Toon posts:

BIOS checksum error -> de oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een jaartje was het dan eindelijk zover: ik krijg meer eerste echte grote error! :(

BIOS CHECKSUM ERROR
PLEASE INSERT A DISK IN DRIVE A

Kon dus helemaal niets meer :'(

Ben ik eens door dit forum gaan lopen: diverse oplossingen gevonden maar ze hielpen allemaal niet, althans niet zichtbaar.
Maar na enig gepruts (niet aan te raden overigens) met overleg van de fabrikant van het moederbord is dit de oplossing die bij mij geholpen heeft:

1) Zoek de juiste versie van je bios op internet op (alleen de juiste zal werken *D
2) Download deze |:(
3) Download tevens het progje van je bios-fabrikant dat ervoor zorgt dat je je bios kunt flashen
Noot: meestal ook te vinden op de bijgeleverde CD-ROM van de mobo.
4) Zoek in de handleiding van je mobo op hoe je je CMOS moet clearen (via jumper. Doe dit vervolgens. (zet wel na ongeveer 30 sec. de jumper in oude staat terug!)
5) Zoek in de handleiding van je mobo op hoe je je mobo kunt instellen zodat je daadwerkelijk je bios kunt vervangen (ook jumper). Doe dit vervolgens ook.
6) Start je PC met een bootdisk op.
7) Bij de A-prompt (DOS-mode dus B-)) start je het bios-flash-programma op.
8) Zet je nieuwe BIOS erop. Laat het programma helemaal uitlopen, niet onderbreken via een reset. Het programma geeft zelf aan wanneer het klaar is.
9) Nadat het programma gestopt is, resetten.

Deze werkwijze heeft bij mij nogal goed geholpen. Maar ik kan niet garanderen dat dit bij iedereen zal werken, tis wel het proberen waard.
Dus geen batterij vervangen. Het kan overigens wel zijn dat je BIOS-chip kaduuk is.....

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

ehhh, is dit niet een standaard BIOS update routine (goed geschreven?), die je altijd doet wil je BIOS updaten (maar dan zonder clear bios, en die 2e jumper)

Juist

Verwijderd

Topicstarter
Denk ut wel, boeie...
Werkte bij mij >:)
Toch blij dat er mensen zijn die er echt verstand van hebben. Bedankt voor de opheldering ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

d0h

Dat is inderdaad de standaardprocedure voor praktisch elk BIOS! |:(

Maargoed, gefeliciteerd dat je het nu ook doorhebt :X :P

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

Op donderdag 07 maart 2002 20:08 schreef Dice-Rox het volgende:
Na een jaartje was het dan eindelijk zover: ik krijg meer eerste echte grote error!
...
hahaha, je eerste echte error... Papa is zeker nu heel trots of niet? :D

Trouwens, niet best dat dit je eerste echte error is... Er staat je nog een heleboel andere narigheid te wachten >:)

• BlackB1rd
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 15:03
Ik zal mijn bevinding dan ook maar ff posten :)

Was al helemaal moedeloos geworden van deze melding, totdat ik zojuist een DOS 6.22 bootdisk heb gebakken met daarop de ROM + awdflash prog erop en zowaar! Hij begon te flashen...

Daarvoor had ik het geprobeerd met een DOS 5.0 bootdisk, echter hiermee ging ie hard nekken... :r Daarom denk ik, dat de meesten hierop vastlopen en dus probeer het 's met een 6.22 bootdisk (wie weet) :)

Het heeft voor dit moederbordje (Shuttle MK20N)in iedergeval geholpen en kan me zo voorstellen dat dit voor andere boarden ook geldt... Erg verneukeratief btw dat ie zow nauw luistert naar welke bootdisk versie je erop hebt staan |:(

Een hele zooooi

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Op donderdag 07 maart 2002 20:08 schreef Dice-Rox het volgende:
Na een jaartje was het dan eindelijk zover: ik krijg meer eerste echte grote error! :(

BIOS CHECKSUM ERROR
PLEASE INSERT A DISK IN DRIVE A

Kon dus helemaal niets meer :'(

Ben ik eens door dit forum gaan lopen: diverse oplossingen gevonden maar ze hielpen allemaal niet, althans niet zichtbaar.
Maar na enig gepruts (niet aan te raden overigens) met overleg van de fabrikant van het moederbord is dit de oplossing die bij mij geholpen heeft:

1) Zoek de juiste versie van je bios op internet op (alleen de juiste zal werken *D
2) Download deze |:(
3) Download tevens het progje van je bios-fabrikant dat ervoor zorgt dat je je bios kunt flashen
Noot: meestal ook te vinden op de bijgeleverde CD-ROM van de mobo.
4) Zoek in de handleiding van je mobo op hoe je je CMOS moet clearen (via jumper. Doe dit vervolgens. (zet wel na ongeveer 30 sec. de jumper in oude staat terug!)
5) Zoek in de handleiding van je mobo op hoe je je mobo kunt instellen zodat je daadwerkelijk je bios kunt vervangen (ook jumper). Doe dit vervolgens ook.
6) Start je PC met een bootdisk op.
7) Bij de A-prompt (DOS-mode dus B-)) start je het bios-flash-programma op.
8) Zet je nieuwe BIOS erop. Laat het programma helemaal uitlopen, niet onderbreken via een reset. Het programma geeft zelf aan wanneer het klaar is.
9) Nadat het programma gestopt is, resetten.

Deze werkwijze heeft bij mij nogal goed geholpen. Maar ik kan niet garanderen dat dit bij iedereen zal werken, tis wel het proberen waard.
Dus geen batterij vervangen. Het kan overigens wel zijn dat je BIOS-chip kaduuk is.....
en wat als je geen diskdrive hebt?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geplaatst door Dice-Rox - donderdag 07 maart 2002 20:08

Beetje oud nieuws he? :o
Op woensdag 01 mei 2002 14:36 schreef Mister_X het volgende:
en wat als je geen diskdrive hebt?
Bootable CDROM bakken :7

Verwijderd