ATX stekker zwartgeblakerd

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De ATX stekker van mijn voeding is zwartgeblakerd waar de rode (5V) draadjes in de stekker lopen.
1'tje is er zelfs doorheen gegaan, opzich niks mis mee, maar ik heb/had dus dit probleem: [topic=431242/1/30]
Misschien heeft dat er mee te maken maar wat moet ik nu doen, gewoon deze voeding houden of een nieuwe vragen??
(ik heb dat roostertje achter de fan wel weggezaagd)
Verder nog ideen hoe zoiets kan? het is de 5Volt die te warm is geworden (300W Macron voeding)

Verwijderd

Ik denk dat het is veroorzaakt door slecht contact.
Als gevolg daarvan ontstaat er plaatselijk een overgangsweerstand. Over deze overgangsweerstand valt spanning. Dit is het gevolg van de stroom die er loopt.
En omdat stroom x spanning vermogen oplevert wordt het op die plek heet, vandaar.

• Chickendorp
  • Niet online
Hey kijk eens aan, de expert!! :P
Maar kan ik dat bevoorbeeld oplossen met contactsprai ofzo??
En maakt dat doorgebrande plastic nog wat uit?
Misschien een stuk isolatietape op plakken of zijn er betere ideen??

Verwijderd

Je kan proberen het mechanische kontakt te verbeteren door bijvoorbeeld het desbetreffende pennetje te vertinnen, of om het iets te verbuigen, of om het een beetje plat te knijpen. Of het female gedeelte iets te vervormen.
Het verbrande plastic maakt op zich niet uit, zolang niks elkaar raakt.

Verwijderd

Zet iig. het contact-spray plan even uit je hoofd. Die troep moet je zo ver mogelijk uit de buurt van je computer bewaren.

Gewoon de contactjes even opruwen met fijn schuurpapier. Eventueel een nieuwe stekker monteren aan je voeding?

(ikzelf zou een andere voeding plaatsen)

• Chickendorp
  • Niet online
Als ik het geld had kocht ik ook direct een nieuwe voeding (een Zallman) maar tja stom studentje he?! ;)
Maar ik heb de stofzuiger erop gehad en volgens me vader werd het contact ook beter als je een aantal keer die stekker erin en eruit haalde. En het werkt nu al weer voor ongeveer 25 minuutjes, als hij niet weer uitvliegt dan worden jullie allemaal bedankt!!

• Chickendorp
  • Niet online
Ik heb het probleem een tijdje geleden opgelost door heel voorzichtig met contactspray de pinnetjes in mijn ATX stekker in te smeren.
Alleen nu ziet het er nog heel lelijk uit omdat het witte plastic helemaal zwart is en op 1 plek zelfs doorgebrand.
Kan je ergens zo'n ATX stekker kopen?!?
Ik bedoel dus niet een Molex-stekker die je in je HD doet maar een ATX-stekker

• Chickendorp
  • Niet online
Nobody?!?
PLZ....

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 16:38
moet je even zoeken bij computer zaken of bij electronica zaken.
Je kan ook de molex stekkertjes kopen dus deze volgens mij ook wel :9~

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Pagina: 1