[CM] Buzzing project... (pics)

Pagina: 1
Acties:

• MenaceD
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Naar aanleiding van een topic wat laatst hier langskwam werd ik erg geinspireerd; ik wil mijn compie dus kunnen 'aanbuzzen'. Dus heb ik besloten om mijn oude buzzer ook open te gooien.
Een Maxer A20:

Afbeeldingslocatie: http://www.callmax.nl/images/maxera20.jpg

Behuizing eraf gehaald om eens te kijken:

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/koverbeeke/fotos/RIMG0001.JPG

Dit is de voorkant van de buzzer; het LCDtje en erachter zit nog een printplaatje en deze twee worden met een coneector aan elkaar verbonden

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/koverbeeke/fotos/RIMG0002.JPG

Dit zijn de beide printplaatjes...

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/koverbeeke/fotos/RIMG0003.JPG

Dit dus t onderste printje

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/koverbeeke/fotos/RIMG0004.JPG

En dit de onderkant van t onderste printje (met batterij waar t roze konijn al eeuwen op draait ;))

Het Plan:
De Maxer in de compie te bouwen en zo te plaatsen dat de comp aangaat als je belt naar de buzzer. Ik wilde dit doen door contactjes te leggen op de trilfunctie (het ijzeren ronde staafje op de onderste print en deze te verbinden met mijn mobo. Het mobo gaat aan door een enkele keer op de knop te drukken en zo gaat hij ook uit. Contacjes van de mobo getest; als je de pinnetjes verbind slaat ie aan (daarna los laten) en als je m nog een keer verbind gaatie weer uit.

Het Probleem:
Ik weet NIETS van electronica, nu heb ik hulp van mijn buurjongen en die weet er al iets meer van. Ben naar de electronica zaak geweest en daar waren ze ook al niet echt behulpzaam: "Ja, je moet zelf ff een schakeling bouwen hoor, dat doen we nie..." (logisch >:)), "maar ik zou een relais gebruiken" (oke!)

De oplossing:
TWEAKERS.NET ? Dus als er techneuten onder ons in de zaal zijn: help mij aub. Ik zal de pics van t project posten en de metingen etc.

(wat een verhaal :))

Edit: ff de pics verkleind, layout was verneukt...

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14
Met een klein relais.

Zet ee contact je op het maak contact en de adnere aan het moederbord.

Mot je wel een relais hebben die op 1,5 V werkt. en die zijn er niet (toch :?)

• Flappie
Op donderdag 07 maart 2002 12:54 schreef maartenb het volgende:
Met een klein relais.

Zet ee contact je op het maak contact en de andere aan het moederbord.

Mot je wel een relais hebben die op 1,5 V werkt. en die zijn er niet (toch :?)
GVD ik kan ook niet typen he?
Nu in het Nederlands:

Zet een kabeltje op de maakcontacten van een relais, en de adnere kant op je moederbord. Volgens mij zijn er geen relais van 1,5 V, dus zul je daar ook nog iets voor moeten vinden, zodat je van dat 1,5 V signaal een 12V signaal krijgt.

• MenaceD
  • Niet online
Oke, we komen wat verder... Maar kan je van 1.5 V --> 12 V ? Iem enig idee ?

Update: over t vibro-ding staat +- 1.3 V

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 11:07
Waarom een relais als een transistor precies 't zelfde kan?

't grootste probleem is denk ik dat dat trilbeest een aantal keer achter elkaar een stroompje krijgt, en je wilt niet je mobo een aantal keer achter elkaar aanzetten.

...

Verwijderd

heb je wel 12V nodig om je PC aan te zetten ? Volgens mij dus zeker niet

meet eens hoeveel Volt er op de triller komt te staan als hij trilt.
Dan ben je dat ook al zeker

• MenaceD
  • Niet online
Oke een transistor dan... (wat een termen voor een electro-noob :)) Maar hoe werkt dat met een transistor? en is t probleem van een aantal keer vibreren op te lossen ?

• MenaceD
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 13:05 schreef Mr.ChronoM het volgende:

Zie iets naar boven under update...

• Bas_f

Precies. Waarom is die 12V nodig?

Om je mobo aan te slingeren moet je alleen die 2 contactjes heel kort met elkaar verbinden.

