Toon posts:

Heilzame werking religie&alternatieve geneeswijzen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In deze openingspost zal ik, na een lange uiteenzetting over mijn visie op de heilzame werking van religie en alternatieve geneeswijzen, hieruit conclusies trekken over hoe geneeskunde in de toekomst misschien effectiever toegepast kan worden.

Stress

De gesteldheid van de geest heeft een grote invloed op die van het lichaam. Dit is waarom stress zo schadelijk is: Als de geest onder druk staat (bijvoorbeeld omdat er teveel van gevraagd wordt), zullen ook het afweersysteem en het metabolisme in een iets andere "balans" raken. Het afweersysteem heeft het drukker met het onderhouden van het lichaam, dat door verhoogd en gewijzigd metabolisme in een toestand wordt gebracht waarin het beter kan presteren. Dit is volstrekt natuurlijk en zeer handig op het moment dat je net even extra moet presteren (bijvoorbeeld om aan die leeuw te ontsnappen), maar lichaam en geest moeten wel de tijd krijgen om te herstellen en het uitgestelde onderhoud uit te voeren. Als de extra belasting chronisch is (bijvoorbeeld doordat je 70 uur in de week werkt), kan het fout gaan. Dit kan tot allerlei klachten leiden, zowel psychische klachten als lichamelijke.

Heilzame werking van religie

Stress is dus schadelijk. Nu is bewezen dat bidden en andere religieuze activiteiten stressverlagend werken - je haalt even je gedachten van je dagelijkse bezigheden af, waardoor je eventjes tot rust komt. Hetzelfde kan je overigens bereiken met andere oefeningen, zoals meditatie, yoga e.d. De aard van de oefening maakt niet uit (al zijn lichamelijke oefeningen zoals yoga ook nuttig voor je lichamelijke gesteldheid), het gaat erom dat je een moment rust neemt. Bidden verlaagt dus de stress, en dat verklaart waarom mensen die bidden gezonder zijn dan mensen die dat niet doen. Dit geldt natuurlijk ook voor het eerbiedigen van de zondagsrust, door een dag per week rust te nemen verlaag je ook de stress.
Het is dus niet nodig aan te nemen dat er een god is om het heilzame effect van bidden te verklaren. Je hoeft dan ook niet te bidden en op zondag naar de kerk te gaan om hetzelfde effect te bereiken - Regelmatig rustpunten inlassen in je leven werkt net zo goed. Wat bij mij vrij goed werkt is de duivel aanroepen door een goede black of gothic metal CD op te zetten, en daar een half uurtje naar te luisteren >:)

Alternatieve geneeswijzen

Gebedsgenezingen zijn ook te verklaren zonder de aanname "god" te hoeven doen. Hiervoor zijn een paar verklaringen, die allemaal een rol spelen.

De spontane genezing van opgegeven patiënten.

Opgegeven patiënten zijn zieken waarvan de artsen niet meer weten hoe ze ze nog kunnen behandelen. Het is echter niet zo dat deze patiënten allemaal dood gaan. Zeer vele van hen natuurlijk wel, maar er blijft altijd een aantal patiënten over die uit zichzelf herstellen... het afweersysteem is tenslotte tot veel in staat.
Veel van deze patiënten hebben zich dan echter al tot een alternatief genezer gericht. Immers, als je toch dood gaat, waarom zou je het niet proberen? De mensen die het overleven denken natuurlijk dat het ligt aan de inspanningen van de alternatief genezer, en verspreiden hun verhaal. De doden hoor je echter niet, evenals degenen die geen alternatief genezer gezocht hebben.
(ik wil hiermee overigens geenszins impliceren dat alternatieve geneeswijzen nooit werken - de meeste doen dat wel degelijk op een of andere manier. Hangt van de geneeswijze en de situatie af. Zie ook verderop in deze post)

Genezing van psychische klachten of klachten met een psychische oorzaak.

