trillingen, wat op zijn beurt weer herrie veroorzaakt en wat uiteindelijk voor nog veel meer ellende zorgt...ga straks even lang Kok elektro in Leiden..hebben ze vast wel

Verwijderd

Tja, het was een mogelijkheid. Je hebt toch ook die rare figuren met ledjes in de bladen gemod? Wat zegt mij dat hij daar niet van terugschrikt? Of erg zunig is? Tuurlijk is kopen de makkelijkste weg. Die oplossing was al vergeven. :)

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 10:49

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Case FAN (80 x 25) Papst 8412 NGML
Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GML
Case FAN (80 x 25) Papst 8412 NGMLV

Eén basis 3 versies;
1- plain and simpel
2- met tacho
3- met sensor en RPM regeling(geen tacho!)

No news is bad news.

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 maart 2002 12:15 schreef elsegre het volgende:
Case FAN (80 x 25) Papst 8412 NGML
Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GML
Case FAN (80 x 25) Papst 8412 NGMLV

Eén basis 3 versies;
1- plain and simpel
2- met tacho
3- met sensor en RPM regeling(geen tacho!)
Waar haal je dat vandaan?

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 10:49

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op vrijdag 08 maart 2002 12:18 schreef obsidian het volgende:

[..]

Waar haal je dat vandaan?
http://www.perfect-systems.nl/

Ik hoop dat de prijzen niet hoger zijn als wat jij er voor betaald heb. >:)

No news is bad news.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Ja....where did you get that?...
Joh...ben nu toch al aan het modden enzo...dan kan ik zo'n chippie er ook nog wel op krijgen hoor...no problemo..
Wil gewoon lekker vanavond XP erop knallen en blazen!!...eens kijken of ik nu wel een MadOnion krijg van boven de 1100 op 800x600!!!!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Perfect-Systems..???
Zeg maar gerust Perfucked-Systems... :r

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 maart 2002 12:23 schreef elsegre het volgende:

[..]

http://www.perfect-systems.nl/

Ik hoop dat de prijzen niet hoger zijn als wat jij er voor betaald heb. >:)
Ik heb er 19 euro voor betaald, en daar zijn ze 18,nogwat. Dus scheelt bijna niks.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Waar denk je trouwens dat ik het beste die temeratuurregelaar kan vastzetten....dicht bij de CPU, of iets boven de fan??...of ernaast?..lijkt me in principe het beste IN de fan,..maar dat past denk ik niet...of ik meot er een klein gaatje in boren natuurlijk dat kan ook...

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 maart 2002 12:39 schreef XeNoBiTe het volgende:
Waar denk je trouwens dat ik het beste die temeratuurregelaar kan vastzetten....dicht bij de CPU, of iets boven de fan??...of ernaast?..lijkt me in principe het beste IN de fan,..maar dat past denk ik niet...of ik meot er een klein gaatje in boren natuurlijk dat kan ook...
Even nog een paar keer lezen wat je nu schrijft hoor. :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Nope, snap het nog niet. Wat bedoel je precies?

Verwijderd

Als je hem vlak bij de cpu zet, zal hij waarschijnlijk op volle toeren blijven draaien. Zet hem eerst tussen de bladen van de heatsink. ALs hij bij Idle lage toeren draait, en de temp is OK, dan kijken of hij bij full load ook max. gaat draaien en de temp goed is.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Juist...verhaaltje was beetje onduidelijk excuus.
Maar inderdaad...denk dat bij/in de heatsink wel een goede plek is.. En dan inderdaad goed kijken wat het verschil in toerental wordt. Dit was trouwens mijn allereerst post op het forum!!...TAART!!... :9

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Zoals je op mijn plaatjes hebt gezien (denk ik) zit ie bij bij in de airflow van de fan. Aangezien mijn fan op zuigen staat kan ie zo goed "inschatten" of ie harder moet gaan draaien of niet. Hij draait bijna de hele tijd op "rust" stand. Dat is dus het minimum voltage, en ik geloof dat het bij die regelaar van mij 6 volt is.

En ja, als je de sensor opwarmt door hem bijvoorbeeld vast te houden dan hoor je de fan echt opspinnen. (aangezien het een Papst NGM is moet je wel goed luisteren)

• XeNoBiTe
  • Niet online
aha...jij hebt m dus op zuigen staan....dat is idnerdaad ook een goeie....want nu blaast die van mij koude lucht over de heatsink heen. Zou zuigen zoiezo een beter effect hebben? In ieder geval is het natuurlijk van belang dat de sensor meet wat de temperatuur is van de lucht rondom de heatsink en niet de temperatuur in de kast...
Zal ik anders gewoon jouw situatie nabootsen, dat lijkt me wel een goed plan..

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Ze raden van Alpha aan om de fan te laten zuigen, heb ik dus ook maar gedaan. En zoals het nu zit vind ik het wel erg makkelijk werken.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Weet je wat ik zelfs denk....dat hij veel meer herrie maakt omdat hij nu blaast....is best wel logisch..je krijgt natuurlijk tientallen luchtwervelingen doordat de lucht tegen de heatsink aanblaast...zuigt hij het op dan...doet hij dat eigenlijk ook...shit, dat kan het dus niet zijn...maar toch ga ik jouw situatie nabootsen

• XeNoBiTe
  • Niet online
Nou jongens, ik ga naar huis en eens even alles uitproberen....als het lukt dan meldt ik me vanavond nog welk eventjes online...en als het niet lukt, dan meot ik tot maandagmorgen wachten...nice weekend

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Van hetzelfde.. :)

• XeNoBiTe
  • Niet online
En nog bedankt of couse!! :)

• XeNoBiTe
  • Niet online
Nou, ik hebbum omgedraaid...helaas nog geen tijd gehad om de weerstand vast te solderen..:-(
Maar eht geluid wordt niet minder als je de fan omdraait.
Denk toch dat er iets anders in het spel is. Moet het toeretal gewoon omlaag krijgen. Alleen vraag ik me af of dan misschien de koeling te laag wordt, dat zou probleem kunnen zijn..hmmm..nouja. Ik ga eens even lekker klooien ermee.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
FF Patsen hoor, bietje off topic, kies dan gewoon voor een Enermax daar kan je alles mee doen, niet met die klote Papst.

Met deze post help ik niemand alleen ff rulen met deze fans :P

..::System Specs::..

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 22:32
Hartstikke leuk dat je ff wilt 'patsen', maar zeg dan niet dat papst slechte fans maken. meer dan 200 posts en nog opscheppen over de geweldige rotzooi die je allemaal aangeschaft hebt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op maandag 11 maart 2002 18:07 schreef iMpULzIvE_KiLLaH het volgende:
FF Patsen hoor, bietje off topic, kies dan gewoon voor een Enermax daar kan je alles mee doen, niet met die klote Papst.

Met deze post help ik niemand alleen ff rulen met deze fans :P
Hehehe... sorry hoor, maar dat patsen van jou laat alleen maar zien dat jouw technische kennis een beetje te kort schiet. :)

• XeNoBiTe
  • Niet online
Haha....ff patsuh..
Nou m'n pc draait als een kogel nu!!
Geluid van de pc is wel vrij hard hoor... En inderdaad...waarschijnlijk zal zo'n enermax veel stiller zijn maarja, die dingen zij beetje erg duur hoor!!. Zaterdag even naar Utrecht , eens kijken voor een DVD en een videokaartje. Dan is Le PC finito!!. :9
Pagina: 1