The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Dan sluit ik m toch kort? Of gaat er simpelweg niks door de multimeter?Op donderdag 07 maart 2002 15:19 schreef Exterazzo het volgende:
yup, dan meet je het Amperage. Moet je em natuurlijk wel op de goede stand zetten.
edit:
Barst
btw, als ik er een Drift -0,8 op zou zetten (24,6V-11,3A) zou hij dan goed werken, of is die 32V te veel?
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
en als je trouwens 32v ipv 24v erop zet gaat tevens het stroomsterkte omhoog met 50%
Nope, het enige wat erop staat is:Op donderdag 07 maart 2002 17:03 schreef breinonline het volgende:
Staan er geen enkele specs op? Als je het vermogen weet kan je gewoon de stroomsterkte uitrekenen. (P=V*I; vermogen = spanning * stroomsterkte)
1
2
3
| 3112 318 39432 WA 420 |
Anders had ik het zelf wel uitgerekend
Kan ik het voltage verlagen met een potmeter?Op donderdag 07 maart 2002 17:13 schreef epsilon het volgende:
32v is echt te veel
en als je trouwens 32v ipv 24v erop zet gaat tevens het stroomsterkte omhoog met 50%
Ik heb hier alles wel om een voeding te maken, een gelijkrichter, een paar flinke elko's enzo.
Anoniem: 35417
Kan wel, maar als je er een Peltier op aan gaat sluiten denk ik niet dat dat goed is (70 Watt oid?) Dan heb je echt transistoren nodig die de spanning voor de potmeter omzetten dacht ik. Ik heb dit nog niet eens gehad met Natuurkunde, ben er geen hoogleraar inOp donderdag 07 maart 2002 19:47 schreef Mad_Demon het volgende:
[..]
Kan ik het voltage verlagen met een potmeter?
Reality beats fiction by far!
Dan moet die trafo eigenlijk wel een lomp groot ding zijn, wat zijn de maten ongeveer?
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
32 v wissel is toch x wortel 2 = 37 v gelijk, zonder de diode spanning, want die hoefde toch niet, of vergis ik me nou.
32 volt, zet er effe een lm317 op met een paar grote toren. Kan je hem mooi naar 24 zetten. Iets in serie zou ik niet zetten. VOlgens mij zou je dat dan gruwelijk doorbranden met die amperage
"Is your mother proud of you ?"
Anoniem: 37208
Wil zo'n trafo een paar ampere leveren moet ie akelig zwaar zijn (en groot dus)Op donderdag 07 maart 2002 21:09 schreef spider het volgende:
offtopic:
32 v wissel is toch x wortel 2 = 37 v gelijk, zonder de diode spanning, want die hoefde toch niet, of vergis ik me nou.
32 volt, zet er effe een lm317 op met een paar grote toren. Kan je hem mooi naar 24 zetten. Iets in serie zou ik niet zetten. VOlgens mij zou je dat dan gruwelijk doorbranden met die amperage
Spanning gaan regelen met torren is geen optie (tenzij je een straalkachel op je kamer wilt hebben)
wat je wel kunt doen is de trafo afwikkelen
gewoon windingen van je trafo af halen totdat ie de spanning heeft die jij wilt hebben
Reality beats fiction by far!
Anoniem: 5988
Die trafo is onbruikbaar als je er geen wikkelingen af kunt halen.