Er zijn vele klachten die lichamelijk geen oorzaak lijken te hebben, waarvan de oorzaak dus ergens "tussen de oren" zit. Dat betekent niet dat die mensen gek zijn oid, ze kunnen alleen door de reguliere geneeskunde niet goed geholpen worden (behalve door een psycholoog, maar daar willen ze niet heen - ze zijn niet gek). Er zijn vaak wel medicijnen, maar die hebben bijwerkingen. Ook zijn er vele klachten die ontstaan door stress, en die alleen verdwijnen als er iets aan die stress gedaan wordt.
Je hoeft echter geen psychiater te zijn om zulke mensen te helpen. Door met ze te praten valt er iets aan die stress te doen en kunnen de symptomen daarvan ook opgelost worden. Het is ook vaak al een hele opluchting om er over te kunnen praten...

Vaak zit de stress echter te diep om er uitgepraat te worden. In zo'n geval kan een ritueel heel nuttig zijn. Bijvoorbeeld een duivelsuitdrijving, een zeer indrukwekkende ceremonie waarbij de patiënt in een soort trance terecht komt, kan de patiënt nieuw vertrouwen geven in het leven: Er is immers iets aan gedaan en het komt allemaal goed. En als je dat werkelijk gelooft, is de kans dat het werkelijk goed komt ook groter: de stress neemt immers door juist die gedachte af.

Dit soort methoden werken echter alleen als de patiënt er echt in gelooft. Alleen dan komt hij in de juiste ontvankelijke staat om daadwerkelijk aan die stress te werken. Sommige christenen (die mij niet irl kennen) zullen bijvoorbeeld vinden dat ik nodig aan een duivelsuitdrijving toe ben :) Het zou echter niet werken: Ik zou me erg amuseren en dat is ook zeker stressverlagend, maar ze zouden me niet op die manier van eventuele fysieke of psychische klachten kunnen verlossen.

Herkomst alternatieve geneeswijzen

Alle alternatieve geneeswijzen van dit moment zijn ontstaan uit ervaring, overlevering en als bijprodukt van levensbeschouwelijke theorieën. Vele zijn al duizenden jaren oud en doordrenkt met rituelen, andere zijn relatief nieuw en opgeschreven door iemand die ze gewoon uitgeprobeerd heeft, vaak als onderdeel van een veel grotere religieus/metafysische theorie. Redenerend volgens het bovenstaande verhaal is het niet verbazingwekkend dat ze ook werkelijk werken. Daarnaast zijn er enkele methoden die ook werkelijk fysieke effecten hebben, zoals bijvoorbeeld acupunctuur: Die naaldjes doen wel degelijk iets meetbaars. (maar wel iets anders dan volgens de achterliggende meridiaantheorie) Hetzelfde geldt voor sommige (niet-oneindig verdunde homeopathische middelen). Maar al deze methoden zijn dus gebaseerd op ervaringen, en bevatten daardoor een mengsel van goede adviezen, krachtige suggestie, totale onzin, en helaas soms ook levensgevaarlijke onzin.

Toekomst van alternatieve geneeswijzen

Het lijkt me heel interessant als er een geneeswijze ontworpen zou worden, die gebruik maakt van bovenstaande kennis. Zo'n geneeswijze zou de goede kenmerken van de alternatieve geneeswijzen kunnen hebben, zonder alle onzin die daarbij komt, en daarnaast met behulp van wetenschappelijke methoden ontwikkeld en verbeterd kunnen worden. Dit is veel efficienter dan de trial and error waarop andere methodes gebaseerd zijn. De methode zou gebruik maken van krachtige suggestie, speciaal toegesneden op de geloofswereld van de individuele patiënt, en daarnaast door grote aandacht voor de patiënt (dus zowel geest als lichaam, die feitelijk natuurlijk één geheel zijn) en gebruik van reguliere geneeswijzen een optimale genezing kunnen bewerkstelligen.

