Toon posts:

[VB] ODBC vs. Jet Engine

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig met een orderverwerkings systeem. Ik ben het aan het programmeren in Visual Basic. En nu kwam de vraag in mij op welke database engine te gebruiken. Weet iemand het verschil tussen een ODBC engine en een Jet Engine

Verwijderd

MSDE engine gebruiken, is SQLServer, gratis en veel sneller dan Access. Zit als het goed is bij VB, anders te downloaden van Microsoft's download site. Zoeken op Microsoft SQLServer Desktop Engine

ODBC is het connector type waarmee je verbinding maakt met de database. ODBC verloopt via een DSN, die je definieert in datasources in het control panel. 'Jet Engine' is de database engine van Access. Is dus iets heel anders dan ODBC: de jet engine benader je VIA ODBC :)

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 18:16 schreef Otis het volgende:
MSDE engine gebruiken, is SQLServer, gratis en veel sneller dan Access.
Ehhhh, het kan aan mijn pc liggen (een AMD Athlon 1.4), maar bij mij is Access in de meeste gevallen sneller dan MSDE... Alleen bij hele grote databases wordt het iets gelijker, maar toch ben ik niet echt onder de indruk van de snelheid van MSDE.
Trouwens wel jammer dat je de Enterprise Manager er niet bij krijgt... die is juist zo relaxed :).

Verwijderd

Hangt er vanaf hoe je je database gebruikt natuurlijk. Met de MSDE kun je stored procedures, triggers etc. gebruiken, en daardoor compiled code. Is echt vele malen sneller dan Access. :)

Verwijderd

Dat klopt natuurlijk, maar het queryën van grote tabellen vindt ik persoonlijk tegenvallen...

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me een webpagina geven, waar ik informatie over een MSDE kan vinden.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 20:35

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Microsoft geeft persoonlijk vaak de voorkeur aan ADO als je lokaal werkt. ODBC is een wat opener protocol waarmee je meerdere achterliggende servers kunt benaderen.

De Jet Engine is inderdaad niet te vergelijken met ODBC, sorry

|_____vakje______|

Verwijderd

Wacht maar tot je meer dan 40 users op dezelfde Db hebt zitten, dan kan je met Access lachen(maar niet heus). SQL is gewoon veel sneller. Lekker werken met Stored Procedures en Views. Lekker makkelijk en rete snel. Zelf als ie dik belast word 8-)

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:03
Ehr.. ik kan er naast zitten, maar die MSDE engine is toch niet gratis ?? daar heb je toch alleen recht op als je het hele sql server pakket hebt (licentietechnisch dan) ?

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:46

oZy

Op donderdag 07 maart 2002 23:28 schreef itsjohan het volgende:
Ehr.. ik kan er naast zitten, maar die MSDE engine is toch niet gratis ?? daar heb je toch alleen recht op als je het hele sql server pakket hebt (licentietechnisch dan) ?
MSDE @ MSDN

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 23:28 schreef itsjohan het volgende:
Nee, hij is gratis voor iedere bezitter van een VB/VC++/VIDev/VJ++ en/of office license. Dus je moet software ermee maken dan issie gratis. Topicstarter gebruikt VB, dus lijkt me een no-brainer.

Download: http://msdn.microsoft.com/vstudio/downloads/addins/msde/default.asp (That is: nadat je VS hebt geregged. dus dat je hebt aangegeven dat je een VS product hebt. Topicstarter heeft dat, dus dat is geen drempel). (heb net ff gekeken, MSDE staat niet op de VB6 CD)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:54 schreef Otis het volgende:

[..]

Topicstarter gebruikt VB, dus lijkt me een no-brainer.

(That is: nadat je VS hebt geregged. dus dat je hebt aangegeven dat je een VS product hebt. Topicstarter heeft dat, dus dat is geen drempel). (heb net ff gekeken, MSDE staat niet op de VB6 CD)
Hmmzzz het was echt niet mijn keus om met VB te gaan werken hoor en al helemaal niet in combinatie met MS Acces, maar dat bedrijf waar ik zit hier wil perse dat het zo gebeurd (en zij geven mij een stage dus... :'( ). Vooral omdat ze VB al hebben en Delphi/C++ Builder en SQL-server niet.

MSDE staat inderdaad niet op de VB6 cd en is gratis te downloaden.
Pagina: 1