Als je weet hoeveel volt en mA er op dat trilbeest komen te staan, kun je de weerstand berekenen die je kunt gebruiken om een transistor te laten geleiden.

...

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

sterker nog. Je kan je pc aanzetten door 2 pinnetjes kort te sluiten :) Heb je dus geen stroom voor nodig, zou wel een relais pakken om het gescheiden te houden. je powerknopje verbind gewoon 2 pinnetjes op je mainbaord met elkaar meer niet :)

[edit] te laat :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• MenaceD
  • Niet online
Oke mensen jullie zijn een grote hulp, maar ik heb er echt niet veel verstand van... Iets doen en solderen vind ik niet erg maar kweet niet welke componenten ik waarop moet doen :'). Is er misschien iemand die t zo simpel vind die zegt wat ik moet meten en dan een kleine uitleg geeft over bv een schema

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
ja maar kijk

als je buzzer zo gaat is het geen probleem:
zzzzzz
*einde*

echter als ie zo gaat:
zzzzzz zzzzzzz
*einde*
dan wel want dan gaat ie aan en meteen weer uit.

plus als iemand je belt terwijl je ligt te slapen ofzo of als ie aanstaat gaatie ook weer uit.

• MenaceD
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 13:10 schreef insan1ty het volgende:
ja maar kijk

als je buzzer zo gaat is het geen probleem:
zzzzzz
*einde*

echter als ie zo gaat:
zzzzzz zzzzzzz
*einde*
dan wel want dan gaat ie aan en meteen weer uit.

plus als iemand je belt terwijl je ligt te slapen ofzo of als ie aanstaat gaatie ook weer uit.
Oke, maar daarom wil ik die buzzer gebruiken en niet bv Wake-On-Ring...(geen isdn) dat buzzernummer is dus allen bij mij bekend...

• Flappie

Dat was maar een idee om een relais te schakelen. een relais werkt niet op 1,3 V |:(

• Bas_f
Op donderdag 07 maart 2002 13:13 schreef MenaceD het volgende:

[..]

Oke, maar daarom wil ik die buzzer gebruiken en niet bv Wake-On-Ring...(geen isdn) dat buzzernummer is dus allen bij mij bekend...
Het wordt een redelijk ingewikkeld schakelingetje.

Je hebt een transistor nodig die gaat geleiden. Een condensator en nog een transistor die er voor zorgen dat je maar heel kort je mobo verbinding laat maken. En nog een wat grotere condensator (en transistor) die er voor zorgen dat je schakeling binnen een aantal secoden niet nog een keer werkt.

Ik weet niet hoe 't precies moet, maar ik ga 't ff uitzoeken voor je.

...

• MenaceD
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 13:15 schreef Bas_f het volgende:

[..]

Het wordt een redelijk ingewikkeld schakelingetje.

Je hebt een transistor nodig die gaat geleiden. Een condensator en nog een transistor die er voor zorgen dat je maar heel kort je mobo verbinding laat maken. En nog een wat grotere condensator (en transistor) die er voor zorgen dat je schakeling binnen een aantal secoden niet nog een keer werkt.

Ik weet niet hoe 't precies moet, maar ik ga 't ff uitzoeken voor je.
Oke Thnx !! ik wacht met smart en laat t resultaat zeker zien (als t lukt). Creativiteit zorg voor een hoop gelazer :)

Ps: tussentijdse hulp word ook op prijs gestedl hoor... ;)

• Bas_f
Op donderdag 07 maart 2002 13:17 schreef MenaceD het volgende:

[..]

Oke Thnx !! ik wacht met smart en laat t resultaat zeker zien (als t lukt). Creativiteit zorg voor een hoop gelazer :)

Ps: tussentijdse hulp word ook op prijs gestedl hoor... ;)
Ik kan 't boek met dat schakelingetje niet vinden, maar ik zoek gewoon verder. :P (Ik ben nog niet goed genoeg om zo'n schakeling zo foutloos te bedenken)

Je kan ondertussen misschien ff kijken op elektuur.nl. En als je de juiste elektuur gevonden hebt, kun je die bladzijde kopieren in de bibliotheek.

...