Het grootste probleem met een dergelijke behandelingsmethode zou he probleem zijn dat de arts behalve een kundig medicus met interesse voor religie, een geboren acteur moet zijn. Immers, als de patiënt erachter komt dat de arts niet gelooft in de religieuze suggestie die hij toepast (dwz, hem toepast omdat hij werkt, maar niet omdat hij in de religie zelf gelooft), zal de methode niet werken. En of het erg ethisch is om als arts op deze manier een patiënt te manipuleren weet ik ook niet - Het is niet erg netjes, maar als het werkt heiligt het doel misschien de middelen... Tenslotte is het doel het genezen van de patiënt, en als je daarbij gebruik maakt van al aanwezige religieuze overtuigingen, help je die patiënt waarschijnlijk beter dan wanneer je het niet doet. Dit is een dilemma, maar het idee is wel heel interessant.

Alternatieve en reguliere geneeswijzen, gecombineerd met religieuze suggestie, als geïntegreerd geheel, dat bovendien voortdurend met behulp van de wetenschappelijke methode geanalyseerd en verbeterd wordt: Wat vinden jullie daarvan? En moet een genezer persé geloven in de achterliggende religieuze theorie van zijn behandeling?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 07 maart 2002 22:46 schreef Captain Proton het volgende:
Alternatieve en reguliere geneeswijzen, gecombineerd met religieuze suggestie, als geïntegreerd geheel, dat bovendien voortdurend met behulp van de wetenschappelijke methode geanalyseerd en verbeterd wordt: Wat vinden jullie daarvan? En moet een genezer persé geloven in de achterliggende religieuze theorie van zijn behandeling?
De meeste achterliggende theorieën van de meeste alternatieve geneeswijzen zijn niet religieus, maar spiritueel. Daartussen is een heel verschil. Religieus heeft namelijk te maken met een God, iets spiritueels niet persé. Reiki bijvoorbeeld heeft niets te maken met religie, maar wel degelijk met spiritualiteit.

Dat probleem van woordkeuze daargelaten vind ik wel degelijk dat de genezer moet geloven in de behandeling, anders werkt hij niet.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Topicstarter
De meeste achterliggende theorieën van de meeste alternatieve geneeswijzen zijn niet religieus, maar spiritueel. Daartussen is een heel verschil. Religieus heeft namelijk te maken met een God, iets spiritueels niet persé. Reiki bijvoorbeeld heeft niets te maken met religie, maar wel degelijk met spiritualiteit.
Ik zie religie heel breed, en bedoelde ermee wat jij met spiritualiteit aanduidt - Maar dat had je al begrepen :)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Even offtopic tussendoor voor zowel CP als Reyn: het is 'per se', niet 'persé'. ;)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 07 maart 2002 23:37 schreef Lord Daemon het volgende:
Even offtopic tussendoor voor zowel CP als Reyn: het is 'per se', niet 'persé'. ;)
Maar waarom is het nou perzee per se en niet persé? :)

Om weer on-topic te komen, het is bij elke spirituele handeling zo dat het meest belangrijke is de bedoeling om het ook daadwerkelijk zo te doen, en de wetenschap dat het zal lukken. Dat is de reden waarom je geen spirituele handeling met succes kunt uitvoeren als je er niet in gelooft. Je kan alle handelingen precies goed doen, maar als het geloof er niet is, zal het niet het gewenste effect hebben.

Daarom vond ik het ook zo slecht wat hier tijdens het offerfeest gebeurde. Moslims konden schapen aanwijzen, die vervolgens door islamitische slagers ritueel werden geslacht, en aan de koper geleverd. De essentie van het ritueel gaat zo aan de koper verloren. Maar aan de andere kant, voor de moslim is het natuurlijk beter dan heelmaal niets doen, en dit is nou de enige manier waarop het legaal kan.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op vrijdag 08 maart 2002 00:23 schreef Reyn Eaglestorm het volgende:
Maar waarom is het nou perzee per se en niet persé? :)
Met name omdat de Romeinen geen 'é' kenden. ;)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Topicstarter
Om weer on-topic te komen, het is bij elke spirituele handeling zo dat het meest belangrijke is de bedoeling om het ook daadwerkelijk zo te doen, en de wetenschap dat het zal lukken. Dat is de reden waarom je geen spirituele handeling met succes kunt uitvoeren als je er niet in gelooft. Je kan alle handelingen precies goed doen, maar als het geloof er niet is, zal het niet het gewenste effect hebben.
Als een genezer niet geloofwaardig overkomt zal hij geen succes hebben. Maar de genezer die ik beschreef, gelooft zelf wel degelijk in het succes van de behandeling. Als hij echter iemand voorgaat in een gebed, zal hij dat niet doen omdat hij in de aanbeden god gelooft, maar omdat hij er vertrouwen in heeft dat het bidden werkt als genezing. In die zin gelooft hij dus wel degelijk in de behandeling. Hij is echter niet noodzakelijk aanhanger van de achterliggende spirituele theorie, het gaat hem er alleen maar om dat de patiënt beter wordt.

