Toon posts:

Langzame CDrom Speler/Brander

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een paar oplossingen hiervoor kunnen vinden op dit forum maar geen enkele heeft bij mij nog geholpen.

Ik heb een lite-on 12x10x32 cd-rom brander. Schrijven is absoluut geen probleem, dat gaat erg snel. Maar het kopiëren van een cd naar mijn harde schijf gaat nogal langzaam. Het komt er op neer dat ik een cd sneller geschreven heb dan dat ik heb terug op mijn HD kan kopiëren.

Het probleem zit heb er volgens mij in dat mijn cd-rom speler nu in "PIO" modus draait terwijl hij eigenlijk in "DMA" modus moet draaien. Ik krijg het alleen niet voor elkaar dit te verandern.

Wat extra relevante informatie:
Moederbord: ASUS A7V266
Brander : Lite on 12x10x32
CPU : AMD Athlon 1400

Bij de geadvanceerde instellingen van mijn IDE controller heb ik de ovrdracht modus al op "dma, indien mogelijk" ingesteld. Toch blijft hij ook na rebooten PIO aangeven.

Ik heb het ook al gebrobeerd aan te passen in mijn BIOS. Maar het de cdrom brander wordt automatisch herkend en daardoor wordt er automatisch weer overgeschakeld naar PIO modus.

Ik heb de nieuweste VIA 4 in 1 drivers gedownload en geinstalleerd.

Verder zitten mijn HD en mijn cd-rom brander allebij op een aparte IDE kabel. Daar kan het dus ook niet aan liggen.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen. Ik kom er echt niet uit.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 21:35
heeft deze brander niet achterop een jumper zitten? Ik meen dat bijvoorbeeld de Aopen vaak standaard op pio mode staat, terwijl als je de jumper verplaatst hij wel op UDMA33 loopt.
Het kan ook zijn dat je hd niet goed staat ingesteld, loopt die wel goed als je bestanden van a naar b kopieert?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn HD werkt verder goed. Daar kan het probleem niet zitten. Die is ook niet continu aan het laden als ik aan het kopieren ben.

Dat jumpertje is inderdaad een idee. Ik kan me niet herinneren dat er iets zat maar ik zal het even nakijken.

Als ik een cd aan het branden ben is mijn CPU gebruik trouwens ook constant 100%. Best wel lastig. Computer wordt er echt langzaam van.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 21:35
hoeveel ruimte heb je vrij op je hd? en hoe groot is je swapfile? dat zijn zo van die dingen die het cpu gebruik flink op doen lopen. Ook een keer defraggen kan geen kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 512MB intern en een even grootte swapfile.
Verder heb ik zeker 3 gb vrij op mijn HD.
Verder wordt mijn computer alleen maar langzaam als ik een cd brand.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit trouwens ook geen jumpertje achterop mijn cd-brander waarmee ik het in zou kunnen stellen.
Voor de duidelijkheid. In mijn IDE controller opties wordt aan gegeven dat de huidige modus PIO zijn. Dit moet dus niet maar ik krijg het niet veranderd.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Kwor daar beetje gek van.Het branden van een cd 'on the fly' duurt een eeuwigheid.
Bij het testen blijkt dat de brander supersnel is en de cd-rom speler slechts op een snelheid van 1x leest.
Ik heb al vanalles geprobeerd.IDE aansluitingen verwisseld. VIA drivers geinstalleerd.Tot slot heb ik een andere CD-romspeler geprobeerd. Die gaat echter ook niet verder dan 4x.

Mijn systeem:
Epox8KHA+
AthlonXP1800+
Plextor 16x10x40 ide2 master
Toshiba XM-6102B 40x ide2 slave

Wie heeft een oplossing?

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-04 20:47

bloasfist

Slot-A Crew

misschien simpel, en hebben jullie dat allang geprobeerd hoor, maar bij device manager->primary IDE channel->properties->advanced settings kun je voor elk device aangeven "pio only", of "DMA if available"....
edit:
[quote]
Op donderdag 07 maart 2002 12:58 schreef Brumpje het volgende:
Bij de geadvanceerde instellingen van mijn IDE controller heb ik de ovrdracht modus al op "dma, indien mogelijk" ingesteld. Toch blijft hij ook na rebooten PIO aangeven.
[/quote]

lamaaaaaaaaa

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Topicstarter
Is er nog iemand anders die dit probleem kent of iemand die er een oplossing voor heeft. Kan het iets met mijn Moederbord te maken hebben.

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde lite-on brander en ken het probleem. Gek genoeg kan je nergens zowel op de brander of in je bios settings je lite-on op udma krijgen. Als je ook op de site kijkt bij de specs van de brander dan zou hij udma 2 ondersteunen. Uiteindelijk had ik nog ergens een UDMA-controller liggen ( pci ) en wat denk je Lite-on udma 2

Kortom mischien is het een idee om anders een e-mail te sturen naar je lite-on en anders raad ik je een pci controller aan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp,
Ik zal inderdaad eens een mailtje sturen naar Lite-On. (op hun site staat er trouwens ook niets over)
Pagina: 1