• grizzlybear
  • Laatst online: 28-07 10:33
Het makkelijkste is het om een transistor te laten geleiden als de buzzer afgaat. Deze stuurt met behulp van een externe voeding een relais aan die de computer triggert. Dit relais zal dan ook een knopje moeten "indrukken" die de buzzer meteen reset. De buzzer stop dan met buzzen, de tor met geleiden en het relais valt af. De PC boot nu dus!

Je hebt nu dus eigenlijk een simpele schakeling:

1 tor (BC547 (?))
1 adaptertje van 6 of 12 V 100mA
2x relais (6 of 12 V (Afhankelijk van adapter))
1 condensator 100microF / 16V

(1 relais om de computer aan te sturen en de andere om de buzzer te resetten)

Bij mijn oude buzzer was het mogelijk om als je het "reset" knopje vasthield dat hij maar 1 keer trilde, dat zou helemaal makkelijk zijn, dan hoef je maar 1 relais te hebben

• Bas_f
Op donderdag 07 maart 2002 13:43 schreef grizzlybear het volgende:
Bij mijn oude buzzer was het mogelijk om als je het "reset" knopje vasthield dat hij maar 1 keer trilde, dat zou helemaal makkelijk zijn, dan hoef je maar 1 relais te hebben
Of je koopt een relais die 2 dingen tegelijk kan schakelen.

Ik wist helemaal niet dat je een buzzer kon resetten! :P

...

• MenaceD
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 13:41 schreef Bas_f het volgende:

[..]

Ik kan 't boek met dat schakelingetje niet vinden, maar ik zoek gewoon verder. :P (Ik ben nog niet goed genoeg om zo'n schakeling zo foutloos te bedenken)

Je kan ondertussen misschien ff kijken op elektuur.nl. En als je de juiste elektuur gevonden hebt, kun je die bladzijde kopieren in de bibliotheek.
Oke, kehb al op elektuur.nl gekeken maar er stonden geen schakelingen... of bedoel je oude nummer doorbladeren ?
Bedankt dat je dit voor me uitzoekt !
Ps: stuur je email-adres ff naar : dennis_overbeeke@hotmail.com

• MenaceD
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 13:43 schreef grizzlybear het volgende:
Het makkelijkste is het om een transistor te laten geleiden als de buzzer afgaat. Deze stuurt met behulp van een externe voeding een relais aan die de computer triggert. Dit relais zal dan ook een knopje moeten "indrukken" die de buzzer meteen reset. De buzzer stop dan met buzzen, de tor met geleiden en het relais valt af. De PC boot nu dus!

Je hebt nu dus eigenlijk een simpele schakeling:

1 tor (BC547 (?))
1 adaptertje van 6 of 12 V 100mA
2x relais (6 of 12 V (Afhankelijk van adapter))
1 condensator 100microF / 16V

(1 relais om de computer aan te sturen en de andere om de buzzer te resetten)

Weet je zeker dat da werkt ? is t lullig om te vragen of je schemaatje kan tekenen ?? Kwou dat ik electrotechniek deed nu... |:(

• grizzlybear
Je hebt mail

Plaatje heet "untitled.jpg" (mooie naam he!)

Dit werkt zeker!

edit:

Zet het plaatje anders even hier neer, dan kunnen anderen eventueel nog commentaar geven.

Met "resetten" bedoel ik dat je een knopje indrukt, zodat hij stopt met buzzen, normaal doe je dat als je het bericht hebt gelezen, lijkt me toch een vrij standaard functie?!?

• MenaceD
  • Niet online
Probeer m hier te zetten maat kan nie op me ftp, kzit nu achter iem anders compie..
Die schakeling, uhm moet ik dan nog weten wat voor soort relais en condensators ik nodig heb ?
hoe kom ik daar achter ?

edit:
Die reset-functie, zit die op elke buzzer/maxer ?

edit2:
Oh je bedoelt gewoon op t knoppie drukken als ie afgaat ?
En ik ben er nu achter dat als me buzzer trilt, het een lange tril is, dit is toch positief ?

• Bas_f
Op donderdag 07 maart 2002 14:11 schreef MenaceD het volgende:
Probeer m hier te zetten maat kan nie op me ftp, kzit nu achter iem anders compie..
Die schakeling, uhm moet ik dan nog weten wat voor soort relais en condensators ik nodig heb ?
hoe kom ik daar achter ?

edit:
Die reset-functie, zit die op elke buzzer/maxer ?
Mail dat plaatje anders es hierheen, gooi ik 'm op mijn server.