Vergelijk het met acupunctuur. Er zijn verschillende theorieen over de werking daarvan maar ongeacht welke theorie je als acupuncturist aanhangt, de behandeling werkt als deze correct uitgevoerd wordt en als de acupuncturist zijn eigen vertrouwen in de behandeling op de patiënt over weet te brengen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op vrijdag 08 maart 2002 02:48 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Als een genezer niet geloofwaardig overkomt zal hij geen succes hebben. Maar de genezer die ik beschreef, gelooft zelf wel degelijk in het succes van de behandeling. Als hij echter iemand voorgaat in een gebed, zal hij dat niet doen omdat hij in de aanbeden god gelooft, maar omdat hij er vertrouwen in heeft dat het bidden werkt als genezing. In die zin gelooft hij dus wel degelijk in de behandeling. Hij is echter niet noodzakelijk aanhanger van de achterliggende spirituele theorie, het gaat hem er alleen maar om dat de patiënt beter wordt.
Mag ik die dokter dan heel erg hypocriet vinden? Bidden, wel geloven in het resultaat, maar niet in de tussenliggende weg, dat slaat volgens mij nergens op. Als je namelijk niet gelooft dat God bestaat, kan je toch ook niet geloven dat bidden tot God enig nut heeft?
Vergelijk het met acupunctuur. Er zijn verschillende theorieen over de werking daarvan maar ongeacht welke theorie je als acupuncturist aanhangt, de behandeling werkt als deze correct uitgevoerd wordt en als de acupuncturist zijn eigen vertrouwen in de behandeling op de patiënt over weet te brengen.
Maar dat is wat anders, want dan geloof je wel degelijk in een bepaalde theorie achter de behandeling. Bij het eerdere voorbeeld niet.

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik denk dat met spiritualiteit je lichaam heel goed kan genezen... neem een voorbeeld aan reiki... mijn 'schoonmoeder' en mijn vriendin geven allebij reiki en als ik het goed begrepen heb ga je er bij reiki vanuit dat je je eigen lichaam 'geneest' met je eigen spirituelen energie (en natuurlijk moet je het zelf wel willen) kan je je zelf 'genezen' je krijgt alleen extra energie erbij...
of als je ergens veel pijn heb kan het je lichaam 'leren' met de pijn om te gaan zodat je er minder tot geen last meer van heb... heb zelf een enkel die zwaar rot is en heb daarvoor af en toe een losse reiki voor de pijn en ik moet zeggen het helpt perfect!!

heb 4 weken geleden een full reiki gehad van mijn schoonmoeder en mijn vriendin en ik weet niet wat er met me gebeurde maar het was wel een vreemde ervaring... en sinds dien no pijno die enkelo! terwijl ik normaal er vaak niet eens op kan staan vanwege de pijn! en nu 4 weken geen last :) ik ben zo blij als een klein kind in een snoep winkel :P

het werkt wel degelijk!

