Toon posts:

[LCD]240x128 lcd probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb mijn 240x128px display met t6963c coontroller vandaag binnen gekregen, natuurlijk direct aan het solderen gegaan. als alles klaar was boel aangesloten en natuurlijk, scherm werkt niet. :'(

mijn scherm komt van Conrad.
Heb al een veel dingen geprobeert, Matty geeft me geholpen met een oplossing te zoeken, maar nog niets die werkt.

uiteindelijk heb ik enkel de 5V, -12V en de GROUNDs aangesloten, dan zou je dus wel iets moeten zien gebeuren, maar dat is ook niet zo.

Mijn conclusie is voorlopig dat het LCD gewoon niet werkt, kan ik ergens op garantie rekenen bij Conrad ?

of heeft er nog iemand een idee van wat er mis zou kunnen zijn?

Verwijderd

heb je icq ? zo ja, laat ff een berichtje achter ;)

garantie is wettelijk een jaar, je moet alleen even opletten hoe conrad omgaat met garantie voor electronische onderdelen. staat in de voorwaarden

heb je netjes een connector gebruikt, of heb je gelijk aan het display zelf gesoldeerd?

edit:
lees de datasheet eens goed, ik weet al wat er niet klopt hehe :z

Verwijderd

Topicstarter
vind niet direct waar ik die garantie voorwaarden kan lezen op de site ...

maar ik heb met een connector gewerkt, zo'n mooi IDE-achtig ding ;)

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:45
[edit]

Never mind.. als Zotty en Matty je nie kennu helpe weet ik 't ook nie... :P

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 19:07 schreef martkrui het volgende:
[edit]

Never mind.. als Zotty en Matty je nie kennu helpe weet ik 't ook nie... :P
Hij moet gewoon de datasheet eens goed lezen :P

Een paar hints hehe
a) de grafische displays van conrad zijn van het merk Nan Ya
b) hoe groter het display, hoe lager het LC voltage

• Martkrui
Sommige datasheets zijn voor meerdere typen, dan wil het wel eens verwarrend worden..

Lekker uitprinten, en alles doorkrassen wat niet van toepassing is... :P

En natuurlijk een kabeltester... heb ik ook gedaan.. zet lekker wat delay's in je code en je kan alles compleet volgen....

Verwijderd

Wat is ICQ toch handig :Y)

in de datasheet staat dus een recommended LC driving voltage en dat is Vdd - Vo. En die is typical 18,5V

• Martkrui
Met -12 zou je bij een reset al wel een vert. streep kunnen zien... tenminste bij mijn display wel...

Verwijderd

dus het probleem is opgelost :?

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 19:10 schreef Zotty het volgende:

[..]

Hij moet gewoon de datasheet eens goed lezen :P

Een paar hints hehe
a) de grafische displays van conrad zijn van het merk Nan Ya
b) hoe groter het display, hoe lager het LC voltage
nou neej, dit ligt aan je display, want de optrex 5003/1 het -24v nodig (d8 ik) en is 128*64 (of ergus in die richting)

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 19:47 schreef Matty_ het volgende:

[..]

nou neej, dit ligt aan je display, want de optrex 5003/1 het -24v nodig (d8 ik) en is 128*64 (of ergus in die richting)
Het exacte voltage verschilt natuurlijk per merk, maar het is echt zo. Het heeft te maken met de oppervlakte van het LC. Des te groter het oppervlak, des te meer LC's er gedraaid moeten worden.

• Martkrui
Ik heb een 5001 die idd -24 moet hebben... 5001/5003 zijn 160*128.. dus best wel groot...

Verwijderd

Topicstarter
ben nog even bezig geweest met een schakelingetje die in de datasheet van conrad staat, maar heb de componenten niet die nodig zijn om het te kunnen maken en testen

in dat schakelingetje heb ik een input van -15V en 5V nodig, die -15V kan ik zo al niet krijgen dus sta ik niet echt veel verder, moet aan -18V komen

nog iemand een schema liggen toevallig, want zelf tekenen is niet voor mij weg gelegt

• Martkrui
Op donderdag 07 maart 2002 20:22 schreef Mr.ChronoM het volgende:
in dat schakelingetje heb ik een input van -15V en 5V nodig, die -15V kan ik zo al niet krijgen dus sta ik niet echt veel verder, moet aan -18V komen
Euhm.. je moet 5V -15V en -18V hebben ? klinkt mij wat onwaarschijnlijk in de oren.. of je bedoeld een -20 V nodig voor lcd drive en een regelbare voor contrast..

als je -20 hebt kan je die regelbare voor contrast wel maken met spaningsdeler (potmeter)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een 5V en -15V nodig om aan -18V te komen

• Martkrui
Ik weet niet of je +5,-15 kan gebruiken als je die +5 ook gebruikt voor de logic... in mijn schema is er een common ground. Dan is (+5)+(-15) kortsluiting...

Verwijderd

Topicstarter
heb al een tiental minuiten -17 en stijgt nu naar -20V op de juiste pinnen van het LCD staan

maar beeld krijg ik dus nog altijd niet

Verwijderd

om wat helderheid te krijgen in dat -15V en -18V verhaal (met het risico dat ik nu een overbodige post maak :P): het voltage dat je nodig hebt is Vdd - Vcontrast = 18,5V

dus 5V - Vcontrast = 18,5V => Vcontrast = -13,5V en dat is 'afgerond' -15V

• Martkrui
Op vrijdag 08 maart 2002 08:30 schreef Zotty het volgende:
voltage dat je nodig hebt is Vdd - Vcontrast = 18,5V
Oh... dacht al...da ga nie goe.. okay... ik snappum..

Maareh Mr.ChronoM.. hebbie kabeltester ? Connector die je ipv display kan doen en dan voor iedere "signaal" een ledje. ( 8 data + 4 controll )
Kan je zien of je lijntjes gemixed heb ofzo... en je kan je software volgen...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 08:54 schreef martkrui het volgende:

Maareh Mr.ChronoM.. hebbie kabeltester ? Connector die je ipv display kan doen en dan voor iedere "signaal" een ledje. ( 8 data + 4 controll )
heb geen kabel tester

en vertel je me nu eigenljk dat ik -15V nodig heb ipv die -18V, want het zal met geen van beide werken ...

heb ze al kunnen testen
de connector heb ik ook al vernieuwd

ga nu gewoon nog eens proberen ergens aant -18V te raken voor Vlc (contrast), verder snap ik het niet

Verwijderd

-24V contrast schakeling

misschien dat je hier wat aan hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
héhé, denk je ? ;)

als ik aan de stukjes kan komen zal ik het snel kunnen testen
Pagina: 1