...

• MenaceD
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 14:14 schreef Bas_f het volgende:
Mail dat plaatje anders es hierheen, gooi ik 'm op mijn server.
You've got mail...

• Bas_f
Afbeeldingslocatie: http://vdsluis.servicez.org/untitled.jpg

...

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

EEuuh even iets anders ...

Werkt ie nog wel je Buzzer ?
Ik had namelijk ook nog zo'n ding liggen, maarrrrrr als je een jaar zo'n ding niet gebruikt dan vervalt het nummer zeg maar en dan kun je bellen naar dat nummer wat je wilt maar dan gebeurt er HELEMAAL niets

Kortom ik hoop dat je hem al ff een keer ( onlangs ) nog getest hebt .. en anders ff doen want dadelijk doe je een hoop moeite en dan werkt het nummer van die klote buzzer niet meer .. en dat zou toch niet fijn zijn

just a small tip

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• MenaceD
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 14:26 schreef CyCLoNe het volgende:
EEuuh even iets anders ...

Werkt ie nog wel je Buzzer ?
Ik had namelijk ook nog zo'n ding liggen, maarrrrrr als je een jaar zo'n ding niet gebruikt dan vervalt het nummer zeg maar en dan kun je bellen naar dat nummer wat je wilt maar dan gebeurt er HELEMAAL niets

Kortom ik hoop dat je hem al ff een keer ( onlangs ) nog getest hebt .. en anders ff doen want dadelijk doe je een hoop moeite en dan werkt het nummer van die klote buzzer niet meer .. en dat zou toch niet fijn zijn

just a small tip
Yeps... hij doet t nog prima ! dat testen we natuurlijk wel ff van tevoren :)

• Bas_f
Dat schakelingetje van grizzlybear zou prima moeten werken.
Ik zou geen extra adapter gebruiken, maar gewoon de 12V van je computer, als je niet al te zware relais hebt!

...

• cyclone

cyclone

nog een kleine tip , misschien kan je wat doen met een opto coupler .. zeg maar een relais maar dan d.m.v. licht .. volgens mij moet je daar vrij simpel een schakelingetje mee bouwen.
Nadeel alleen is dat je maar 1.3 volt hebt en ik weet niet hoe hoog de drempelspanning van de diode in de opto is.
wellicht dat iemand anders hier goed mee is ?

En mocht een opto te licht zijn dan natuurlijk de grotere broer den solid state relais principe zelfde als een opto maar dan kannie wat stoerdere spanningen schakellen ..

• MenaceD
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 14:23 schreef Bas_f het volgende:
afbeelding
Oke... maar nu een ding: er komt helemaal geen voeding aan te pas! voedign zit op t mobo. En om m aan te zetten moet je dus de startknop in drukken (waar geen voeding doorloopt) en die verbind (een sec. ofzo) twee pinnetjes op t mobo waardoor ie aanspringt. Dus dit schema klopt dan niet ?

Verwijderd

gewoon je powerknop op je pieper aansluiten

• MenaceD
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 14:36 schreef clvy82 het volgende:
gewoon je powerknop op je pieper aansluiten
uhm... ok
Nee ff serieus, ik begin t nu te begrijpen.. (denk ik, correct me if i'm wrong):

Als ik nu een laag-voltage-relais (bestaat dit?) tussen de draadjes van me powerknop hang en dat relais aansluit op de trilmotor van me buzzer.. ZOu ie t dan doen ???

• Bas_f
Op donderdag 07 maart 2002 14:34 schreef MenaceD het volgende:

[..]

Oke... maar nu een ding: er komt helemaal geen voeding aan te pas! voedign zit op t mobo. En om m aan te zetten moet je dus de startknop in drukken (waar geen voeding doorloopt) en die verbind (een sec. ofzo) twee pinnetjes op t mobo waardoor ie aanspringt. Dus dit schema klopt dan niet ?
Yep, je hebt gelijk, stom van me! |:(

edit:
[quote]
Op donderdag 07 maart 2002 14:40 schreef MenaceD het volgende:

[..]

uhm... ok
Nee ff serieus, ik begin t nu te begrijpen.. (denk ik, correct me if i'm wrong):

Als ik nu een laag-voltage-relais (bestaat dit?) tussen de draadjes van me powerknop hang en dat relais aansluit op de trilmotor van me buzzer.. ZOu ie t dan doen ???
[/quote]

Ja, en nee..