Metal to the bone

Verwijderd

Als je namelijk niet gelooft dat God bestaat, kan je toch ook niet geloven dat bidden tot God enig nut heeft?
Er "bestaat" nog altijd het fenomeen van mentale beinvloeding vanaf afstand. Ik denk dat zulke zaken ook meer thuishoren in de parapsychologie dan in de wereld van religie. Of je nou bidt tot God of de paashaas, zolang je maar gelooft, dan werkt het altijd wel.. om parapsychologische redenen. (als de resultaten al goed genoeg zijn om het bestaan te kunnen concluderen; ik ben (nog) niet bekend met deze studie, maar parapsychologie kennende heb ik daar mijn twijfels over maar ok).

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Het is niet waar dat alternatieve therapieen alleen werken als je er in gelooft. Neem bijvoorbeeld Regressietherapie. Veel mensen die hier aan beginnen geven aan er eigenlijk niet echt in te geloven, hoewel ze er meestal wel open voor staan dan. En zelfs dat hoeft ook niet altijd.

Natuurlijk gaat het hier om psychische aandoeningen, maar het is een feit dat zeer veel lichamelijke klachten (zo niet praktisch alle) uiteindelijk door psychische factoren worden veroorzaakt, met name dan stress. In feite zal gewoon een half uur per dag rustig ademhalend op bed liggen voor veel mensen al gezond zijn. Een paar meditatieoefeningen erbij en je hebt geen therapeut meer nodig.

Het is de vraag in hoeverre je dit 'alternatief' kunt noemen ook. De ontdekking dat ontspanning helpt tegen stress is weinig opzienbarend te noemen.

<small>Eigenlijk was dat voorbeeld wat ik net gaf best slecht. Regressietherapie is dan weer juist een therapievorm die vaak wordt gebruikt bij de wat zwaardere psychische klachten, waar er meer dan alleen stress meespeelt</small>

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Reyn_Eaglestorm
Maar dat is wat anders, want dan geloof je wel degelijk in een bepaalde theorie achter de behandeling. Bij het eerdere voorbeeld niet.
Maar dat doet die biddende arts toch ook? Hij weet dat bidden gezond is, door de ontspanning die het biedt, en de religieuze trance die het opwekt. Hij gelooft alleen niet dat de god die aanbeden wordt, er iets mee te maken heeft. Dat is exact hetzelfde als een acupuncturist die gelooft dat de naaldjes die hij inbrengt lymfeknopen, zenuwbanen en hormoonproducerende cellen beinvloeden, ipv dat de naaldjes de onzichtbare energiestromen wijzigen.

Diadem
Het is niet waar dat alternatieve therapieen alleen werken als je er in gelooft. Neem bijvoorbeeld Regressietherapie. Veel mensen die hier aan beginnen geven aan er eigenlijk niet echt in te geloven, hoewel ze er meestal wel open voor staan dan. En zelfs dat hoeft ook niet altijd.
En hoe denken de mensen erover na of tijdens de behandeling, als het gewerkt heeft? Juist :) Het is natuurlijk niet noodzakelijk dat je erin gelooft voordat je eraan begint, als dat geloof maar komt tijdens de behandeling. Als je er dan nog steeds niet in gelooft, werkt de behandeling vaak minder goed of helemaal niet: De suggestie is dan immers niet aanwezig, en dat is een belangrijk onderdeel van elke geneeswijze.
Natuurlijk gaat het hier om psychische aandoeningen, maar het is een feit dat zeer veel lichamelijke klachten (zo niet praktisch alle) uiteindelijk door psychische factoren worden veroorzaakt, met name dan stress. In feite zal gewoon een half uur per dag rustig ademhalend op bed liggen voor veel mensen al gezond zijn. Een paar meditatieoefeningen erbij en je hebt geen therapeut meer nodig.
De meeste fysieke klachten ontstaan door slijtage, door veroudering of overbelasting, of een combinatie van beide. Daar helpt geen meditatietechniek tegen, die slijtage is blijvend. Al kan je natuurlijk de klachten wel verminderen met meditatie, de perceptie van pijn is tenslotte psychisch.
Het is de vraag in hoeverre je dit 'alternatief' kunt noemen ook. De ontdekking dat ontspanning helpt tegen stress is weinig opzienbarend te noemen.
Maar dit is wel de techniek waar veel alternatieve geneeswijzen op gebaseerd zijn... Ontspanning, in combinatie met spirituele suggestie.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Op vrijdag 08 maart 2002 13:17 schreef Diadem het volgende:
Wat is precies het idee van die regressietherapieen? Dat houdt toch in dat je door middel van een hypnose sessie iemand terug laat gaan naar z'n vorige levens? Dit is natuurlijk een hele andere discussie, maar ik ben toch benieuwd hoe jij dit binnen jouw materialistische opvatting wilt plaatsen :)
Op vrijdag 08 maart 2002 17:37 schreef Captain Proton het volgende:
Diadem

