Geluid, stemmen naar voren halen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24169

Topicstarter
Ik heb met een stereo microfoon een aantal opnames gemaakt in een cafe met een dv-camera. De mic is redelijk gericht maar het is toch (verwacht) een aardig zootje in het geluid. Vaak moet je erg veel moeite doen om gesprekken die voor de camera worden gevoerd te volgen.
Is er geen speciaal filter voor cooledit of soundforge waarmee je de overeenkomsten tussen het linker en rechterkanaal naar voren kunt halen, een beetje het tegenovergestelde van de meeste voicekillers die het gemeenschappelijk juist weghalen.

Helemaal geweldig, maar dat bestaat waarschijnlijk nog niet, zou een programma zijn wat stemmen kan herkenningen en die beacentueren.
Iemand erevaring met deze vorm van geluidsbewerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31786

Misschien iets te simpel maar mbv equalizer het frequentiegebied 500 Hz - 2kHz versterken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24169

Topicstarter
Het probleem is dan dat andere stemmen, die meer in het linker of rechter kanaal hangen ook meekomen.
Maar een beetje bijstellen op die manier ga ik zeker wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:38
Lastig lastig.....

Probleem lijkt mij ook dat je de 'achtergrond' ook stereo hebt opgenomen. Wat je het beste kan doen is flink experimenteren met de standaard filters die in Cool Edit zitten. Je kan hier toch al bijzonder ver mee komen is mijn ervaring. De achtergrond eruit filteren heeft in dit geval geen zin, dus je zult je idd op de stem zelf moeten focussen. Probeer bijvoorbeeld 'wider stereo' eens en meer van dat soort opties.