Er zijn relais die werken op 1.5V, alleen je buzzer zal niet een korte buzz geven, die zal meerdere keren aan en uit gaan of niet? En dat is 't probleem.
Die 2e relais in het schema van grizzlybear lost dat op.

...

• MenaceD
  • Niet online
Bas... Zou je ff mijn simpele schema na willen kijken en evt. hier posten ?
In je mail...

PS: maakt t uit dat het signaal lang is ?
denk dat als ik een schroevendraaier een minuut op die twee pinnen hou dattie pas aanslaat als ik m loslaat.

Dus dan zou ie pasm aanslaan als t relais uit gaat...
of is dit te simpel gedacht ? GA t strax ff testen

Edit: wat is nou t laagste relais voordat ik weer verder sit te dromen? en kan je die 1.3 V verhogen naar 12 V, voor als ik een 12V-relais zou gebruiken?

• grizzlybear
Mijn schema klopt wel!

Je moet gewoon een goedkope externe voeding gebruiken. Je hebt wel kleine relais, ik weet niet van 1,5 volt, maar ik denk dat je maar een zeer kleine stroom kunt schakelen met die buzzer. Misschien is zo'n relais te zwaar. Mijn schakeling is erg simpel en goedkoop.

Er zijn relais van 5 a 6 volt, maar je kun de spanning niet "even" naar 5 of zes volt brengen, dat is erg ingewikkeld. Dat moet je dus vergeten. Probeer OF een 1,5volt relais te krijgen, of gebruik mijn schakeling.

Ik zal kijken of de relais te vervangen zijn door een IC variant.

edit:

Dit is wel mogelijk, met behulp van een HEF4066B. Dit is een IC met 4 schakelaars erin. Hij heeft alleen wel een spanning van minstens 5 volt nodig :(
Misschien is er een andere variant die maar 1,5volt nodig heeft.

• MenaceD
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 15:05 schreef grizzlybear het volgende:
heel verhaal...
He ik vind het echt relaxed dat je me zo helpt, had het anders allang opgegeven... :)
Maar die techniek-taal moet je ff vertalen naar leken-taal
Of gewoon zeggen wat ik moet kpopen en wat waaraan moet solderen... Als er een laag-volt-relais bestaat dan kan ik t toch ook zo oplossen ? (kijk ff in je mail)

Verwijderd

Ik vind toch dat je even had moeten zoeken hoor, hierheb je een topic waar dit al behandeld is.

Korte samenvatting:

Als je comp wake up on ring heeft (check je bios) kan je de comp laten opstarten door twee pinnnetjes op je seriele poort te verbinden. Hiervoor kan je een relais gebruiken met extra voeding, of zet schakel gewoon met een tor die je aanstuurd vanuit je buzzer.

Veel plezier ermee.

• MenaceD
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 15:18 schreef ascii het volgende:
Ik vind toch dat je even had moeten zoeken hoor, hierheb je een topic waar dit al behandeld is.

Korte samenvatting:

Als je comp wake up on ring heeft (check je bios) kan je de comp laten opstarten door twee pinnnetjes op je seriele poort te verbinden. Hiervoor kan je een relais gebruiken met extra voeding, of zet schakel gewoon met een tor die je aanstuurd vanuit je buzzer.

Veel plezier ermee.
Oke, maar als jij de moeite had genomen om te lezen had je gezien dat ik geen WOR wil en dat ik de search al had gebruikt... thnx anyway

• MenaceD
  • Niet online
Update: Net naar de electronica zaak geweest met grizzly's schema... Afgekeurd, kan niet werd er gezegd en begon weer met de gebruikelijke technische praat. Dus ben maar mmet mijn staart tussen mijn benen afgedropen :(
Nog iemand die ons uit de brand helpt ?

• Roeland4
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-06 17:54
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1627170553
zoiets mischien :?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 12:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op donderdag 07 maart 2002 15:20 schreef MenaceD het volgende:

[..]