En hoe denken de mensen erover na of tijdens de behandeling, als het gewerkt heeft? Juist :) Het is natuurlijk niet noodzakelijk dat je erin gelooft voordat je eraan begint, als dat geloof maar komt tijdens de behandeling. Als je er dan nog steeds niet in gelooft, werkt de behandeling vaak minder goed of helemaal niet: De suggestie is dan immers niet aanwezig, en dat is een belangrijk onderdeel van elke geneeswijze.
Wat jij dus zegt hier is dat het geloof eerder optreedt dan de genezing. Dat is de enige mogelijkheid die jij aanbied, lijkt mij zo. Maar waarom ga je dan geloven als er nog geen werking heeft plaatsgevonden? Of wil je zeggen dat je _denkt_ dat het misschien heeeeel misschien toch eventueel zou werken, en daarom lichtelijk gaat geloven en zodoende het een klein beetje werkt, en daardoor je weer iets meer gaat geloven, enzovoort...

Verwijderd

Topicstarter
Wat jij dus zegt hier is dat het geloof eerder optreedt dan de genezing. Dat is de enige mogelijkheid die jij aanbied, lijkt mij zo. Maar waarom ga je dan geloven als er nog geen werking heeft plaatsgevonden? Of wil je zeggen dat je _denkt_ dat het misschien heeeeel misschien toch eventueel zou werken, en daarom lichtelijk gaat geloven en zodoende het een klein beetje werkt, en daardoor je weer iets meer gaat geloven, enzovoort...
Zo'n behandeling werkt ook al doordat je simpelweg met iemand kan praten die meer tijd voor je heeft en beter luistert dan een regulier arts. Het praten is zowiezo een belangrijk deel van vele alternatieve geneeswijzen... Alternatieve genezers geloven vaak in een holistische benadering, waardoor gesprekken die niet over de ziekte zelf gaan, relevant zijn. Een beetje aandacht, en het gevoel dat de genezer je echt wil helpen, kan wonderen doen. Daardoor merken mensen dat ze zich beter voelen na een behandeling, en gaan ze er vanzelf al in geloven. Bovendien komen de "magische" handelingen van de genezer vaak overtuigend over, waardoor het scepticisme van de patiënt minder wordt. Bovendien zullen de meeste diehard sceptici nooit bij een alternatief genezer komen. Degenen die daar wel komen, zullen in ieder geval de mogelijkheid open houden dat het helpt, en er vaak van tevoren al echt in geloven.

• Morgoth
Op vrijdag 08 maart 2002 19:03 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Zo'n behandeling werkt ook al doordat je simpelweg met iemand kan praten die meer tijd voor je heeft en beter luistert dan een regulier arts. Het praten is zowiezo een belangrijk deel van vele alternatieve geneeswijzen... Alternatieve genezers geloven vaak in een holistische benadering, waardoor gesprekken die niet over de ziekte zelf gaan, relevant zijn. Een beetje aandacht, en het gevoel dat de genezer je echt wil helpen, kan wonderen doen. Daardoor merken mensen dat ze zich beter voelen na een behandeling, en gaan ze er vanzelf al in geloven. Bovendien komen de "magische" handelingen van de genezer vaak overtuigend over, waardoor het scepticisme van de patiënt minder wordt. Bovendien zullen de meeste diehard sceptici nooit bij een alternatief genezer komen. Degenen die daar wel komen, zullen in ieder geval de mogelijkheid open houden dat het helpt, en er vaak van tevoren al echt in geloven.
Aha, maar ik vraag me dan toch af waar dat geloof in de werking vandaan komt, het lijkt me wat ver gezocht dat dat vanuit gesprekken komt die geen relatie (dus niet over de ziekte gaan) hebben met de ziekte? Hoe moet ik dit zien?

