[WC] Reservoir maken??

Pagina: 1
Acties:

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een reservoir voor mijn waterkoeling. Ik heb nu een inline systeem, maar wil over op een reservoir.

Ik heb al een stuk PVC buis van 125mm gekocht met daarbij een schroefdop voor de bovenkant en een andere dop voor de onderkant.

Het lijmen van de onderkant en het bevestigen van de schroefdop is geen probleem, maar in de schroefdop moeten 3 gaten komen. 1 waar het water naar binnen gaat, 1 waar het water naar buiten gaat en 1tje voor het snoertje van mijn pomp.

Dit hele geheel wil ik uiteraard waterdicht maken zodat ik mijn case als het moet ook op de zijkant kan leggen ivm vervoer naar lanpartys enzo.

Ik ben dus opzoek naar 2 koppelingen voor 10mm (binnendiameter) slang waarvan ik de ene koppeling ook aan de binnenkant van het reservoir aan mijn pomp kan bevestigen. En nog iets om het 220 snoer van mijn pomp waterdicht uit het reservoir te krijgen.

Verder zal ik er ook maar bijzeggen waarom ik over ga op een reservoir, omdat ik die vraag eigenlijk wel verwacht. Ik heb nu een inline systeem met een sicce 1200 l/h pomp. 10mm slangen en een swiftech fill & bleed vulsysteem. Dat vulsysteem is met slang dat maar 6 of 7mm binnendiameter heeft en dat houd volgens mij mijn hele systeem op (Dabit oordeelde daar ook zo over). Verder is het net of de pomp zijn capaciteit niet goed kwijt kan aangezien deze verschrikkelijk warm word. Ter indicatie van hoe warm. De idle temp van de cpu zakt 8 graden als ik een dikke 120mm op de pomp laat blazen...... :(

Daarom wil ik dat vulsysteem eruit hebben en de pomp in een reservoir doen. Verder ben ik als de pomp in het reservoir heb af van trillingen van de pomp die overgaan in de case en heb ik minder kans op lucht in mijn systeem.

offtopic:
Nu gun ik mijn vingers weer even rust.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
PVC is goed, ik heb op een ander gebied ervaring met die dingen (Spudguns :)).

Met die doppen moet je echt oppassen hoor!
Die ken ik wel als erg dicht maar 100% durft ik zéker niet te zeggen.

Ik wil dus aanraden om bij de onderste dop ook PVC lijm te gebruiken.
Ik hoop dat je zo'n dop hebt met een rubber, da's dan dubbelop en dus beter.

Verder is dat smalle vulstukje idd niet zo'n goed idee!
[bijna offtopic] Jammer dat mijn Radiator 3/8" is want anders had ik een geheel 1/2" = 1.27 cm systeem (interne diamter) *D

Ow ik het de kit nog niet in bezit..is onderweg (Z4 kit..inkoopactie..etc)

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
De onderste dop lijm ik uiteraard, het reservoir zelf waterdicht krijgen is geen probleem, maar de koppelingen. Daar zit ik mee. De onderste dop word compleet verlijmd, dus waterdicht. De bovenste (schroef) dop daar zit ook een rubberen rand bij en het schroefdraad word ook nogeens gekit. Ik gebruik trouwens kit die ook weer los kan, voordat daar iemand opmerkingen over maakt.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Ik heb voor de doorvoer van de slangen gewoon 2 slangtules gebruikt (er steekt dus een tule boven de deksel uit en het andere gedeelte dit onder de deksel geschroefd). Een klein beetje kit tussengedaan voordat ik de tules in elkaar schroefde ... dit is waterdicht!

Het enige probleem wat ik nog heb is de doorvoer van 220 snoer van pomp (en van tempsensor) ... hiervoor heb ik gewoon een gaatje geboord en dat is niet lekker waterdicht te krijgen :( ik kan m'n bak dan ook niet op z'n kant vervoeren, maar als ik 'm gewoon redelijk rechtop houdt dan gaat alles prima

Dit is trouwens niet het reservoir wat ik gebruik (heb zelf ook een stuk rioolpijp), maar hierop is de slangtule het best te zien (helaas de onderste niet)

[edit]
oh ja, in mijn uiteindelijke reservoir heb ik natuurlijk 2 doorgangen voor slangen; ook hier heb ik weer een stukje slang aan de onderkant gedaan, zodat het water niet vanaf de deksel naar beneden plonst in het water)

Afbeeldingslocatie: http://www.kroetsjov.nl/computer/debaser/images/h2o07.jpg

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Op donderdag 07 maart 2002 15:33 schreef Kroetsjov het volgende:
Ik heb voor de doorvoer van de slangen gewoon 2 slangtules gebruikt (er steekt dus een tule boven de deksel uit en het andere gedeelte dit onder de deksel geschroefd). Een klein beetje kit tussengedaan voordat ik de tules in elkaar schroefde ... dit is waterdicht!