Oke, maar als jij de moeite had genomen om te lezen had je gezien dat ik geen WOR wil en dat ik de search al had gebruikt... thnx anyway
En als je even de moeite neemt om op pagina 2 te kijken zie je dat het schema dat daar staat precies doet wat jij wil. :P

edit:

Voor als iemand dat topic dan niet kan vinden...:
Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~mhh/got/buzzer_schema.jpg

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• cyclone

cyclone

Mmmm is de 1.3 volt wel genoeg om die TOR aan te sturen ?

* cyclone heeft ff geen datasheet bij de hand maar ik kan me zoiets voorstellen dat de drempel spannig van die tor wel hoger is dan 1.3 volt

Misschien moet je eerst toch nog ff met een opampje wat klussen ..

edit:

Dit schema hierboven gaat dus niet werken he .. drempel spanning van de diode tussen de buzzer en tor houd het complete singaal tegen ( diode moet er dus ABSOLUUT tussenuit )

• MenaceD
  • Niet online
Ja oke maar ging ervan uit dat dat een schema was voor een bepaalde buzzer en voor een of andere speciale voeding aangezien het topic daarover doorging (heb het wel gelezen :P) maar oke zal ook deze meenemen naar mijn volgende electronica specialist

BTW: thnx voor alle replies tot nu toe!

• MenaceD
  • Niet online
We hebben het schema uit het oude topic erbij gepakt + het schema wat net was gepost en aan de buurman laten zien (heeft electrotechniek gedaan, ja kwamen we net pas achter ja... :(). Hij vond van alle schema's het laatste het best. Nu heb ik hem alle serie/type-nummers laten opschrijven van de componenten zodat ik morgen weer met frisse moed naar de Dil kan... En ff verbluffen dat t toch gelukt is (kzal jullie erbij vermelden >:)) Dus dit topic gaat vanaf morgen weer verder, morgenavond want kmoet morgen weer leren (tentamens he)
Keepin' u up to date

• Roeland4
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-06 17:54
Dit schema hierboven gaat dus niet werken he .. drempel spanning van de diode tussen de buzzer en tor houd het complete singaal tegen ( diode moet er dus ABSOLUUT tussenuit )
De stroom kan toch gewoon via het relais.
Lijkt mij een goed schema te zijn.

• grizzlybear
Hmm... wat is nu het verschil tussen mijn schema en het schema dat wel goed is???

Volgens mij is de werking hetzelfde! Je hebt een externe voeding nodig. De buzzer stuurt de tor aan, deze triggert het relais. Lijkt met hetzelfde! Toch?

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 19:09 schreef CyCLoNe het volgende:
edit:

Die diode is de vrijloop diode van het relais (als we het over hetzelfde schema hebben).

edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~mhh/got/buzzer_schema.jpg
Dit schema dus.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 14:08

Atmoz

Techno!!

Er zal in ieder geval (zoals al eerder gezegt) een Condensator in het circuit moeten voorkomen. De buzzer "buzzed" waarschijnlijk TE LANG of op een VERKEERD ritme. Zo schakeld hij de pc dus meteen weer uit. Een condensator met een weerstand zorgt ervoor dat hij maar 1 korte puls geeft.

Bijkomend probleempje:
Als je de pc zo ookweer wilt uitzetten (wat opzich de bedoeling is lijkt me) moet je hem minstens 4 seconden inhouden. Dit is dus weer een probleem, want bij het aanzetten mag je hem maar heel even inhouden. Ik zal mijn pa straks eens vragen welk schema ik moet hebben. Ben er zelf namelijk ook mee bezig, maar dan met een oude GSM ;)

Succes verder!!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Dat plaatje 2posts boven mij gaat dus niet werken. aan uit aan uit enzo.

1Een condensator paralel aan de spoel. Maar je moet zorgen dat de spoel van het relais niet alle condensator spanning in 1 keer op slokt en er voldoende stroom naar de codensator vloeit om het relais in de tussenpozen aan te houden totdat ie niet meer zoemt.

2Je kunt ook doen dat als er gebeld word het relais opengaat. en dicht, en open. Boeit ff niet.

Daar maak je dan wat achter dan het minstens 15 seconden ofzo moet duren voordat ie weer gevoelig word nadat de eerste "aan" is geweest.