Semi-serieus:
Maar nu jij hier in gelooft, kan jij dan nog wel naar zo'n alternatief genezer gaan of is dat zinloos? :)

Verwijderd

Topicstarter
Aha, maar ik vraag me dan toch af waar dat geloof in de werking vandaan komt, het lijkt me wat ver gezocht dat dat vanuit gesprekken komt die geen relatie (dus niet over de ziekte gaan) hebben met de ziekte? Hoe moet ik dit zien?
Als mensen zich beter voelen na een behandeling, denken ze natuurlijk dat dat aan de behandeling ligt (en dat is ook zo). Dan is het toch niet zo vreemd dat ze erin gaan geloven? Vooral wanneer de benadering van de genezer aansluit bij hun eigen levensovertuiging...
Semi-serieus:
Maar nu jij hier in gelooft, kan jij dan nog wel naar zo'n alternatief genezer gaan of is dat zinloos? :)
Er zijn ook genezers die claimen dat geloof in hun methode niet nodig is voor succes. Dat wil ik natuurlijk graag testen >:) Maar het is voor mij denk ik niet erg zinvol naar een genezer te gaan die zelf al toegeeft dat geloof in de methode noodzakelijk is voor succes... Dat is het voor mij zowiezo niet btw, aangezien ik niet kan kiezen om ergens in te gaan geloven.

• Morgoth
Op vrijdag 08 maart 2002 19:38 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Als mensen zich beter voelen na een behandeling, denken ze natuurlijk dat dat aan de behandeling ligt (en dat is ook zo). Dan is het toch niet zo vreemd dat ze erin gaan geloven? Vooral wanneer de benadering van de genezer aansluit bij hun eigen levensovertuiging...
Maar voor de behandeling geloven ze niet, dan door de aandacht van arts die met hen praat (maar niet over de ziekte) gaan ze geloven, dat zeg jij. Jij zegt niet dat ze na de behandeling pas gaan geloven, en mij lijkt het pas logisch dat iemand pas gaat geloven als de werking is opgetreden. Natuurlijk kan deze werking wel weer een geloof zijn die er voor zorgt dat het andere geloof er komt :)
[/quote]
Er zijn ook genezers die claimen dat geloof in hun methode niet nodig is voor succes. Dat wil ik natuurlijk graag testen >:) Maar het is voor mij denk ik niet erg zinvol naar een genezer te gaan die zelf al toegeeft dat geloof in de methode noodzakelijk is voor succes... Dat is het voor mij zowiezo niet btw, aangezien ik niet kan kiezen om ergens in te gaan geloven.
Kan je daar niet voor kiezen? Met zelf-suggestie kan je denk ook wel een eind komen, ik schat als dit effectief is dat zelf-suggestie ook wel effect kan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Maar voor de behandeling geloven ze niet, dan door de aandacht van arts die met hen praat (maar niet over de ziekte) gaan ze geloven, dat zeg jij.
Hij zal het wel over de ziekte hebben, maar ook over heel andere dingen... Een wat meer holistische benadering dus.
Jij zegt niet dat ze na de behandeling pas gaan geloven, en mij lijkt het pas logisch dat iemand pas gaat geloven als de werking is opgetreden. Natuurlijk kan deze werking wel weer een geloof zijn die er voor zorgt dat het andere geloof er komt [...]
Kan je daar niet voor kiezen? Met zelf-suggestie kan je denk ook wel een eind komen, ik schat als dit effectief is dat zelf-suggestie ook wel effect kan hebben.
Een geloof kies je niet - Dat ontwikkel je, door waarnemingen te doen die je geloof ondersteunen. Een van die waarnemingen is dat je baat hebt bij een behandeling. Daardoor ga je geloven in een voortzetting ervan...