Het enige probleem wat ik nog heb is de doorvoer van 220 snoer van pomp (en van tempsensor) ... hiervoor heb ik gewoon een gaatje geboord en dat is niet lekker waterdicht te krijgen :( ik kan m'n bak dan ook niet op z'n kant vervoeren, maar als ik 'm gewoon redelijk rechtop houdt dan gaat alles prima

Dit is trouwens niet het reservoir wat ik gebruik (heb zelf ook een stuk rioolpijp), maar hierop is de slangtule het best te zien (helaas de onderste niet)

[edit]
oh ja, in mijn uiteindelijke reservoir heb ik natuurlijk 2 doorgangen voor slangen; ook hier heb ik weer een stukje slang aan de onderkant gedaan, zodat het water niet vanaf de deksel naar beneden plonst in het water)

[afbeelding]
laat het glijden langs de wand. geen plons en decoratief... (mooi als schermpje in baybus :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Hmmm, waar heb je die slangtules gehaald dan? Gewoon bij de doe het zelf zaak ofzo?

Verder kan je het wel langs de wand laten lopen, maar daar zie je niks van in een rioolbuis |:(

Slangetjes eraan was ook al wat ik wou doen.

• Gman
Maar langs de wand scheeld luchtbellen.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Er bestaan toch ook van die snoeppotten "uit grootmoeders tijd" met zo'n rubberen rand die je kan hersluiten ? Ik zou zoiets pakken en dan 2 gaatjes bovenin voor je slangen maken en aan de zijkant van de deksel een ruimte wegfrezen voor je 220 snoer... Als je dat dan afkit (deksel open tijdens het drogen) dan hoef je niet de stekker van je pomp af te knippen.

Concrete Loop Watercooling

• Gman
Een gat in glas boren...gaat dat goed?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Op donderdag 07 maart 2002 16:43 schreef Gman het volgende:
Een gat in glas boren...gaat dat goed?
Moet kunnen als je de juiste boor + snijsnelheid hebt. Het beste daarvoor is een kolomboor, maar met enige handigheid moet het met een gewone boor ook wel lukken.

Concrete Loop Watercooling

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Op donderdag 07 maart 2002 16:06 schreef TD-DMZ het volgende:
Hmmm, waar heb je die slangtules gehaald dan? Gewoon bij de doe het zelf zaak ofzo?
gehaald bij de Praxis geloof ik (bij de Gamma kon ik ze niet vinden)

Het water langs de wand terug in reservoir laten lopen kan wel, maar volgens mij is het veel stiller als je het gewoon (onder water) weer terug laat stromen in je reservoir (je houd van een 1300L pomp echt wel ongeveer 600:/H over ... da's wel een liter per minuut hoor!
Er bestaan toch ook van die snoeppotten "uit grootmoeders tijd" met zo'n rubberen rand die je kan hersluiten ? Ik zou zoiets pakken en dan 2 gaatjes bovenin voor je slangen maken en aan de zijkant van de deksel een ruimte wegfrezen voor je 220 snoer... Als je dat dan afkit (deksel open tijdens het drogen) dan hoef je niet de stekker van je pomp af te knippen.
Jij bedoeld weckpotten waarschijnlijk (zien er ongeveer hetzelfde uit als de foto die ik hierboven heb geplaatst) ... de grootste reden dat ik bovenstaand reservoir niet ben gaan gebruiken is omdat het zeer lastig was om open en dicht te doen (de deksel scharniert naar 1 kant; je moet dan echt vrotten aan je pomp om 'm er fatsoenlijk uit te halen :(

Met een schroefdeksel (zoals op een rioolbuis) is 't allemaal veel makkelijker, gewoon losschroeven en deskel een beetje optillen om erin te kunnen kijken 8-)

-> nu hebben 'we' alleen nog wat goeie tips nodig voor 220V snoer
ik las laatst een plannetje van iemand (geloof van Dabit) om in de deksel een buisje te maken (van een paar cm, snoer erdoorheen en vervolgens volstouwen met kit ...

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Dat heb ik ook gelezen, is imo ook de beste oplossing. weet alleen niet precies wat voor kit ik moet gebruiken. morgen even langs de praxis!

Pagina: 1