Op donderdag 07 maart 2002 16:20 schreef Janoz het volgende:
Ik denk dat je subnets niet helemaal begrijpt. Een subnetmask is zeg maar een masker van alle ip-adressen die niet via de gateway hoeven. Als het eigen IP en het doel IP bitwise ge-AND worden en niet hetzelfde getal opleveren, dan moet de request via de gateway gestuurd worden.
Een 'groter' subnet betekent dat er een grotere IP-range achter dezelfde gateway zit.
Wat je zegt is niet geheel correct.
Een subnetmasker heeft niets met gateways te maken (niet direct wel indirect natuurlijk). Een subnetmasker dient om in combinatie met een ip het networkid te bekomen.
Alle ip's die je AND met een subnetmask en die hetzelfde resultaat bekomen zitten in hetzelfde subnet.
Die AND is ook niet correct. Je moet eerst je eigen ip AND'n met de subnetmask en ook doel ip met subnetmask en dan pas die 2 resultaten AND'n.
En dan is ook niet correct want dat werkt zo niet
Alles wordt door de routetabel gedraaid ook lokale ip's.
Daar wordt dan gedaan wat ik zei.
Netmask in routetabel ge'AND met doelip en vergeleken met de destination entry. Dan wordt de meest specifieke gekozen en dan als er nog meerdere zijn diegene met laagste metriek.
Dan weet men ook de interface welke moet gebruikt worden om het packet te versturen en ook of het naar een router moet gestuurd worden of niet.
Op donderdag 07 maart 2002 16:22 schreef Janoz het volgende:
[..]
Nope, niet helemaal .. gaat binair:
255 - 11111111
254 - 11111110
253 - 11111101
252 - 11111100
000 - 00000000
Overal waar een 1 staat moet het bitje tussen beide IP's gelijk zijn, en waar een 0 staat mogen ze verschillen.
Correct maar 253 is geen geldig subnetmask. Als er 1-maal een 0 voorkomt moet alles wat er op volgt 0 zijn.
Op donderdag 07 maart 2002 16:13 schreef Zipje het volgende:
stel je hebt een internet provider, zoals @home,
die heeft voor het aanbieden van haar services een paar subnets tot haar beschikking,
zoals 255.255.252.0 en 255.255.254.0 en bla
aan de hand van die subnets lijkt mij dat je zit gebonden aan een stukje andere infrastructuur of hoe moet ik dat zien?
nou is de vraag dus:
kan het zijn dat het ene subnet voorrang krijgt boven de ander, en kan het zijn dat het ene subnet gewoon sneller is door betere hardware?
iemand ervaring met de gebruikte vergelijking van
1: @home, subnet 255.255.252.0
2: @home, subnet 255.255.254.0
wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
De kans dat er meer pc's actief zijn in je eerste entry is groten dan die bij de 2de.
1) max 1022 pc's
2) max 510 pc's
Het hangt af van je ISP zijn netwerk hoe dat je netwerkperformantie beïnvloed.
Met prioriteit heb je hier niets te maken want je kan (lees MAG) geen overlappende stukken hebben. Het zijn dus aparte netwerken.
Er is wel prioriteit met subnetmasks ( namelijk de meest specifieke wordt genomen ) maar dat is niet zoals jij bedoelt. Het heeft niets met netwerk performantie te maken.