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op vrijdag 08 maart 2002 17:37 schreef Captain Proton het volgende:

Ah, maar als het soms werkt zonder geloof dan werkt het dus ook zonder geloof? En dat is nu juist wat ik probeer aan te tonen. Dat mensen tijdens de behandeling van gedachte veranderen is hardly een argument - als iemand zit dat de behandeling effect heeft is het vrij logisch dat hij gaat 'geloven', lijkt mij. Dit geloof is dan een effect van de behandeling, en dus geen noodzakelijk ingredient.
De meeste fysieke klachten ontstaan door slijtage, door veroudering of overbelasting, of een combinatie van beide. Daar helpt geen meditatietechniek tegen, die slijtage is blijvend. Al kan je natuurlijk de klachten wel verminderen met meditatie, de perceptie van pijn is tenslotte psychisch.
Je hebt het duidelijk over iets anders dan ik. Kijk, aan ouderdom valt weinig te doen, dat moge duidelijk zijn. Wat ik bedoelde is dat veel gezondheidsproblemen die je tegenkomt bij mensen van wie je eigenlijk zou verwachten dat ze gezond zijn, worden veroorzaakt door, in een belangrijke mate, stress. Bv. RSI is een goed voorbeeld daarvan.
Maar dit is wel de techniek waar veel alternatieve geneeswijzen op gebaseerd zijn... Ontspanning, in combinatie met spirituele suggestie.
Exactly!
Maar dan is het dus toch eigenlijk niet meer alternatief te noemen?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 00:20 schreef Diadem het volgende:

Ah, maar als het soms werkt zonder geloof dan werkt het dus ook zonder geloof? En dat is nu juist wat ik probeer aan te tonen. Dat mensen tijdens de behandeling van gedachte veranderen is hardly een argument - als iemand zit dat de behandeling effect heeft is het vrij logisch dat hij gaat 'geloven', lijkt mij. Dit geloof is dan een effect van de behandeling, en dus geen noodzakelijk ingredient.
In een theoretische discussie als deze wel; echter wanneer je uitgaat van mensen die letterlijk dood-ziek zijn durf ik dit niet meer zo stellig aan te nemen.

Elke stro-halm is er dan ééntje, en helaas zie je TE vaak dat mensen vooraf een soort geloof ontwikkelen t.a.v. de "geloofsrichting" van de alternatieve genezer.

Verwijderd

Sylvia Millecam zal dankzij Jomanda ook wel een tijd geloofd hebben dat ze geen kanker meer had (dat was ook zo, want ze wilde zich niet laten helpen ofzoiets?) Dat haar mentale status haar helaas niet heeft kunnen helpen is natuurlijk niet echt verwonderlijk (dat was het natuurlijk zogenaamd wel als het wel zo geweest zou zijn om een of andere reden, en dan kreeg je weer zo'n 'ziejewel'-effect van de voorstanders van zulke alternatieve praktijken). Het is bekend dat veel kwalen en ziektebeelden beinvloed worden door je mentale staat. Als het puur een psychische ziekte geweest zou zijn gerelateerd aan bijvoorbeeld stress, dan was ze mischien wel echt geholpen geweest.

En om nog even in te spelen op het verhaal van Captain Proton.. bestudeer eens voor de grap mensen die vertellen hoe een bepaalde para-alternatieve behandeling was: Kaartlezen, persoonsprofiling gebaseerd op aura's, magnetisering, regressietherapie, maakt niet uit wat. Ik vindt het typisch dat een bepaalde groep mensen (vaak een bepaalde meerderheid) letterlijk zullen twijfelen bij de eerste behandelingen. "Ik weet niet maar het was wel spannend en sommige dingen kloppen eigenlijk wel" (afgezien van de werkelijke redenen waarom iets klopt; inspelen op gevoelens van mensen is zeker een kunst op zich!). Het deel van zulke mensen die in principe voor nog een behandeling gaan, zijn meestal de mensen die later beweren er beter van geworden te zijn.
Pagina: 1