420VA != 420 Watt. Naast reeel vermogen (wat dissipeert, uitgedrukt in watt) heb je ook nog blind (irreeel) vermogen (uitgedrukt in VAr). Blind vermogen dissipeert niets maar zorgt wel voor ladingstransporten. VA is de combinatie van beide: (Watt^2) + (VAr)^2 = (VA)^2. In voedingen heb je altijd last van blind vermogen. Dat komt omdat de last vrijwel nooit puur ohms is, maar voor een deel uit condensators en spoelen bestaat. En condensatoren en spoelen veroorzaken blind vermogen.Op donderdag 07 maart 2002 20:47 schreef Resistor het volgende:
Dat WA420 lees ik als 420VA (Watt dus)
De afkorting PFC (Power phase Correction) heeft hier ook mee te maken. Het liefst heb je dat de phase gelijk is met het net => cos 0 graden = 1 = 100% in de praktijk heb je dat dus niet. slechte voedingen komen maar tot 70%. Tegenwoordig worden er voedingen gemaakt met actieve PFC. Die komen op ongeveer 95%, met andere woorden 95% van het vermogen dat uit het net getrokken wordt is ohms vermogen (Watt). Die voedingen zijn dus efficienter omdat er minder zinloos ladingstransport plaatsvind.
Wel net als bij een PC voeding natuurlijk na de PWM regelaar netjes weer een gelijkrichter en buffer elco om een mooie gelijkspanning te produceren.
Verder kan je ook nog voor de transformator een "dimmer" schakeling of regeltransformator plaatssen
Bijden heb ik regelmatig met succes toegepast voor mijn soldeerbouten en mijn peltier koelbox die nog weleens bevriest als de buitentemperatuur te laag wordt.
Powered bij meergranenbrood.
De maten zijn (als je de spoellen horisontaal voor te hebt)Op donderdag 07 maart 2002 20:47 schreef Resistor het volgende:
Dat WA420 lees ik als 420VA (Watt dus), 420/32= +/-13A, en om gelijkspanning te maken x wortel2 - 2x de diodespanning (meestal 0,6 volt=>1,2V)
Dan moet die trafo eigenlijk wel een lomp groot ding zijn, wat zijn de maten ongeveer?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| ____________ | ________ | | |========| | | |========| | 7 cm | |========| | | |========| | |____________| 8,5 cm dikte: 7 cm |
Het gewicht is +/- 1/2,5 kilo (moeilijk schatten, heb ff geen weegschaal.
Kan ik nou uit de bovenstaande post opmaken dat het niet mogelijk is?
Anoniem: 787
Dus met 2x32Vac ongeveer 1,4 Ampère
1,4/1,4 = 1A gelijkspanning maximaal.
Op maandag 11 maart 2002 17:23 schreef Mad_Demon het volgende:
Heeft iemand enig idee?
Hier sluit ik me bij aan. Zo'n klein trafo'tje levert niet veel vermogen denk ik zo.Op vrijdag 08 maart 2002 16:40 schreef augustus het volgende:
Ik schat ongeveer 90VA
Dus met 2x32Vac ongeveer 1,4 Ampère
1,4/1,4 = 1A gelijkspanning maximaal.
denk je serieus dat iemand begrepen heeft wat je zegt. Ik BTW wel maar dat doet er niet toe.Op vrijdag 08 maart 2002 13:48 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
[..]
420VA != 420 Watt. Naast reeel vermogen (wat dissipeert, uitgedrukt in watt) heb je ook nog blind (irreeel) vermogen (uitgedrukt in VAr). Blind vermogen dissipeert niets maar zorgt wel voor ladingstransporten. VA is de combinatie van beide: (Watt^2) + (VAr)^2 = (VA)^2. In voedingen heb je altijd last van blind vermogen. Dat komt omdat de last vrijwel nooit puur ohms is, maar voor een deel uit condensators en spoelen bestaat. En condensatoren en spoelen veroorzaken blind vermogen.
De afkorting PFC (Power phase Correction) heeft hier ook mee te maken. Het liefst heb je dat de phase gelijk is met het net => cos 0 graden = 1 = 100% in de praktijk heb je dat dus niet. slechte voedingen komen maar tot 70%. Tegenwoordig worden er voedingen gemaakt met actieve PFC. Die komen op ongeveer 95%, met andere woorden 95% van het vermogen dat uit het net getrokken wordt is ohms vermogen (Watt). Die voedingen zijn dus efficienter omdat er minder zinloos ladingstransport plaatsvind.