LCD aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 20:15
Hey ik heb hier een LCD tje van het merk EPSON, 2x20 met backlight. Maar de aansluitpinnen komen niet overeen met een normale lcd met hd.... controller.

Hier een datasheet die erbij zat:

Afbeeldingslocatie: http://www.jorisvan.easynet.be/lcdsheet.jpg

Waar de pijl staat bevinden zich normaal 16 aansluitingen, in het echt zijn het er maar 14, 2 te kort dus. Ik heb ook gezien dat deze pinnen niet gebruikt worden normaal. Mag ik dit schermpje dan gewoon aansluiten als de bekende schematjes ?

Verwijderd

hummm ..volgens mijn heb je wel 16 pinnen..(volgens het schema).. 8-)

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
15 en 16 zijn gewoon - en = Anode en de catode van de blacklicht!! Haal het nei door elkaar en kijk goed wat + en - is want ik weet het ook net meer zeker of nu Kathode Negatief is en Anode Positief of juist anders om!!

• The_wave
Ja op het schema staan 16pinnen, maar in werkelijkheid zijn het er maar 14.

De 2 kabeltjes voor de backlight bevinden zich rechts, Anode en kathode...

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 22:45 schreef Neptunus het volgende:
15 en 16 zijn gewoon - en = Anode en de catode van de blacklicht!! Haal het nei door elkaar en kijk goed wat + en - is want ik weet het ook net meer zeker of nu Anode of de catode de + is!!
Knap
Kathode Negatief, Anode Positief

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

14 pinnen voor de aansturing zelf, plus 2 voor het backlight. En zo aan de pinnummering en benaming te zien lijkt het een HD44780 controller.

Is dat de enige datasheet die je er bij hebt? Niet iets met commando's en timings o.i.d?

Kijk ff de verschillende aansluit schema's na, en kijk dan niet naar de nummering van de pinnen op je LCD, maar naar de benaming (RS, E, D0-D7 , RW).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• The_wave
Dat is de enige datasheet ja.

Verwijderd

Dat is geen probleem. Ik heb ook zo een LCD, ik sloot hem aan op 14 pinnen. Ging gewoon aan! Ik had 2 extra pinnen voor backlight, maar op de 1 of andere manier ging het gewoon aan. Backlight en contrast zijn bij mij met 1 potmeter te regelen. Raar, maar het werkt wel. Gewoon aanluiten, geloof me het werkt en scheelt 2 pinnen minder pielwerk.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~Jamez_Joint/second003005.jpg

• The_wave
Welk schematje heb jij dan gebruikt ? Ik heb nu nog niks aangesloten, alleen een connectortje gemaakt voor de aansluitpennen.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Die twee pinnen zijn inderdaad alleen voor backlight. Dus het signaal zelf voor je LCD is dus perfect en daar heb je dus die 14 pinnen voor.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1