3Een optocoupler is ook een idee. Dat beschermt de buzzer wat meer en je hebt wat speling in de stromen om te spelen met een condensator.

succes iig

• MenaceD
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 08:55 schreef atmoz het volgende:

...... Ik zal mijn pa straks eens vragen welk schema ik moet hebben. Ben er zelf namelijk ook mee bezig, maar dan met een oude GSM ;)

Succes verder!!
Oke als je m hebt zie ik m wel verschijnen... Want kwil van middag toch weer naar de electro-shop...

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 09:19 schreef roedie het volgende:
Dat plaatje 2posts boven mij gaat dus niet werken. aan uit aan uit enzo.
idd, ik zie nu pas dat ie de aan en uit schakelaar wenst te bedienen. Via een seriele poort en WOR werkt het wel (kan je compu alleen niet meer op deze manier uit).

• MenaceD
  • Niet online
Update:

Oke, vandaag geleerd maar toch ff tijd gevonden om langs 'the shop' te gaan. Mijn boodschappenlijstej bestond dus uit:

• 1x transistor;

• 1x weerstand;

• 1x diode en

• 1x relais (6v)

• 1x Printplaatje

heb het schema gevolgd wat als laatst gepost was, ja dat uit dat andere topic ja ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/koverbeeke/fotos/RIMG0007.JPG

(daar zijn ze dan)

Dus nu is t plan om te gaan 'solderen'. Hulpspanning wordt van een molex afgetrokken (Rood + Zwart) en dan gaan we eens kijken of t lukt (zal mij benieuwen)...

Hou jullie weer op de hoogte

• MenaceD
  • Niet online
Hoe werkt zo'n printplaat ? je ziet mijn printplaat op t fotootje hierboven. Er lopen koperen lijnen overheen. Maar als je nu een componentje op soldeertdan loopt de stroom... dus over een hele lijn dus kan je die dan verder niet gebruiken? Kwil ook niet aan de slag met een lege kaart die ik nog moet etsen etc. Iemand hulp hierbij ?

Ps: op de foto zie je de achterkant... >:)

Verwijderd

een optocoopler(of hoe je het ook schrijven mag) is VEELEN malen makkeleijker te installeren hoor.
zoek maar ff in de search daarnaar.

1x ICtje en aansluiten.
6pinnetjes(waarvan er 4 in gebruik)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:28
Je hebt toch ook simpele dingen die bv. 2 sec, geen stroom doorlaten? Of zijn die te duur...

(wel goed idee.... hier duurt het opstarten wel lang...)

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 19:03 schreef MenaceD het volgende:
Hoe werkt zo'n printplaat ? je ziet mijn printplaat op t fotootje hierboven. Er lopen koperen lijnen overheen. Maar als je nu een componentje op soldeertdan loopt de stroom... dus over een hele lijn dus kan je die dan verder niet gebruiken? Kwil ook niet aan de slag met een lege kaart die ik nog moet etsen etc. Iemand hulp hierbij ?

Ps: op de foto zie je de achterkant... >:)
Je moet de nietgebruikte lijnen doorkrassen met een mesje, zo maak je lopende contacten

0---x---0
dan kun je een 'baan' trekken'
en op lege printjes kun je met lijnbruggen (ofzoiets) werken
stukjes draad die punten met elkaar verbinden

Etsen ligt ook hier (nog) niet in de plaanning, eerst wil ik meer leren over die electrozaken

Verwijderd

waarom moet je je pc aan bellen dan???
je ken um toch ook gewoon 24/7 aan laten staan??
of ben ik nou de enige die er zo overdenkt???

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 18:32

Eraser127

Nijkerk

Op zaterdag 09 maart 2002 16:26 schreef Plank het volgende:
waarom moet je je pc aan bellen dan???
je ken um toch ook gewoon 24/7 aan laten staan??
of ben ik nou de enige die er zo overdenkt???
kosten besparing :?

My Discogs

• MenaceD
  • Niet online
Weg van teruggeweest... :)

Nee geen kostenbesparing maar wel een moeder >:)

Heb t werk nu uitbesteed aan mijn buurman aangezien hij er iets meer verstand van heeft. Dan weet ik daalijk in ieder geval dat het niet aan het printje ligt...
Volgende keer meer
Pagina: 1